Er is op autoblog.nl al veel geschreven over de Landwind. Onlangs kwam de eerste lichting aan in de haven van Antwerpen. De Landwind is een goedkope SUV uit China. Het feit dat hij zo goedkoop is, maakt hem voor veel mensen erg interessant. Het is echter de vraag of goedkoop uiteindelijk geen duurkoop is…
Een lezersbrief ingezonden aan autotelegraaf.nl beschreef de Landwind niet al te positief en helaas zijn dit niet de eerste negatieve geluiden over dit “koopje”. Ook Autotrack.nl had al heel snel een uitgebreide rij-impressie waarin de Landwind terreinwagen kwalitatief helaas niet al te positief uit de bus kwam, maar deze test is om onduidelijke reden van de site verwijderd.
De Lezersbrief:
Ik woon inmiddels 9 maanden in China….Jawel, en rij dus met de Chinese versie van de Landwind, hij heet hier SaFe. Hij heeft inmiddels 29.000km gelopen, en alles wat eraan kapot kan gaan gaat kapot, en hij ziet eruit alsof hij 290.000km gelopen heeft….Verder is de binenruimte voor een europeaan erg krap, bukken bij het instappen en de stoel is niet bepaald optimaal, beenruimte krap, elec.raam mechanieken kraken van ellende, etc. Hopelijk maakt de prijs dat goed, maar doe mij maar ’n andere.
Koen van Klei, Dapeng, Shenzhen, China
matral zegt
we are interest to import landwind in croatia
we have expiriance in lada vaz cars and have infrastracture
autocentar in zagreb 7000m2
best regards boris
autoblogger zegt
kijk nou, de link met Lada en Landwind is daar!
Rataplan zegt
kijk maar uit, straks krijg je met zo’n landwind-lada fusie een L A D A W I N D ……
Hardtop zegt
of een passaat..
Jerry1800 zegt
hoe goedkoop ie ook is, het blijft toch een lelijk ding
Klaas Eppinga zegt
Ik heb inmiddels zelf ook zo’n auto aangeschaft en het is echt geweldig. Vooral de ABS die vroeg ingrijpt en de directe besturing zijn grote pluspunten. De afwerking is ook dik voor elkaar. Mercedes bijvoorbeeld heeft echt veel slechtere motoren. De 2.8d is lekker stil en toch vrij pittig. Als rijschoolhouder ben ik dan ook erg blij met deze relatief goedkope auto. De andere merken kunnen dan ook wel inpakken wat mij betreft.
Nick zegt
Klaas, als ik net zo’n ding gekocht zou hebben, dan zou ik ook zeggen dat hij helemaal geweldig is. Je zegt immers niet: “Kijk eens wat voor klote auto ik net gekocht heb”. Alleen jammer dat je in iedere serieuze test leest dat het met de kwaliteit ernstig gesteld is. De Landwind is voor een auto van dat type welliswaar spotgoedkoop, dus met de prijs-kwaliteit verhouding zal het wel goed zitten. Ik hoop alleen voor je dat de stelling “goedkoop is duurkoop” uiteindelijk niet zal opgaan.
Klaas Eppinga zegt
Nick, ik vind het jammer dat je zo reageerd. Alle importeurs kopen positieve verhalen bij de autobladen in, Landwind bestaat nog maar net en heeft daar geen geld voor. Let maar op wat er in de test van Top Gear komt, daar heb ik echt het volste vertrouwen in.
Willy Wortel zegt
Na 3 maanden rijden was het weer tijd voor een nieuwe!!
Schijtbak
Cees zegt
Ach, laten we eerst een proefritje doen met z’n allen en dan eens commentaar hebben. Meestal schrijven we dit soort fora vol op basis van vermoedens, en dat is jammer.
Ik ga het zeker proberen tijdens een proefrit. Daarbij ben ik 100 kg, 1,98m dus kan ik gelijk de maten nemen.
Lijkt me leuk, we gaan het meemaken.
