Nog een pareltje uit de autocollectie van de Britse F1-coureur.
F1 is booming, wat goed nieuws is voor de eigenaren die veel tv-gelden kunnen opeisen, maar ook voor de coureurs. Zo verdiende Lando Norris afgelopen jaar ongeveer € 33 miljoen aan salaris volgens Forbes. Een boel geld waar je veel leuks mee kan doen. In plaats van het te verstoppen onder een matras spendeert Norris een deel van zijn centen aan een hele toffe autocollectie.
Norris is zo’n verzamelaar in het hoogste segment die niet vies is van een rondje in zijn mooie spul. Zo werd hij eerder al gespot in een prachtige Porsche Carrera GT, een donkerblauwe Lamborghini Miura en moderne Fiat Jolly. Wederom zijn de autospotters van Monte Carlo erin geslaagd om hem te vinden.
De Ferrari F40 van Lando Norris
Norris parkeert deze keer een Ferrari F40 voor het bekende casino in Monaco onder toeziend oog van spotter Pistons Brothers. Gezien de muts, sjaal en het Valentino Rossi-vestje is het die dag niet erg warm aan de Côte d’Azur. Wat ook opvalt, zijn de velgen van de Ferrari F40 van Lando Norris. Ja, het zijn vijfspaakswielen, maar niet de originele exemplaren. Het doet me persoonlijk een beetje pijn om deze velgen onder zo’n klassieker te zien.
De F40 is om verschillende redenen erg bijzonder. Enzo Ferrari koos niet voor zijn gebruikelijke platte twaalfcilinder, maar voor een 2.9 liter V8-turbomotor. De achtcilinder produceert 478 pk en 557 Nm. Ferrari deed zijn uiterste best om de F40 zo ligt mogelijk te maken. Denk aan veel koolstofvezel, kevlar en aluminium, ramen van polycarbonaat en géén geluidsisolatie, handschoenenvakjes, vloermatten of bekleding op de deuren. Er zitten niet eens deurhendels in; je moet gewoon aan een lus trekken. Het resultaat? Een rijklaar gewicht van slechts 1.180 kg.
Op de baan wint Max Verstappen nog van Lando Norris, maar als het om privéauto’s gaat, heeft Norris duidelijk de overhand.
Foto: Pistons Brothers
pjotr zegt
Die velgen zijn wel period correct, je ziet ze op racers van die tijd. Zou mij niet verbazen als die ook door teams gebruikt zijn op de LM versie van de F40.
Bas Leesberg zegt
En toch prefereer ik de origineelste velgen ;)
kniesoor zegt
Ik ook, die passen beter bij het algeheel hoekige uiterlijk van een F40.
Rudy zegt
Zijn de velgen van de F40 LM inderdaad!
mashell zegt
Wat een rebel! Foute merk auto, heel foute kleding en zonder gordel rijden.
Roskampies zegt
Zou niet van plaats willen wisselen. Pfff drukte. Vraag me af of het wel zo lekker rijdt stapvoets in een F40. Krijg nu al kramp in mn kuiten van het kijken. Maar goed liever kramp in een F40 dan in een v40. :D
tmon zegt
Valt me op; wat een contrast met de toerist daar. Hij komt aanrijden, stapt uit, zegt hoi en loopt aan. Dan ben echt deel van t meubulair daar.
Daarnaast ook de valet, je moet t maar kunnen, al die unieke wagens in die drukte parkeren. Zijn lang niet allemaal makkelijk om te bedienen lijkt me. Laat staat van al die klassiekers weten hoe je ze start enzo.
pivavar zegt
Dit is ook heel speciaal, een auto zo ligt mogelijk…..
a_buis zegt
Ja dat aligt wel
540ix zegt
Geen groot ligt voor wat betreft spelling inderdaad…
rogerzz zegt
Pivavar citeert enkel het woord ‘ligt’ uit het artikel, waar het al verkeerd staat geschreven.
Dus aan Piavar ‘licht’ het niet. Ba dum tss.
540ix zegt
Joh….. echt? ;)
drdre1 zegt
Idd, een lichte auto. Zo licht mogelijk denk ik niet.
mc96 zegt
Niet originele velgen. Duik maar eens in de boeken. Zijn de velgen die op de raceversies werkden gebruikt. Als je goed kijkt zie je de center locks zitten.
Modena zegt
Ferrari koos voor de 2.9 liter V8 turbo, omdat het met de F40 wilde gaan racen, en daar paste de V12 niet bij, komt bij dat de F40 een door ontwikkeling is vande 288GTO Evoluzione, welke ook een V8 turbo had.
Dutchdriftking zegt
Smaak heeft Lando wel!
mashell zegt
Qua auto’s zeker maar qua kleding lijkt hij gedacht te hebben: ik ga het lelijkste wat ik thuis heb combineren.
Richmond zegt
Blijkbaar hebben ze ook geen dresscode daar in het casino
R zegt
Ik las laatst dat al die wagens die hij de laatste tijd rijd onderdeel zijn van een members club – waar je voor 100k 25 uur per jaar dit soort wagens mag rijden. Hij verdient bijzonder goed – maar die Muira SV / F40 / GT hebben een waarde van bijna 6/7 miljoen – en kan me ergens niet voorstellen dat hij dat in een jaar stukslaat op wagens.
Als ze wel van hem zijn – bijzonder goede smaak!
MaartenD zegt
Zo’n vermoeden had ik ook al
bietje zegt
Die Miura is echt waanzinnig mooi in dat donkerblauw zeg… F40 epische wagen, maar period-correct of niet, de originele velgen staan ‘m absoluut beter.
Gele Koplamp zegt
En gele koplampen <3
MaartenD zegt
Die LM velgen hadden van mij niet gehoeven maar ik weet niet waarom, die gele Frankrijk lampen vind er erg gaaf
werf76 zegt
Om vanuit ergens in Monaco helemaal naar het casino te rijden.
zesinlijn zegt
Hij parkeert helemaal niets, dat doet de valet parking.
schuimbekje3 zegt
argh, aan het stuur draaien zonder te bewegen… Arme stuuri richting en banden, ophanging enz..
Fruitcake zegt
Gehuurd bij Hertz