Minder deuren, maar niet minder leuk. De Land Rover Defender 90 werd door ons beetgepakt voor een rijtest.
In vergelijking met de oude generatie is de Land Rover Defender een compleet andere auto. Gelukkig zijn sommige dingen gewoon hetzelfde gebleven. Het stoere uiterlijk bijvoorbeeld, helemaal als 90. Minus de twee deuren, wat hem wat compacter maakt dan de Defender 110. In de Land Rover Defender 90 rijtest gingen we op ontdekking of je die twee deuren eigenlijk mist.
Wie van plan is deze terreinwagen ook dagelijks te gebruiken als gezinsauto kan meteen een conclusie trekken. De 110 is dan honderd procent de betere auto. Net als elke driedeurs auto is het even klimmen om achterin in te stappen. Echter, een groot verschil met de meeste driedeurs auto’s is het feit dat je wel gewoon ruim zit als volwassene achterin. De 110 heeft een wielbasis van 3.022 mm. De 90 heeft een wielbasis van ruim 2.587 mm. Hoe het dan kan dat je toch lekker ruim zit achterin? Simpel, de bagageruimte achterin een Land Rover Defender 90 is niet denderend. Met de achterbank plat ontstaat er natuurlijk wel weer een zee aan ruimte. waardoor de krappe ruimte wordt gecompenseerd.
Een grappig detail is dat onze auto is uitgerust met de optionele derde stoel op de voorste zitrij. Dit is geen volwaardige stoel, maar prima voor bijvoorbeeld een kind of als je geliefde gezellig knus naast je wilt zitten. Net als bij sommige bedrijfswagens kun je dan met z’n drieën voorin zitten. Van welke personenauto kun je dat zeggen? Heb je de derde stoel niet nodig dan is deze gewoon in te klappen. En dan heb je een lendensteun om je arm op te laten rusten. Daarmee is de Defender 90 ondanks zijn compacte voorkomen een zeszitter.
Het aanbod van motoren loopt gelijk met elkaar op, met één groot verschil. De Defender 90 is er niet als P400e. Dat is de plug-in hybride variant. De overige motoren, P300, P400, D200, D250 en D300 zijn wel gewoon verkrijgbaar in combinatie met de Defender 90. Onze Land Rover Defender 90 rijtest auto was uitgerust met de P400 AWD zes-in-lijn. Een heerlijke motor die helaas met een prijskaartje komt. Onze testauto is € 134.846 schoon aan de hak, waarvan € 48.158 alleen al de BPM is. Des te jammer is het dat je de plug-in hybride niet kunt kiezen. Dat is voor Nederland immers de meest fiscaal aantrekkelijke aandrijflijn.
alfapeter zegt
Geen Plug-in-hybrid zal wel komen door geen ruimte voor batterij vanwege kortere wielbasis. Een SUV koop je trouwens niet voor het dynamische weggedrag, waarom wel weet ik eigenlijk niet. Verder wel leuk voor wie off-road capaciteiten nodig heeft al zou ik dan zelf een Suzuki Jimny kiezen en iets anders erbij.
mp014 zegt
6 personen hahahaha wel als 4 van de 6 jonger dan 7 jaar zijn! Ik heb vorige week geprobeerd naar de achterbank van een 90 te klauteren maar zelfs met stijgbeugel, kalkpoeder op de handen klimschoentjes aan in dat geen gemakkelijke opdracht! Belachelijk dat ze dit verkopen met achterbank. En die 3e stoel voorin….. tja, je liefje moet wel heel erg gek op je zijn om dat langer dan een kwartiertje vol te houden! Het gemiddelde kamasutra gestuntel is comfortabeler.
Die 90 enkel pakken als je met Max 2 bent of als 2e auto met een 110 als 1e 😄
basman147 zegt
Een lendesteun om je arm op te laten rusten? Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker zit…
Snap dat hier een armsteun bedoelt wordt, maar ik kreeg meteen een plaatje in mijn hoofd van iemand in een wel heel bjzondere houding!
piebepost zegt
Ik heb nog steeds niet eentje gezien in Nederland. Zal ongetwijfeld komen door die bizar hoge prijzen.
tvr1974 zegt
@piebepost: ik 1. En IDD die prijzen zijn echt absurd. Helaas want ik vind het een gave auto maar voor dat bedrag zijn er genoeg andere keuzes.
gabrielo zegt
Je moet net geluk hebben denk ik. Woont er toevallig hier eentje in de buurt, dus ik zie ‘m regelmatig voorbij komen. Maar verder weet ik niet hoe het met jou zit, maar omdat ik vanwege de pandemie thuis werk en niet onnodig reis, kom ik sowieso minder exoten tegen.
kennone zegt
Geen V8?
mwti zegt
Liever de 5 deurs. Dit is toch een beetje een tuinhuisje op wielen.
jeronimo81 zegt
Mijne wordt geleverd in september.
Met adaptieve luchtvering en panoramisch open dak. Zalig rijden dan. Can’t wait! Prachtige wagen… 🥰
Greetz,
https://www.instagram.com/blue_beast_lotus/
sonnybonds zegt
Echt een hele gave auto!