In de gemeente Oss wordt sinds een jaartje door de politie achter de tien grootste verkeersovertreders aan gereden. Gaan ze naar hun werk of boodschappen doen, de jongens in het blauw zijn erbij om alle misstappen vast te leggen in hun dossier. Dit is zo’n succes gebleken – het aantal overtredingen daalde met 43% – dat wordt overwogen om dit straks in heel Nederland te gaan doen.
Je moet het erg bont maken wil je op het lijstje van grote verkeershufters terecht komen. Stelselmatig veel te hard en door rood rijden, dat soort dingen. Vervolgens krijg je dan een brief op de mat en een agent aan je deur die je erop wijst dat ze je vanaf dat moment gaan volgen en vastleggen, en dat je boetes met 20% omhoog gaan. De bedoeling is dat je dan iets beter op gaat letten. In Oss vielen er alsnog 23 boetes en raakten drie van de tien veelplegers hun rijbewijs kwijt. Twee bestuurders moeten op eigen kosten een cursus doen om hun gedrag aan te passen.
De politie Brabant-Noord heeft het project inmiddels al uitgebreid van de gemeente Oss naar het hele district. Andere politiekorpsen en de KLPD hebben al interesse getoond, en minister Eurlings (Verkeer) en minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) bekijken de mogelijkheden om het idee landelijk in te voeren. Aan de ene kant een privacykwestie, aan de andere kant moet je wel een beetje normaal kunnen doen in het verkeer. (via telegraaf)
Waxweazel zegt
Constant achtervolgen, is dat geen stalking ?
Met een goeie advocaat kan hier nog een leuk juridisch steekspelletje worden gehouden vrees ik.
Machske zegt
Alee binnenkort mag je recruteringen verwachten, want daar heb je toch al een heel pak blauw voor nodig zou je denken ;)
Mies zegt
Jaja bel je de politie, hebben ze nooit tijd door “onderbezetting”, maar ze kunnen wel de hele dag met een kan koffie en donuts voor je deur wachten tot je de auto pakt…..
Jochempie zegt
Ik ben altijd al doodsbang voor een boete als ik 20 km te hard rijd. maar misschien komt dat doordat ik m niet kan betalen (student zonder aanvullende lening :) ) daarom vind ik het ook eerlijker als mensen niet met geldboetes worden bestraft maar met alternatieve straffen, rijontzegging enzo. en dan je rijbewijs als autosleutel gebruiken. kan je zekerweten niet rijden als ie is ingenomen.
lincoln zegt
slim .. dan hoeven die ambtenaren tenminste niet warme autootje uit ..
ook ben ik voor het feit dat hufters recht hebben op door overheidswege gefinancierde gewapende bodyguards ..
$imon zegt
Ergens vind ik het wel een goed initiatief. Bijna dagelijks zie ik mensen grove verkeersovertredingen plegen die daarmee niet alleen zichzelf, maar belangrijker nog anderen in gevaar brengen.
Vanochtend weer één. Even snel één auto inhalen, vol over het verdrijvingsvlak om vervolgens vol in de remmen te moeten voor het rode verkeerslicht! Goed gedaan petje! (ja, was weer een onvervalst petje achter het stuur). Denk dat met een dergelijke maatregel het aantal ongelukken flink teruggedrongen kan worden. Echter, je kan je afvragen wat er gebeurd zodra “men” weet dat ze niet meer in de gaten gehouden worden…
Martijn Nijsten zegt
Geweldig dat hier wel tijd voor is.. NOT! dat ze zich eens bezig gaan houden met criminele bezigheden tegen te gaan. Nu zeg ik niet dat ze geen verkeersboete moeten uitschrijven wanneer ze iemand asociaal of gevaarlijk zien rijden. Maar posten voor iemand zn deur en m volgen? Volgens mij zijn de mannen in het blauw een beetje bang voor de echte criminelen?
Laurens zegt
Eerlijk gezegd kom ik zelden zo’n hufter in het dagelijkse verkeer tegen. Af en toe zie ik wel rare acties, maar dat is dan meer onkunde dan bewust gedrag.
Zelf haal ik ook wel eens in terwijl ik denk dat het wel kan, en blijkt het soms toch kantje boord te zijn. Als ik anderen dat zie doen en ik kan ze door aangepast rijgedrag van mezelf uit de brand helpen, doe ik dat altijd.
Afstraffen van andermans fouten, daar heb ik pas een hekel aan.
Alfablog.nl zegt
Gewoon het onkruid wieden en dergelijke figuren levenslange rijontzegging opleggen.
BasRotterdam zegt
Misschien moeten we allemaal verkeershufter worden, dan is er
altijd politie in de buurt als je er een keer eentje nodig hebt . . .
Super zegt
Die obsessie met het handhaven van verkeersregels blijft mij altijd verbazen. Ik had liever dat er een soortgelijke obsessie bestond bij het handhaven van ander, niet verkeersgerelateerd asociaal gedrag.
Ik heb vrijwel nooit last van “verkeersthufters”, rij elke dag 100km woon-werk dus dan zou je zeggen dat de kans dat ik ze tegen zou moeten komen wel groot was. Daarentegen heb ik als ik door de stad loop wel “last” van andere soort hufters.