Jaap zegt
Landwind, de auto van de toekomst!!
Dick. v. S zegt
Zou graag willen weten waar de auto in Portugal te koop is.Wij hebben hier vernomen wanneer wij in Nederland kopen ,er hier nog een €20.000 bovenop komt voor invoer daar bovenop komt nog eens de btw. graag reatie?
Vito zegt
Lelijk is hem wel,ja!
Dat zal waarschijnlijk in de volgende jaren wel veranderen hoor!
De nieuwe Mercedes-dinges zijn ook niet zo schoon, en de nieuwe 3 reeks van BMW ziet er ook niet veel beter uit.
Sommige mensen beweren dat ze er al 3 maand mee rijden, maar als ze zeggen dat de eerste modellen pas 20 dagen geleden hier in Antwerpen zijn aangekomen, betekent het wel dat ze door heel Siberië zijn doorgereden om tot hier te geraken…Ze vragen zich dan af waarom ze kapot zijn…
We moeten eens denken aan de Hyundai coupés: de vorige modellen waren keillijk! Zie nu de laaste modellen, Ferrari is er niks bij!!
Aziaten leren snel!!
En wacht nog maar totdat de limousines uitkomen!
In de Benelux worden nog geen autos gemaakt en zal er dus zoveel geimporteerd worden als mogelijk.
BMW, Renault, Mercedes, Opel, Peugeot kunnen dan hopen dat de regeringen in eigen land een import-beperking zullen vastleggen, omhun failliet te vermijden.
Eindelijk wordt auto-rijden eens goedkoper.
Nog een ding: Als u een Mercedes koopt voor 40000 euro, kost deze voor de handelaar geen 23000 euro, en nog minder voor de fabriek!!!
Vergeet niet : het is vaak de merk die we kopen, niet de auto!!
Het verrast me eingenlijk wel dat Peter Bijvelds deze voor 17000 euro verkocht, ik heb zo gehoord dat ze ginder geen 6000 euro kosten… Import kost zo duur???
Zoveel goedkoper zijn ze dus niet!!
Een Suzuki Grand Vitara 4 x 4 2.0 is te verkrijgen vanaf 22000 euro… en rijtaxen zijn veel goedkoper (400 euro per jaar) en dat ding verbruikt ook minder.
De Landwind botst al meteen tegen Japanse konkurrenten!!
We moeten dus wachten totdat er goedkopere importeurs uitkomen, wat niet heel lang zal duren, denk ik…
Peter Bijvelds zal zijn prijzen dan ook moeten laten zakken, dan wordt het pas interessant…
Qua moteur zullen ze niet zo slecht zijn: Ze rijden met Mitsubishi-motoren.Mitsubishi heeft het met zijn Pajero al meermals bewijst op de Paris-Dakar, dat ijn motoren geen speelgoed zijn!!
In ieder geval, ken ik iemand die een 307 heeft die geen 50000 km heeft, en waarvan de moteur al krakt… hij is oud en rijdt rustig, misschien te rustig,Peugeot?
Paul van den Berg zegt
Hoe kan Klaas Eppinga als pluspunt noemen, de ABS die vroeg ingrijpt ? Uit de testrapporten blijkt dat de auto helemaal geen ABS heeft, alleen de aanduiding op de achterzijde ?
Peter zegt
Jonges jonges wat een heen en weer geklets over deze auto.
Allereerst de auto moet zich nog bewijzen, want ook een mercedes heeft in het begin van zijn ontstaan veel tegenslagen gehad. En ten tweede laat een ieder in zijn waarde in welke auto of andere aankoop iemand doet.
Je kunt ook niet bij een ander in zijn portomonee kijken, en ik vind het een leuke auto voor zijn geld.
Natuurlijk is het geen BMW of LUXUS maar moet dat dan!
Voor dit geld zul je wel veel rijplezier hebben. En ook bij inruil zal je misschien nog verbaast staan.
Maar ja de auto is er net dus laat een ieder genieten.
