De officiële presentatie van de Land Rover Discovery Sport laat nog een paar uurtjes op zich wachten, maar het is de Britten alweer niet gelukt de foto’s binnenskamers te houden.
Dat is overigens niet voor het eerst, want Land Rover heeft er wel vaker een handje van vroegtijdig beeldmateriaal of andere informatie naar buiten te laten komen. Je zou bijna denken dat er opzet in het spel is, of niet? Ook de Land Rover Discovery Sport zagen we vorige week al, ook al was het slechts in miniatuurvorm.
De Italiaanse collega’s Autoblog.it legden vandaag al de hand op de eerste officiële plaatjes van de opvolger van de Freelander. Zij voorspellen dat de Discovery Sport er komt in drie variant: een compacte, een sportieve en een ruime uitvoering, waarbij plaats is voor zeven personen.
Update 3 september: de Land Rover Discovery Sport is officieel. Dit “eerste nieuwe lid van de Discovery familie” is optioneel als 5+2 zits te bestellen en beloofd “zeer veelzijdig” te zijn, met onder meer maximaal 4 12V en 6 USB laadmogelijkheden in het interieur die vanaf elke van de drie zitrijen te gebruiken zijn. Verder is er een 8 inch touchscreen, achterbank met “slide & recline”-functie en een geavanceerd Head-Up Display.
De Discovery Sport heeft een maximale doorwaaddiepte van 60 centimeter en beschikt uiteraard over de nieuwste versies van systemen als Terrain Response, Hill Descent Control, Gradient Release Control en Wade Sensing om je door de lastigste terreinen te helpen. De aanloop-, afloop- en overloophoeken zijn respectievelijk 25, 31 en 159 graden.
Motorisch gezien is er keuze uit drie viercilinders. Een 2.0 Si4 turbo met 240 pk en twee 2.2 turbodiesels: de 150 pk TD4 en de 190 pk SD4. Alle motoren zijn uitgerust met Stop/Start en Smart Regenerative Charging. Later in 2015 komt er nog een ED4 Turbodiesel met een beoogde CO2-emissie van 119g/km. Een handgeschakelde zesbak of negentraps automatische transmissie verdelen de kracht over de voorwielen of alle vier de wielen.
Onderstaande gallery bevat al het beschikbare statische beeld, een video kan je hier bekijken.
clioracing zegt
Natuurlijk is dit opzet. Want morgen is het officieel en schrijven jullie er weer een artikel over. Zo krijgen ze dubbele publiciteit. Simpele marketingtruc. VAG is hiermee begonnen en steeds meer merken nemen dit trucje over.
gtwillem zegt
@clioracing: nope, Toyota is er mee begonnen, in de jaren 90 met de Sequoia en Tundra. De Volkswagen Group (die gek genoeg iedereen VAG noemt) begon daar jaren later mee.
JvT zegt
@gtwillem:
Hoezo ‘gek genoeg’? VAG staat voor “Volkswagen AG” waarin de het AG-gedeelte weer staat voor “Aktiengesellschaft”, een soort N.V..
gtwillem zegt
@JvT: Dat is mij bekend. Echter, waarschijnlijk omdat de naamgeving relatief veel op elkaar lijkt en men fouten van elkaar overneemt in plaats van corrigeert, is refereerde ik aan de Volkswagen Group, waarvan Volkswagen AG een onderdeel van is. Audi, Seat, Porsche, Lamborghini, Skoda, Bugatti en Bentley zijn dus niet onderdeel van VAG, maar van de Volkkswagen Group (wat overigens ook naamloze vennootschap is, dus de correcte aanduiding zou dan VGAG zijn ;-))
JvT zegt
@gtwillem:
Ik denk niet dat het klopt wat je zegt. De merken die je noemt zijn wel degelijk onderdeel van VAG, getuige deze pagina. Zoals je daar kunt zien valt Volkswagen daar ook gezellig onder. Wie weet is er weer een aparte Volkwagen Group naast de VAG, maar daar heb ik nog nooit iets van gehoord.
gtwillem zegt
@JvT: het is een veelgemaakte fout, Volkswagen AG, Audi AG, Automobili Lamborghini s.p.a., Bentley Motors Limited etc vallen onder de Volkswagen Group ;-).
jasperjvr zegt
Ziet er strak uit maar wel minder statig als ze ooit deden.
jasperjvr zegt
Dan*
888natan zegt
Ik vind dit model niet range rover waardig.
jrk68 zegt
@888natan:
Dat treft, het is ook een Land Rover….
mikkeloentje zegt
@888natan: Het is ook geen Range Rover…
888natan zegt
@mikkeloentje: wijsneus, even fout getikt. Overigens, sprekend de ontzettend lelijke vogue
jaapiyo zegt
@888natan: Evoque?
Vogue is een uitrustingsniveau op verschillende Range Rovers.
888natan zegt
@jaapiyo: laten we het houden op laksheid van mij
schnorre zegt
Lijkt een beetje op een Pitbull, ziet eruit alsof hij al eens tegen de muur gelopen heeft.
E550 zegt
@schnorre: Pitbull? Die heeft gewoon een snuit. Ik denk dat je bulldog bedoelt.
yaku zegt
Ziet er uit als een Evoque, goedkoper dan een Evoque, ruimer dan een Evoque en voor een leek zullen ze waarschijnlijk niet van elkaar te onderscheiden zijn.
roppp zegt
Tja…. Misschien is het een kwestie van wennen, maar je kunt dit toch niet echt tijdloos noemen. Ik vrees het ergste voor de nieuwe Defender.
roquez zegt
Ziet er goed uit, al zie je wel dat deze erg gericht is op d’r Amerikaanse markt.
fconderkantlat zegt
bumblebee suv edition maar dan verneukt
jrk68 zegt
Ach, vroeger lekte ze vooral olie, nu dus plaatjes.