Super zegt
@mezelf
ik bedoel natuurlijk bij het handhaven van regels _tegen_ niet verkeersgerelateerd asociaal gedrag.
lincoln zegt
@degenediegeenverkeershufterstegenkomen ..
zie je wel .. dit expiriment is een daverend succes ..
jack zegt
beste oplossing hebben ze in Finland, boetes procentueel baseren op jaarlijks netto inkomen. Dan is het zo over met het gezeik.
Achiel zegt
Verkeershufters, zijn dat die lui die 60 voor je rijden op een 80 weg, geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde of geen richting aangeven in het algemeen. Of mensen die fietsers voorlaten op een rotonde waar deze geen voorrang hebben?
sjazz zegt
laatst in duitsland gereden… mensen zijn daar veel beleefder. Rijdt wel door maar iedereen anticipeert en geeft de ruimte! in nederland zeggen ze bv. grootste irritatie is links rijden. Maar volgens mij is het grootste probleem niet links rijden maar niet in je spiegel kijken en ruimte geven aan andere weggebruikers.
scheve correcties dus!
MR2 20V zegt
@ Laurens
Ik ben het 100% met je eens!
Dat stukje had ik getypt kunnen hebben.
Zoef zegt
Gaan ze dit ook met echte misdadigers doen? maffiafiguren door een paar mannetjes continu laten volgen?
Zoef zegt
Gaan ze in België niet gauw doen want dan zijn ze hun beste klanten kwijt als de verkeersboetes met 43% dalen.
Have a cigar zegt
Nogal veel negatieve reacties hier, zeker veel petjes onder de bezoekers (?).
Ik hang een paar keer per jaar aan de telefoon met de (verkeers-)politie. En niet omdat iemand niet uitkijkt of een beetje door wil rijden. Maar omdat het de bedoeling is dat ik van de weg wordt geramd. En dan niet 1 poging (is immers discutabel), maar twee of drie (is moedwillig). Soms petjes, meestal aannemersbusjes en vrachtwagens.
Misschien rij ik meer dan gemiddeld (± 40-45.000) of ligt het eraan dat ik niet zomaar aan de kant ga als iemand met een kleine leuter hem er moedwillig tussen pleurt. Hoe dan ook, goede zaak, aanpakken die mongolen. En indien het strenger straffen nog niet helpt 5 of 10 jaar rijbewijs inleveren en een paar 100 uur dienstverlening bij kreupele overlevenden van ‘ongelukken’.
Bartes zegt
Tja ik weet niet wat ik van het idee moet vinden. Ik vind onkunde in het verkeer erger dan een paar sjonnies, want die kom ik eigenlijk heel zelden tegen. Kom vaak zat m.n. vrouwen en oude mannetjes tegen die grote gevaren opleveren. Desondanks mogen sjonnies best aangepakt worden, spaart de bomen weer uit. Je hoort simpelweg te vaak dat een leeftijdsgenoot zich weer eens op wonderbaarlijke wijze van het leven beroofd door zijn weggedrag.
bob zegt
Is dit zo’n gemeente waar de korpschef een forse bonus krijgt?
Arnoud zegt
@ Mies:
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen het KLPD en de gemeente politie.
Dit is een actie van het KLPD, als jij de politie belt voor een diefstal oid krijg je de gemeente politie op bezoek.
Sorcerer zegt
Prima actie! Veel beter dan al dat stiekeme geflits (ik rij ook wel eens per ongeluk te hard, soms ook bewust, maar dan houd ik het ook bewust veilig).
Hiermee pak je de mensen aan die echt gevaarlijk zijn (100 binnen de bebouwde kom, door rood rijden, snijden etc.), dus waarmee echt ongelukken gebeuren. Ga zo door dus!
Texhnolith zegt
Ik zie liever dat ze achter zulke klootzakken aanrijden dan dat ze zielig achter een bosje gaan zitten wachten met een lazergun om maar hun quota van boetes te halen.
Ik kom toch nog regelmatig van die klootzakken tegen op de weg. baan voor links af pakken op een kruispunt, vol door rood om dan rechtsaf te gaan.
Of met een rotgang op me afkomen op de snelweg en me er letterlijk vanaf proberen te drukken. Of soms trek je wat sneller weg bij een stoplicht dan een petje in z’n klote golf. Die je dan vervolgens weer inhaalt en van de weg probeert te drukken omdat i het niet kan hebben dat z’n Golf minder snel is.
Dat soort lui moet echt per direct een rij ontzegging krijgen van 2 jaar minstens. Levensgevaarlijk wat die doen.
En zoals Jack zegt. boetens procentueel baseren op jaarlijks netto inkomen.
Benjamin1 zegt
@bartes
Dat vrouwen slecht rijden ga ik hier echt niet zeggen, das namelijk echt een fabeltje.
Bejaarden zijn mijns inziens echt het grootste probleem. Praktisch iedere dag kom ik wel eentje tegen. Op de snelweg netjes 120 wordt er weer een oma ingehaald door een vrachtwagen. Petjes zijn er gewoon veel minder dan bejaarden. Besteed dat geld liever voor een 65+ rijexamen.
petje zegt
@have a cigar
Ik hoop dat je ooit het ziekenhuis ingeslagen wordt tijdens één van je acties (want mensen zoals jij lokken dat uit, dat weet je zo)
Leuk dat de politie tijd heeft om verkeersovertreders te volgen maar te weinig personeel om verdachten van zwaar banditisme en terrorisme te volgen. Foute prioriteiten.
