Met het heengaan van de Delta is de Ypsilon nog de enige échte Lancia. Het model draait mee sinds 2011, dus grijpen de Italianen de IAA aan voor een facelift.
Nee, geen vroegtijdig lek, maar slim gebruik van de stilte voor de storm. Lancia weet zelf ook wel dat hun Nuova Ypsilon, zoals de gefacelifte Yp officieel heet- volledig ondersneeuwt tussen al het hete nieuws op de IAA. Al is het maar omdat het merk spoedig uitgefaseerd zal worden. Maar al het nieuws in één keer naar buiten brengen, dat is volgens de paarse broeken ook weer niet handig. Nee, we krijgen precies één foto van de Lancia en dus moeten we nog even wachten op meer beeld. Spannend!!!
UPDATE: nu met alle afbeeldingen!
jonkheer zegt
Lancia? Bestaat dat nog?
Dimglor zegt
@jonkheer: Nauwelijks.. En hiermee gaan ze het merk ook niet echt redden lijkt me…
clarkson zegt
@Dimglor: volgens mij gaat de verkoop prima in italie.
awesome zegt
@clarkson: klopt, daarom blijft Lancia daar wel leverbaar. Voor de rest van Europa gaat de stekker er uit.
Dimglor zegt
@clarkson:
Volgens mij doet Fiat het nog altijd beter in Italië.
En met enkel auto’s te verkopen in Italië gaan ze volgens mij ook het merk niet redden.
Maar deze auto is nog altijd beter dan de gerebadgede Chryslers..
patrick_koning zegt
@jonkheer: met de verhuurbedrijven in Spanje doen ze prima zaken!
jonkheer zegt
Het blijft trouwens wel een leuk eigenzinnig autootje in zijn segment.
dondeboer zegt
@jonkheer: inderdaad! Leuk alternatief voor mensen die wel Italiaans eigenzinnig willen rijden, maar de 500 te mainstream vinden.
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat ze failiet waren?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ze bestaan alleen nog in het thuisland.
jmebeek34 zegt
Lancia is toch faillet ?
gtwillem zegt
@jmebeek34: Lancia is opgeheven, op het thuisland na.
henkhupelschoten zegt
stiekem hoop ik dat lancia wanneer ze ermee ophouden nog een keer een nieuwe 037 maakt. zou alles ”mooi” kunnen afsluiten.
PeugeotGTI zegt
@henkhupelschoten:
Ja inderdaad of een dikke Integrale retro mobiel oid.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@peugeotgti: http://www.new-stratos.com/en/#/article/a0
henkhupelschoten zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: die kost volgensmij 500.000 euro, hij ziet er wel schitterend uit maar of ik het eraan uit zal geven? mwha. zal misschien later wel veel opleveren
deladude zegt
@svenska_aeroplan_ab: Heel erg gaaf. Maar basically een one off op basis van een F430.
Als ze die in serie gaan bouwen eet ik mijn schoen op..
ettie zegt
Als ik lancia was zou ik gewoon een waardige opvolger voor de hf integrale ontwikkelen voor de liefhebber. Dat geef ik meer kans van slagen dan dit soort apparaten
bisazza zegt
Ik dacht waar ken ik die koplampen toch van… En ik kom tot een Mondeo van het vorige model. Verder prima en leuke auto
moveyourmind zegt
Zonde dat het merk dat opgericht is door de inventieve Vincenzo lancia nu in handen lijkt te zijn van een clubje curatoren die niets anders voor ogen hebben dan het bedrijf tot op het bot uit te melken. Een chroomomrande grille, jarenlang typerend voor Lancia, was kennelijk te duur. Dit doet meer aan een leuke kleine Mazda denken dan aan een hippe eigenwijze Italiaan. Jammer, want mensen die in zijn voor een Lancia zullen hier niet warm voor lopen.
