De snode plannen om de Defender te kopiëren kunnen dus gewoon door gaan.
Met de nieuwe Defender koos Land Rover meer voor revolutie dan voor evolutie. De basisvorm is nog hetzelfde, maar daar blijft het ook wel bij. De oude Defender heeft desondanks nog steeds een grote schare liefhebbers. Een moderne Defender met het uiterlijk van de oer-Defender is vanuit dat oogpunt geen gekke gedachte.
Dat is in ieder geval hoe de Britse miljardair James Arthur Ratcliffe erover denkt. De tweede rijkste man van het Verenigd Koninkrijk wil daarom een splinternieuwe auto bouwen met het uiterlijk van de Defender. Aangezien hij niet de rechten mocht kopen van Land Rover, bouwt hij de auto doodleuk na onder de naam Ineos Grenadier.
Land Rover was echter niet te spreken over de plannen van Sir Ratcliffe. Het merk probeert al vier jaar de iconische vormen van de Defender vast te leggen als handelsmerk. In een rechtszaak over rechten op de Land Rover Defender is er nu een vonnis geveld.
De uitspraak is niet in het voordeel van Land Rover. De IPO (Intellectual Property Office) en de rechtbank vinden dat de vorm van de Defender niet ‘onderscheidend’ genoeg is. Een klap in het gezicht van Land Rover, die de auto als een regelrecht icoon ziet.
Het is daarentegen goed nieuws voor Sir Ratcliffe, die ongestoord door kan gaan met het bouwen van zijn Ineos Grenadier. Alhoewel, ongestoord: Land Rover laat het hier wellicht niet bij zitten. Een woordvoerder laat tegenover The Telegraph weten dat ze er alles aan zullen doen wat ze kunnen om hun ontwerp te beschermen. Wat waarschijnlijk niet al te veel is.
Één troost voor Land Rover: Ferrari verloor ook de rechten van de 250 GTO. In een soortgelijke rechtszaak trok Ares Design, die een moderne 250 GTO wil bouwen, onlangs aan het langste eind.
Via: The Telegraph
lekbak zegt
Ik had wel van de ineos gehoord maar ik wist niet dat daar zo’n vermogend man achter zat. Goed teken want het belooft een heel bijzonder voertuig te worden. Het beste van alle legendarische off-roaders gecombineerd in 1 wagen met het iconische uiterlijk van de defender. Een simpele niet luxe auto waar alle aandacht naar de techniek en onderstel is gegaan. Zoals het hoort bij een offroader.
dakarbemo zegt
Word in mijn visie helemaal niks. Tis een bijzonder inspiratieloos flauw aftreksel van een Defender als ontwerp. Heeft als doel een wagen te bouwen waarmee je overal altijd kan rijden, vervolgens gooit men dr een giga gavanceerde BMW motor vol elektronica en versnellingsbak in… daar gaat je idee van een sticks and stones car die je moet kunnen fiksen in een willekeurig stadje in afrika… daar struikelt men niet over de benodigde uitleesaparatuur laat staan onderdelen. Als dr meer dan 50 gebouwd worden eet ik… nouja deze is flauw.
blackmilo zegt
Tsja de defender was nou ook niet echt inspiratievol, een vierkante doos kan je nou eenmaal niet anders vormgeven, wielkappen en dergelijk.
Verder… als we toch even gaan vergelijken…
De bovenste deurscharnieren zitten een op gelijke hoogte met de deurhendels bij de defender zitten deze net onder het raam.
De voorste wielkappen met koplampen waar iedereen zich natuurlijk bij voorsteld dat het typisch Defender is hadden ook van een Bronco geweest kunnen zijn. Als een vierkant met daarin een ronde lamp typisch Defender is, ben ik de koning.
De vorm van de motorkap en het ontwerp van de A stijl hadden ook van een FJ40 kunnen zijn.
De achterklep/deur is geplitst in 2 delen, dit waarbij de defender maar in een enkel deel open gaat. Er ontbreken aan de achterkant dus ook 2 extra ruiten die bijvoorbeeld ook op de FJ40 zitten, waarschijnlijk hebben ze dat bij Land Steler schaamteloos gekopieerd van Toyota.
Dusja… beter goed gejat dan slecht bedacht..
De daklijn heeft wel wat weg van en de Defender en de G Klasse..
Goed een Defender roest uiteindelijk ook weg.. dus ben benieuwd wat dit ding teweeg gaat brengen.
ericd zegt
Terecht, als zowel Ferrari als JLR niet van zins zijn deze iconen zelf te produceren, mogen anderen op z’n minst lookalikes maken.
realhustler zegt
Ik hoop binnenkort meer te zien van het interieur van de Ineos. Het probleem van de defender is de interieur ruimte waardoor het bijna onmogelijk is de auto modern en veilig en ergonomisch ok te maken. Het uiterlijk is geslaagd van de ineos, de techniek is modern maar als het slecht zit of onveilig is, tja.
moveyourmind zegt
Niet onderscheidend genoeg, wat een onzin.
Als er één auto is die praktisch iedereen direkt herkent is het wel die goede ouwe Landrover. Bovendien is die Ineos een schaamteloze kopie. Vind dat de rechter op zijn minst had kunnen eisen dat of het ontwerp een aantal aanpassingen zou moeten ondergaan.
.
min2max zegt
Ratcliffe, die zijn miljarden heeft verdiend met chemiebedrijf Ineos, heeft primo juli de Grenadier aan de wereld laten zien. Daarbij is meegedeeld dat de eerste auto’s eind volgend jaar van de band zouden moeten lopen. Oorspronkelijk was het plan de Grenadier te bouwen in een nieuwe fabriek in Bridgend (montage) en in Portugal, maar het plotseling in de verkoop brengen van de Mercedes fabriek in Hambach (waar naast de Smart een elektrische Mercedes zou worden gebouwd) heeft dat plan op losse schroeven gezet. Ineos Automotive is gedetailleerde onderhandelingen aangegaan met Mercedes-Benz over de aankoop van de Hambach fabriek.
Dizono zegt
Ik zou gewoon even bij Iveco aankloppen voor de rechten op het ontwerp van de Massif.
Esprit_de_Flandre zegt
@Dizono: Aangezien dat een Defender in licentie was, mag Iveco daar dan licenties van verkopen? Wss niet…
michaelcorleone zegt
Als de Ineos Grenadier op de markt komt is het niet mijn eerste keus, maar ik vind het wel leuk. De oude Dender heeft nog steeds veel fans, dus ik begrijp het wel. Ook al heeft die veel overeenkomsten, als LR het niet doet doet een ander het.
Met betrekking tot de vorm is heeft de IPO en de rechtbank gelijk vind ik, anders zou je veel andere auto’s ook kunnen schrappen.
Wat wel typisch Defender is, is de Alpine Window.
FullForceXL zegt
Doe mij een Tophat! https://www.tophatclassics.com/