Iedere koper wens ik veel rijplezier met zijn Landwind.
Klaas Eppinga zegt
Het staat erop, dus moet het er gewoon in zitten die ABS. Tijdens mijn remproef deden de remmen het buitengewoon goed. Echt een vertraging waar je u tegen zegt!! ABS zit er zeker op dat voelde ik gewoon.
Ik ben echt super enthousiast geworden van Landwind. Natuurlijk is het moeilijk om de veiligheid van mijn cursisten te garanderen tijdens de rijlessen. Maar door de veilige Landwind voel ik mij een stuk zekerder als instructeur. Helaas moet ik nog even wachten tot ik mijn Landwind krijg. Oh ja, ik heb hem nog laten chippen, dan heeft hij net nog even dat beetje extra power.
charles v/d leeghte zegt
He klaas, deze auto heeft gewoon geen abs, laat staan een tweede airbag of een kreukelzone. Opel kan al geen auto’s bouwen, wat zal dit dan wel niet zijn? De productiekosten van deze bolide zijn niet hoger dan 2000 eur. Boterkuipjesplastic all over de place en de airco is afkomstig van Indesit. Maar als lesauto zal ie het wel goed doen!
Paul van den Berg zegt
Kijk eens op de kopie van het Autovisie rapport, te vinden op http://www.jmclandwind.nl/media/beelden/autovisie-2005-04-14-pag-3.jpg Ik neem aan dat zij weten waar zij het over hebben. Al eens geremd op een grindpad? Overigens vind ik nog steeds de Landwind zijn geld waard, en heb ik het ook serieus overwogen !
Arjan van Sliedregt zegt
Ik ben ook voor een testrit geweest en ik moet zeggen dat de acceleratie voor de 2 liter veel te laag is. De 2.4 liter was een kleine verbetering.
Van binnen vond ik hem er niet slecht uitzien maar wat mij tegenstaat is het gebrek aan antwoorden op vragen over de auto of vragen over de automaat die begin volgend jaar eraan komt.
Het rijgedrag van de auto is niet echt slecht te noemen en op het eerste gezicht lijkt het mij toch een redelijke prijs/kwaliteit verhouding.
Hans Vis zegt
Ik mag toch verwachten dat mensen die hier iets schrijven minimaal enigszins technisch onderlegd zijn!! Bijvoorbeeld : “ABS die vroeg ingrijpt….” betekent volgens mij alleen maar dat de mechanische grip slecht is. Dit is zeker geen voordeel. Iedereen mag schrijven wat ie wil maar ik wacht de bevindingen van minimaal 6 maanden wel af.
Cor Carens zegt
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor een proefrit. Ik ben namelijk erg achterdochtig, een SUV voor 17.000 euro. Maar waarom niet. Je hoeft er geen 160 mee te rijden als het maar een beetje comfortabel is maar ook veilig. Ik heb ook al gelezen dat het plaatwerk belabberd is. Laat mij ook maar eens de veiligheidstesten lezen. Want als je in botsing komt met een echte SUV…… . Ik denk ook dat je zo’n wagen niet met vergelijken met een Lexus of een X-serie van BMW. Dat doe je ook niet met een Alto en een BMW-1 serie. Ik ben benieuwd en zeker geinteresseerd……
Klaas Eppinga zegt
Ik heb inmiddels mijn 2e Landwind besteld. De diesel krijg ik zeer binnenkort. Nu krijg ik een benzine-uitvoering. Ik heb de mensen van Landwind gevraagd of het mogelijk was een snellere benzine versie te leveren. Dus, met nog meer pit dan standaard. Dat is mogelijk zeiden ze. Ik krijg nu waarschijnlijk (voor 2000 euro) een motor uit een Mitsubishu Lancer ofzo. In ieder geval schijnt hij nu een heel stuk sneller te zijn. Dat is natuurlijk helemaal goed…
Jeroen zegt
Klaas hoeveel extra vermogen en koppel heeft hij na dat chippen en wat kost dat.
