Dan hebben ze een hele weg te gaan als Lancia Mercedes gaat kopiëren.
Het is een van de oudere en meest roemruchte merken: Lancia. Pak elk willekeurig autoboek en vergaap je over de vele bijzondere modellen van het merk. Als er één merk is met veel technologische hoogstandjes, design en noviteiten, dan is het Lancia wel.
Onder de Fiat groep ging het aanvankelijk niet slecht, maar sinds de jaren ’90 sloegen modellen als de Delta, Lybra en Thesis niet goed aan helaas. Het zorgde ervoor dat het trotste Italiaanse merk zich terugtrok uit de meeste landen. Je kunt alleen nog de Ypsilon krijgen in het thuisland.
Lancia gaat Mercedes kopiëren
Maar daar gaat dus verandering in komen. Lancia valt tegenwoordig onder de Stellantis-paraplu (net als heel veel andere merken) en heeft net als al die merken een bijzondere strategie voor de toekomst meegekregen. Lancia moet Mercedes gaan kopiëren en beconcurreren. Dat is nogal wat! Vanaf 2024 kun je Lancia’s weer buiten Italië aanschaffen.
Overigens gaat Lancia niet Mercedes kopiëren qua design van de modellen. Gelukkig maar. Nee, Lancia-baas Luca Napolitano (is dat de meest Italiaanse naam ooit?) heeft aan Automotive News Europe aangegeven dat ze het altijd verkeerd hebben gedaan. Lancia wilde altijd gaan voor volume, maar kon daar niet genoeg geld mee verdienen. Nu wordt er gekeken naar het paradepaardje van Mercedes: de winst per unit verhogen.
Elektrificatie
Lancia zal een merk worden dat zich voornamelijk gaat focussen op elektrische auto’s. Nu is dat eigenlijk geen USP meer, want alle merken zullen wel over moeten gaan op een vorm van elektrificatie met vol-elektrische (of waterstof) als einddoel. Wat wel opmerkelijk is, er komen geen nieuwe Lancia-dealers bij, maar ‘verkooppunten’. In Europa worden er in 60 steden zo’n 100 verkooppunten geplaatst. Maar, deze verkooppunten moet Lancia dan wel delen met de andere merken uit de Stellantis-groep.
Het is de bedoeling dat de online ervaring begint en het grootste verschil maakt. Op zo’n verkooppunt kun je de auto dan uiteindelijk afhalen of brengen voor onderhoud. Dat klinkt overigens ons in de ogen als ‘een dealer’.
Dan de auto’s waarmee Lancia het wil gaan doen. De eerste is de compleet nieuwe Ypsilon komt in 2024. Dat is een plug-in hybride of elektrische auto. Een kleine, compacte doch luxe (en prijzige) auto. Zie het als een soort Audi A1 en Mini-concurrent. Alle Lancia’s daarna worden volledig elektrisch. Er komt een compacte crossover in 2026 op de markt. Een nieuwe hatchback (Delta!) arriveert vervolgens in n 2028. Qua modelgamma zal Lancia Mercedes dus niet kopiëren, blijkbaar.
Via: Automotive News Europe.
mc96 zegt
Lancia is alleen tot de jaren 60 een echt begeerlijk luxemerk geweest. Na die tijd zijn er nog wel enkele gedenkwaardige auto’s geweest (HPE, Integrale, Thema 8.32) maar een echt luxemerk is het nooit meer geweest. Ik gun het ze can harte, maar ik vraag me af of Stellantis de technologie, financiële middelen en het doorzettingsvermogen heeft om van Lancia een echte Mercedes concurrent te maken.
poes zegt
@mc96: de vraag stellen is het antwoord geven. Je ziet dat dat het Stellantis enkel nog van ellende aan elkaar hangt.