Yuri zegt
@ Have a cigar
Nja… ik ben er ook tegen.. maar zit niet met een petje op achter t stuur (of een golf 3 1.6 met extreem dikke uitlaten).
Ik vind dit echt belachelijk… ik vind dat de politie zich echt moet bezig houden met belangrijkere zaken.
Is dit trouwens geen schending van je privacy als je de hele dag in de gaten wordt gehouden door zo’n trouwe wetsdienaar?
Rolends zegt
Da’s handig, dan ga je boodschappen doen, volgt zo’n kerel je, passen de boodschappen niet in je auto en dan kan die kerel die je volgt de helft meenemen..
Doe mij maar zo’n personal volger..
bob zegt
@ Have a cigar
Het niet aan de kant gaan als iemand met een kleine leuter hem er moedwillig tussen pleurt werkt verkeersgevaarlijk gedrag in de hand vaak zie je zaken escaleren dan…
Have a cigar zegt
Yuri,
Dit is belangrijk, het levert veel ongelukken en vooral veel stress op. Je wilt niet weten hoe ik achter het stuur zit als een vrachtwagen me bijna de vangrail in heeft gekregen.
Geen schending van privacy, het zijn immers notoire verkeersovertreders. Bij ander crimineel gedrag moet ik je ook niet raar staan kijken als je in de gaten wordt gehouden.
bob,
Misschien had ik iets moeten verduidelijken. Meneer (meestal geen vrouw) rijdt op een zeer agressieve manier en probeert me af te snijden/ ertussen te drukken. Als ik dan vervolgens hard op de rem moet krijgt meneertje minderwaardigheidscomplex ook een lichtsignaal of toeter (soms voor de remactie omdat ik nog denk dat ze niet uitkijken). Vervolgens proberen ze het opnieuw om hem ertussen te rammen. En heel soms om mij de rijstrook uit te werken.
Zaken dus niet omdraaien, dat zou hetzelfde zijn als een vrouw uitlokking van aanranding betichten wanneer ze er graag sexy uitziet.
ben off, schadegevalletje regelen van een sufferd die me zo nodig moest afsnijden. Dat was trouwens een cock’s audi.
Laurens zegt
@have a cigar
lezende (de aard van) je commentaren denk ik dat het “sigaren uit eigen doos” zijn die je medeweggebruikers je regelmatig geven. Misschien nog duidelijker: de pot verwijt de ketel?
Ik vond bij het spelchecken van het woord verwijten trouwens een hele leuke link: http://www.thebecompany.nl/verwijten_en_vergeven.htm .
Geeft eigenlijk precies aan waarom jij regelmatig het gevoel hebt “afgesneden te worden” ;-)
Simpson zegt
boetes 20% omhoog voor de hufters?
da’s lekker als mevrouw hufter per ongeluk eens zo’n €30,- bekeuringkje krijgt
in de auto van meneer hufter.
kortom, dit mag niet. Next!
enne dikke sigaar: als jij niet aan de kant gaat voor zo’n kleine kleuter kan het maar eens zo zijn dat jij aan de beurt bent voor bumperkleven.
naast dat ik je ongelijk geef, ben jij afhankelijk van de interpretatie van de dienstdoende dienstklopper.
Laurens zegt
Overigens, voor cigar in rook opgaat, het aanpakken van notoire veelplegers is zeker iets wat ik ondersteun.
Pas wel op, cigar, als je meerdere keren per jaar met de politie belt omdat je vindt dat anderen je onrecht aandoen, lijkt de kans me groot dat ze jou een tijdje gaan volgen ;-)
AutoInformatief zegt
Oppassen dus waar jullie de rijtesten filmen he jongens ;)
jack zegt
om even terug te komen op mezelf.
Tadaa…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/25/geflitst-in-finland-even-20000-aftikken
Gewoon een minimum boete tarief. Bijvoorbeeld dat van nu. Want wat wij betalen is echt een schijntje t.o.v. bijvoorbeeld zweden. En daar bovenop inkomens regel
Jaap zegt
Voor.
Maar gaat de politie dan ook achter mensen aan rijden die met medicijnen op achter het stuur kruipen?
Kwestie van het Electronisch Patienten Dossier lichten, deze database filteren op rijvaardigheid beïnvloedende medicijnen en vervolgens koppelen aan het nummerbord van deze persoon.
GOD zegt
Huh? in duitsland rijden net zo of zelfs nog beroerder dan hier hoor.
En ja ik kan het weten, ik woon in kuch duitsland kuch.
donkeyKONG zegt
weer ff offtopic:)
Over handhaving algemeen en praatjes over het redden van mensenlevens.
Ik hoorde Koos Spee ergens vertellen dat autos met caravans 90 mogen gaan rijden, omdat anders vrachtwagens die tegen de begrenzer aanrijden er te dicht op zouden gaan hangen. Levensgevaarlijk volgens hem, alleen is het dan weer niet zo dat autos met caravan meteen 90 mogen rijden,nee, ze moeten wachten tot maart geloof ik. Waarom?