Dat maakt het dan wel weer “premium”.
Wat mij betreft een enorme sprong voorwaarts t.o.v. de Freelander.
adyton zegt
@jrk68: maar kun je dit wel vergelijken met de Freelander? Is dit echt de opvolger? Want aangezien deze ook al met 7 zitplaatsen beschikbaar is, wat ik enkel verwachtte op de grotere Discovery, is deze toch heel wat groter.
dennisjuh95 zegt
Beetje een opgeblazen Evoque. Voor uw kapper met overgewicht?
series2 zegt
Beetje een nutteloos model in de lineup van land- en rangerover…
bobastic zegt
Wat een mooie bak. Goed design.
nvn1993 zegt
Zo wordt het gaat tussen land rover en range rover wel heel klein zeg
knipperlichtje zegt
Teveel evoquetrekjes, dat is jammer omdat het niet bij de discovery past en omdat het overnemen sowieso niet al te geslaagd is. Vooral de achterkant vind ik echt niet mooi.
knipperlichtje zegt
@knipperlichtje: ho deze vervangt natuurlijk de freelancer, dan vind ik ‘m natuurlijk alsnog lelijk. Hopen dat dit design voor de discovery nietsport nog gewijzigd wordt
MAB zegt
Het lijkt wel een rare neus, moet hem in het echt zien.
sydney zegt
Mooie auto hoor,maar het gat naar de Range Rover Sport wordt zo wel erg klein.Ik weet het niet zo goed met deze auto,kan m’n vinger er nog niet op leggen.Het stoere,robuuste ‘ik kan wel twee paardetrailers en een Tabbert tegelijk aan’ is ie wel kwijt helaas.
jrk68 zegt
@sydney:
Sinds wanneer had de Freelander het stoere robuuste “ik kan wel twee paardentrailers en een Tabbert tegelijk aan”.
Dit is dus niet de opvolger van de goede oude Disco maar van dit vrouwen bakkie.
mikkeloentje zegt
Mooie wagen! Net als de rest die er op lijkt…
uselessblogger zegt
laat ons bidden dat dit een grap is #afgrijselijk
amglover zegt
Niet echt mooi
bartteeuwen zegt
Zij voorspellen dat de Discovery Sport er komt in drie variant: een compacte, een sportieve en een ruime uitvoering
Een Discovery Sport Sport?
mbkevin zegt
Wauw een paar hele uren.. Ze zullen wel trots zijn dat ze dit hebben weten te achterhalen! Kutpers
ronaldddvos zegt
Hoi Mercedes benz ml
gregorius zegt
Ik vind m prima ogen. Je zou bijna zeggen dat ze een oude zware range rover op de originele Evoque hebben laten vallen. Nu hebben ze m weer weten uit te deuken en voila.
En dan wordt de vraag: hoe duur wordt ie en hoe is dat vergeleken met een Evoque. Zal wel niet veel goedkoper zijn.
jeps90 zegt
Gelekt? Stond op de iCloud zeker?
Benny_Weisz zegt
Hmm… 190 pk voor de top diesel in een auto die ruim twee ton weegt. Hoezo Sport?
jrk68 zegt
@bennyweisz:
Zijn voorganger weegt 1750KG, daar alle nieuwe Range/Land-Rovers op dit moment lichter worden zie ik niet waarom deze dan ineens een dikke 300KG zou moeten aankomen.
toyotafortuner zegt
Ziet er al beter uit dan de Freelander. Waarom ze het nou per se Discovery Sport moeten noemen…
mashell zegt
Die achterlichten zijn nogal niet mooi. Verder? Tja, een SUV, tikkie Honda, tikkie Evoque, tikkie ML. Ik ben benieuwd naar het interieur.
w0o0dy zegt
Gaat denk ik hoge ogen gooien, maar had wel iets minder gepolijst mogen zijn. Dit is meer RangeRover dan echt LandRover. Als je een x3 of Glk naast deze zet… Waarom zou je die twee kiezen? Nou alleen nog betrouwbaarheid op orde en de toekomst voor LR en RR ziet er goed uit!
PeugeotGTI zegt
Ik dacht dat de Disco serie bestond uit een beetje ruige offroaders. Deze bluft natuurlijk niet bepaald over zijn terrein kwaliteiten, maar hij mist die utilitaire uitstraling die een Disco anders maakte dan andere LR’s. Te smooth en gelikt wat mij betreft. Te weinig onderscheidend ook.
w0o0dy zegt
Niet heel erg licht met zijn 1817kg maar wel 5+2 en een echt bruikbaar in het terrein en tegelijkertijd ge-benchmarked qua handeling tov de x3 en de Macan.
AutoCar reed een tijd terug met een testauto en was onder de indruk..
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/land-rover-discovery-sport-first-ride
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi zeg!
Echt goed geslaagd en met een heel eigen gezicht. Ik moet wel zeggen dat ik hem ‘modderiger’ had verwacht. Dit en binnenkort de Jag XE: errrrrrg goed bezig JLR!
giejermo zegt
Wat een draak van een auto, zeg!
premiumbaas zegt
Lijkt op een Evoque kloon van een chinees merk.
camber24 zegt
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
camber24 zegt
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
camber24 zegt
Zie veel negatieve reacties, terwijl ik het toch echt een geslaagd ontwerp vind. Ben erg benieuwd hoe hij in het echt overkomt.
camber24 zegt
Jesus Christ Autoblog, pas na drie keer proberen lukte het om m’n reactie toe te voegen. Iedere keer die jankende melding over de connectie. Stukje stabiliteit zou welkom zijn.