Na een lekje gisteren gaan vandaag de sluizen open: Land Rover introduceert een zevenzits Discovery-concept, met 2+3+2-configuratie, en kondigt tegelijkertijd een partnerschap met de ruimtevaarders van Richard Bransons Virgin Galactic aan.
De Discovery Vision moet de aanzet geven tot een nieuwe generatie trerreinwagens. De naam Freelander verdwijnt uit het gamma, zo maakten de Britten in maart bekend. De Discovery gaat een hele familie worden, die rolt op een Evoque-platform. Land Rover deelt hem zelf in in de ‘leisure SUV category’, dat u het maar even weet.
De Disco Vision komt met de reeds bekende transparante motorkap, maar ook andere snufjes als Laser Terrain Scanning, Laser Referencing een een nieuwe generatie Terrain Response system.
De B-stijlloze Disco met zijn zelfmoorddeuren beleefde zijn debuut op een VIP-feestje dat samen met Virgin Galactic georganiseerd werd. TIjdens het event werd een schaalmodel van de nieuwe SpaceShipTwo gepresenteerd. Een dubbele viering dus.
JamesBond007 zegt
Best een mooi bakkie zo!
norge zegt
Haha, 1 grote scharnier als ophang voor de achterdeur.
Verder aardige sufferd, of zou dit een echte terrein wagen zijn?…….Nee.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Disco is toch altijd al een echte terreinwagen geweest, dus denk niet dat ze dat gauw gaan veranderen…
robert110 zegt
Te veel Ford en Evoque. Te weinig Land Rover en Discovery
knipperlichtje zegt
Hij staat op hetzelfde platform als een evoque, die zijn platform deelt met auto’s als de Ford mondeo en de Volvo s/v60. Ik dacht dat land rover zich juist van Ford distantieerde. En of dit nou goed is voor de terreineigenschappen?
tupperware zegt
@knipperlichtje:
De toekomst gaat ons leren hoe hij zich in het terrein gedraagt, de Evoque schijnt het niet verkeerd te doen.
Het platform hoeft niet bepalend te zijn voor de terreinvaardigheid, zo heb ik laatst met een GLK (een C-klasse platform) gereden en ik was positief verrast wat je daar mee kan.
Die stond bij mij ook te boek als BlufSUV.
Design_Driven zegt
@knipperlichtje: Dat klopt niet helemaal. Het klopt dat hij gebaseerd is op Ford’s EUCD platform maar dat was maar een begin punt, ongeveer 90% de onderdelen zijn uniek voor LR.
kapiteinaudi zegt
Altijd al fan geweest van de Disco, maar dit is het toch net niet.
slippie101 zegt
mooie wagen. ook mooi dat hij weer op de range rover lijkt. Dat vond ik ook het sterke punt van de huidige generatie. Geeft de wagen toch wel een stoerdere blik. De wagen mag zo geproduceerd worden van mij als hij ook maar goede terreinkwaliteiten heeft
VantageR zegt
Niet Land Rover waardig. Maarja, ik snap ook wel dat er steeds minder behoefte is aan echte terreinauto’s, omdat er gewoon steeds meer goede wegen worden aangelegd. Dus maken ze er maar een familie/ruimteauto van. Hopelijk houden ze de opvolger van de Defender wel waarvoor hij bedoeld is.
Design_Driven zegt
Persoonlijk vind ik hem best mooi maar het is geen of in elk geval te weinig Discovery.
Land Rover heeft besloten van de Discovery een aparte familie te maken en te onderscheiden van de Defender en Range Rover. Helaas rust de design taal voor 95% op die van de RR.
Er mist te veel Discovery design clues. Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld de achterlichten, die zouden horizontaal moeten zijn ipv van verticaal.
Ik vermoed dat na het succes van nieuwe Range Rovers’s de directie niet de gok aan durft om een ander design te introduceren. Het is mijn ervaring dat de directie van autobedrijven erg conservatief zijn en nooit risico’s durven nemen (wat gezien de investering ook wel een beetje te begrijpen is). Dat is ook mijn ervaring met die van LR al is dat nu wel bijna 10 jaar geleden.
Verder vind ik het design een beetje SAAB meets Ford Explorer.
Ik ben als Discovery liefhebber eigenlijk best teleurgesteld. En denk nu niet dat ik alles bij het oude wil houden, ik ben designer en had eigenlijk gehoopt op iets revolutionairs, met een echt eigen gezicht voor de Discovery familie.
Jammer!
Fidenza zegt
@sketcher: Je hebt nogal een oude Discovery.
Design_Driven zegt
@Fidenza: bijna 14 jaar en counting, je punt is?
franktank zegt
leisure SUV category ?? dit was toch het werkpaard van land rover als ik luxe wil koop ik wel een range rover.
Design_Driven zegt
@franktank: Defender wordt/is werkpaard, Discovery Leisure (what ever that means, beetje holle term idd) en RR luxe.
Edge zegt
Zozo, niet één maar twee gephotoshopte buitenlocaties!
sydney zegt
Ik krijg hier een behoorlijk 9-7X deja vu gevoel bij.
kromatic zegt
Volgens mij staan ze op een heus vliegdekschip! Persoonlijk vind ik de discovery iets te range rover-achtig worden. Ik denk dat ze daarom ook maar voor een industriële, rauwe locatie hebben gekozen zodat er toch ietwat van het stoere karakter overblijft.
mashell zegt
@kromatic: de achtergrond maakt toch wel duidelijk dat de grote stad de natuurlijke habitat van de wagen is.
undifined1 zegt
Discovery 2 blijft de mooiste disco