Nu gaat het al decennia niet denderend met het merk, maar een kleine twintig jaar wist Lancia nog wel met een echt bijzondere Ypsilon te komen. Dat werd in 1998 mijn eerste nieuwe auto. Ik geef toe dat het niet de meest stoere auto was, maar het straalde wel klasse uit en was toen één van de weinige kleine auto’s met echt mooi interieur: Alcantara, bijna echt hout, comfortabele stoelen, vier airbags en electrisch bediende ramen. En met de 1.4 16V en het fijne onderstel ook echt een lekker pittige bak. Maar het meest bijzondere was dat je uit meer dan honderd kleuren kon kiezen.
mrdjm zegt
@moveyourmind: Dat is nu juist het probleem, al dit soort eigenschappen kent het merk niet meer of is niet meer de enige…
Wat zeker jammer is, is dat deze niet meer op een b-segment platform staat. Hierdoor vallen de rijeigenschappen tegen (smaller geworden bijvoorbeeld) en zit je echt hoog op de bok, mpv-achtig. Stiller zal het er ook niet op geworden zijn. Wel vind ik de feaclift geslaagd. Eindelijk een echt mooie grille voor deze Y.
boltiev6 zegt
Bij het horen van de naam en het merk Lancia kreeg ik ooit een warm gevoel. Met die schitterende Fulvia Zagato of de Flaminia.
Ik heb altijd een Delta Integrale willen hebben liefst een evo, helaas nooit van gekomen, wel vaker in gereden, heel erg vet. ergens begin jaren 90 kwam die Delta 2e generatie en daarmee voor mij, zo blijkt nu, een einde van een tijdperk. Erg jammer!!!
alfablog zegt
Frisse face-lift. Verkoopt goed in Italië, zal dat nog wel even volhouden. Als je klein en chique zoekt, is er eigenlijk geen alternatief.
gtwillem zegt
@alfablog: nou, dat is juist het probleem. De Ypsilon was voorheen de enige echt chique aanbieding, maar met de Mito, A1, DS 3, 500, Mini en Adam zijn er ineens vele aanbiedingen in het kleine maar fijne segment :-).
alfablog zegt
@gtwillem: een DS3 vind ik niet chique, eerder sportief, Audi is teutonisch kil, MiTo is richting sportief, 500 is trendy. Oftewel, voor echt chique….
Zou zelf voor de MiTo gaan, bv bordeaux rood, met beige leer en QV velgen.
gtwillem zegt
@alfablog: begrijp je punt, maar dat bedoel ik niet.
De Ypsilon was jarenlang het enige ‘premium’ kleintje. Klein, duur en luxe. Daar zijn er nu een stuk meer van.
alfablog zegt
@gtwillem: je hebt gelijk. Jammer, zeker deze ziet er ook van buiten heel commercieel uit.
samasama zegt
Blijft jammer, mijn vijf-cylinder Kappa was echt een van de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad.
alfablog zegt
@samasama: kappa is een ondergewaardeerde auto. Jammer dat Fiat-basis, Alfa-sportief en Lancia-luxe niet heeft gewerkt.
gtwillem zegt
@samasama: ik heb er ook een tijdje van mogen genieten! Heerlijke comfortabele reisauto. Ik had een handgeschakelde K Coupe 2.4: elke keer als ik een zie heb ik toch spijt dat ik hem heb verkocht.
sanderm3 zegt
Blijft een leuk klein luxe auto’tje. Behalve met die twin-air..
desjonnies zegt
Inderdaad, ooit hielden we van Chique.
Van ingetogen schoonheid.
Van charme en van pure klasse die je niet direct zag.
Allemaal synoniem voor Lancia, onderkoelde klasse.
Vrouwen met naaldhakken en van die zwarte nylons met mooie rode lippenstift, da’s een Lancia, zo’n vrouw die heupwiegend langs pareert.
Nu zijn tribal tattoo’s in en de Chantals en Whitney’s voeren de boventoon en is Wibra de winnaar !
En daar kon Lancia niet tegenop.
Klasse wordt zo langzamerhand onbetaalbaar.
En wij worden steeds platter.
Ik heb verleden week nog in zo’n schatje gezeten, zo’n kleine Lancia en de klasse spettert er vanaf.
Wilde hem voor mijn vrouw maar helaas geen automaat.
Ik had haar zo gekocht, mooi donkerrood en de Lancia grille pikzwart
Goeiekoper dan een FIAT of een andere concurrent !
Onverkoopbaar
Want geen VAG …………………………..
kylian zegt
@desjonnies:
Yep, maar wat verwacht je in een land waar men vrijwel uitsluitend naar RTL en SBS kijkt.
Daar kan je toch geen klasse van verwachten.
desjonnies zegt
@kylian:
Weet je, ik betrap mezelf er soms op dat ik een heel hoog Johan Derksen gehalte kan hebben !
Jij ook trouwens !
Geweldig!
mazdarx zegt
Ugh niet om aan te loeren als je het mij vraagt. Had zo een SSangYong kunnen zijn… Lancia is dood, lang leven Lancia!