Heel veel landbouwvoertuigen rijden nog zonder kenteken. Dat is absurd. Maar ja, DAAR hoor je Caroline van de Plas niet over. Binnenkort is het wel hartstikke illegaal.
Nederland is een land met veel regeltjes. Daardoor is het ook altijd zo gezellig en gemoedelijk hier. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, er wordt in Nederland voor gezorgd. Zelfs zwervers staan veelal geregistreerd, wat eigenlijk een beetje tegenstrijdig lijkt.
Maar wat tot nu toe nog niet geregistreerd stond, waren landbouwvoertuigen. Voorheen was dat niet nodig. Aangezien landbouwvoertuigen veelal op eigen grond als werktuigen gebruikt worden, zag de RDW er geen noodzaak in om de trekkers, kranen en andere apparaten te voorzien van een kenteken.
Bijna de helft Landbouwvoertuigen zonder kenteken
Maar daar is dus verandering in gekomen. Het is namelijk in 2022 verplicht om een kenteken te voeren op dergelijke voertuigen. Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 550.000 landbouw- en werkvoertuigen. Daarvan zijn er nu zo’n 300.000 stuks voorzien van een setje gele kentekenplaten.
Een eenvoudige rekensom leert ons dat er dus ook nog heel veel voertuigen géén kenteken hebben. De RDW laat aan het Algemeen Dagblad weten dat er nog zo’n 250.000 voertuigen nog niet zijn voorzien van een kenteken. Naar het schijnt nemen de aanvragen wel toe, maar lang niet in het tempo dat eigenlijk nodig is.
Problemen
Dit gaat nog behoorlijke problemen opleveren. De werktuigen zijn namelijk bedoeld om mee te, eh, werken. Dus mensen zijn financieel afhankelijk ervan. Dat blijkt echter niet uit het aantal aanvragen dat er dus zijn gedaan voor een kenteken van het werktuig in kwestie. Mocht de eigenwijze boer of burger op de weg bewegen met zijn werktuig, dan kan deze een boete tegemoet zien.
Tot nu toe is het nog vrij makkelijk en voordelig om het werktuig te registreren. Voor 18 euro ben je klaar. Vanaf 2022 moet de aanvraag worden gedaan op een keuringsstation (@jaapiyo heeft nog wel een leuk adresje voor je). Dat kost meteen 140 euro. Ook is je werktuig minder waard, mocht je je trekker of shovel te koop willen zetten. De RDW doet de oproep waarschijnlijk ook omdat ze nu nog de aanvragen kunnen verwerken. Als iedereen pas in de laatste twee weken van dit jaar de aanvraag doet, dan gaat het niet meer lukken en heb je kenteken niet op tijd binnen. Mocht je een lanbouwvoer- of werktuig hebben, dan kun je die bij de RDW hier registreren.
Via: AD.
Fotocredit: Mercedes-Benz GL420 CDI op lanbouwkenteken van @dlhygt via Autojunk.
mashell zegt
Gerechtigheid! En mocht Farmers Defence Force nog een keer met een stoet trekkers de snelweg op gaan dan moeten ze ook wegenbelasting gaan betalen!
Robert zegt
Ophef om niks. Er zijn massa’s landbouwvoertuigen die het erf of het land nooit af komen.
dees zegt
En hoe ga je verschil maken tussen de 2?
toniominestrone zegt
Wat heeft Caroline van der Plas hier mee van doen? Vreemde gedachtegang.
ritzevespa zegt
Weer onzin doen omdat we ineens personen auto’s voor personen vervoer toe hebben gelaten als landbouw voertuig
Mijn Kubota trekker moet dus nu ook een kenteken en zal verlopig niet belast worden, maar gezien het een diesel motor heeft zou het zomaar kunnen zijn dat ik straks de hoofdprijs mag betalen…
Nu is de regel wel dat ik met 6kmh wel op de weg mag zonder kenteken, dus ga ik 6km op de weg rijden. Zie het als een soort rijdende weg blokkade 😂
sportabgasanlage zegt
@ritzevespa Ik vind het geen onzin. Door het registreren van deze voertuigen is het makkelijker te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is bij bijvoorbeeld diefstal, wanneer het voertuig betrokken is bij een verkeersongeluk, of bij een verkeersovertreding, Voertuigen die niet op de openbare weg komen, hebben dus ook geen kenteken nodig.