Marcel B zegt
Behalve van Klaas lees ik alleen maar typisch Nederland Heikneuter reacties. Alleen maar negatief en argwanend. Laten we vooral geen risico nemen in het leven. Sluit nog een paar verzekeringen af zou ik zeggen!! Waarom, oh waarom zou de hele Nederlandse industrie naar de kloten zijn gegaan? Precies, vanwege die heikneuterigheid.
Zoals Peter als schreef moet het apparaat zich nog bewijzen. Maar geef het een kans. En vergeet niet dat er veel mensen zijn dit zo’n karretje als 2e auto hebben waar meestal minder dan 5.000 km per jaar mee wordt gereden. Dan heb je toch met zo’n bolide waar voor je geld.
En die pipo die in China woont vergeet erbij te vertellen wat hij allemaal met dat apparaat uitspookt. Als hij in een typisch Chinees gebied woont, dan krijgt dat apparaat behoorlijk er van langs, want de wegen in China zijn nu eenmaal niet van het ZOAB A2 standaard.
We zullen zien!
K. Eppinga zegt
Jeroen, ik weet zo niet precies hoeveel extra vermogen ik krijg, maar daar vertrouw ik de mensen van Landwind wel op. Ze zeiden dat hij wel snel zou worden. Ze hadden het erover dat het van evo was, maar wat dat precies betekend weet ik niet.
jan zegt
Heb ondertussen 15 (zegge en schrijve vijftien) pannes met mijn Peugeot na 69000 Km. Laat Landwind maar komen. Kan onmogelijk slechter zijn dan mijn Peugeot.
fransje zegt
peugeot is kilo’s in wind
ruerdjan zegt
Lees net een test (ANWB/ADAC) op nu.nl en die laat weinig te raden over (foto). Heb de filmpjes op de site van ADAC nog niet gezien maar ik ben bang dat me dat geen beter beeld gaat opleveren. Goedkoop is leuk, maar als het zo moet….
autoblogger zegt
Thanks, was al bezig met een artikel; http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/14/anwb_chinese_terreinauto_leven
jjay1800 zegt
Nieuws
Nieuwe Chinese SUV Landwind gevaar op de weg
14-09-2005
De bestuurder van de nieuwe Chinese terreinauto JMC Landwind zal een frontale botsing met een snelheid van 64 km per uur niet overleven. Dat valt af te leiden uit een serie crashtests, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft laten uitvoeren. De resultaten zijn zo slecht dat deze auto naar de mening van de ANWB niet op de Europese markt moet worden toegelaten. De Landwind is de eerste Chinese SUV die binnenkort in Nederland te koop is.
Frontale crashtest Landwind (Klik op foto voor vergroting)
Gevaar op de weg
De Landwind is een gevaar op de weg. Dat geldt in de eerste plaats voor inzittenden bij de crashtest. In de meer dan 20 jaar dat de ANWB over crashtests publiceert, heeft een auto nog nooit zo slecht gescoord als deze. Bij de frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt.
Bestuurder na crashtest Landwind (Klik op foto voor vergroting)
Na de botsing zit de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel. Het stuurwiel schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak.
Zijdelingse botsing
Bij de zijdelingse botsing , die voor een SUV gemakkelijk te verwerken moet zijn, ontstaan zeer ernstige verwondingen aan het hoofd van de bestuurder. Het hoofd van de bestuurder slaat zo hard tegen de dakstijl dat de gevolgen van de klap dodelijk zijn.
Download
Resultaten crashtest JMC Landwind (pdf)
Video crashtest Landwind (1.4 mB)
Video interieur/bestuurder tijdens crashtest Landwind (1.9 mB)
Ook rijtests slecht
Ook in de rijtests is het oordeel slecht: zeer duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing, lange remweg, met 11,6 liter super per 100 km een hoog verbruik en een slordige afwerking. De emissietest toont ook aan dat niet wordt voldaan aan de huidige eisen voor uitlaatgassen voor personenauto’s. Pas met de nieuwe emissie-eisen in 2010 moeten ook de SUV’s en andere zware personenauto’s ook schoon zijn.
