Staatssecretaris Menno Snel wordt even op zijn nummer gezet door de Britse fabrikant.
We zijn compleet murw geslagen met zijn allen, dat is de conclusie die ik trok afgelopen week. Oké, een aantal verstandige lieden kraakten wat cynische noten onder onze berichtgeving over de volgende klap in het gezicht van de automobilist, maar de learned helplessness voerde de boventoon. Waar het ook alweer over ging? Wel, professioneel hooibaal Menno Snel, die momenteel bijklust als staatssecretaris van Financiën, stuurde een welhaast absurdistische brief naar de Tweede Kamer. Menno’s brief, die ook gezien kan worden als een open solicitatie om de nieuwe Iraakse minister van informatie te worden, claimt dat de gevolgen van de WLTP cyclus eigenlijk niet zoveel om het lijf hebben.
Staatssecretaris Snel van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over het onderzoek van TNO naar de WLTP-testmethode en BPM. De staatssecretaris schrijft daarin dat de WLTP geen reden is om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen. Uit het onderzoek van TNO is namelijk niet gebleken dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder. In mei 2019 volgt een vervolgonderzoek van TNO naar de gevolgen van de WLTP. Dan zijn er ook meer uitstootgegevens van WLTP-auto’s beschikbaar.
Juist ja. Die WLTP-cyclus, die doet eigenlijk niet zoveel met de CO2 uitstoot en (dus) prijzen van auto’s, aldus reputabele bron TNO en onze uiterst betrouwbare Haagse overlords. Gek dus eigenlijk dat iedereen in augustus nog snel even een nieuw leasecontract afsloot, dat verschillende Porsches niet meer te bestellen zijn, dat de 308 GTi een sabbatical neemt, de Golf R pk’s verliest, zelfs hybrides onder vuur liggen en de automarkt op zijn gat ligt. Het zal allemaal wel een gevalletje massahysterie zijn dan, toch?
Tuurlijk niet. In januari van dit jaar schreven we immers al over de impact die de WLTP-cyclus heeft op de prijzen van uiteenlopende auto’s in Nederland. Daaruit bleek dat je bij het grootste deel van de auto’s, van klein naar groot, (veel) meer gaat betalen voor exact dezelfde auto. Dit alle mooie woorden op de site van de belastingdienst dat dit níet de bedoeling was ten spijt. Overigens zijn deze woorden inmiddels nergens meer te bekennen op dezelfde site.
Desalniettemin sorteert de overheid al voor op een loophole om hun eerdere belofte te verbreken, mocht iemand ‘m zich nog herinneren. Auto’s zijn immers sowieso duurder en zwaarder geworden! We denken dat ze het dan bijvoorbeeld hebben over de gelifte Porsche Macan, die voorheen een basisprijs had van zo’n 75.000 Euro (waarvan ruim 25.000 Euro al belasting was) en nu een basisprijs van ruim 85.000 Euro. Die auto is inderdaad euhm…lichter geworden…en heeft 7 pk minder gekregen…
Met een wrange glimlach op mijn gezicht zag ik onlangs dan ook deze advertentie van Land Rover in -jawel- de krant staan. Dik 13.000 Ekkermannen is volgens de importeur het verschil tussen een auto van modeljaar 2018 kopen of dezelfde auto van modeljaar 2019. Maar goed, dat is natuurlijk peanuts voor een man als Menno…
Hooivorken.
Robert zegt
Menno Snel, da’s dus eigenlijk een soort van Frans Weekers 2.0. Die liep tenslotte óók te draaikonten om op basis van hele leugens en halve waarheden z’n wetgeving door te drukken die onder het mom van ‘het milieu’ vooral ten koste gaat van de portemonnee van de autobezitters. History repeats itself…
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: alles wat met politiek te maken heeft: draait, liegt, bedriegt…… en de rest mag je zelf invullen. En nee, er zijn geen uitzonderingen. En de opperleugenaar is Rutte
dondeboer zegt
@RRRobert: And it’s all just a little bit of history repeatin’… Fijn nummertje :)
dare2think zegt
@rrrobert: Al is de leugen nog zo Snel, de waarheid achterhaalt hèm wel.
