Er is vandaag rond 13:00 uur een persconferentie van Landwind Europe, dit gaat waarschijnlijk over de ANWB test van de Landwind en het feit dat het Duitse keuringsinstituut TüV de Chinese terreinwagen Jiangling Landwind wèl veilig verklaard heeft. De importeur liet de auto na de vernietigende ANWB-test onderzoeken in Duitsland. Daar kreeg de wagen de officiële Europese crashtest die alle auto’s moeten ondergaan.
Eerder werd de auto door de ANWB ‘levensgevaarlijk’ genoemd maar volgens de importeur voldoet de wagen aan alle eisen. De ANWB had een verbod op de auto geëist omdat de bestuurder een botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer al niet zou overleven. Importeur Bijvelds kondigt nu een kort geding en een bodemprocedure tegen de ANWB aan. Hij eist een rectificatie. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. “Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo.” (bron: rtlnieuws.nl).
Volgens de reacties is de persconferentie straks live te volgen via anpipc.nl.
Eelco Buikema zegt
“LUCHTJE” aan ANWB-test!!! TUV-gekeurd==> ruime voldoende!!!
(bron Telegraaf); Radio 538 al beluisterd.
Dit wordt een harde dobber voor de ANWB. Ik ben al geen lid meer, maar de eerder genoemde toren gaat steeds verder hellen. Wel sneu dat zo’n organisatie zich hiervoor laat lenen, ze hadden zich veel beter met hun eigen zaken kunnen bezighouden, wellicht dat ze in de toekomst een (waarschijnlijk zeldzaam) Landwind rijder pechhulp kunnen geven, maar die kans is hoogstwaarschijnlijk uitgesloten.Met waarschijnlijk zeldzaam bedoel ik niet het aantreffen van de Landwind op de weg, want dat loopt wel los, maar dat een eigenaar van een Landwind pech krijgt en zich dan ook nog eens door een WegenWachter laat helpen!!
Joris zegt
Zo kan ik het ook. Je laat een TUV crash test doen voor kleine series, lees bv donkervoort en gaat daar mee naar buiten alsof je aan alle eisen voldoet.
Alleen zijn de eisen voor kleine serie autos een stuk lager en anders dan voor massa productie. De ADAC test is gebaseerd op de eisen voor grote productie en aantallen en mijns inziens ook van toepassing op een Landwind.
Dus Peter Bijvelds wil geen grote aantallen verkopen?? En op deze manier tegengas geven aan een ADAC zal niet werken denk ik. ADAC in Duitsland heeft 15M leden, denk dat die toch wat sterker in de schoenen staan dan een klein ondernemertje uit Erp.
Olivier zegt
Wel grappig als je bedenkt dat de landwind, de opel frontera(vorig model) en de Isuzu Rodeo exact dezelfde wagens zijn
Eelco Buikema zegt
Joris:
Als de ADAC de test conform richtlijnen (lees EuroNCAP-normen) heeft gedaan, waarom willen ze deze gegevens niet aan de importeur/fabrikant geven?? Dan is er toch niets geheims aan. Dus jij bent een persoon die gelooft../waarde hecht../aanneemt.. alles wat een “groot” orgaan zegt en doet. Ik noem dat een “kuddedier”.
Bert zegt
‘Dezelfde wagen als frontera’ Ja mar ho eens even, hij kan best met goedkoper staal of iets dergelijks gebouwd zijn en daardoor veel slapper bij vervormingen. Dan kan het wel een exacte kopie op tekening zijn, maar nog niet dezelfde auto! Waar denk je dat de grote fabrikanten in geinvesteerd hebben voor 5 sterren? precies: het juiste staal (sterk+zwak) op precies de juiste plekjes.
Marco de Bruijn zegt
Zoals gisteren al door mij aangekondigd, vandaag het goede nieuws over de Landwind.
De TÜV-test is de OFFICIËLE test voor toelating van auto’s in de EU.
EuroNCAP is de test welke een aantal organisaties hanteren en heeft ook allerlei richtlijnen.