Zoeken in alle crashtests?
jeroen zegt
Veilige auto dus? Grinn leer mij die chinezen kennen, heb er dagelijks mee te maken; een grote rokende millieubelastende auto met jaren 70 techniek aan boord gelijk de oude generaties Wolga’s en Lada’s : ik hoop dat de rijschoolhouder nog klantjes overhoudt als landelijk bekend wordt dat dit ding een rijdende doodskist blijkt te zijn.
Frank zegt
Mogen we zelf uitmaken of de auto goed genoeg is.
Smaken verschillen weet je nog?
Door verschillende officiele instanties blijkt deze auto goedgekeurd te zijn!
Het zal wel eigenbelang zijn dat er nu negatief over wordt geschreven.
Jan B zegt
Kijk hier maar eens naar en de lust (mocht die er al zijn) om zo’n bak te kopen vergaat je wel na het zien van deze beelden.
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/mpg/auto/tests/crashtest-landwind-2-467165.wmv
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/mpg/auto/tests/crashtest-landwind-1-467150.wmv
Voordeel is wel dat je er met een Suzuki Alto van ’84 dwars door heen kunt rijden en het nog overleven ook…
Goedkoop blijkt ook nu weer DUURKOOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jjay1800 zegt
er zal wel vlugs een verbeterd en veiliger model Landwind verschijnen, en ineens kostie dan €25.000.-/€30.000.-
TonyB zegt
“Natuurlijk is het moeilijk om de veiligheid van mijn cursisten te garanderen tijdens de rijlessen. Maar door de veilige Landwind voel ik mij een stuk zekerder als instructeur.” Klaas Eppinga, 29 juli (zie hierboven)
De arme man…daar gaan de klanten…..
frank zegt
Ja, ik heb de beelden gezien…., echter ik ben niet van plan om met 65 km/uur tegen een muur te rijden.
Trouwens ik wist compleet niet van het bestaan van deze auto af, sinds die op het journaal verscheen,
Goedkope reclame, maar ik ga zelf wel een proefrit maken en zie wel.
Mark zegt
Klaas zit wat te fantaseren. Denk dat ie Klaas Vaak heet ipv Eppinga.
Hij praat zichzelf alleen maar tegen. Lees al z’n postings maar ff.
Denk dat ie niets beters te doen heeft…
chris zegt
toch maar geen rijles bij Klaas nemen lijkt me,een evo!! Landwind.waarschijnlijk wil hij op zeker gaan ,Klaas jong 64 kmh is al dodelijk je hoeft echt niet harder te gaan om zeker te zijn,P.S.ik zou mijn levensverzekering nog ff opwaarderen,beste deal die je in jaren hebt gedaan zou ik zo denken
Jan B zegt
@Frank (Ja, ik heb de beelden gezien…., echter ik ben niet van plan om met 65 km/uur tegen een muur te rijden.)
Wel heeeeel erg naïef hé? Jij hoeft ook niet tegen een muur te rijden. Die andere automobilist die voor een deel op jouw weghelft komt met 35 km. p/u (terwijl jij keurig 50 rijdt) geeft eenzelfde klap als in de test maar dan met 85 km. p/u. Dan wil je helemaal niet weten wat er gebeurt
Wouter zegt
JanB,
Jouw voorbeeld geeft geen klap die met 85 km/u in de test te vergelijken is. De tegemoetkomende auto heeft ook een kreukelzone en zal ook nog eens wegschuiven uit de baan van de botsing. Als je een vrachtwagen opzoekt op de andere baan, is het wel een stuk ongunstiger, die hebben minder kreukelzone en veel meer massa.
Neemt niet weg dat de Landwind geen superveilige auto is, maar dat kan je eigenlijk ook niet verwachten voor dat geld.
Frank zegt
Jan B.,
Slaat nergens op wat jij zegt, en het heeft helemaal nix met naiviteit te maken maar alles met realiteit!