desjonnies zegt
De leugen begint wanneer een politicus gaat praten.
tjorque zegt
@desjonnies: ik wilde daarom onlangs op de partij zonder politiekers stemmen, “blanco” geloof ik dag ze heet… jammer genoeg nooit meer iets van gehoord bij de uitslagen ??
frank2b zegt
Hm. Eerst lopen we jarenlang te razen en te tieren dat die NEDC-testcyclus een farce is en dat dat leidt tot oneerlijke subsidies aan de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen. Nou, daar issie dan, de WLTP testcyclus. En oh oepserdefloeps zeg: alles wordt DUURDER. Ook ónze bazenbakken… das nou schrikken zeg!
Hadden we dat niet wat eerder kunnen bedenken of ben ik nou zo stom? :)
sjonniedeluxe zegt
@frank2b: jawel, en precies daarom vraagt autominnend Nederland al langer om aanpassing van de BPM tarieven. En de overheid heeft aangegeven: dat komt goed, want WLTP wordt budget neutraal ingevoerd. Maar dat was dus een leugen.
frank2b zegt
@sjonniedeluxe: Sinds 65=65 weten we toch precies wat we aan onze bestuurders hebben als het gaat om beloften voor de toekomst?
torsen zegt
@frank2b: “oneerlijke subsidies aan de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen”
Neem voor het gemak maar even aan dat je belastingvoordeel bedoelt in plaats van subsidie.
Maar hoezo de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen? Zijn er ook goede astmatische niesbuien-op-wielen?
Ook die astmatische niesbuien-op-wielen worden duurder omdat de overheid z’n huiswerk niet goed gedaan heeft.
phevtreb zegt
@frank2b: inderdaad, iedereen was voorstander voor een eerlijkere meetmethode, maar dat dit het resultaat zou zijn kon je op je klompen aanvoelen natuurlijk
tjorque zegt
@phevtreb: wat als je geen klompen hebt dan? Mag je dan wel zeuren?
Auto’s zouden simpelweg belast moeten worden per energie-eenheid die je verbruikt.
Dat is de enige correcte manier om de vervuiler te laten betalen en de mensen te doen nadenken over hoeveel je rijdt, hoe je rijdt en wat je koopt.
Bovendien kan je dan meerdere wagens bezitten zonder een overdaad aan belastingen te betalen voor iets dat stilstaat. Een leuk scheurijzer om heel af en toe te rijden en iets zuinigs en milieuvriendelijk om het merendeel van de verplaatsingen te doen of gewoon niet rijden (nog beter).
Dat autorijden duurder zou moeten worden zie je elke ochtend aan de files…
pcooperworks zegt
Kwartje van Kok is er ook nog steeds terwijl Kok zelf niet meer onder ons is. Kan het kwartje er nu ook wel vanaf…
toniominestrone zegt
@pcooperworks: Ook zo’n politicus die na zijn politieke carrière zijn ideologische veren afschudde en een record aantal commissariaten vervulde, zakkenvuller.
desjonnies zegt
@toniominestrone:
Volgens mij krijgt’ie een grote spaarpot gevuld met kwartjes als grafsteen.
joostvd zegt
Zou een FIOD of een SEC hier niet kunnen ingrijpen? Dit zie ik namelijk als pure marktmanipulatie….
toniominestrone zegt
Er zijn maar weinig politici die werkelijk verstand van zaken hebben, neem die (k)Wiebes, in zijn vorige functie maakt hij met een gunstige afvloeiingsregeling mogelijk dat het halve personeelsbestand van de belastingdienst afzwaaide waardoor er nu enorme achterstanden zijn, nu heeft deze “niet geremd door gebrek aan kennis” nono besloten dat wij in ” no time” van het gas af moeten, ook dit gaat uitlopen op een farce, en wie zal hier voor bloeden? …..juist!
