De Land Rover Defender moet er ook aan geloven en wordt elektrisch in 2025 met een aardig goede actieradius.
Yep, zelfs de meest iconische merken gaan aan de laadpaal. Land Rover heeft natuurlijk al wat modellen die wat hulp krijgen door middel van elektriciteit. Echter, nu moet de Defender er ook aan geloven en het merk komt met een elektrisch aangedreven variant.
Elektrische Land Rover Defender
De Defender krijgt binnenkort een milde facelift en daarbij komt er gelijk een volledig elektrisch model schrijft het Britste Auto Express. De varianten 90, 110 en 130 zullen de komende jaren als een EV verkocht gaan worden. Om dit te kunnen bewerkstelligen moeten er aanzienlijke veranderingen aan de auto plaatsvinden, met name aan de carrosserie. Echter, de laatste informatie gaat uit van dat er een bijgewerkte Land Rover Defender komt die gebruik zal maken van de MLA Flex-architectuur. De nieuwste Range Rover en de Range Rover Sport maken hier al gebruik van.
In 2025 moet de auto er dan zijn. Klanten kunnen de auto dan op de oprit hebben staan in 2026. Dit is (gelukkig) niet het einde van benzine Defender, deze kan je gewoon blijven kopen. De elektrische Defender komt met een bereik van ongeveer 480 kilometer met een batterij van 100 kilowattuur.
Stijl
Het design zal in grote lijnen hetzelfde zijn. Echter, de auto zal met een aantal stijlkenmerken komen waarmee je hem kan herkennen als de elektrische variant. Tevens zal de Defender met nieuwere technologie komen. We verwachten niet dat het interieur een update zal krijgen, afgezien van wat hele kleine aanpassingen.
De ingenieurs van het merk zijn volgens de berichten enthousiast. De iconische 4×4 zal doordat het op elektriciteit gaat rijden veel voordelen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan meer controle over de elektrische vermogensafgifte door middel van slimme software.
Land Rover heeft zelf nog niet gereageerd op deze geruchten. Maar gezien de populariteit van elektrische SUV kunnen ze niet achterblijven.
718s zegt
Verstandig om zo laat te beginnen met electrificatie als je van je marktaandeel afwil,….
Rivian, GM, Jeep, Tesla alles wat in Amerika rond hobbelt zijn ze al volop bezig. en dan niet te vergeten de chinezen met hun elektrische sloepen met grote kindervangers (ander woord voor Bullbar) voorop, dat gaat marktaandeel kosten vrees ik..
Papageno zegt
Denk dat marge voor LandRover belangrijker is dan marktaandeel. Sowieso heeft het niet het meest vooruitstrevend clientele. Zolang het 4x4xfar adagio maar wordt vastgehouden zijn er altijd mensen die LR Defender willen. Het was mooi geweest als men bij de introductie van de new Defender al gelijk een electrische variant had maar toen was de technologie nog niet zover (in ieder geval niet binnen LR/Geely). Nu ze meer ervaring binnen Geely hebben opgedaan (Polestar!) denk ik dat 2025 een goed jaar is voor de Defender om electrisch te gaan. 2024 zou beter zijn maar zoals gezegd: niet te progressief zijn , dan behoudt je je clientele en marge.
basman147 zegt
Geely? Jaguar/Landrover is van Tata😉.
En ervaring zouden ze genoeg moeten hebben, de Jaguar I-Pace was een van de eerste premium SUV-verdtjes (hopelijk hebben ze hiervan geleerd hoe je een elektrische auto niet moet introduceren, namelijk met duidelijk lagere specs dan de voornaamste concurrenten.)
cloverleaf zegt
Waar denk je dat Land Rover de meeste verkoop doet? Nederland? Noorwegen? Of denk je eerder in landen waar men nog bar weinig om electrificatie geeft? In bijv Dubai zie je de ene Range Rover naast de andere. En altijd de dikste versies met de meeste marges.
marh zegt
Haha, Nederland en Noorwegen zijn maar een schijtvlek op de wereldkaart, in de landen waar landrover veel verkocht doen ze amper aan EV’s.
leaper035t zegt
Voor SUV’s en 4×4’s geen probleem met elektrische aandrijving. Komt, zoals geschreven, met heel wat voordelen. Benieuwd hoe de merken het voor sportieve wagens zullen aanpakken om er beleving in te krijgen.
Habanero zegt
Wie heeft ooit een laadpaal gezien in de steppe, woestijn of rimboe? Als je in een ruwe, verre omgeving ooit zonder lading valt kan je je ‘nieuwe’ electrische Defender definitief prijsgeven aan de eeuwige zandstormen. Met een oude Defender en een blik benzine ben je na 5 minuten terug op weg. De kans dat dat ooit veranderd is 0. Een beetje gek hoe iedereen hier steeds alles beoordeelt met de normen van Nederland. Buiten Nederland, de EU en nog een paar plekken waar de groene mis hoogtij viert is de wil om weldra elektrisch te gaan rijden heel wat kleiner dan velen denken, of zelfs heel utopisch.
leaper035t zegt
De benzineversie kan je gewoon blijven kopen hoor voor het echte werk. Maar correct, ik associeerde de elktroversie met ritjes van en naar school/voetbal/…
audirs3 zegt
Beetje gek dat jij hier alles beoordeeld met de normen van buiten Nederland/EU/paar groene plekken. Deze plekken zijn veruit in de minderheid als het gaat om Defender verkopen. Het merendeel gaat nooit offroad, en een groot deel wat wel offroad gaat doet dat op plekken als een Brits landgoed of Afrikaanse Safari, waar je hooguit een ritje maakt op langzame snelheid voor een uurtje of twee, wat dus prima elektrisch kan.
burb zegt
Zal de marketingafdeling een handje helpen; dat wordt dan vast de Efender…
pomoek zegt
Gisteren zag ik nog zo’n nieuwe Defender rijden. Natuurlijk niet voor het eerst. Maar eigenlijk was me iets niet eerder opgevallen. Mea Culpa. Maar dat dit ding echt gigantisch groot is. 2,5 ton staal die over de weg dendert. Gaat wat worden als je daar ook nog wat accu’s in gaat schroeven. Mag je straks zonder C1 rijbewijs dat ding niet sturen.