Ze kunnen het technisch gezien niet handhaven. Dus mogen er nog een paar mensen dood omdat zij nog de juiste spulletjes moeten kopen. Ik weet niet of de beste man doorhad hoe krom die redenatie is vanuit zijn standpunt dat de politie het verkeer controleert voor onze veiligheid. Laat ze dan meteen 90 rijden en loop wat boetes mis, dat scheelt schijnbaar mensenlevens. Ik besef heus wel dat als er geen controle was de weg in NeedForSpeedUnderground zou veranderen maar onveilige situaties -die je erkent als onveilig- laten voortduren omdat je geen bonnetjes kunt schrijven doet mijn vertrouwen in de rechtstaat (alweer)wankelen.
Sorcerer zegt
Texhnolith: in wat voor auto rij je dan als een petje dat bij je durft? Nog nooit meegemaakt, terwijl ik wel hou van beetje lekker optrekken bij het stoplicht hoor :P
Mies zegt
@ Arnoud
Daar heb je gelijk in, maar in het artikel staat: “politiekorpsen en de KLPD hebben al interesse getoond”. Vandaar mijn reactie…..
Verder vindt ik het nog steeds zonde van de manschappen bij dit soort tijdrovende acties. Van de andere kant ben ik zelf niet als “hufter” aangemerkt dus ze mogen wbt mij de hele KLPD er op zetten staan ze igg niet meer te flitsen ;-)
Peter Hoekstra zegt
Worden wij nu opeens verkeershufters genoemd???? TSSSSSSS
RenesisHP zegt
@Sorcerer.
Als ik met de mx5 rij heb ik schijnbaar een doodwens. Die auto is zo laag en klein dat mensen automatisch beginnen te denken dat ze meer rechten dan ik hebben. Ik ben onlangs bij een wegafzetting op het kleinpolderplein dusdanig van de weg af gedrukt, dat ik bijna IN de wegafzetting zat.
Dat soort dingen gebeuren wel vaker met de mx5.
Met de rx8 gebeuren dit soort dingen veel minder. Mensen houden meer rekening met je, zijn meestal hoffelijker en ze gaan sneller opzij als ik in hun achteruitkijkspiegel zit.
Dus als ik een Hummer koop heb ik waarschijnlijk nooit meer last van verkeershufters.
Vrouwen zijn ook vaak slachtoffer van rare acties.
Jonge moslimmannen hebben daar de meeste neiging toe.
Zo werd mijn vriendin laatst opzettelijk afgesneden toen zij met de rx8 naar het werk ging.
De reactie van de jongeman was simpel; JIJ moet maar uitkijken voor mij, want ik weet zeker dat JIJ geen schade aan je auto wil hebben.
Op zulke momenten is het maar goed dat ik er niet bij ben…. :roll:
Texhnolith zegt
@Sorcerer: 1998 Nissan 200SX. (heb al meerdere keren mee gemaakt dat ik bij een parkeerplek/tankstation liep en er een paar mensen riepen “ok kijk een skyline….”)
RenesisHP zegt
@Texhnolith.
Nissan 200SX :arrow: Cool. 8)
Texhnolith zegt
MX5 en RX8 is ook wel een leuke collectie lijkt me zo :)
Niet dat iemand zich vergist. het is niet de US 200sx uit 1998. Maar het type S14a uit EU/JP.
Artijn zegt
@mx5/rx8owner, herkenbaar! Niet precies hetzelfde maar wel een dergelijke zeer onrechtvaardige beoordeling ontvangen van jonge moslim mannen zelfs tot aan: jij denkt zeker dat je een ubermensch bent, nou als wij iets willen dan doen we dat. (ik ben blond en ze waren uitgestapt bij het stoplicht… da’s best ff schrikken!!) rare wereld, zeker als het was omdat ik ze daarvoor ervoor liet omdat ze zo aan het opduwen waren terwijl ik al 100 reed waar je 80 mag…. en dan zeggen dat ik een racist ben? Daar sta je dan wel van te kijken want volgens mij werkt dat andersom maar ja zoals ik al zei: rare wereld… Het elkaar beetje ruimte gunnen schijnt in de praktijk niet te kunnen maar wel vreemd dat ook mensen zijn (bijv. ik en al jullie autobloggers toch?) die dat wel kunnen in de hoop zo met ze allen een betere rijomgeving te creeeren.. zucht ik hou op ook want word hier niet blij van.
Het plan van de politie juich ik toe zolang het effect heeft anders lekker echt werken!! (dus niet met lasergun in de bosjes zitten en/of achter je bureau rapportjes schrijven)
RenesisHP zegt
@Texnolith.
Mij hoor je niet klagen. ;)
Ik heb een zwak voor bepaalde Japanse auto’s.
Dit is hem toch?
Texhnolith zegt
Yep, alleen heb ik em in het groen en met 18″ bronze VOLK TE37 velken
Ik heb ook een zwak voor jappaners :) Gelukkig heb ik nu een redelijk zeldzame in bezit (voor NL begrippen)
sabberjoch zegt
Dat zijn echt mooie auto’s Heb ook een zwak voor japanners. Zo’n 200SX staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan met een S14.5 conversiekit :D
RenesisHP zegt
@Artijn.
Dus nadat hun meerdere fouten hebben begaan, geven ze jou de schuld?
Erg herkenbaar…. :?
Vallen mensen die zo kort mogelijk op je kont gaan drukken terwijl je achteruit een parkeervak in probeert te steken in een 1richtingstraat ook onder verkeershufters?
En mensen die in eerdergenoemde straat volgas(met twee basisscholen en een middelbare school in de straat) tegen het verkeer in rijden om je daarna nog stijf te schelden(omdat je in hun weg rijd) ook onder verkeershufters?
