Hoezee, je kan weer een Toyota Land Cruiser kopen, maar dat gaat je wel een flinke duit kosten.
Voor wie het niet wist: Toyota verkoopt eigenlijk drie Land Cruisers. Waaronder een derivaat van het oermodel, wat nog als compleet uitgeklede basisversie verkocht wordt.
Toyota splitste de originele Land Cruiser later af in twee modellen, waarvan de ‘echte’ volgens velen de versie voor de Amerikaanse en Midden-Oosterse markt is. Deze hebben wij maar twee generaties gekend als de ‘Customwagon’. Later kregen wij een versie van de Land Cruiser die ietsje meer op ons gericht is.
Daaronder zat de versie die elders ook wel de Land Cruiser Prado werd genoemd. Dat is de versie van de terreinbeul die je bij ons altijd hebt kunnen bestellen. Alleen werd dat een duur grapje, tenzij je hem op grijs kenteken zet. Of bij de politie werkt. Een hardloper was de Land Cruiser daarom nooit bij ons, maar aanbieden kan altijd.
Nieuwe Land Cruiser
Het is echter wel zo’n auto waarvan het je ook geen seconde zou verbazen als ze hem uit het gamma halen. Toyota doet dat echter niet en biedt hem wederom aan in Nederland. En hij heeft nu ook nog eens een prijs en die lijkt scherp. Lijkt.
Professional
De Toyota Land Cruiser kost namelijk 71.400 euro. Hé, dat valt nog best mee voor dit type auto. Maar de tactiek is exact hetzelfde als het uitgaande model. Dit is namelijk de prijs zonder BPM en BTW. Handig voor als je hem op grijs kenteken wil -wat gezien de gemiddelde LC-koper goed ingeschat is- maar als particulier komt er nog een flinke duit overheen. De fiscale waarde inclusief alles voor de basisversie is 113.585 euro. En die basisversie genaamd Professional is bedoeld als versie met grijs kenteken, dus tweezits en met dichte achterramen. Als particulier dus nog weer minder interessant.
Diesel
Wij krijgen tevens in Nederland maar de ‘keuze’ uit één motor voor de nieuwe Toyota Land Cruiser: de inmiddels aardig bekende 2.8 liter diesel viercilinder die ook al een tijdje in de Hilux ligt. Met ‘slechts’ 204 pk maar wel een ruim voldoende 500 Nm. En dat laatste zorgt ervoor dat je een geremde kar van 6.100 kg mag trekken. Weet je ook gelijk wie die mensen zijn die ze nog kopen.
First Edition
Toyota is sowieso een beetje op de retro-tour met het bonkige design van de nieuwe Land Cruiser, maar als je dat écht wil opvoeren naar standje 11 kan je ook nog de First Edition kiezen. Dan krijg je een lichtblauwe of beige kleur met retro-strepen op de zijkant in dezelfde kleurenstijl. Ook krijg je ronde koplampen in plaats van rechthoekige units. Deze heeft een kale vanafprijs van 75.000 euro met een all-in prijs van 119.298 euro.
Dus, bestellen maar! Dan krijg je de nieuwe Land Cruiser volgens Toyota in het najaar van 2024.
William zegt
6100 kg geremd aanhanger gewicht klopt niet. Dat zal max 3500 kg zijn? Sommige full size pickups kunnen dat wel aan, maar alleen in de USA, het is in de EU niet toegelaten dacht ik.
kevindb zegt
Ik geloof dat je een luchtinstallatie dient te monteren en dan mag er ook een luchtgeremde kar achter. Dit is vaak het geval bij marktwagens of soortgelijke aanhangers. Krijg je dus een echte B+E combinatie.
shellplc zegt
Zullen niet veel op geel kenteken gaan, misschien een paar voor de Politie en wat Brandweerkorpsen.
pier zegt
Stiekem leuker dan de nieuwe Defender.
Design_Driven zegt
Als ras echte Land Rover fan en eigenaar ben ik het met je eens.
kniesoor zegt
Verdomd als het niet waar is, er reed hier vanmiddag inderdaad zo’n politie-Landcruiser voorbij. Toegegeven : dat straalt toch wat meer autoriteit uit dan een grannywagen als een B-klasse of een Touran. Hoe praktisch die laatste twee ook voor het politiewerk mogen zijn.
Polo Fun zegt
Beetje degelijk Japans tussen chinees en europees kan geen kwaad.
jippie zegt
Van deze auto’s weet je dat ze over dertig jaar nog probleemloos rondrijden. Dat kan je, zeker weten, niet zeggen van de nieuwe elektrische Mercedes G-klasse.
Dutchdriftking zegt
Toch gek, deze Landcruiser (hoe tof ook) zit heel erg in het vaarwater van de nieuwe 4Runner, wat ook al zo’n tof ding is. De Landcruiser 300 is een echte zeldzaamheid welke in de VS ook niet geleverd wordt. Ook een beetje raar natuurlijk.
Design_Driven zegt
In het VK is ie er *al van af £74,995. Op zich prima, ik vind hem heel tof maar een 110 Defednder is er al vanaf 60k en een Inios 65k.
Maar deze kun je prima als basis uitvoering kopen en dan ben je hopelijk klaar voor de rest van je leven. :) Het is dat ik net een nieuwe EV gekocht heb anders….