Retro is het nieuwe hip, dus stoffen de autofabrikanten de laatste jaren en masse hun oude merknamen af. De een noemt dit ‘het doen herleven van de rijke historie’ van het merk, terwijl een ander het afdoet als een gebrek aan creativiteit en het spelen op safe. Lancia springt nu op de bandwagon en gaat de Aurelia (origineel boven afgebeeld), een model uit de jaren ’50, nieuw leven inblazen. Dit gaat een coupe-cabriolet worden met onderdelen van de Maserati Gransport Spyder, wat zich vertaalt naar een dikke V8 met achterwielaandrijving.
Het lijkt er op dat Lancia met de Aurelia eindelijk weer eens een interessant model in de planning heeft. De cabrio moet gaan concurreren met de Jaguar XK en Lexus SC430 en zal naar verluidt redelijk scherp geprijsd worden. De verwachting is dat de aankomende Aurelia zich tussen het Alfa- en Maserati-aanbod in zal nestelen. Volgens eerste schattingen zal de auto over ongeveer anderhalf jaar aan het publiek getoond worden, wat overeenkomt met de Autosalon van Genève in 2009.
Naast een revival van de Aurelia schijnen er ook plannen te zijn om de fameuze Delta te herintroduceren, zo schrijft AutoExpress. Hierbij zal echter meer sprake zijn van een mainstream-uitwerking (lees: cash-cow), en minder van het sportieve, waar de nadruk bij de laatste generatie meer op lag.
floryn zegt
YIHAAAAAAAA lancia forever! Kon ook niet wachten op de fulvia maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Jammer dat een merk met zo veel stijl altijd zo weinig modellen heeft.
Smokin zegt
Van mij hoeven ze aan het ontwerp niets te veranderen.
Altea Sportrider zegt
Ik zeg, niets aan het uiterlijk veranderen. Typisch zo’n auto die steeds mooier wordt als je er langer naar kijkt. Yummie!!!
Steve11NL zegt
Een nieuwe Lancia Delta HF Intergrale voor mij graag!!
Gek op Wielen zegt
Jammer dat het een CC word! Ik ben daar echt geen fan van. Vind een stoffen kap er vele malen luxeuzer uitzien en past dus ook beter bij Lancia.
Zoals floryn moest ik ook meteen aan de Fulvia denken! Hopelijk komt deze auto ook nog een keer in productie. Vond dat een erg geslaagde conceptcar
Lampredi zegt
Zou ook mooi zijn als ze Lancia weer eens een beetje leuk in de markt in gingen zetten i.p.v. de micro-niche waar ze nu in moeten opereren. Niemand zit te wachten op oude mannen auto’s, zelfs oude mannen niet. Daarmee hebben ze Lancia echt de nek om gedraaid. En dat vind ik heel, heel jammer.
JLJ zegt
Dat retrodesign heeft Lancia al geprobeerd met de Thesis. En niet bepaald met succes…
En ik vrees dat met de onderdelen van de Maserati alleen de dakconstructie wordt bedoeld.
SugarFree zegt
Jaaaa, doen!
Al zal het moeilijk zijn zó’n prachtauto te evenaren (of er bij in de buurt te komen).
En ja, Floryn, de Fulvia… zou ‘m graag op de weg zien (kan ‘m zelf niet betalen, vandaar).
Pjotr zegt
Ik heb een Alfa 8c deja-vu: gebruik van Maserati-techniek… Marketing technisch kunnen we de 8C Spider nu wel op onze buiken schrijven.
Overigens heb ik weinig sportiefs kunnen ontdekken in het laatste Delta-model (misschien de HPE een beetje). Waarschijnlijk wordt er het oermodel Delta bedoeld: “Hierbij zal echter meer sprake zijn van een mainstream-uitwerking (lees: cash-cow), en minder van het sportieve, waar de nadruk bij de laatste generatie meer op lag”
Mr. R zegt
Erg grappig dat iedereen het meteen weer over de Fulvia concept uit 2003 heeft, ik moest zelf ook meteen aan die schoonheid denken. Spijtig dat Lancia de Fulvia nooit zo zal produceren, ze hadden destijds geen geld. Een gerestylde versie zou deze herfst verschijnen. Des te opvallender is dit bericht; zo’n sportwagen die moet concurreren met de XK is vast niet goedkoper dan een Fulvia.
PieterA zegt
En hoeveel gaan ze er hier slechts mogen van produceren? (dankzij het jaloerse Maserati ook slechts een 500 tal 8C’s gemaakt)…
SugarFree zegt
Kortom: het is weer tijd voor écht autodesign.
Zou het nog mogelijk zijn…?!
Met ‘echt’ bedoel ik auto’s die niet zijn ontworpen vanuit angst van te weinig verkopen, of met alle veiligheidsregels in het voorhoofd (in het achterhoofd is dichtbij genoeg :) ).
Auto’s met emotie…
Zoals inderdaad ‘de nieuwe’ Fulvia, of misschien de nieuwe Aurelia… :)
Maestro zegt
@ SugarFree
Fiat en Lancia hebben de afgelopen periode een aantal auto’s geproduceerd die niet ontworpen zijn vanuit angst en te weinig verkopen; denk aan de Multipla en de Thesis. Dat is ze niet zo heel erg goed bevallen!
OT Bravo voor een wederopstanding van Lancia!
