Land Rover modellen zijn tegenwoorig hun eigen merk. Het is dus ‘Defender 110’ en niet ‘Land Rover Defender 110’.
Van alle premiummerken zit Jaguar Land Rover een beetje in een lastig parket. Jaguar verkoopt op het moment niet zo goed als het zou moeten. Opmerkelijk is dat het laatste nieuw geïntroduceerde model de I-Pace is en dat is alweer vijf jaar geleden. Nu zijn Jaguars heel erg tijdloos en zijn het toffe wagens, maar en beetje vers bloed is in Nederland niet verkeerd.
Zoals je weet zijn Land Rover en Jaguar samen een setje onder de paraplu van Tata. Tata is met de staalafdeling in Nederland actief om de longen van strandgangers te voorzien giftige dampen. Jaguar Land Rover heeft vanaf 1 juni een compleet nieuwe naam: JLR. Drie keer raden waar dat voor staat.
Jaguar, Defender, Discovery en Range Rover (ja, echt)
Jaguar blijft Jaguar, met de modellen: de XE, XF, E-Pace, F-Pace, I-Pace en F-Type. Maar met Land Rover, daar gebeurt nu het meeste mee. Dat merk wordt opgesplitst in drie merken! Ja, sinds gisteren zijn daar de merken Discovery, Defender en Range Rover bijgekomen.
Echt waar. Het merk Discovery bestaat uit de Discovery en de Discovery Sport. Het merk Defender heeft één model, de Defender, maar gelukkig wel in de 90-, 110- of 130- uitvoering.
Heel erg logisch klinkt het tot nu toe niet, maar voor Range Rover valt er wat te zeggen. Dat merk kent maar liefst vier varianten: Evoque, Velar, Sport en Range Rover. Bij de Range Rover-modellen is er het meeste cohesie. Ze zijn luxe, premium en delen veel designkenmerken. Bij de Discovery hebben we er het meeste moeite mee.
De laatste generatie is niet zo kenmerkend als de voorgaande generaties. Daarbij lijkt de Discovery Sport er niet echt op, qua uiterlijk niet en qua ‘sfeer’ ook niet. Sowieso was dit natuurlijk de Freelander (wat een goede naam was!). De Volkswagen Polo heet ook niet de Golf Sport, om maar een slecht voorbeeld te noemen.
Of de markt dit gaat accepteren, valt te bezien. Zeker omdat JLR de modellen van Defender, Discovery en Range Rover alsnog voorzien zullen zijn van Land Rover-logo’s.
Reimagine
Deze ommezwaai is onderdeel van JLR’s ‘Reimagine’-strategie, dat halverwege April werd voorgesteld aan de aandeelhouders. Met dat plan is 18.6 miljard dollar gemoeid.
Daarvoor worden dus niet alleen de modellen merken bij Land Rover. Er gaat veel meer gebeuren. Zo worden de fabrieken aangepast om de ommezwaai te maken naar elektrische aandrijving.
Dat is nodig ook, want JLR is al heel erg veel met het ELR-platform (Electric Land Rover). De Range Rover EV staat in de planning voor 2025. Daarnaast is JLR bezig met het JEA-platform (Jaguar Electric Architecture).
Het ELR-platform is er voor suv’s en crossovers, het JEA-platform is voor automobielen. De kans dat er een Range Rover sedan komt, achten we vrij klein, maar Jaguar heeft natuurlijk wel crossovers in het gamma.
Op het JEA-platform staat er en vierdeurs GT in de planning die meer vermogen heeft dan welke Jaguar dan ook, aldus Jaguar. Dat klinkt heftig, maar in een tijd dat een viercilinder C-Klasse 680 pk heeft en een Tesla meer dan 1.000 pk, weten we vooral dat pk’s aan inflatie onderhevig zijn. We zijn in elk geval benieuwd waar ze mee op de proppen komen.
Meer lezen? Dit zijn extreem dure auto’s van normale automerken!
harrie zegt
Nou, daar heeft waarschijnlijk een marketing consultant een goede boterham verdiend met een vuistdik rapport vol buzzwords.
potjak zegt
Dat hoop ik wel, denk niet dat er veel mensen op dat niveau voor niets werken.
potjak zegt
Prima om de modellen als merk neer te zetten. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen:”Ik rij een Land Rover Rang Rover” De meesten zeggen ik rij een “RangeRover”. Dus ik snap die keuze wel, ook denk ik dat de doelgroep hier geen problemen mee zal hebben. Klinkt allemaal best logisch.
ggj1987 zegt
Bij Range Rover begrijp ik het nog dat ze daar een eigen merk van maken, maar van Discovery en Defender niet. Dat blijven voor mij gewoon Land Rovers
rrk147 zegt
Het is wel wat onduidelijk naar mijn idee, je hebt een dus een RR Velar, RR sport, en de grote is dan een RR zonder toevoeging . Das ook raar toch?
Edge zegt
Als je nu gaat kijken naar de auto’s die ze aanbieden. Overal staat de modelnaam met grote letters op de neus en kont. Het Land Rover logo zit klein verstopt in de grille en is secundair aan dat logo. Op het stuur staat ook de modelnaam. Effectief verandert er dus helemaal niks. Kudos aan de paarse broeken die op deze manier het bestuur doen geloven dat ze hard werken voor hun centen.
mashell zegt
Meer merken is meer marketing campagnes, meer websites, meer social media kanalen. De paarse broeken hebben dus een slag geslagen in de verdeling van de budgetten. Dus blijft er minder R&D budget over en dus minder model diversiteit en minder kwaliteit 😕
potver7 zegt
Prima. Gaan we dan ook weer een echte Land Rover krijgen?
V8Vantage zegt
Ik zou toch wel graag een Land Rover Rangerover willen kopen.
Maar goed, is dit niet gewoon een gevalletje Luxaflex? Eigenlijk zijn je modellen op zichzelf iconen geworden en met realiseert zich dat niet?
Design_Driven zegt
Als Land Rover enthousiasteling vind ik het maar zonde. Een mooi merk met historie door de wc spoelen voor veel zwakkere merknamen. Het scheiden van Land Rover en Range Rover is nog tot daar aan toe maar Defender en vooral Discovery is gewoon waardeloos. Land Rover heeft in de VS een slechte naam en daar wordt dit door gedreven denk ik. Maar ja dat werkt alleen als de nieuwe producten wel betrouwbaar zijn en dat zijn ze helaas niet.
Gelukkig heb ik zelf gewoon een Land Rover Discovery of 2 en dat blijft zo. Land leve de green oval. The best 4x44far.
Estate_of_mind zegt
Zo, ik dacht even dat ik dyslectisch was geworden, er staat geen ‘rijmachine’ maar ‘reimagine’
Svenska II zegt
De eerste van velen… Slim natuurlijk, nu de EU regels uitbrengt wat betreft elektrificatie, en het maximum aantal verkochte modellen op benzine per merk. Tot een productie van 50.000 mag je nog benzineauto’s maken, dat werk. Geloof me, Elk merk gaat dit doen! Ik heb gelezen dat BMW ook al een dozijn nieuwe ‘merken’ aan het oprichten is. Jammer dat de auteur dit niet aanhaalt, maar ach…
basman147 zegt
Daar gaan de EU ambtenaren echt niet intrappen hoor. Die gooien gewoon alle JLR merken op een hoop, en terecht.
Svenska II zegt
We gaan het zien…
harrie zegt
Nu ik er over nadenk, ze cancellen zelf de naam Land Rover maar alvast omdat het niet echt een woke naam is als autofabrikant uit een land dat vrij goed was in landen koloniseren.