De ANWB/ADAC test daarintegen, heeft geen enkele richtlijn, maar men doet hierbij voorkomen (dus suggereren = misleiding) dat het een EuroNCAP test is. Zie de wijze van testen, de layout, de gebruikte procedures, de gebruikte plaatjes etc.
En nu valt de ANWB dus door de mand. Ik lach me rot. Heb zelf een Landwind besteld, dus er was mij alles aan gelegen om de ANWB een oor aan te naaien.
Eindelijk gerechtigheid. Dit is al het derde akkefietje dat de ANWB heeft gehad in korte tijd.
Ik hoop dat alle leden het lidmaatschap opzeggen en dat die club failliet gaat.
Michiel van den Brink zegt
Te weten: De Landwind is GEEN Frontera of Isuzu!!
Het is slechts een goedkope (en erg slechte) ripp-off en heeft niets gemeen met de (wel sterke) chassisstructuur van de Frontera, enkel het uiterlijk is nagenoeg gelijk.
GM wil zelfs een rechtzaak aanspannen tegen de fabrikant wegens plagiaat.
Hier op autoblog.nl staat ergens al een artikeltje daarover.
autoblogger zegt
Klopt, zie http://www.autoblog.nl/archive/2005/08/24/chinese_landwind_is_een_kopie
Friekandel met oorwarmers zegt
Hier wordt gezecht dat de TÜV test ook een EuroNCAP test is maar dat is niet zo, ik wil de EuroNCAP test raporten zien tot dan vind ik de auto onveilig!!!
Marco de Bruijn zegt
De Landwind is idd geen Frontera of Isuzu. Als je dat ook even tegen de heren van General Motors verteld, dan hoeven ze ADAC en ANWB niet meer voor hun karretje te spannen om dit soort belachelijke tests te doen.
Niemand zegt overigens dat TÜV een EuroNCAP is. TÜV is de Duitse TNO en EuroNCAP is een organisatie die volgens bepaalde regels auto’s test. En ANWB en ADAC hebben die regels vrijelijk geïnterpreteerd en zelf een testje gedaan, die op geen enkele regel o.i.d is gestoeld. En nu moeten ze met de billen bloot.
ANWB is geworden tot een club die in haar laatste doodsstrijd wild om zich heen slaat. Hierdoor verliest ze overigens nog meer leden. Eerst die Roemeense auto, toen de eigen leden oplichten en nu dit.
Goodbye ANWB; welcome Route Mobiel
Eelco Buikema zegt
Marco, helemaal juist! De Tüv keuring is conform de door de Europeese Unie vastgestelde maatstaven met eigen (door EU gestelde) data waaraan een auto moet voldoen. Peter heeft juist gereageerd en geeft aan dat het JMC LAndwind wel degelijk te doen is om de veiligheid en de EU-regels voor veiligheid niet vrijelijk te interpreteren maar juist na te komen. Immers het is een Nieuw produkt wat zichzelf zal moeten gaan bewijzen! Dus.. iedereen die tegen Chinees/Landwind is, blijf in jezelf geloven, en iedereen die voor een perfecte prijs een complete SUV wil gaan rijden, ga ook bij de Landwind-dealer langs!
Marco de Bruijn zegt
De ANWB is vooralsnog niet van plan om de beweringen in te trekken. “Onze test is uitgevoerd conform de Europese NCAP-test”, zei Van Woerkom. De Euro NCAP-test is de strengste crashtest binnen Europa.
Nu is het weer wél een EuroNCAP test. Wie begrijpt nog iets van de ANWB???
Nick zegt
Veilig of niet veilig. Ze gaan ‘m in ieder geval wel voorzien van een extra verstevigingsbalk: http://www.nu.nl/news/604639/73/Landwind_krijgt_extra_balk_voor_veiligheid.html
Lang leve Chineconomie zegt
@ Marco,
Het is inderdaad een stuk positiever. Maar wat zij die man van de ANWB nou op het NOS journaal?, de test is te zacht uit gevoerd? 50/56 km/u is de eis voor toelating voor de EU. de NCAP wordt gedaan met 64km/u en die had de ANWB toch niet gedaan!!!! Wat is er daar toch allemaal aan de hand…..krijgen die oude mannen van de ANWB ineens een slecht geweten????