Dieseltor zegt
@mc96: Het ging toch helemaal om niet het beconcurreren van Mercedes? Ze willen meer winst per unit maken. Dat is heel wat anders.
mashell zegt
Ben opgegroeid in de jaren 80 en toen was Lancia een sportief merk, sportiever dan Alfa en BMW opgeteld en daarmee waren ze heel succesvol. Wat ze heeft doen besluiten auto’s als handtasjes te gaan maken en zo hun ondergang te bewerkstelligen is me een raadsel want met sportief maak je de marges.
50mchljn zegt
Waarom geven ze niet gewoon toe dat er in het automobiele land geen plaats meer is voor ze ? Komt op mij over als het bekende “ trekken aan een dood paard “.
adyton zegt
Kans op slagen nihil. Heel de fca tak heeft toch getoond ongelofelijk incompetent met de italiaanse merken om te springen. Daar zit toch geen enkele verbetering in. En als zij over termijnen van 2 jaar spreken, dan weet je al wat er van zal komen… Het is dat elke autoliefhebber hier vurig op zit te hopen dat het lukt voor Lancia en Alfa Romeo, anders werd er al lang niet meer over geschreven.
Robert zegt
De volharding in de overlevingskansen van het merk Lancia is omgekeerd evenredig aan de daadkracht om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen.
Mijn inschatting is dat we ook de komende jaren nog regelmatig berichten van gelijke strekking als hierboven kunnen teruglezen op Autoblog.
outlook zegt
Hahaha net als al die Alfa’s waar we al jaren op wachten
ghini zegt
Heel slim om te melden dat je maximale winst per unit wil gaan maken. Oftewel, genoeg ruimte om af te dingen. Ik hoop echt dat ze bij Stellantis wat stappen maken, kosten spreiden, goed samenwerken en zo de merken kunnen behouden met elk hun eigen design en usps. Het zou moeten kunnen, maarja, Italianen en Fransen….
pomoek zegt
Tja. en dan een paar onrealistische lanceerdata noemen. In 3 jaar een compleet nieuw model uit de grond stampen. Sure.
schreute01 zegt
@pomoek: moet kunnen. Gewoon op basis van een ander klein Stellantis- model een nieuwe koets boetseren. Luxe interieur erin prakken, Lanciagrilletje er op en klaar.
piedlourd zegt
We komen gewoon weer in de tijden van coach building.
Aandrijflijn iedereen hetzelfde, afstelling onderstel carrosserie en aankleding per merk verschillend.
Nog wat verschilletjes in software van de aansturing en klaar is Kees
ghini zegt
@piedlourd: klopt, zeg ik ook al paar jaar. Design wordt weer belangrijker dan net die paar pk verschil. Imago, wie ben je, waar identificeer jij je mee, community etc. Nog wat verschil in luxe, services en slimme software.
Alfarobert zegt
Met Mercedes concureren? Veel mensen waaronder ikzelf willen helemaal geen Mercedes,vinden het Taxi’s en auto’s voor criminelen. Lancia heeft zulke prachtige auto’s gebouwd in het verleden.Het kan wel maar het is nu een beetje vergeten merk.
e36thuglife zegt
Nou ik hoop dat ze er dan wel grotere wielen onder zetten want die Kappa coupé lijkt wel een winkelwagentje.
raoufff zegt
Bij Stellantis denk ik aan een megagroot onzinkbaar schip, net als de Titanic……..juist ja.
lekkerlinksrijden zegt
Stop gewoon met Lancia totaal geen bestaansrecht meer
gamma81 zegt
Dat Lancia alleen in Italië verkocht wordt klopt volgens mij niet helemaal, Bij de overzichten van bestsellingcarsblog staat elke maand wel een verkochte Lancia….. in Japan, tot en met november 11 stuks.
vespinie zegt
Prachtig merk . Zou eeuwig zonde zijn als dit merk het niet gaat redden. Als Lancia rijder voel ook ik de bui al jaren hangen en beginnen mede Lancia rijders elkaar al te groeten wat natuurlijk een slecht teken is . Maar toch gezien de historische waarde en de durf in veel van hun ontwerpen zou het zonde zijn.
Ik denk dat we juist weer een markt gaat komen voor merken en modellen die zich weten te onderscheiden van de grijze lease massa.