Zo ja, dan is minimaal 50% van alle automobilisten een onwijze verkeershufter zodra ze denken dat ze te laat voor het eten zijn.
RenesisHP zegt
@Texnolith.
Die velgen staan net zoals Advan onder praktisch elke Japanse auto.
Ik heb Advan eerst nog overwogen, maar voor het stadsgebruik van mijn vriendin(stoeprandjes) leek het mij een beetje te duur en te kwetsbaar voor het mooie.
Om de gevolgen van het op de stoeprand gedwongen worden door de zoveelste verkeershufter,buschauffeur of Ambulancebroeder(dat kunnen ook hufters zijn, maar geef ze eens ongelijk) nog maar achterwege te laten.
Mijn voorkeur gaat overigens uit naar 5-spaaks velgjes.
Have a cigar zegt
‘ziekenhuis in slaan’, ‘pot verwijt de ketel’, ‘ik ben aan de beurt’ en ‘mij een tijdje volgen’
Tsja, en jullie stappen straks allemaal weer in je auto met die mentaliteit…
ik denk dat ik mijn punt wel heb gemaakt.
Succes ermee, maar blijf wel uit mijn buurt.
Benjamin1 zegt
@rx8 mx5 owner
Komt heel bekend voor, ik rijd soms in een wat kleiner autootje zoals de Fiesta van mn moeder. En dan denkt alles en iedereen meteen dat je een huismoeder bent die niet kan autorijden. Er niet tussen laten, niet opzij gaan als je erlangs wilt. Met mijn eigen auto is dat nooit zo en toch is de stap van een Grande Punto naar een Fiesta niet heel erg groot. Daarnaast rijd ik ook af en toe in een 535d, dan maakt iedereen juist ruim baan.
Conclusie: Mensen trekken veel te snel oordelen, puur op de auto die je rijdt.
RenesisHP zegt
@Benjamin.
Ik ben het helemaal met die conclusie eens. ;)
Floryn zegt
Ach ja ga in een Hummer rijden en je zult denken dat iedereen aan de kant gaat omdat ze je aardig vinden, maar eigenlijk ziet iedereen je als een gevaar op de weg…
RenesisHP zegt
@Floryn.
Hoe de mensen dan over je denken maakt geen flikker uit. Als ze je maar met rust laten.
Ik weet wel wat een leuke oplossing voor dit probleem. Heb ik ook gelijk geen last van files meer. ;)
Bestuurder zegt
@ have a cigar.
Meestal kan je aan het rijgedrag van een ander al zien of hij hem ertussen “wil pleuren”. Vaak komen ze je dan al hard rechts gepasseerd terwijl voor je een vrachtwaqen aan het inhalen is.
Waarom laat je ze er dan niet tussen, wat maakt jou het uit? Ik laat bij voorbaat ruimte om de tussenpleurders netjes te kunnen laten invoegen. Meestal haal ik ze later wel weer in op snelheid, en het rijd o zo relaxed. Het eerste jaar van 60.000 km per jaar, heb ik zelfs wel eens iemand letterlijk zijn bumper geraakt omdat ie hem ervoor had gegooid (de 3e propper in de rij). Lost niets op, je gaat zelf alleen maar aggesiever rijden en je probeert altijd alle gaten dicht te houden wat levensgevaarlijk is ivm afstand.
Ik zeg dus houd afstand en laat de petjes lekker invoegen, relax in het verkeer… een aanrader voor allen!
topless zegt
Kunnen ze geen vandalen, autokrakers e.d. gaan volgen? Misschien kan je dan op een dag je auto met een gerust hart ergens parkeren. Nee natuurlijk kan dat niet. Niet voldoende personeel.
Doorrijder zegt
Wat is iedereen toch aan het generaliseren! Met petjes enzo….btje jammer. Hardrijden/doorrijden wordt door mensen van elk niveau gedaan.
Mensen moeten gewoon meer doorrijden! Daar is niets mis mee, en als je dat niet wilt, gun het een ander dan.
Invoegen met 90 op de snelweg, dat is pas levensgevaarlijk! Dat soort mensen moet het rijbewijs worden afgenomen.
En wat is er mis met de rechterbaan als de wettelijke maximumsnelheid bereikt wordt? Linksrijders moet het rijbewijs afgenomen worden. Dat lokt namelijk agressie en rechts inhalen uit.
Iemand niet de vrijheid gunnen zo hard te rijden als hij/zij wil dat is pas hufterig….
(even generaliserend de andere kant op ipv al dat politiek correcte gelul)
Lada zegt
Laten we eens naar de grondoorzaak van al dat verkeersgeklooi kijken; ongeveer driekwart der bestuurders is bang voor een boete en houdt zich voornamelijk aan maximum-snelheden waar en wanneer dan ook en het overige kwart ergert zich de ziekte en laat frustatie het stuur overnemen.
Het geweldige resultaat van al dat (automatisch) geflists.
Gert zegt
“Iemand niet de vrijheid gunnen zo hard te rijden als hij/zij wil dat is pas hufterig….”
Dat heeft niets met vrijheid te maken, maar met regels waar je mee akkoord bent gegaan door je rijbewijs te halen. Wat niet wegneemt dat ik ook wel graag wat harder rij dan toegestaan, maar het is nogal egoistisch om te verwachten dat anderen dus maar plaats voor mij maken omdat ik graag harder wil rijden. Je hebt ook nog zoiets als ‘de wet’… Of is het ook vrijheid als ik winkels leegjat?