De auto zou levensgevaarlijk zijn! IS DIE NIET!(er zijn zelfs onveiliger modellen)
De auto zou niet toegelaten mogen worden! MAG DIE WEL!
De auto zou niet aan de euro missies vol doen! DOET DIE WEL! en wordt aangepast voor de eisen van de toekomst!
Enz…..
En heel slim van Landwind om een aanpassing meteen te gebruiken….laat je zien dat je het serieus neemt en dat je er mee bezig bent. En dat DE KENNIS AANWEZIG IS OM DE AUTO VEILIGER TE MAKEN…!!!
En wat hebben wij als nederlander geleerd? Of athans sommige? Het zijn een kudde schapen die luisteren naar een oude herder die zijn vak niet meer verstaat!!!! Ga je bezig houden met fietsen….!!!
En ja die mensen die bang zijn voor de chineconomie, doe moeten maar eens achter de oren krabben en uit dat “veilige” hokje komen en maar eens zelf gaan leven in plaats van geleefd te worden!!! De mensen die tegen china zijn willen Afrika helpen….luister help afrika en zij gaan auto’s maken….wat doe je dan? Help je ze eerst, ga ze daarna weer tegen werken!!!! DENK EENS VOOR JEZELF
IDE zegt
check dit post effe
ik zal zeggen, check dit link effe http://www.landwind.com/match/luopu/images2005/807
Landwind in actie —> Reis naar Tibet
IDE zegt
sorrie, verkeerde link
dit is ‘m. http://www.landwind.com/match/luopu/806.htm
freemind1962 zegt
dit is wat ik er al de hele tijd van had gedacht en wat ik al in menige discussie naar voren heb gebracht,er spelen bij de anwb heel andere motieven dan het testen van een nieuwkomer lees landwind,de anwb heeft zich vast uit commercieel oogpunt laten leiden en zich waarschijnlijk voor het karretje laten spannen door enkele grote europese merken die de chinese bui/prijzen zagen hangen en zelf voor paal staan met hun qua prijs overgewaardeerde modellen.
Marco de Bruijn zegt
De ANWB is op sterven na dood dankzij dit incident. Het is nl niet het eerste incident dit jaar!
Mensen, stap gewoon over naar Route Mobiel!
henk daalder zegt
Dus de euro ncap test schrijft de verhoogde snelheid van 64 km voor en bij de EU test is 54 km voldoende?
Wanneers is de euro ncap test snelheid verhoogd?
En zijn alle vergelijkbare types op die snelheid getest?
henk daalder zegt
Even off topic:
Wegenwacht en route mobiel zijn niet helemaal vergelijkbaar
De wegenwacht heeft geen maximale leeftijd.
Routemobiel reklent voor autos ouder dan 10 jaar een 50% hoger tarief, getallen weet ik niet precies.
Mijn WA+ verzekering eist een geldige apk keuring voor pech onderweg hulp
freemind 1962 zegt
er zijn over de afgelopen jaren diverse europese auto’s als middelmatig door de crashtest gekomen maar daar heeft de anwb niet zo’n ophef over gemaakt met kreten als die moeten van de wegen geweerd worden of in woorden van gelijke strekking neem bv, de fiat cinquecento’s die nu bijna 10 jaar de nederlandse wegen onveilig maken,heeft de anwb over deze auto’s een verbod aangevraagd nee dus.
