Volgend jaar is dit model Discovery 10 jaar op de markt en omdat hij nog wel eventjes door moet krijgt het model een, bescheiden, facelift. We spotten nieuwe bumpers, koplampen en op de motorkap staat voortaan Discovery in plaats van Land Rover.
Ook heeft Land Rover wat nieuwe velgen ontworpen voor de Disco. Om het verbruik van deze terreinbeul een beetje terug te dringen is er voortaan start-stop gemonteerd en zijn alle motoren gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF.
Ook heeft Land Rover afscheid genomen van de 5.0 V8 benzinemotor. Daar voor in de plaats komt een 3.0 V6 met supercharger die 340 pk/450 Nm levert en waarmee je in 8,1 seconde van 0 naar 100 km/u sprint. Dieselaars kunnen nog steeds kiezen voor de 3.0 TDV6 (211 pk/520 Nm) en 3.0 SDV6 (256 pk/600 Nm).
De huidige Discovery kwam eind 2004 op de markt en werd ontwikkeld toen Land Rover nog eigendom was van Ford. In 2009 kreeg dit model een facelift en nu is de boel dus wederom bijgepunt. De eerste generatie Discovery kwam in 1989 op de markt en hield het in totaal 15 jaar vol. Laten we hopen dat Tata het geld kan vinden om deze Discovery eerder te vervangen.
Vorig jaar rolde overigens de 1 miljoenste Discovery van de band.
MartijnGizmo zegt
13% minder verbruik/uitstoot door start-stop. Dat zegt vooral iets over de testcyclus volgens mij… :’)
potver7 zegt
@MartijnGizmo: Tijdens de verbruikscyclus staan de auto’s meer stil dan dat ze rijden.
renezzzz zegt
@potver7: Best wel realistisch dus… ;o)
Joost1990_2 zegt
Hoezo moeten we hopen dat Tata hem eerder vervangt? Ik vind het nog steeds een mooi model.
v12biturbo zegt
@Joost1990_2: Klopt, alleen dat discovery op de motorkap ziet er niet uit.
rocky zegt
Off-topic:
Een beetje rare fotos: het ziet er zo goedkoop uit :-( Misschien ligt dat aan die overbelichte banden… ik weet het niet, kan er mijn vinger niet opleggen…
mightymike zegt
@rocky: in de wereld van AB is die toch ook goedkoop, het leven begint pas bij een 3 ton Ferrari lijkt het vaak
rocky zegt
@mightymike: LOL…. voor mij begint het leven met mijn 10 euro zakgeld ;-) (ehm… voor de niet ruimdenkende jongeren onder ons: ja, ik ben getrouwd… LOL)
potver7 zegt
@rocky: De belichting van de studio-foto’s is niet heel erg geweldig inderdaad. De truc bij het uitlichten van auto’s is altijd dat vouwen in de carrosserie goed uitkomen, maar ook om wielen en banden ‘los’ te maken van de wielkast. Dat laatste is gelukt, maar had wat subtieler gemogen… ;)
Arnoud zegt
Als ik in de markt was voor een LaRo, dan een Discovery mijn keus zijn. Hij komt bijna net zover in het ruige terrein als een Defender en ook bijna net zover bij een red carpet als een Range Rover.
Vreddy_B zegt
Mijn vorige werkgever reed in een Discovery uit 2010. Vaak mee gereden. Het oogt allemaal prima. Ook van binnen. Maar het blijft een lompe zeecontainer en zo rijdt de auto ook.
Als je de ruimte en de trekkracht nodig hebt is het een fantastisch ding.
Wanneer je alleen voor het ‘SUV’ gehalte gaat zou ik toch voor een Range Rover of iets uit de Duitse catalogus gaan.
roberto zegt
@Vreddy_B: Vind je? Als ik iets wel lekker vind rijden is het een Land Rover Disco of een Mercedes GL-klasse. Het oogt lomp, groot en vierkant, maar rijd heerlijk!
Vreddy_B zegt
@roberto:
De Mercedes GL heb ik nooit mee gereden. Maar denk dat het ook persoonlijke voorkeur is. Ik vind het gewoon afstandelijk weggedrag. Ik sowieso liever in sedan/stations.
En ben BMW gewend. Het is niet zo mijn ding ;-)
berlinetta zegt
Een van de weinige SUV’s die niet patserig over komt.
fep739 zegt
start – stop knop , staat er al anderhalf jaar op en dit sinds de introductie van de 8 trapautomaat. Er zijn wel nieuwe spiegels te spotten.
robbie zegt
@fep739: onzin.
a) De 8-trapsautomaat wordt pas nu geintroduceerd.
b) De tekst Discovery staat pas vanaf nu op de motorkap.
Bewijs maar (met foto’s) dat wij ongelijk hebben.
fit4fun zegt
Hij had dus al een 8-traps automaat, ik dacht dat hij die nu pas kreeg. Hopelijk helpt de lagere CO2 om de belastingdruk wat naar beneden te brengen in Nederland.
robbie zegt
@fit4fun: die 8-traps heeft hij pas vanaf nu.
fep739 zegt
@robbie: Ik rij al anderhalf jaar met een Discovery 3.0 SDV6 met achttraps. Ik heb ook nergens gesproken over die klever op de motorkap
fit4fun zegt
Lijkt me een zeer aangename reisauto, alleen de forse hoogte van dit model zal hem waarschijnlijk wat minder stabiel maken dan zeg een Volvo XC90. Die ongeveer even lang op de markt is.
Design_Driven zegt
Ik vind de DISCOVERY op de kap helemaal niets. Range Rover is een sterk merk op zich zelf. Met alle respect, Discovery niet. Ik zeg dat als die-hard Discovery liefhebber. Ik rij er 2 notabene (td5 en V8)
Het idee om van Discovery een aparte model reeks te maken en het dan ook op de kap te zetten vind ik erg jammer. Ik zou het er in elk geval gelijk af laten halen.
Ik neem trouwens aan dat dit gewoon de Discovery 4 blijft?
De Discovery 5 is niet ver weg meer. Max 2 jaar denk ik.
robbie zegt
@sketcher: de toevoeging 4 is kom te vervallen. Deze auto heeft nu gewoon “Discovery”.
robbie zegt
UPDATE Artikel aangevuld met extra informatie uit het persbericht.
Esprit_de_Flandre zegt
” Laten we hopen dat Tata het geld kan vinden om deze Discovery eerder te vervangen.”
Waarom? Een goed ontwerp blijft een goed ontwerp…
kapiteinaudi zegt
Altijd al fan geweest van de Disco. Wat wel lelijk is, is dat daar nu ‘Discovery’ opstaat ipv Land Rover.
toyotafortuner zegt
Discos zijn toffe wagens om te zien! De facelift verandert dat niet!
a3aan zegt
Blijft een lelijk hok, beter gewoon stoppen met de Discovery.