En inderdaad sta ik er niet bij stil, dan kan ik net zo goed mijn auto aan de wilgen hangen.
Trouwens toen de Opel Frontera uitkwam…(bijna 3 x zo duur toen), was de test ook alles behalve veilig, maar niemand die er verder aandacht aan besteede, ook niet door onze veelgeprezen(!) en nu dus hypocriete ANWB.
Was het niet de anwb die tot voor kort ook de Koreaanse(en in het verleden de Japanse) auto’s afkraakte, maar hun beleid moesten wijzigen(en waarschijnlijk met lede ogen moesten toezien), toen het publiek met veel enthousiasme deze merken omarmde(zie het succes nu van bvb de Kia Sorento).
Sietse Elgersma zegt
Onlangs heb ik mij ook mateloos geïrriteerd aan de berichtgeving van de ANWB over de Chinese Landwind auto. Zelf heb ik gisteren ook even onderzoek gedaan op http://www.euroncap.com: Zie bijgaande resultaten (in punten): Nissan Almera: front 3, side 11, totaal 14 Fiat Seicento: front 2, side 10, totaal 12 Suzuki Baleno: front 2, side 12, totaal 14 BMW-3 (oud model): front 2, side 8; totaal 10 Opel Frontera (aangepast): front 3, side 16 (slechte beoordeling in woorden), totaal 19 Landwind: front 1, side 12, totaal 13 Chrysler Voyager: front 0 (!!!!), side 14 Het is dus zéker niet zo dat de Landwind op basis van deze test de meest gevaarlijke auto ooit is. De Chrysler heeft nul punten voor front en de BMW-3 heeft totaal zelfs 1 punt minder. Het is natuurlijk wel zo dat je de uitkomst van de Landwind niet kan vergelijken met de uitkomst van bijv. een Audi A6 nieuw model; maar dat kun je de prijzen ook niet! Dus, een nuance inzake dit Landwind verhaal lijkt mij op de plaats. Ik begrijp overigens niet dat de ANWB zich laat lenen voor dit soort berichtgeving. Het lijkt mij duidelijk dat de ANWB zich door de automobiel industrie voor het karretje heeft laten spannen omdat men wel weer eens “positief” in het nieuws wilde komen. En de automobiel industrie wil gewoon een nieuwkomer uit de markt nemen. Dit gaat voor de ANWB vast wel een staartje krijgen.
willem zegt
Waarom wordt hier nog gepraat over het wel of niet veilig zijn van deze auto. de beelden spreken voor zich, koop deze auto niet!!!! een goede en veilige auto kost gewoon geld.
frank zegt
willem, wat een onzin verhaaltje!
Ga lekker buiten spelen, dit is niet voor kinderoogjes bedoeld.
Ferdinand zegt
Na het nieuws van de anwb crashtest kwam ik uit pure nieuwsgierigheid hier op dit forum terecht. Het verbaast mij dat iedereen zo bezig is zijn gelijk te halen.
Volgens mij gaat nog steeds voor niets de zon op en moet je verder gewoon betalen voor kwaliteit. Een tweede onafhankelijke crashtest zal moeten uitwijzen of de auto daadwerkelijk zo gevaarlijk is als het gekleurde commentaar van de anwb na de crashtest. Is dit het geval, dan is de auto niet alleen een gevaar voor de bestuurder die met deze wetenschap uit eigen vrije wil achter het stuur kruipt en de volledige verantwoording voor zijn eigen welzijn en dat van zijn medepassagiers neemt, maar ook voor de andere partij die bij een mogelijke aanrijding betrokken is.
Twee goede kreukelzones dempen een klap natuurlijk veel beter dan 1. Zeker bij een auto van dit gewicht!
Ik ben benieuwd naar de ervaring met dit type auto buiten Europa en de reactie van de makers in China.