Marco de Bruijn zegt
Voor zover ik de kennis bezit is de EU test ergens rond de 50 km per uur. EuroNCAP is een zelfstandige organisatie die volgens eigen regels en normen test. Niets mis mee overigens. De ANWB heeft zelf een test gedaan met een aatal regels overgenomen van EuroNCAP en een aantal dus ook niet, want het is géén EuroNCAP test en kan er niet mee worden vergeleken (bron: ANWB). Dus moet de conclusie zijn dat de ANWB zódanig heeft getest dat Landwind er in ieder geval slecht uit zou komen. ANWB heeft de SUGGESTIE gewekt dat het een EuroNCAP test is, maar dat is het niet. Zelf op al haar testen op de website (ik heb het net nog even bekeken) staan de resultaten van alle test in dezelfde layout. Echter, en nu komt de crux: Bij alle andere auto’s zie je de sticker van EuroNCAP met haar logo op de zijkant, alleen bij Landwind zit er een ADAC/ANWB sticker op. rararara hoe komt dat? Precies. Misleiding van de consument. Denk hier maar eens over na!
john de boer zegt
Alles mooi en wel, hoop dat hij blijft rijden, maar heeft iemand al de resultaten van de Tuv crashtest gezien?????
IDE zegt
TUV test video http://www.jmclandwind.nl/live.php
Patrick Zeeman zegt
De anwb heeft de tuv testgegevens
Herjo van Eerten zegt
Ik ben heel benieuwd hoeveel geld de ANWB heeft ontvangen van Duitse Auto fabrikanten om er maar voor te zorgen dat die landwind in een verkeerd daglicht zou komen te staan.
Bah hoe corrupt eigenlijk!!
Ik hoop dat de waarheid snel boven tafel komt.
Ik wil nog net niet zo ver gaan om de ANWB nu uit te maken voor een stelletje …. Ik hoop dat de ANWB nog wel een eerlijke belangen vereniging is en dat ik me nu gewoon erg vergis.
Alhoewel ik me steeds meer begin te verbazen over de ANWb ze staan ook al achter tol heffen op de weg…lieve mensen we betalen al tol..de brandstof prijzen inclusief accijns is in 7 jaar verdubbeld.
IK ben wel blij dat ik geen ANWB lid meer ben.
eric zwartjes zegt
Ia de video gezien, maar waar zijn de resultaten zwart op wit. Die waren bij de ANWB wel te lezen(Niet dat ik voor de ANWB ben) Dus blijf wel zoeken naar de TUV zwart op wit test
Frank zegt
Het zijn niet de Duitse autofabrikanten die corrupt zijn.
Integendeel, vele fabrikanten werken reeds samen met de Chinezen (“if you can’t beat them….”).
Het is een blijkbaar nationaal probleem met de anwb op kop.
Ze moeten toch ergens 1ste in zijn!
remco zegt
@frank
Ik heb mijn bedenkingen bij de auto constructeurs, onafhankelijk van waar ze vandaan komen. Maar ze dachten de locale chinese markt te bestormen. Nu zien ze een aardige bedreiging voor hun eigen locale markt.
Dan kan je denken als constructeur: ik doe niets.. of .. Zeg.. die anwb.. bij wie wij ons wagenpark hebben ondergebracht voor pech onder weg, kunnen die niet iets voor ons betekenen?.
Jan zegt
Ik vraag me af wat er gebeurt als je botst met de landwind tegen 90 of 120km/u. Bijvoorbeeld op de autosnelweg dus. Maar dit is inderdaad wel bij de meeste auto’s niet zo goed. Want die testen van de nCap tegen 54 is nu niet echt snel. Op de baan rijdt je amper die snelheid. Zelfs in de bebouwde kom houd ik me niet aan die limiet.
remco zegt
@Jan
Niet proberen!.
Probeer zo veilig mogelijk te rijden en geloof in de heer.
Het is alles wat je nodig hebt.
Geen enkele autofabrikant garandeerd jouw leven na een ongeval. Gelukkig zijn de auto’s veiliger geworden, en zullen ze nog veel veiliger gaan worden. Zodra de menselijke factor wordt gereduceerd, wordt de auto veiliger.
De berijder blijft de falende..
jokman zegt
Ik heb in duitsland het blad autobild gekocht.
Hier staat de test in met heel veel foto’s.
Erg verbijsterend wat je daar ziet.
Het stuur bijvoorbeeld zit ergens boven in je hersenpan.
Dus kopen zoiets!!!
Hillebrand zegt
Dat organisaties als anwb sterk de neiging hebben om te manupileren weet ik al jaren. Denk maar eens aan voertuigen die zij als zeer goed bestempelen en die later een grote puinhoop blijken te zijn.
