Van viercilinders, zescilinders en achtcilinders naar waterstof met de Land Rover Defender.
Hoe zie jij de Defender het liefst? Vermoedelijk met de onlangs geïntroduceerde V8. Dat is natuurlijk ook een heerlijk recept. Lekker boenderen door het bos, met een roffelende V8 op de achtergrond. Het geeft de Defender nog een rauw randje, want de huidige generatie is eigenlijk poeslief in vergelijking met de voorgaande generaties. Land Rover experimenteert echter ook met andere aandrijflijnen voor de Defender, zoals waterstof.
De huidige generatie Land Rover Defender had al een primeur met de hybride uitvoering. Daar komt straks nog een primeur bij. Onder de naam Project Zeus is Land Rover van plan volgend jaar een Defender op waterstof te testen. Het offroad merk wil helemaal emissievrij zijn in 2036. Dit soort projecten zijn daarom nodig om verschillende aandrijflijnen uit te proberen. Net als zoveel andere merken zet Land Rover niet alleen in op elektrisch. Ook waterstof is een interessante.
Project Zeus heeft voor een gedeelte de financiële steun van de overheid in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee krijgt Land Rover de ruimte om te experimenteren met dit soort dingen. Er is geen garantie dat een Defender op waterstof daadwerkelijk in de showroom komt te staan. Voorlopig blijft het bij testen van een prototype
Hoewel het aantal waterstoftankstations nog minimaal zijn, geloven diverse merken zeker in deze technologie. Toyota is er al jaren druk mee en heeft met de Mirai zelfs een productieauto. Idem dito voor Hyundai. Ook van BMW kunnen we op termijn een auto op waterstof verwachten.
cloverleaf zegt
EV fanboys kom er maar in met je negatieve gelul
potver7 zegt
… en wie begint er met negatief gelul … ?
(een waterstofauto is eigenlijk ook een EV, alleen wordt de energie niet opgeslagen in accu’s maar in de vorm van waterstof)
vaakbenjetebang zegt
@potver7: Je kunt de waterstof ook in een verbrandingsmotor stoppen. Of het verstandig is, is een tweede, maar het kan.
mondial zegt
@vaakbenjetebang: Bmw dacht ooit van wel met f01
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: zodra we een overschot van duurzame energie hebben is dat een optie. Tot die tijd kom je met een accu veel verder per opgewekt kWH gevolgd door een fuelcell.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: hangt van de toepassing af. Waterstof-in-een-ICE zal voor personenwagens sowieso wel niche blijven, verwacht ik, maar in bedrijfswagens kan dit nog wel eens een bruikbare optie gaan worden. Ook weer niet voor alle soorten inzet, maar wel een bruikbare aanvulling.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: waarom niet een fuelcell met hogere efficiency en minder onderhoud?
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Omdat je met een brandstofcel, zoals het er nu voor staat, nog altijd een batterijpakket nodig heeft om een grote momentane vermogensvraag te kunnen realiseren. Een soort reservoir waar je in korte tijd veel vermogen uit kunt halen, en wat dan door de brandstofcel gelijkmatig weer wordt aangevuld als je minder nodig hebt. Hoe groter je momentane vermogensbehoefte kan zijn, hoe groter dat batterijpakket weer moet zijn. Mercedes heeft voor de experimentele GenH2 (zeg maar een Actros-equivalent voor doorsnee internationaal transport) een 70kWh-accupakket voorzien. Dat zijn trucks die qua vermogensbehoefte een relatief makkelijk leven hebben (veel lange afstanden, vrij constante snelheden) en waar relatief veel plek vrijkomt door het weglaten van bijvoorbeeld de brandstoftanks. Dan komt het wel goed. Maar er zijn ook toepassingen genoeg waarbij een truck veel harder moet werken en waar weinig plek is voor accupakketten, denk aan van die compacte vierassige kippers met alwielaandrijving en betonmixers, maar ook trucks waar de PTO flink wat werk moet verzetten. In het verlengde daarvan liggen bijvoorbeeld allerlei militaire voertuigen. Uiteraard zijn dat ook niches, maar toch – het Nederlandse en Belgische leger alleen al bestellen ze wel in de honderdtallen. De ICE op waterstof gaat echt wel zijn toepassingen krijgen, verwacht ik.
galant zegt
Er zijn meer zaken waar je waterstof in kan stoppen en je kan afvragen of dat verstandig is ;-)
Richmond zegt
@potver7: je hebt wel accu’s met ook brandstof cellen en een tank voor de waterstof
flutterby zegt
@cloverleaf: voor offroaden en off grid zie ik best toegevoegde waar hierin. Correct me if I’m wrong maar volgens mij is bij offroaden een laag gewicht prettiger ondanks dat het met een BEV op de juiste plek zit.
Hubert zegt
Benieuwd wat het gaat worden…
Want om waterstof als veredelde LPG in een motor in te spuiten, is niet echt een vooruitgang. Je blijft zitten met een plofmotor.
Maar als ze het met een brandstofcel omzetten naar electriciteit, dan kun je echt van voorruitgang spreken.
potver7 zegt
Hoe dan ook moet de vooruitgang geboekt worden aan de productiekant: het ‘maken’ van de waterstof. Als dat 100% fossielvrij, dus emissieloos kan dan maakt het uiteindelijk niet zoveel uit hoe de omzetting van waterstof naar voorwaartse kracht gebeurt – er komt namelijk sowieso gewoon waterdamp uit de uitlaat.