IVA BOYS zegt
Ik sluit me volledig bij Peter en Marcel aan.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat dit een goed verkopende auto worden, maar hij moet zich eerst bewijzen. Geef hem die kans dan ook! Dat slappe Nederlandse argwaandende gezeur als er een of ander ANWB testje uitkomt slaat toch nergens op. Denk dat ze zich beter met hun eigen problemen bezig kunnen houden i.p.v. anderen op alle mogelijke manieren proberen dwars te zitten.
getekend IVA BOY´S
Koos Spee zegt
Het geauweohoer terzijde.
Rijdt er zelf met bijzonder veel plezier in.
En om heel eerlijk te zijn; 1 op 13 (2,8turbo diesel) op zonnebloemolie.
Laat al die Hollandse vogelkijkers met dr lelijke vrouw, Renault Scenic, fietsendrager en aanhang nou ophouden met al dat negatieve.
Die Landwind is niets mis mee. Eerlijk is eerlijk; Alles zit erop en eraan.
En onthoudt;
No one dies in China!!!
Duke zegt
Weet niet of Klaas ze allemaal op een rijtje heeft, maar als mede-landwind rijder geef ik hem het voordeel van de twijfel.
Iva Boys slaat de spijker op z’n kop! nederlanders zijn behoudend, en voorzichtige sukkels.
Hoeveel sukkels rijden in de 147 rond? of in een Sintra (opel) deze scoorden ook niet hoog in de safety testen.
Maar omdat deze bij reeds gevestigde merken behoren, heeft J.Lul er nooit iets over gehoord.
J/Lul heeft er nu wel van gehoord en schreeuwt moord en brand, want onze economie is niet allen in gevaar, maar ook onze medemens kan nu met 64 km/u zichzelf doodrijden, ach en wee.
Het zelfde principe als met tv kijken kan worden toegepast, als men bijv. de ‘veerkampjes’ niet wil zien zet je de tv of uit, of je zapt door…
Als je niet goedkoop wilt rijden, en de goden niet wilt tarten door in een landwind te rijden, koop hem dan maar niet.
Niemand houdt een pistool tegen je hoofd, toch? Alhoewel die Peter Bijvelds ??? van de Nieuwenhuizen, oei….niet fris allemaal…piss off…fatsoenrukkende nerds…gaan jullie allemaal maar naar de Aldi/Lidl in je te dure a-merk bak.
To each his own.
Land zegt
‘Chinese terreinauto is wel veilig’
ANP
DEN HAAG – De Chinese terreinauto Jiangling Landwind is wel veilig.
Dat blijkt uit een recente crashtest die het Duitse keuringsinstituut TÜV heeft uitgevoerd, zo liet importeur P. Bijvelds donderdag weten.
De ANWB trok medio september fel van leer tegen de Chinese wagen. Uit een crashtest zou blijken dat hij levensgevaarlijk is. Een frontale botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer zou de bestuurder volgens de ANWB niet overleven. De automobilistenclub eiste een verbod op de Landwind.
Bijvelds liet naar aanleiding van de test van de ANWB een eigen proef uitvoeren in Duitsland. Het gaat volgens de importeur om de officiële Europese crashtest die alle auto’s moeten ondergaan. ,,De Landwind voldoet aan alle eisen”, verklaarde Bijvelds. Hij gaf wel toe dat er veiligere auto’s rondrijden, maar ,,de Jiangling is veilig”.
Bijvelds kondigde een kort geding en een bodemprocedure tegen de ANWB aan. Hij eist een rectificatie. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. ,,Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo.”
Beelden van de ANWB-test lieten zien dat bij een frontale botsing het compartiment van de bestuurder geheel wordt samengedrukt. De chauffeur zou volledig klem komen te zitten tussen het dashboard, het stuurwiel en de stoel.
http://news.xinhuanet.com/english/2005-10/07/content_3588662.htm
Pollie zegt
Sukkels, die mensen die denken iets over een auto te weten die ze nog nooit van dichtbij hebben gezien. Dream on.