SugarFree zegt
@ Maestro
Ja, da’s zeker jammer.
Het is natuurlijk een enorme luxe als je als autobouwer kunt zeggen ‘ik doe het omdat ik het leuk vind, en niet vanwege het geld’.
Een merk als Fiat (en net als zoveel andere merken) kan zich zoiets niet permitteren. Overigens erg jammer dat de Thesis een zeldzame verschijning is. Wat mij betreft dan.
Maestro zegt
De Thesis is niet alleen een zeldzame verschijning maar ook een hele mooie. Jammer dat “men” kiest voor de “doorsnee” Duitser als MB, BMW en Audi wel begrijpelijk overigens gezien de afschrijving over een Italiaan, Fransoos of Japanner uit dezelfde klasse.
Delta HFan zegt
Dit is zeeeeer goed nieuws, laat hem maar veel op de ouwe lijken.
Frank zegt
De lancering van de Delta is definitief: maart 2008 in Genève, juni 2008 voor de Belgische en Nederlandse showrooms. Wat het verhaal van de Aurelia aangaat: de Cabrio komt er inderdaad in 2009, maar dan wel op het onderstel van de Grande Punto. Ik vermoed dat het verhaal van Maserati onderstel en motor voor velen onder ons helaas een natte droom is en blijft…Na de Delta komt er om de 6 maanden een nieuw model: 6/2008 Delta, 1/2009 Cabrio op Grande Punto onderstel, 6/2009 Y (volledig nieuw concept) in 3 en 5 deuren en dan 12/2009 de Phedra die meer SUV dan monovolume zal zijn. Vanaf midden 2008 begint de comeback van Lancia !
floryn zegt
frank is lanciakenner! respect
autoblogger zegt
@Frank: waarom duurt dat zo lang met die Delta?
Het is bijna een jaar geleden dat dat ding geintroduceerd is… om em vervolgens 2 jaar later bij de dealer te zetten? En dan ook nog roepen dat we daarna elk halfjaar een nieuw model krijgen? WTF?
Frank zegt
@autoblogger: Elke 6 maanden vanaf midden 2008. De eerste is de Delta, wat we tot nog toe hiervan gezien hebben is het prototype. De definitieve versie zal anders zijn doch weinig verschillen van het prototype. Het duurt bij Lancia inderdaad (te) lang voor de nieuwe modellen er komen maar Turijn heeft eerst Fiat uit het slijk gehaald (wat dan ook gelukt is, en de 500 moet nog komen). Als er volgend jaar evenveel moeite gedaan word om Lancia terug op de wereld te helpen komt het wel goed. Trouwens in november van dit jaar komt de nieuwe (facelift) Musa al. (klik op mijn naam en je kan de foto’s vinden op de bijhorende site)
Mr. R zegt
@Frank: Wauw, jij bent een echte Lancia kenner! Mooie site ook! Maar de Aurelia op het platform van de Grande Punto? Dat is wel iets totáál anders dan op een Maserati-platform: je kan dan nooit concurreren met een XK. Dat maakt het een compleet ander concept. De Fulvia is wel geschikt voor het Grande Punto platform, bedoelde je dat misschien?
Frank zegt
De cabrio zou niets te maken hebben met de Fulvia. Ik betwijfel het zelfs ten zeerste dat de Fulvia ooit komt…Misschien zal de naam ooit gebruikt worden maar het model zoals het prototype… (helaas). De cabrio op het Punto onderstel is natuurlijk iets heel anders dan het verhaal hierboven maar het goede nieuws, aldus dezelfde bron, is de prijsklasse van de kleine cabrio: +-25000euro. Afwachten dus.
cruiser-ben zegt
Ben 22 jaar Lancist geweest en het merk boeit me nog steeds!Mijn echtgenote rijd nog steeds Lancia.Het is jammer hoe dit merk onder FIAT vleugels is teloorgegaan en het word hoog tijd dat ze terug kunnen laten zien wat ze zijn.De huidige modellen,zelfs te beperkt in aantal,zijn naar mijn mening teveel afgeleid van FIAT’s (nog maar te zwijgen over de Franse invloed).Een eigen identiteit,exclusief en sportief,luxueus,design.Dat is waar men terug naar toe moet.Idd,back too the roots.Lancia was ooit een gerenomeerd en vooruitstrevend merk.Toch nog dit,de dealers en bijhorende service zullen dan toch moeten aangepast worden.Een Lancia klant verdiend een proffesionele-klantgerichte service.En daarvoor moet die Italiaanse mentaliteit worden bijgestuurd!Men blijft op dit vlak teveel in de kou staan.Ook de reden waarom ik de overstap naar een ander merk heb gemaakt.Ik koos voor Chrysler,en msch niet verwonderlijk want ook zij hebben een rijke geschiedenis en maken ook “apparte” automobielen.Ik ben niet iemand die “meeloopt” met de menigte en dat deed/doet Lancia ook niet.
hilbert zegt
eindelijk weer een cabrio ik weet dat lancia de 5e wiel aan de wagen,
van fiat is maar doet niks onder aan het rijke historie van het merk,
fans werden eem beetje mistroostig van..
richard zegt
mooiste auto die ik ooit heb gezien
hilbert zegt
lanciarijders zijn nu een maal een apart volk,
houden van coupes en cabrio,s,
bij fiat snappen dat ze dat niet zo goed, jammer…