Gert zegt
Oh ja ontopic, als ze de echte misbruikers op deze manier pakken, prima… Maakt het weer ietsje veiliger. Als dit idd gaat om echte wegmisbruikers die door rood scheuren, inhalen waar t niet mag (en ook stupide is), verdrijvingsvlakken, mega te hard (dus niet 30 of 40 te hard op de snelweg maar 140 door het centrum van een dorp, in de spits 150 proberen te rijden terwijl iedereen 80 rijdt, etc).
Lagonda zegt
bestuurder@ mooi gezegd en ook mijn stijl :)
gert@ helemaal mee eens. En het gaat hier niet om lui die net als jij en ik wat harder rijden dan toegestaan.
Het gaat hier om hufters die poep hebben aan verkeersregels en aan andere weggebruikers, en dus ook aan de veiligheid van die weggebruikers.
Deze mensen moet aangepakt worden en dat gebeurd ook, goed nieuws !
Dit moet een landelijke actie worden, en als je je aan de regels houdt en de kleine overtredingen begaat zoals bijna elke andere bestuurder is er geen enkele reden om je zorgen te maken.
Voor wat betreft sommige telegraaf reacties, zoals van Mies; kom op ! het ‘Ga boeven vangen’ is zooooo afgezaagd en slaat werkelijk nergens op.
Alsof elke militair alleen maar in een tank rijdt, een huisarts alleen maar prikken geeft, een.. ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Have a cigar zegt
Bestuurder,
Laat het nu zo zijn dat ik van doorrijden houd. Onnodig linksrijders zitten mij ook wel eens in de weg. Vooral bij trajectcontroles waar hele hordes 115-120 op hun tellertje op de 3e en 4e baan blijven zitten.
Naar goed duits (en frans?) gebruik het knipperlichtje aan en ze gaan naar rechts. Of even ‘sweepen’, meestal zijn ze binnen 1 of 2 seconden weer wakker.
En er tussen pleuren kan ik prima hebben. Maar niet als ik zowat een noodstop moet maken (de mongool van het type “jij tieft maar een end op maar je klote SUV”). En het vervolgens in nog meer agressie ontaard. Dat komt dus gemiddeld een paar keer per jaar voor. En omdat ik goed anticipeer heb ik grote ongelukken tot nu toe kunnen voorkomen.
Dit soort types hebben niets, maar dan ook echt niets op de weg te zoeken.
dwaalhaas zegt
elke dag rijd ik in mijn brommobiel van eindhoven naar geldrop, en savonds terug. met het verkeer kan ik goed meekomen omdat ik niet altijd precies 45 rijd ( maar meestal 50 waar men 50 mag, maar ondanks dat word ik op een ritje van of naar mijn werk dagelijks supperlink gedrag meemaak zoals rechts inhalen met wel of niet via een busbaan, afsnijden ( zelfs door tourbussen ) bedreigingen, middelvingers, mensen die mij niet laten voorsorteren naar de linkse uitvoegstrook en noem maar op…
ik weet ook dat iedereen op een brommobiel loopt te schelden, maar voor mij is het de enige betaalbare manier van vervoer, omdat het ding maar 1 op 30 diesel gebruikt, geen wegenbelasting kost apk niet nodig is enz enz.
ik hoop dat de politie ook eens zon ding aanschaft en voorziet van cameras want dan kunnen ze er elke dag veel geld mee verdienen en de echte gekken van de weg afhalen
lincoln zegt
@Dwaalhaas .. misschien heb je wel met mensen te maken die WEL wegenbelasting moeten betalen en APK moeten hebben en veel accijns afdragen ..
goed initiatief ook om de politie in die dingen te laten rijden .. en belastingbetalers te laten naaien ..
en de echte gekken !! ik dacht dat daar de brommobiel voor uitgevonden was ..
leopoldo zegt
Ze moeten de mensen nog wat meer viseren die vuile smurfen. Zoude die hun eigen is nie beter met want anders beizg houden in plaats van elke autorijder als een crimineel te bezien. Als er voetgangers in de buurt zijn of druk verkeer dan wil ik dat begrijpen maar als ik op een overlaten baan is goed gasgeef dan heeft daar toch geen man last van als ik op een boom rijd dan ist er weer ene minder voor belastingen voor te betalen. Beseffen jullie niet dat we naar 1meegagrote bigbrother toestand aan het gaan zijn , ale tis al zover. Vroeger kon iedereen doen en laten wat hij wou binnnen beperkte maten en nu kan niemand nog iets van mekander verdragen. 1geldkloperij meer is dat niet staatskas vullen.
en geef de mensen dan gratis circuits ofzo. niet iedereen schijt geld op in het weekend met een porsche op zandvoort of zolder te gaan rijden. de ring zonder verkeer is voor mij ook goed. De kleine man is altijd gekloot. En laat de rijke hun pleziertjes maar hebben die worden in belgie zelfs ampre tegengehouden connecties en corruptie noemt dat.
Groeten van een gefrustreerde williams rijder.