Raza zegt
begrijpen jullie het niet? -enige reden waarom er zoveel herrie is ontstaan, is omdat de gevestigde “orde” nu natuurlijk in hun broek schijt van de concurrentie!
Chinabudget zegt
De verkopen van de Landwind vallen mij tegen. Ze hebben in 2005 57 auto’s verkocht, een marktaandeel van 0,01%. Dit zijn er 12 minder dan de Lada (de Landwind had alleen geen volledig jaar). Dacia verkocht de laatste 2,5 maanden van het jaar 40 auto’s.
Rutten zegt
Wat een sukkels over het algemeen hier!!! Klakkeloos word er overgenomen wat er gezegd word over de Landwind door EUROPESE organisaties die door en door corrupt zijn (zoals de ANWB) . Allemaal eigenbelang om hun centjes te beschermen die wij veel te duur betalen!!! Dus wees blij met deze nieuwe wind, zodat eindelijk de macht word doorbroken van de gevestigde orde die ons al jaren besteelt.
automodellista zegt
Ik heb laats met wat vrienden een proefrit gemaakt in de landwind met 2.4 benzine 4×4. Ik kan je vertellen dat we niet rustig aan hebben gedaan en van alles hebben geprobeerd. Drempels, stoepranden en rotondes maar de landwind gaf er niks om. Alleen heldde die een beetje over maar voor de rest geen problemen gehad. We waren met zn vijfen maar er was beenruimte genoeg.
Alleen achterin moeten de passagiers niet langer zijn dan 1,90 want dan kun je je hoofd stoten tegen het dak.
Beoordeling:
motorvermogen: 7.5
weggedrag: 8.0
binnenruimte: 8.5
bediening: 8.0
dashboard: 6.5
afwerking: 5.5 (hier is de prijs ook naar!)
Bas zegt
De duitse ADAC komt met een vergelijkbaar oordeel als de ANWB:
http://focus.msn.de/auto/iaa2005/chinaautos/crashtest-landwind_aid_16591.html
Kloot Hommel zegt
Wel , wel …. Wat een negatieve ingesteldheid hier !!! Typisch Hollandse heikneuter lulkoek hier . De kan geen ene serieus met een wagen rijden en lap : de lullers beginnen te lullen en zeiken !!! Ik hen zelf 5 terreinwagen en heb er al 4 in de prak gereden ! ( tot mijn grote trots, mag ik wel zeggen ) Ik ga nu de Landwind onder handen nemen !!! Ik ram hem meteen tegen een boom en zien wel !!!!
windhoos zegt
Als ik dit allemaal lees denk ik bij mijzelf: wat woon ik toch in een prachtig land waarin eenieder zijn mening mag geven!
Of je dit doet is een tweede.
Feit is wel dat het steeds nederlandser lijkt te worden om hypocriet mee te gaan zeiken over zaken waar je de ballen verstand van hebt.
Laat eenieder in zijn waarde en oordeel niet!
Laat die Landwind waaien, net als je eigen scheet, en kijk hoe ie het gaat doen!
Werkplaats zegt
Hé we hebben een LANDWIND binnen staan, is door een klant gekocht zonder kenteken moet nog geketekend worden heeft deze gekocht via een veiling voor weinig.
Maar deze liep niet had men hem verteld dat de startmortor vast zat, maar blijkt dat de klep van 3e cilinder op de zuiger lag een gat in de cilinderwand
zo groot als een tennisbal dus motor aan gort en maar 36 km gelopen.
dus nu even een nieuwe motor regelen en dan maar hopen dat deze hem gekentekend krijgt want er zijn geen farhzeuge papieren bij.
Denk dat de landwind uit een andere hoek gaat waaijen.
JAN-PIETER zegt
Jongens wat lopen jullie toch te zeiken daar in dat Europa.
We hebben er hier rond de 200 rijden, tuurlijk heeft iedere auto wel eens een probleem, Maar hij doet het hier in dit warme oord prima, maar wat we van Nederlandsers gewend zijn…-edit, rustig maar-