drsjeroen zegt
Auto’s die zwaarder worden, wellicht, maar hoe kan het dan zijn dat exact dezelfde auto’s meer gaan kosten? Ik dacht dat ons beloofd was dat de bpm zou afnemen, gebruik versus bezit
snowbird zegt
Zolang “de grote groep Nederlanders” maar blijft stemmen op de politieke partijen die Nederland vergallen gaat er niks beters komen. Het gros van de Nederlanders accepteerd belastingverhoging na belastingverhoging….
lekbak zegt
@snowbird: Welk alternatief hebben we volgens jou dan?
frank2b zegt
@lekbak: Ja das een dingetje. Links is volslagen gefragmenteerd en deels rechtser dan rechts geworden, rechts doet nu dingen waar links alleen maar jaloers op kan zijn en de middenpartij heeft al nooit een idee gehad van waar ze voor staat. Door al die versnippering is er werkelijk geen belofte meer die een mini-ster kan waarmaken.
Zelfs de afschaffing van de dividendbelasting is afgeschaft.
Afijn, Zondag met Lubach wordt er wel hilarischer van, dat dan weer wel ….
snowbird zegt
@frank2b: Mee eens, ik begrijp “lekbak” ook wel. Wat ik niet begrijp is dat autominnend (maar ook de autobedrijven) dit zonder rechtzaken laten gebeuren. Als je bekijkt dat een Land /Range Rover zoals in de advertentie per Jan 1, 2019 13.000 Euro duurder wordt…welke geolgen heeft dit voor de werkgelenheid ? Hoeveel ontslagen komen er wel niet? Ja, er zijn partijen die niet voor de Europese Unie zijn, en die ook niet voor autotje pesten staan. Waar is de Bovag of wie dan ook om dit aan te vechten? Autodealers, werknemers, toeleveranciers etc. zullen de gevolgen zeker ondervinden. Waarom gaan andere organisaties (met hun leden) niet de straat op om te demonstreren? Dit “extra belastingheffen” op (weer een andere) andere belasting…het niet veranderen van de BPM zoals “die partijen” (he Rutte wordt eens wakker….!!!) wel beloofden…. Hoe zit het met Duitsland of Belgie? Worden daar Land? Range Rovers ook zomaar 13.000 Euro duurder? Misschien is het zo slecht nog niet om te overwegen om juist net over de grens te wonen….Ik woon sinds bijna 18 jaar in Canada, financier en verkoop ook auto’s hier en het is voor veel van mijn klanten (en autodealers hier) onbegrijpelijk dat autorijden bijna onmogelijk wordt gemaakt in Nederland / EU…alles onder het mom van “een milieu-regeltje). Gooi je eigen ruiten in en verniel de werkgelegenheid…erg jammer…bedankt “Brussel”
desjonnies zegt
@snowbird:
Je meest verstandige beslissing is dat je naar Canada geëmigreerd bent.
Europa heeft een prachtige toekomst achter zich liggen.
Europa is deaud, maar niemand die het ziet of het wil zien.
snowbird zegt
@desjonnies: Bedankt voor je compliment.! In de zomer van 1999 ontmoette een blonde Canadese jongedame tussen Edmonton en Calgary (toen was ik verkocht…).zo begon het….Nu ongeveer 17 jaar getrouwd..Voor de gelegenheid even huiswerk gedaan:
Zomaar een voorbeeld:
2019 KIA Stinger 2.0 L Turbo
Nederlandse prijs: (dus Euro):
Netto 34382
BTW 7220
BPM 25412
Totaal 67995 Euro (CAD $102605)
Verschil tussen Holland en Canada:
Nederland in EURO 67995
Canada in EURO 29158 (incl. Taxes !)
Verschil in EURO 38837 !!!!
2019 KIA Stinger GT 3.3 L V6 AWD
(Nederlandse prijs dus EURO)
Netto 40309
BTW 8481
BPM 50149
Totaal 99995 EURO
Consumentenprojs
99995 EURO wat neerkomt op CAD $150894 !
Deze auto in Canada kost CAD $ 55000 wat neerkomt op 36,448 EURO
Verschil Holland vs Canada:
In EURO : 63547 !!!!
