En ook nog eens uitgevoerd in mooi rood.
Na twee jaar van afwezigheid besluit de Land Rover Defender te herrijzen uit zijn fysieke dood; spiritueel was hij immers altijd bij ons. Land Rover brengt hun meest legendarische voertuig terug voor zijn 70-jarig jubileum in de minst toepasselijke, maar meest lekkere manier.
De Defender Works 70th Edition is namelijk de krachtigste en snelste Land Rover die de fabrikant in haar geschiedenis heeft geproduceerd. Aan de andere kant, hiermee laten ze wel zien hoever het beestje door de jaren heen is gekomen. Daar waar het eerst niet meer dan een werkvoertuig was met een tamelijk milde krachtbron, is het tegenwoordig een luxe bak met een groot gruwelijk blok die dezelfde dirty jobs nog altijd met het grootste plezier uit zal voeren.
De Defender 70th Edition beschikt over een natuurlijk ademende 5-liter V8 die er niet minder dan 405 pk en 515 Nm aan koppel uit zal persen. De 70th Edition zal gereconstrueerd worden ten behoeve van de pikante aandrijflijn en de achttraps automaat van ZF, die de 4×4 er eveneens bij krijgt. De vlotste Defender van het stel, de ’90’, heeft iets meer dan 5,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De terreinwagen heeft een topsnelheid van 170 km/u.
De Defender 70th Edition is echter niet alleen op het gebied van vermogen aangepakt. Zo krijgt de bolide betere remmen, exclusieve 18″ velgen en een gewijzigde ophanging, waarvan de veren, dempers en anti-rollbar met een upgrade te maken kregen.
Aan de buitenzijde kunnen geïnteresseerden kiezen uit acht kleuren, waarvan er zelfs twee een satijnfinish krijgen. Land Rover voert daarbij standaard het dak, de grille en de wielkastranden uit in een speciaal Santorini Black. De binnenzijde loopt bijna over van de hoeveelheid Windsor leer, iet wat voor mij betreft absoluut niet had gehoeven. Zeker in combinatie met de agressie die de buitenkant uitstraalt, past het mijn insziens simpelweg niet.
Het nadeel? Land Rover zal slechts 150 stuks maken voor tenminste 150.000 pond. De schade die je portemonnee daarmee incasseert levert je de ‘instapper’ op, ofwel de 90-versie. Je moet er wat voor over hebben.
Dutchdriftking zegt
Waarom niet een SVR met 550pk V8 supercharged? Als een G63 verkoopt willen de Arabieren dit heus ook wel.
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: Die trekt dat hele ding in 2en, veel te veel koppel voor dit chassis.
laptom zegt
@E34M5Touring: waarom? Dit heeft een erg stevige ladder chassis. Kan maagdelijk 500pk hebben, van zelfbouw rijden ert genoeg rond.
mistermini zegt
@dutchdriftking: Een Defender is voor echte mannen
berlinetta zegt
@mistermini: Precies. En echte mannen dragen geen jurken.
shadowbroker zegt
@berlinetta: ach waarom niet, zit best lekker hoor. Kan je sjakie ook lekker vrij hangen
berlinetta zegt
@shadowbroker: Dat kan in een losse boxershort ook.
Gulli zegt
@berlinetta: zullen ze in Schotland waar in verhouding denk ik meer Defenders rondrijden dan in Nederland smakelijk om moeten lachen denk ik :)
berlinetta zegt
@gulli: Daar heb je een punt. Maar voor de Schotten maak ik graag een uitzondering.
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: Schotten dragen geen jurk
Design_Driven zegt
@lekkerlinksrijden: idd dat is een rokje maar ze noemen het kilt.
volvo480gtt zegt
Jaaa lekker dik! In die kleuren met een donker interieur graag.
Jochempie zegt
Ik denk niet dat je met die auto op veel afschrijving hoeft te rekenen…
hhitalia zegt
@Jochempie: inderdaad, cool en zeldzaam, kon wel eens een plusje opleveren als je hem ooit van de hand zou doen
robert110 zegt
Verkeerde V8 en jammer van de automaat en het interieur, maar verder best lekker. Het is dat ik geen 150.000 Pond achter de hand heb.
tenaci zegt
@robert110: welke V8 is dit dan?
robert110 zegt
@tenaci: Ik neem aan dat het het blok uit de F-type is. Dat lijkt mij geen prettige motor om terreinwagen dingen mee te doen.
trustmeiamanengineer zegt
@robert110: Die hangt ook in elke Land en Range Rover…
robert110 zegt
@trustmeiamanengineer: De Jaguar was de eerste die in mij opkwam
Jochempie zegt
@robert110: Je kunt zo’n motor voor verschillende doeleinden tunen. Dat doet JLR sowieso al. In de F-Type gedraagt de motor zich anders dan in de hoge LR/RRs.
