Misschien vind je de Land Rover Defender niet zo historisch verantwoord, maar de Trophy Edition slaat terug op iets wat iedereen kan waarderen.
Men is wat huiverig rondom de nieuwe Land Rover Defender. Het is inderdaad even een radicale verandering en dat zorgt ervoor dat vele mensen denken dat het verleden afsterft. Ook zou de auto meer handtasje en minder zeer capabele offroader zijn. Dat is niet helemaal waar, maar het is wel zo dat veel techniek de auto wat ‘fragiel’ maakt.
Camel Trophy
Nee, het lijkt erop dat men liever terugkijkt naar de tijd dat een Defender alle terreinen ter wereld aankon. Waar de mens het voor gezien houdt, de auto gewoon doorgaat. Onsterfelijk, capabel, noem het maar op. Omdat Land Rover dit wel als hun speerpunt zag, hadden ze de Camel Trophy. Deze race over de meest ruige terreinen perste het uiterste uit Land Rovers in de meest bizarre omstandigheden. Gek genoeg zijn het niet de omstandigheden zelf die we ons het beste herinneren, vooral de gemodificeerde Range Rovers, Defenders en Discovery’s hebben indruk gemaakt.
Deze waren namelijk allemaal op gelijke wijze gemodificeerd met alle uitrusting op het dak, bullbars, snorkels en een hele waslijst aan – verplichte – zaken om de Camel Trophy niet alleen te winnen, maar te overleven. Nog een overeenkomst tussen alle Camel Trophy-Land Rovers: ze waren allemaal een soort vanillevla-geel. Dat had te maken met de hoofdsponsor en waar de naam van de race vandaan kwam: Camel. U weet wel, van het tabak.
Land Rover Defender Trophy Edition
De Camel Trophy eindigde in 2000 en ging nog even verder als de G4 Challenge, die nu ook verleden tijd is. Om toch nog even terug te vallen op de Camel Trophy is er een nieuwe versie van de huidige Defender. De Defender Trophy Edition.
Alles klopt aan deze Defender. Sowieso de modificaties, zoals de bullbar met lier voorop als offroad-hulpmiddel, evenals het dakrek met ladder. Maar vooral de kleurstelling maakt de Land Rover Defender Trophy Edition een leuke knipoog naar het verleden. De vanillevla-gele kleur is terug, alleen wel met een hoop zwarte delen als contrast. Volledig geel zou misschien nog wel mooier zijn. Het enige wat niet klopt is het logo: de naam Camel wordt nergens genoemd. Dit gebeurde ook al niet op de soortgelijke editie van de uitgaande Defender. Hoogstwaarschijnlijk omdat tabak op je auto adverteren een erg heikel punt is in het huidige klimaat. Je moet het dus doen met een grote Land Rover Trophy-sticker, wel met een ouderwets Land Rover logo.
USA
Klinkt de Land Rover Defender Trophy Edition als iets voor jou? Dan is er slecht nieuws: er komen 220 stuks die enkel voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn. Mocht je daar toevallig wonen en er eentje bemachtigen, dan is er goed nieuws. De Land Rover Defender Trophy Edition komt met een uitnodiging voor een soort mini Camel Trophy in North Carolina, waar je met je eigen Trophy Edition een grote offroadrace mag proberen te winnen.
De Land Rover Defender Trophy Edition gaat zo’n 90.000 dollar kosten en is gebaseerd op het topmodel, de 110 P400 met zespitter. Vanaf augustus gaan ze in de verkoop.
mashell zegt
Heeft deze wagen nu al zulke publiciteitboosters nodig?
kenner zegt
Jullie vergeten het belangrijkste, de reden dat iedereen Camel Trophy op tv keek.. Julia Samuel :0
flatsix010 zegt
Jammer dat de daadwerkelijke logo’s niet de oude zijn.
Teerdz zegt
Ze zullen goed naar Cars & Bids hebben gekeken lijkt me dan.. Wel jammer dat er geen snorkel op zit alleen.
911targa zegt
Tsja……..eigenlijk waren het de Toyota Hilux L200 van vandaag.
Je moet van Britse stickers en vergaande glorie houden om dit te kopen.
jaggie zegt
Gister leuke off-road comparo gezien tussen defender, bronco, wrangler. Defender reed 2x lek op een rots door de te grote velg en lage band. Op deze Camel lijken de wielen iets kleiner en banden meer zijwang te hebben. Wel een serieus manco off-road, viel tegen. Zie https://youtu.be/EiGpuKU9e9M
robert110 zegt
@jaggie: Nogal een zwak vergelijk. De Defender staat op optionele grotere velgen en wegbanden. Op de standaard 18inchers met all terrains was het veel eerlijker geweest. Daarnaast biedt Land Rover een nog serieuzere off road band aan als dealer optie. Helaas gebeurt dit vaak bij dit soort off road testen. De banden zijn bijna altijd de verklaring voor het verschil in prestatie.
jaggie zegt
@robert110: ja eens. Het model dat ze reden had echter een off-road pack, en dit waren af fabriek de off-road banden… 20 inch wielen is ook standaard bij de 6 cilinder, ivm de grote remschijven is kleiner niet mogelijk. Kortom, vergelijk was redelijk eerlijk omdat LR dit als “off road” uitvoering verkoopt in de US voor de 6 cilinder. Weten nu dus dat je beter de 4 cilinder met kleinere schijven en kleinere velg hogere band kan hebben.
baardmijt zegt
@jaggie: Ik krijg een reclame van hondensnacks te zien als ik op die link klik.
jaggie zegt
@jaggie: excuus link werkte niet, deze is beter. https://youtu.be/391AsASvmi8 Voor de geïnteresseerden
harrie zegt
Ja dit is echt precies wat deze plastic retrokitsch bak nog nodig had.
MarcoM zegt
Wordt weer tijd voor een Camel Trophy, met een heel karavaan door de jungle…. oh nee wacht, milieu, natuur, diesel. Nog meer redenen?