Net zo als bij de Logan, trachten fabriekanten goedkope auto’s buiten de Europesche grens te houden.
En de anwb die in nood zit probeert nu via een andere weg zijn inkomsten veilig te stellen.
freemind1962 zegt
welke foto’s waren dit de anwb/adac of de tuv ?
remco zegt
Ik lees verhalen hier op de autoblog en dan weet ik even niet of ik nu moet lachen of niet.
Het schijnt echt zo te zijn dat de bond van de fietsers de mensen een bak angst in weten te fluisteren die je met gezond verstand er niet meer uit redeneert. Je raakt verzeild in een discussie die zelden op feiten of technische kennis wordt gebaseerd en je ziet de meest rare vragen voorbij komen in de trant van:
Wat zou er gebeuren als je die auto met jezelf erin een ravijn in flikkert, overleef je dat dan?
Zo ja, ook als dat ravijn 800 meter diep is?.
En stel dat je de auto met jezelf erin in de fik steekt en je laat em helemaal uitfikken, overleef je dat dan?
Stel dat ik hem 5 jaar lang afragt hoe hoog is de inruil dan?.
Is die inruil hetzelfde als ik de voorruit eruit beuk en in alle portieren een deuk sla?.
Is de lederen bekleding bestand tegen een stanley mes?, zo nee, tot wat beperkt die garantie dan?.
Zijn de niet leverbare opties misschien ook optioneel leverbaar?.
Tja laat ik er maar om lachen. Voor iedereen die wel wat wist toe te voegen ( die mensen weten zelf of ze daar toe horen ) gegroet, voorlopig ga ik even met andere dingen bezig houden.
Land zegt
Doei ANWB, in two months by Route Mobiel!!!!
Sorce zegt
Nou, die crashtests op de Landwind-site zien er niet veel beter uit dan die van de ANWB. Ik zou liever in een 206 zitten dan in een Landwind bij een frontale crash…
Turbopaultje zegt
Niet helemaal waar.
In de ADAC test knalt het volledige dashboard los, recht in het gezicht van de dummy, de pedalen en vloer zullen ook extreem ver naar binnen zijn gekomen. De klap moet echt te hard zijn geweest, het lijkt erop dat de geometrie en/of materiaal van de crashmuur anders is dan moet zijn…… de onderkant van de de Landwind wordt weggemaaid voordat de eigenlijke structuur de klap kan opvangen. Zodoende gaan de airbags pas af 2 sec nadat de auto de muur raakt en duwen de wielen de hele onderbouw volledig inelkaar voordat de bovenbouw vervormt.
http://www.adac.de/Tests/Crash_Tests/jiangling_landwind/default.asp?ComponentID=126199&SourcePageID=8645
=> deze test is zo uitgevoerd dat die Landwind niet anders kan dan falen.
De TÜV test is iets beter, maar die Landwind blijft een echt slappe auto.
Vergelijk de Euro NCAP crash van een MINI.
http://archiv.langzeittest.de/mini-cooper/berichte/2004/mai.php
Al met al: veiligheid kost geld => Die Landwind voldoet aan de wettelijke eisen, maar niet aan de huidige veiligheidsmaatstaven van de duurdere concurrentie
Arno zegt
Waarom worden alleen de nadelen van deze auto genoemd hier bekijk ook eens de voordelen.
Hoevaak vliegt er nu een vogel tegen een auto of komt er een egel konijn of dergelijke onder de auto.
Eerst was het echt oven en uit voor deze beestjes.
Nu eindelijk hebben deze beestjes een goede kans om te overleven.
Tja maar wie nu al die landwinds moet gaan afslepen na dat ongeluk met een konijn moet de a.n.w.b. en route mobiel onderling maar uitzoeken.
ties zegt
@Ga je bezig houden met fietsen….!!
laat anwb maar fietsen crashen dan hebben ze daar wat over te mokken.
heeft iemand de dummy bewering van de TUV eigenlijk al gezien? zo ja zet het hier dan als je blieft even op