Gaat lekker daar bij de Britten.
Jaguar Land Rover is flink aan het snijden. Zette het concern eerder een streep door de peperdure Range Rover SV Coupé, nu laat men weten dat de Land Rover Discovery SVX er niet gaat komen in de beloofde productievorm, bericht Autocar.
De Discovery SVX werd in 2017 gepresenteerd en moest een nieuw label aanboren binnen JLR onder de Special Vehicle Operations (SVO) divisie. SVX-modellen moesten een ruiger uiterlijk krijgen met de focus op offroad én performance. De Discovery SVX zou het eerste model worden, maar verder dan een concept lijkt JLR voorlopig niet te komen. Onder de kap van het concept gaat een 525 pk sterke 5.0 supercharged V8 schuil.
Aanvankelijk zou SVX het derde label van Land Rover worden, naast de SVR- en SVAutobiography modellen. Hoewel de Discovery SVX in zijn brute vorm niet gaat komen, laat een woordvoerder wel weten dat de SVX-plannen niet in de prullenbak verdwijnen. De kans is aanwezig dat er in de toekomst alsnog een Land Rover SVX product het licht zal zien.
Als reden zegt JLR dat de 5.0 V8 niet langer de Discovery als bestemming heeft. Mocht er ooit een Discovery SVX komen, dan kunnen we totaal andere auto met een zes- of viercilinder verwachten. Best jammer, want de Supercharged V8 is een parel van een blok en het concept was een bruut apparaat om te zien.
Gizzi zegt
Dan kan mijn OCD hart weer rustig kloppen. Hoe minder mogelijkheden van deze scheve kentekenplaat op de weg, des te beter.
vroaaar zegt
@Gizzi: nou, inderdaad. Zeker nu het is verworden tot slechts een visuele referentie aan wat ooit een meer praktische reden had…
vaakbenjetebang zegt
@gizzi: Startech levert gelukkig een ‘corrigerende kit’ onder het motto “Discovery of symmetry” (wie zei daar dat Duitsers geen humor hebben?). Overigens blijft deze Discovery ook met de kentekenplaat in het midden een onooglijke lompe wiebelcontainer.
Gizzi zegt
@vaakbenjetebang: Nooit geweten dat dit werd aangeboden. Fantastisch. Voor de luie zoekers; https://www.startech.de/en/discovery-of-symmetry/
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Gizzi: precies, net als Alfa’s, niet te harden…
robert110 zegt
Nooit gedacht dat dit ding er überhaupt zou komen. Dus dit komt niet echt als een verassing
str8six zegt
Geen probleem, wat een lelijke auto is dit zeg. Vind een Bentayga er nog beter uitzien dan dit scheve model.
cossiekiller zegt
@str8six: Die staat niet scheef. Staat gewoon niet in het midden… Maar Startech heeft de oplossing voor JOU! (voor slechts 800 euro)
https://www.startech.de/en/products/land-rover-discovery-5-5-4/
str8six zegt
@cossiekiller: hij hangt voor t oog ook bijzonder ver naar achteren. Het model klopt imo gewoon niet. Scheef naar achter en kentekenplaathouder a-symetrisch. Maar goed, er zijn ook mensen die vrijwillig Peugeot’s kopen dus over smaak valt niet te twisten.
sportevo zegt
@str8six: ik zag hem van de week rijden en ik dacht in eerste instantie dat er een auto voorbij kwam waar iets extra’s achterop lag.
stationcar zegt
Goed idee die brexit.
Sukkels.
Design_Driven zegt
@stationcar: Eens maar de effecten van de Chinese markt en de afkeer van diesel zijn de grote factoren hier.
stationcar zegt
@sketcher:
Klopt, alleen het moment waarop bedoel ik vooral, JLR is overduidelijk aan het voorsorteren op een no deal brexit.
Design_Driven zegt
@stationcar: Eens. Ook is het zo dat JLR een inhaal slag heeft gemaakt en heel veel personeel en contractors aangetrokken heeft. Voor een relatief klein merk heeft het heel veel medewerkers. Dit is ook een moment om dat wat te corrigeren nu het meeste van de inhaalslag achter de rug is. Het terug scalen van hun aanbod ik daar ook een reactie op.
lekkaah zegt
@stationcar: was toch al een kwestie van tijd, het is immers van een bedrijf uit India
karaya zegt
@stationcar: De rode cijfers komen echt niet door de brexit.
Geef anders Trump de schuld.
Design_Driven zegt
@karaya: Nou dat is ook niet helemaal waar. Het helpt niet. Ik woon in het VK en aangezien we met 0 dagen te gaan nog niet weten waar we aan toe zijn wachten veel mensen met grote aankomen zoals een auto totdat we weten wat voor soort BREXIT we gaan krijgen. De markt in het VK is belangrijk voor JLR, echter de andere factoren zijn veel belangrijker.
Design_Driven zegt
Jammer want daar keek ik wel naar uit naar dit label, de huidige Land Rover’s zijn me net wat te civilised. Ze zullen wel denken dat de verkopers die voor een Discovery SVX wel voor een top range Defender gaan, en daar zouden ze best wel eens gelijk in kinnen hebben.
Dutchdriftking zegt
Tja te verwachten het blok is inmiddels stokoud. Maar was wel een heel gaaf karakterding dus wel erg jammer.
leaper035t zegt
De Discovery is imo zowat de grootste teleurstelling van afgelopen jaren. Ze hadden een een duidelijk herkenbaar model dat gegeerd was bij een koopkrachtig publiek. Met de nieuwe hebben ze dat allemaal in de prullenmand gegooid. Zo jammer.
loserboi932 zegt
@leaper035t: klopt. Vierkant, stoer en ruim. Naast de GL(S) een van de weinige auto’s waar je met 7 volwassenen in kon zitten.
Maarja, gladgestreken binnenstad SUV’s zijn wat Land Rover tegenwoordig het best kan verkopen en dat doen ze dus ook. Ik zal geen nieuw model kopen. Terwijl ik toch al 10 jaar LR rijd.
ghost zegt
Dit ziet er totaal niet uit..
Papageno zegt
Zonde! Dat was nou net het model waar ik voor zou gaan. Dan maar een “gewone” disco5 met lier e.d.
Gulli zegt
Ik vind hem maar raar smal en hoog. Lijkt wel of hij een rugzakje op heeft van de zijkant gezien