E34M5Touring zegt
@robert110: Het is een atmosferische V8. Die heeft de F-Type niet. Dit is de oude non blown 5.0l uit de XJ en vorige XF. Waarschijnlijk hertuned voor de Defender. In die auto’s levert hij geen 405pk namelijk.
dawwg zegt
@robert110: Ik denk niet dat er ‘de verkeerde’ V8 inzit, lekker grote NA motor past prima bij zo’n beest; maar dat Fiat Panda interieur met 90s LCD is echt te erg voor woorden …
amersfoorter zegt
Geen Detroit iron?
robert110 zegt
@amersfoorter: Dikke 3.5 Buick V8.
dracae zegt
@robert110: Wat dan weer geen ‘iron’, maar ‘aluminum’ was…
robert110 zegt
-edit: dank u, gefixt-
michaelcorleone zegt
In deze kleur is ie af wat een gaaf ding blijf fan van de Defender. De stoerste off roader die er is.
stephane8200 zegt
Grappig. Ik heb deze al gezien. Precies die auto op de foto. Laatst een rondleiding gedaan bij Jaguar Classic en Land Rover Heritage. In de hoek van de hal is de prototype ruimte die helemaal afgesloten is altijd. Na wat tijd buiten met wat mensen die hem aan het bekijken waren hoorde ik de V8 starten en werd hij weer naar binnen gereden in de afgesloten ruimte.
Leuk om hem dan zo hier weer in een bericht voorbij te zien komen want de man die de rondleiding deed kon er niets over zeggen. Zelfde trouwens ook ooit gehad bij Porsche met de Cayman GT4.
alloallo zegt
En de bpm??
berlinetta zegt
Haha racestoeltjes in een Defender. Dat vind ik wel een beetje jammer. Verder vind ik het wel een bruut ding. Altijd wel fan geweest van de Defender.
davelepeef zegt
@berlinetta: dit zijn geen racekuipen joh, dit zijn sportieve stoelen. Kan toch prima, in beetje off-road-capabele auto moet je toch ook goed op je plek blijven zitten?
berlinetta zegt
@davelepeef: Daar heb je wel gelijk, maar ik vind het een beetje vreemd uit zien.
Foramen zegt
@berlinetta: ook off-road is het toch fijn dat je niet helemaal door het hok heen rammelt.
mashell zegt
Ik zie een 70 jarige opa die nog steeds z’n boerderij runt (want geen opvolger) voor maar dan op sportschoenen en in een mooi rood glimmend trainingspak. Een karikatuur van zichzelf.
viezefreddyw zegt
Wat een cool apparaat. Ik kan niet anders zeggen!
shadowbroker zegt
Als ik geld het, kocht ik er 2. Een voor in de stalling en de andere om goed te gebruiken
Gulli zegt
Ik vind de Defender echt een ontzettend gaaf ding, maar ik heb nooit het idee gehad dat hij 400+ pk’s nodig had. Waarom MOET er perse in elke auto een dikke motor om hem leuk te maken? Wat heb je aan 400 pk als je in een natgeregend bos een heuveltje op probeert te komen? Helemaal niets.
Rood staat hem best goed trouwens!
kareljansen zegt
@Gulli: eens, ik vond de 100pk waar ik mee gereden heb eigenlijk prima bij die auto passen.
trustmeiamanengineer zegt
Dik hoor. Leuk weetje is dat zulke monsters al geruime tijd in Loosdrecht bij TopHat worden gemaakt. Met een Corvette V8.
autopetje zegt
@trustmeiamanengineer: Werner budding heeft laatst een defender V8 gereden die door de firma tophat waa omgebouwd. V8 corvet motor en compleet nieuw onderstel met luchtbalgen. Daar zaten trouwens ook deze vreemde stoelen in gemonteerd. Als ik het goed begreep koste de ombouw € 100.000 euro.
Careltje zegt
@autopetje: Klopt die bouwen wij. Stoelen zijn trouwens gewoon LR originele Recaro’s hoor, alleen opnieuw bekleed.
willeme zegt
Eindelijk bouwt Land Rover een Defender zoals @careltje al een tijdje doet :-D
Careltje zegt
@willeme: I know, na-apers! Ik zou trouwens wel eens een dubbeltest willen doen met deze want ben ervan overtuigd dat de onze beter rijdt!
thomasthomas zegt
Hopelijk hebben ze dat stuur ook eens recht gezet. Nee bedoel niet de engelse rechtsgestuurde versie.
Duell zegt
Zou LandRover niet met een schuin oog kijken naar Mercedes inzake de nieuwe G die eigenlijk het zelfde oogt als de voorganger. Want al de Defender prototypes die er zijn uitgebracht hadden een radicaal nieuw design.
Is dat wel zo’n verstandige keus? Met het terug brengen van zo’n 70th edition denk ik dat LR dat nu toch ook wel ziet?! hoop ik :)
itiswhatitis zegt
Hier word ik dus blij van
Design_Driven zegt
Deze is veel vetter: Range Rover classic op Discovery 3 chassis met ook dikke V8.
http://www.jensen-sales.com/chieftain/
kennone zegt
@sketcher: phooo eens!!
kennone zegt
Dit is wel heel dik hoor. Nieuw doel om voor te sparen
Edge zegt
Ik vind hem erg gaaf geworden, maar ik vind dit niet de meest geschikte manier om het 70-jarige jubileum van de Defender te vieren. Daarvoor was het wat mij betreft toepasselijker geweest om er zo’n basic en terreinwaardig mogelijk model van te maken, zoals de Series 1 ook bedoeld was.
100octane zegt
100octane zegt
@100octane: twee maal dezelfde nickname? Iig heb ik dit niet gepost? How come?
alpinafanb10 zegt
Deze zou ik wel graag willen hebben, maar €200.000 incl btw excl BPM is aardig aan de prijs
sabrerator zegt
Hebben ze de productie nou opnieuw opgestart of worden er bestaande exemplaren omgebouwd?
stephane8200 zegt
@sabrerator: ik denk het laatste.
3246cm252kw zegt
70ste jubileum?…..