Het verschil is belachelijk groot.
Hier in Canada kun je dus twee Stingers kopen voor 1in Holland en je hebt nog steeds geld over!!
Zie KIA Canada en KIA Nederland voor prijzen
snowbird zegt
@desjonnies: Helemaal mee eens wat je zegt over Europa…
frank2b zegt
@snowbird: …. grootst mogelijke onzin.
healey zegt
Dat je de politiek niet vertrouwd, OK. Maar dat je vervolgens blind vertrouwd op autofabrikanten. Dat is wel heel naïef.
RiKe zegt
Alles om B.V. Nederland draaiende te houden, laat die burgers maar van de honger om komen desnoods. Realiseer u goed dat we in een schijndemocratie leven waarin alle politici er alles aan zullen doen km de staat beter te maken met korte termijn gedachten, en een wit voetje halen in Brussel. De ahto is de grootste melkkoe. Op het moment dat dit nirt meer het geval kan zijn is deze B.V. gedoemd om te falen en zal deze steun nodig hebben uit vele hoeken
mashell zegt
@rike: bla bla bla. De auto de grootste melkkoe? Ben je werkeloos of zo? De inkomstenbelasting is de grootste melkkoe! En de BTW (de belasting op alles) is ook serieus. Het is nou eenmaal regeringsbeleid om bedrijven licht te belasten en burgers zwaar. De meerderheid van het Nederlandse volk vind dat ofwel prima, of heeft geen idee wat ze doet in het stemhokje, want het volk blijft voor die VVD kiezen.
lekbak zegt
@mashell: Een vriend van me verdient zo’n 32000 bruto per jaar, waar ongeveer 25000 netto van overblijft. Hij rijdt 50.000km per jaar in een passat diesel. Ik denk dat die man meer belasting betaalt met zijn auto dan dat hij aan inkomstenbelasting betaalt.
Btw zit op zowel auto uitgaven als alle andere dingen, maar er blijft echt geen meer 80% over van zijn loon. Btw is in een hele hoop gevallen minder dan belastingen die auto gerelateerd zijn. Niet vergeten dat brandstof voor het overgrote deel belasting is, en dat tikt nogal aan.
Nu ik er zo over nadenk kan ik meerdere personen bedenken die echt het meeste belasting betalen met hun auto. Meer dan inkomstenbelasting en zeker meer dan btw.
RiKe zegt
@mashell: exact wat @lekbak hier zegt. Ik ben zeker niet werkloos en kan er prima van rond komen. Dat betekent echter niet dat ik het eens ben met de shitshow wat ons belastingsysteem heet.
civicfk3 zegt
@rike: inderdaad, wij hebben het ook niet slecht maar wanneer je ziet dat onze buren 8000,- minder betaald voor een gemiddelde hot hatch (wat je als autoliefhebber en 2 verdiener best mag) en nu met de wlpt 13.000,- wordt je best pissig op de overheid.
unknown234 zegt
Fabrikanten maken nu natuurlijk snel een verandering/inhaalslag qua uitstoot, omdat ze wisten dat er nu anders getest wordt en wat dat betekent voor de uitstoot.
Ze kunnen natuurlijk dezelfde auto anders niet meer zo makkelijk kwijt aan de consument als het verschil te groot is qua prijs door de uitstoot. Die kijken dan naar een alternatief. Niet iedereen heeft diepe zakken.
Al met al best logisch dat dit de uitkomst is. Uitkomst betekent alleen maar dat je gewoon de klos blijft als automobilist, niks nieuws dus.
Lincoln zou denken:
Onderzoek..
EU subsidie..
dare2think zegt
Menno Snel zit dus wéér te liegen. Hij ontkent het simpele feit dat dezelfde auto duurder wordt. Dit soort politiek geschipper zou veel zwaarder moeten wegen. Wie vertrouwt Snel nog na deze gebroken belofte? Hoe is het in de wereld mogelijk dat in Nederland de politiek altijd beslissingen neemt die de brave burger een hoop geld gaan kosten? Dat is gelegaliseerde diefstal en misbruik van machtspositie.