JanJansen zegt
Als zo veel autofabrikanten zich met deze techniek bezighouden, dan kan je er eigenlijk niet omheen. Dit zal ook een van de vormen van energie opslag worden naast accu’s en brandstof motoren.
De ideale oplossing is er nog niet. Vanuit een technologisch oogpunt is het een fantastische tijd met veel innovaties. Over een paar jaar tijd nog solid state erbij. Benieuwd wat er nog meer voor mogelijkheden komen.
lithiumion zegt
@janjansen: +1
flutterby zegt
@janjansen: de techniek is zeker interessant, met name in de industrie en seizoenopslag. Voor personenvervoer zie ik het voordeel niet omdat de verliezen enorm zijn, zelfs met innovaties als mierenzuur of waterstofkorrels.
ericc zegt
Ik hoop dat meerdere fabrikanten in de toekomst beide optie’s aanbieden. Zo heeft de consument de keuze en niet de “big brother”-overheid. Als ik kon kiezen blijf ik met benzine rijden tot waterstof een ruime keuze aan auto’s heeft.
potver7 zegt
Je moet 1984 nog maar eens (her)lezen. The Ministry of Plenty zorgt ervoor dat er vrijwel alleen nog maar electrische auto’s te krijgen zijn (if any), en als BIg Brother er achter komt dat je toch, godbetert, een benzine-auto gekocht hebt dan wordt je even uitgenodigd voor een bezoekje aan Room 101.
En nu terug naar het Nederland van 2021: als jij een 1-op-5-slurpende benzine-auto wilt rijden, dan mag dat gewoon. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen – sterker nog: de meeste 1-op-5-slurpende auto’s zien er niet bepaald uit als ingetogen Opel Astra’s…
Richmond zegt
@ericc: de overheid zegt alleen dat nieuwe auto’s geen uitstoot mogen hebben. In theorie als jr dat met een ice kunt bereiken en het productieproces ook schoon hebt,. Is er niks op tegen om die tr verkopen. Maar dat is technisch niet haalbaar. Dus dan wordt het EV. Maakt voor de overheid niet uit welke vorm dat heeft
ericc zegt
@benja01: wat als je vandaag een nieuwe Porsche koopt. Een 911 , laat ons zeggen. Over 20-25 jaar wil je nog met deze wagen rijden. Ga je nog benzine kunnen kopen? Misschien tegen 5€/liter of meer? Nu rijden er nog veel Porsche ‘s rond van 40 jaar en ouder.
bassrt zegt
Ik ben van mening dat je in de toekomst niet onderuit waterstof komt. De infrastructuur benodigd om EV te laten op een tempo dat die in je 8-10 uur dat die s’nachts buiten staat is gigantisch en niet haalbaar. Zelfs als 20-30% van de auto’s EV zijn wordt dit al een probleem. Dus om die gigantische kosten post niet te krijgen moet je iets anders verzinnen wat waterstof is of kan zijn.
En vandaag de dag zijn er al dagelijks momenten dat we een overschot hebben aan elektriciteit. Waarom dat overschot niet gebruiken om waterstof van te maken als er toch al te veel van is. Dit wordt in de toekomst alleen maar meer en meer.
maotje zegt
@bassrt: wie Egt dat de toekomst er zo uit ziet als jij schetst? Misschien komen er meer oplaad mogelijkheden onderweg? In de auto zelf in de vorm van een zonnenpaneel, in het wegdek? Wellicht word de laadtijd enorm verkort. Of krijgen we te maken met wisselbare accu’s. Dat je ergens binnenrijd. En de lege accu verwisswld word voor een volle. Alle mogenlijkheden staan nog open.
neal zegt
Toch altijd interessant om erbij te ermelden of het om waterstof gaat in de zin van een brandstofcel (geen vroem -> saai) of als verbrandingsmotor principe (wel vroem-> jippie)
maotje zegt
@neal: brandstofcel natuurlijk. Dat andere is toch zwaar achterhaalt? Dat gaat hem nooit meer worden, al denkt iedere voorstander van waterstof van wel.
Charles Taycan 4S zegt
Kansloos voor personenwagens vanwege te hoge inefficiëntie tov EV. Spendeer je tijd en subsidie maar beter aan andere zaken.
NOLA saints zegt
@Charles Taycan 4S: Niet helemaal mee eens. Momenteel woon ik in het centrum van Den Haag en in een gebouw van 20 verdiepingen kunnen er maar een handjevol opladers in de parkeergarage zijn, anders kan het net het niet aan (vrij nieuw aardgasloos gebouw zelfs). Vorig jaar woonde ik in Louisiana en hadden we achterlijk veel orkanen. Dan heb je 1 of 2 dagen water tot je knieën en soms wel een week geen stroom. Iedereen stond direct met zijn pickup 2 uur in de rij voor het pompstation en daarna bij de bouwmarkt. Gelukkig was de community altijd aardig genoeg om ook de generators van EV rijders te vullen en hen mee te nemen naar de bouwmarkt. Het aantal mensen die een auto willen rijden is tegenwoordig niet meer gelimiteerd door een muur in Berlijn en de EV is niet overal een oplossing.