Fieldmarshall zegt
Ik ben radicaal tegen het principe: Nu is het bedoeld voor veelvoudige zware overtreders, maar eens de procedures en mechanismen tot stand gekomen zijn, zijn er maar enkele pennentrekken nodig om de definitie van verkeershufter aan te passen. Binnen x aantal jaar heb je misschien een ultra-anti-auto minister, die de pers op haar(zijn) hand krijgt en vervolgens besluit dat iedereen die 2x 2kmh te snel gereden heeft op een periode van 5 jaar een verkeershufter is…
Laurens zegt
Ik wil toch nog een keer mijn linkje http://www.thebecompany.nl/verwijten_en_vergeven.htm aanbevelen, daar verklaren ze namelijk vrij goed waarom juist het zelf agressief reageren op andermans gedrag, iets is wat misschien door een psycholoog of zo behandeld zou moeten worden, voordat de boel ontaard in het elkaar overhoop steken bij een stoplicht of iets dergelijks.
Ik en velen met mij hier maak me eigenlijk nauwelijks (meer) druk om van die horken in het verkeer. Vaak haal ik ze iets verderop toch wel weer in.
Ik laat het graag aan de politie over om veelplegers aan te pakken, zelf past die pet me toch niet helemaal :-)
Gert zegt
@leopoldo
Ook weleens aan de maatschappelijke schade gedacht als jij jezelf te pletter rijdt op een boom? En als je in 1 klap dood bent is de schade nog relatief, als jij in je roelstoeltje als kasplantje mag blijven leven, kost het de gemeenschap bakken met geld. En voor de hulkpverleners die het zoveelste petje van een boom af mogen schrapen is het trouwens ook niet echt leuk hoewel je daar nog tegen kunt zeggen dat het bij het vak hoort…
Ben het trouwens wel met je eens dat meer en goedkopere circuitdagen geen gek idee is, maar zeg eens eerlijk, denk je dat de gemiddelde echte wegmisbruiker (dus echt van het niveau afsnijden, levensgevaarlijk inhalen, echt bloedjehard door een woonwijk met spelende kinderen, etc, zeg maar alles waarvan wij allemaal beweren dat wij dat echt niet doen) zal stoppen met dat lompe gedrag als ie lekker op zaterdag kan scheuren op een leuk circuit? Ik denk t niet…
En met iets van de ander kunnen verdragen heeft het niks te maken. Maar als ik in de ankers moet omdat een debiel vanaf de andere kant in een blinde bocht nog even inhaalt, daarbij dus op mijn weghelft rijdt, en ik dus net op tijd reageer omdat hij graag 2 sec eerder bij het volgende stoplicht wil staan, ben ik daar niet boos om omdat ik niets kan verdragen, maar omdat ik nog geen doodswens heb (ik ben nl. wel gelukkig ;)).
Pim Brussee zegt
Ze kunnen niet vroeg genoeg beginnen.
1-er zegt
De top 10 verkeersovertreders zijn mensen die niet per ongeluk elke andere medeweggebruiker in gevaar brengen, maar die bijna elke verkeersdeelname misbruiken om eens lekker te keer te gaan. Wanneer je jezelf dus beheerst en ‘normaal’ gedraagt in het verkeer is er niets aan de hand.
Bijna elke verkeerssituatie waarin ‘hufterig’ gedrag voorkomt is de revue al meerdere malen gepasseerd.
Feit is dat in elke bevolkingsgroep ‘mensen die regels aan hun laars lappen’ voorkomen. Even een opsomming:
– Oude man in luxe limousine (A8, A6, 5serie) laat de liefde voor de linker baan onvoorwaardelijk blijken om zonder blikken of blozen erop te blijven plakken. Ook wanneer de weg compleet leeg/vrij is.
– Twee Turken (rond de 20 – 22) in een redelijk nieuwe fiat panda scheuren tot 3x toe door rood op kruisingen waar de stoplichten zeer strak op elkaar zijn afgestemd. Gevolg is dus irritatie en veel getoeter. Daarna aangekomen bij een rotonde met stoplichten stoppen ze naast me om verhaal te halen waarom ik zo ‘dom’ doe en mijn auto bijna in hun zijkant parkeerde. Ik vertel ze vriendelijk dat ik een NL`der ben die zich aan de verkeersregels houdt en zonder blikken of blozen voor een rood stoplicht blijf STAAN. Vervolgens willen ze me klem rijden. Ik verwens ze dat ze dat maar beter niet kunnen doen en spreek ze aan op hun ‘door rood rijgedrag. Daarop scheuren ze door rood de rotonde op waar op dat moment verkeer van de andere kant groen licht heeft gekregen…
– 2 NL’ders in de leeftijdsgroep van 18 – 21 (overigens MET pet) die zich met volledig verstand (volgens mij overbodig, want de actie getuige van het hebben van GEEN verstand) voor een auto op de linker baan afremt voor het stoplicht en de witte streept nadert. Vervolgens gooit de bestuurder (met PET) de auto naar links waardoor de remmende auto in een reflex de naar links komende auto op een haar na mist. Vervolgens lachen de 2 NL`ders in de afgetrapte auto de verbouwereerde bestuurder in het gezicht uit om een dreigende toon aan te nemen waarom hij zo verontwaardigde verhaal wil gaan halen. Ze bedreigen hem en scheuren weg.
