Geloof het of niet, we hebben gewoon keihard Lancia-nieuws. De Lancia Pu+Ra HPE is een voorbode van wat er komen gaat.
Toen PSA en FCA samensmolten tot Stellantis ontstond er een megaconcern met maar liefst veertien automerken. Je zou verwachten dat er dan wel één of twee merken de nek worden omgedraaid. In ieder geval Lancia, dat alleen nog maar wachtte op de genadeklap.
Comeback
Dat was echter niet wat er gebeurde. Tot verbazing van vriend en vijand besloot Stellantis om Lancia nog een kans te geven. Er is daarom flink geïnvesteerd om het merk een ‘ritorno’, oftewel een comeback, te laten maken. We kregen eerder al een nieuw logo en een vaag designobject te zien, maar nu wordt het iets concreter.
Lancia Pu+Ra HPE
Lancia trekt vandaag het doek van hun eerste nieuwe concept car in 17 jaar tijd. Deze draagt de cryptische naam Pu+Ra HPE en is een voorbode voor het nieuwe Lancia-tijdperk. Dat er dus echt gaat komen.
Stratos
Qua design wordt het geen eenheidsworst bij Stellantis, want de nieuwe designtaal van Lancia is echt iets bijzonders. De algehele vorm en de achterlichten doen denken aan de Stratos, maar de neus is volstrekt uniek.
Grille
De T-vorm op de neus is overigens ook geïnspireerd op het verleden. Dit is namelijk een moderne interpretatie van de klassieke Lancia-grille. We zeggen het er maar even bij, want je had de link zelf waarschijnlijk nog niet gelegd.
High Performance Electric
De naam vereist ook nog wat uitleg. Pu+Ra is de nieuwe designtaal en staat voor Pure en Radical. HPE staat niet voor High Performance Estate, zoals in het verleden, maar voor High Performance Electric. Naast de naam zijn ook de strepen op de achterruit een knipoog naar de Lancia Beta HPE.
Designmeubilair
In het interieur hebben de ontwerpers zich ook uitgeleefd. Volgens het persbericht was het doel om een thuisgevoel te creëren. Waarschijnlijk voelen vooral aliens zich thuis in deze auto, maar het is allemaal geïnspireerd op designmeubilair van Cassina.
S.A.L.A.
Niet te missen is het enorme halfronde scherm, wat de nieuwe S.A.L.A.-interface weergeeft. Dit staat voor Sound Air Light Augmentation. Deze interface gaan we ook terugzien op de productiemodellen, maar dan waarschijnlijk op een iets kleiner scherm.
Eerste Stellancia
Over productiemodellen gesproken: wanneer gaan die komen…? Dat wisten we al langer: volgend jaar moet de eerste ‘Stellancia’ zijn opwachting maken. Dat wordt de opvolger van de Ypsilon, de enige kurk waar Lancia momenteel nog op drijft.
Ypsilon
We hadden natuurlijk graag een nieuwe Stratos gezien, maar een nieuwe Ypsilon is wellicht verstandiger. Deze komt er niet alleen als EV, maar ook nog als hybride. Een nieuwe Delta zit eveneens in de pijplijn, maar die komt pas in 2028. Ergens voor die tijd komt er ook nog een ander model, wat het vlaggenschip wordt. We laten ons graag verrassen.
Jens_Roadster zegt
Natuurlijk weer elektrisch. 😓
erwingrunn zegt
Wat moeten ze anders ?
Tegen de tijd dat deze ooit in productie is, hebben we al lang een ban op fossiele brandstof auto’s…
Allison Burgers zegt
Duh.
giulia64 zegt
Bring it on!
alfa147ti zegt
Ik kan er niet warm of koud van worden, ik hoop dat ze met een beetje onderscheiden auto’s komen maar niet zoals hier zijn afgebeeld en die ook nog een beetje betaalbaar blijven. En alstublieft geen hoog hok op wielen.
Wolflow zegt
Jammer, helaas geen auto maar een elektrisch hok
Richmond zegt
Ook elektrisch rijden doe je in een auto.
racenderechter zegt
Machtig mooi, vooral de voorkant. Uniek. Speciaal even ingelogd om dit te melden. Bravo
harrie zegt
Driespaaks velgen!
De nineties komen helemaal terug deze zomer.
HZW zegt
Er komt een dag dat het verstandig is, om heel snel je Brandstof auto de deur uit te doen, want er komt een dag, dat hij niets meer waard is, omdat je er niet meer mee mag rijden, en niemand er meer heil in ziet om hem in te ruilen.
Misschien dat er nog Export handel in zit naar Africa of buiten Europa of zo.
martijnev zegt
Eindelijk weer eens écht vernieuwend autodesign. Werkelijk heel fraai. Laat maar komen!
spartannl zegt
Prachtig. Gewoon prachtig. Als ik op enig moment ook electrisch moet gaan rijden dan graag in dit apparaat!
Habanero zegt
De vraag is of deze Lancia voor wel echt voor mensen of eerder voor aliens bedoeld is, wanneer ik naar het interieur kijk.
Habanero zegt
En net voor diezelfde dag aanbreekt, trekt men in Duitsland de stekker uit de kerncentrales. Het is nu alleen volgende winter wachten op het in werking treden van afschakelplannen vooraleer de Duitste opinie zich tegen de groenen keert, én het hele electrische keizerrijk van Von der Leyen.
shicomm zegt
Ai…
Natuurlijk is het maar een concept maar toch…
Je krijgt toch bijna het idee dat ze bij het kontje zijn begonnen en daarna flink aan de wijn zijn gegaan…
Blijft toch knap ; de meesten weten de reet juist te vernaggelen maar de rest van de auto weer “goed” te doen..
Ach.. Zoals Hammond het ooit al eens aangaf ( in een clip over de delta integrale ) ; “only lancia” …
geelbarrel zegt
Kies maar: elektrisch of met het beruchte Stellantis blok waar de tandriem van stuk gaat