ritzevespa zegt
Jaa dat klopt wel haha
Dat is wel een dingetje zeg maar
maxidyne zegt
Heb hier op het het transportbedrijf ook een tractor staan, voor het grasmaaien en een voorlader voor het verplaatsen van vrachtwagen wielen etc. Ga daar echt geen kenteken opzetten omdat het voertuig nimmer buiten het erf komt. Geldt voor zoveel landbouwapparatuur.
dree16v zegt
Het is een beetje gevalletje schieten met een olifant op een mug. Trekkers (tractors voor de stadse rakkers hier) worden ook gebruikt door transportbedrijven om jochies van 16 mee te laten rijden. Combinaties lopen rustig 60> en is een goedkope manier van transport. Dat mag natuurlijk nooit. Dus hop de hele boel moet worden geregistreerd. En boeren hebben nog geen regels genoeg… Snap wel dat het enthousiasme niet geweldig is tot heden.
mashell zegt
Er zijn goede redenen om trekkers te registreren, veiligheid, traceerbaarheid, ze mogen op de openbare weg rijden dus is een kentenenplaat volstrekt logisch. Ook hebben we de afgelopen jaren gezien dat boeren door hun ongeregistreerde trekkers te gebruiken bij al die protesten een machtsmiddel hebben dat hun meer macht geeft dan hen toekomt. Waar de leden van extinction rebellion worden opgepakt als ze weigeren hun blokkade van een weg op te heffen en komen de boeren er straffeloos mee weg als ze datzelfde doen omdat die trekkers niet af te slepen zijn, dat is democratisch gezien niet correct.
Overigens zijn er zeker niet teveel regels voor boeren, ze maken deel uit van de voedselindustrie, daar is strenge regelgeving gewoon bittere noodzaak. Het probleem van de boeren is dat ze helemaal zijn doorgeschoten in de schaalvergroting, ze concurreren elkaar helemaal kapot waardoor er amper nog marge te maken is. Helaas hebben ze dat zelf niet eens in de gaten, de oplossing is niet meer productie maar juist meer marge op minder producten.
Jacco zegt
Het spijt me zeer, maar het stukje over de protesten klopt voor geen kant. Extinction….. Is ook vaak zat niet opgepakt en hebben de wegen al vele malen meer lopen blokkeren, de boeren doen t een of 2 x en u bent van uw leg, ga dan eerst eens zuiver nadenken.
Het stukje van de prijzen die ze voor hun producten krijgen, daarvoor moet u bij de hoofdkantoren van de grote supers zijn. Als die zeggen 8 cent dan lever je t voor 8 cent en anders halen ze t wel elders en zit je dus met niks. Zoek zelf maar eens op wat een boer voor een kg aardappels krijgt en wat u er voor betaald in de winkel, enige wat de super doet is vervoeren, netje er om en verkopen voor 5-10x de prijs die de boer kreeg.
elemento zegt
500.000×18 euro
Stockcar zegt
Nog altijd beter als 500000 X 120 toch? En jij werkt toch ook niet gratis. Voor de 18 euro moeten mensen werken en pasjes gedrukt en opgestuurd worden.
hjhj zegt
@Stockcar: €18,- euro voor een kenteken.. geen geld toch.
@autoblog: “Daarvan zijn er nu zo’n 300.000 stuks voorzien van een setje gele kentekenplaten” eentje.. alleen achter. 😊
Stockcar zegt
Precies, dat bedoel ik.
Nummer plaat hoeft pas vanaf 2025 dacht ik eerder ergens gelezen te hebben. Dan kunnen ze daar ook nog even voor sparen.