– Iedere dag rij ik rond de 200km en het is onvoorstelbaar dat vooral ‘busjes’ geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Het enige waar ze aan kunnen denken is dat ze van A naar B moeten en dat op een zo snel en onverantwoordelijk mogelijke manier. 140 waar je 100 mag, geen knipperlichten gebruiken bij een zijdelingse verplaatsing, bumper kleven noem maar op. Volgens mij vraagt het merendeel van de bestuurders in deze busjes zich af waarom iedereen zo langzaam rijdt en waarom bestuurders deze busjes het liefst NIET laten passeren. Je ziet niets wanneer je dit soort mensen voorbij laat gaan omdat ze vervolgens links blijven hangen bij ophopend verkeer. Zo`n busjes is in een remmende situatie met enkele gereedschapskisten, boorapparatuur, tientallen verfbussen en zware machines achterin een levensgevaarlijk projectiel. Ze besturen ze alsof het personenauto`s zijn en denken een remweg van 1 a 2 meter te hebben.
– Een man met een getint uiterlijk die het nodig vindt om mensen zowel links als rechts in te halen op een weg waar iedereen rond de 100 rijdt. Wanneer hij mij links probeert in te halen (ik was net zelf bezig een inhaalactie uit te voeren) propt hij hem er tussen (scheelt nog net geen 5cm) en stampt op z`n rem. Bij een naderend verkeersplein rijdt de bestuurder me klem en stapt uit. Ik stap van binnen woest en van buiten rust uit stralend uit en wijs de man (geïmponeerd door mijn houding) terecht. De persoon stapt in en scheurt weg zonder maar door te hebben dat er een vrachtwagen aankomt die een redelijk lange remweg heeft getuige de toegestane snelheid van 100km.h op dat stukje snelweg).
– De ‘ik moet nog net de afslag halen en het liefst voor de vrachtwagens die dezelfde afslag nemen ‘ Mercedes bestuurders..
– Wanneer een rijbaan is afgesloten door een ongeval willen enkele mensen tot NA het rode kruis doorrijden omdat ze denken er niet tussen te kunnen. Wat ze niet in de gaten hebben is dat deze mensen alle ruimte van de wereld krijgen VOORDAT ze het rode kruis passeerden. Een ophoping, veel woede en een bak met frustratie bij de overige medewerkers tot gevolg. Toevallig reed een van deze personen in een zwarte Chrysler 300C Touring.
– Vanuit Rotterdam naar het ‘Zuiden des Lands’ weten vele Belgen niet hoe het is om een knipperlicht te gebruiken en om de regel te hanteren dat de plaats op de snelweg RECHTS is. Voordat ze vanuit bijv. Rotterdam zijn hebben ze al een instelling met de boetes zijn hier toch 75% minder hoog dan bij ons dus blazen we maar linea recta naar de grens op de linker baan.
– Motorrijders in filevormend verkeer. Vaak staat het verkeer nog niet eens stil of de motorrijders maken gebruik van deze ‘gedoogregel’. Hierin zijn ook weer verschillende types te herkennen. De ik ga er met meer dan 50km per uur verschil tussendoor. De ik rij rustig er doorheen om mensen kans te geven enigszins mij er doorheen te laten en waarnodig is mensen bedanken die ruimte maken en De ‘ik slalom me een ongeluk door de file heen’ motorrijder.
– Vaak zijn er Japanse auto`s te vinden op `s Lands wegen. Meestal met veel te dikke uitlaten. MAAR, vaak trekken deze mensen snel op bij het stoplicht… Meestal geven ze keurig richting aan en blijven rond de maximum snelheid rijden.
Een foute inschatting is zo gemaakt, de een doet het per ongeluk de ander opzettelijk. Wanneer iemand per ongeluk zo`n beweging maakt is er geen man overboord. De automobilisten die daarbij in de buurt rijden weten vaak wat ze moeten doen om een ongeluk te voorkomen. Wanneer moedwillig misbruik wordt gemaakt van de regels vind ik het niet meer dan terecht dat deze mensen ‘hinderlijk’ worden gevolgd (opzettelijk het verkeer in gevaar brengen). Dat maakt naar mijn idee de wegen een stuk veiliger.
Ook moet iedereen niet denken dat er maar klakkeloos ruimte wordt gemaakt op de snelwegen. Er rijden miljoenen auto`s op de weg. Logisch dus dat het druk is en dat niet iedereen maar ‘te pas en te onpas’ voor je aan de kant gaat. Heetgebakerde bestuurders zijn er veel te veel. Een vergelijking met de Duitse Autobahnen is ook redelijk nutteloos aangezien daar ‘anders’ gereden wordt. Mensen die met 200+ aan komen zoeven verwachten van je dat je aan de kant gaat. EN in 9 van de 10 gevallen gebeurt dat ook.
Andere bevolkingsgroepen hebben andere normen en waarden waar je in sommige gevallen helaas rekening mee moet houden. Ze nemen vijandelijke houdingen aan en wanneer ze worden tegengesproken willen ze er direct bovenop slaan. Ook sommige NL`ders zijn zo, maar dit soort gedrag wordt vaker geassocieerd met allochtone mensen (en dat is niet voor niets). Van oudsher heb ik respect voor de medemens meegekregen in mijn opvoeding. Wanneer mensen geen respect meer hebben is het einde zoek en zullen er altijd verkeershufters blijven bestaan. Gewoonweg, omdat ze alleen zichzelf begrijpen en niet snappen waarom iedereen zich (buiten henzelf) wel aan de verkeersregels houdt.