Lancia teaset een sportwagen die wij waarschijnlijk wel lusten.
Je zou het niet verwachten, maar het edele Italiaanse automerk Lancia is nog steeds onder ons. Ze bouwen in Italië en enkel en alleen VOOR Italië. Dat doen ze overigens met verve.
Want Lancia is op dit moment in Italië populairder dan merken als MINI, Alfa Romeo, Volvo, Mazda, Tesla en Cupra. En dan te bedenken dat ze het in Italië moeten doen met één model, de Lancia Ypsilon. Die kun je in Italië nog steeds configureren.
Maar daarbuiten bestaat het merk niet meer en de Ypsilon begint een beetje op leeftijd te raken. Het platform werd in 2003 voor het eerst gebruikt en we zijn nu 20 jaar verder…
Lancia teaset sportwagen!
Gelukkig heeft Lancia (hele) grote plannen. Net als alle andere merken uit de Stellantis-groep heeft Lancia 10 jaar de tijd om zichzelf onmisbaar te maken. Het eerste voorproefje is de Pu+RA Zero concept. Dat was een designvoorproefje in combinatie met een nieuw Lancia-logo.
Maar er komt meer in. Zoals jullie ongetwijfeld allemaal weten is aanstaande 28 tot 3 maart de Metaverse Fashion Week. En je gaat het niet geloven, maar Lancia is de Official Metaverse Automotive Brand voor die happening. Dat viert Lancia met een showroom, geheel digitaal uiteraard.
Qua graphics doet het wat denken aan Test Drive Unlimited, maar dat mag de pret niet drukken. In 2006 was dat een hele goede game. Daarin zien we een sportwagen onder een afdekhoes. Komt er dan eindelijk een Fulvia-opvolger?
Wat gaat er wanneer gebeuren?
Lancia heeft al drie modellen aangekondigd. In 2024 verschijnt de vierde generatie Lancia Ypsilon. Vervolgens komt er in 2026 een nieuw topmodel. In 2028 kunnen we dan eindelijk een nieuwe Lancia Delta ontvangen. De nieuwe modellen moeten wel in Europa verkocht gaan worden.
Lancia gaat 70 steden aanwijzen waar je zo;’n chique Italiaan kunt aanschaffen. Het kan zijn dat sommige vestigingen niet exclusief voor Lancia zijn, maar gedeeld wordn met Alfa Romeo en DS Automobiles.
Stellantis ziet die drie als de premium merken uit het merkportfolio. Hopelijk onthuld Lancia het model dan ook binnenkort. Om vervolgens in 2035 nog een keertje uitgesteld te worden.
Meer lezen? Dit zijn de 12 leukste betaalbare jaren ’80 coupés!
Richmond zegt
Zou het niet logischer zijn om te beginnen met de Delta, dan de Ypsilon en als laatste het topmodel? De Delta is degene die europees het meest zal verkopen en waarop het meest te verdienen valt. De ypsilon verkoopt nog goed, maar zit in een markt waar marges laag zijn en steeds meer merken uitstappen en een topmodel is onverkoopbaar.
Dutchdriftking zegt
@DarkSchneider: Dat is natuurlijk niet hoe de Italianen denken. Kom nou!
schuimbekje3 zegt
dat is het probleem met lancia, de grote auto’s kunnen ze niet omdat ze in het vaarwater van peugeot, opel, fiat, chrysler, dodge en citroen komen, kleine autootjes hebben te weinig marge, kosten teveel om te maken en zijn door milleudrammers duurder dan grote auto’s..
denx zegt
Marketingtechnisch gezien is beter eerst een topmodel op de markt te brengen. Ze kunnen dan laten zien wat ze in huis hebben. Weliswaar zal een select groepje het topmodel kunnen aanschaffen maar de interesse is gewekt van de massa. Daarna is een volumemodel welkom.
kniesoor zegt
Werkelijk geen idee waar deze ‘teaser’ voor dient, er is feitelijk niets op te zien.
ukbob zegt
Hoi Lancia,
Maak die sportwagen, ooit.
Maar begin aub eerst even met wat ‘volume modellen’ als een nieuwe Delta met wat hybride ondersteuning en weer zo’n leuke kleine Lancia: niet de goedkoopste maar wel lekker luxe, met tech die andere kleine auto’s niet aanbieden en in een design dat alleen Italianen kunnen tekenen.
Voor inspiratie kunnen ze spieken bij Mini…
schuimbekje3 zegt
Eerste gedachte was, heeft die cloud waar ze het draaien wel roestbescherming?
Tweede gedachte was al die motor revisies van mijn Fulvia en zeker de turbo revisies van de Delta…
Derde gedachte was ‘huh, bestaan die nog ?”
Vierde gedachte was “maar die zijn toch opgeslokt door peug,ehm stellantis? want sinds 1990 ofzo hebben ze geen eigen auto meer gemaakt, behalve rebadge van Peugeot 807, chrysler koppakkingploffer#1 en nog wat meuk die in de blender van FCA en PSA geraakt is.
j4cks0n zegt
Vind het een vervoeging van niks, teaset…
baardmijt zegt
Ik moest ook twee keer lezen voor ik wist dat het niet om een dienblaadje, een kan en wat kopjes ging.
Edge zegt
Hoe weten we nou wat de voor en achterkant is? Misschien is het wel een Lancia Ute ;-)
Maar eh, dat hele metaverse gebeuren vind ik maar slecht uitzien, hoor. Die hele omgeving ziet eruit als een Nintendo 64 game. Waarom wil je daar in hemelsnaam geld aan uitgeven en tijd/moeite in steken?
Richmond zegt
waarschijnlijk omdat het je geld oplevert om te zeggen dat je erbij bent?
osmo zegt
Slim gezien, deze digitale Lancia roest tenminste niet weg waar je bij staat ;)