Lancia is niet zo onverstandig om weer grote sedans te bouwen. De nieuwe modellen van Lancia worden compact. En natuurlijk elektrisch.
Lancia is het automotive equivalent van vergane glorie. Het merk heeft een rijke geschiedenis, maar met omgekatte Chryslers doe je daar niet bepaald recht aan. De Chrysler Lancia’s zijn trouwens net zo snel weer gegaan als ze gekomen zijn en nu is alleen de Ypsilon nog over. Het compacte stadsautootje dat alleen nog in Italië wordt verkocht moet eigenhandig het merk in leven houden.
Aflossing
Nu is er dan eindelijk zicht op aflossing. De fusie van FCA en PSA was een geschikt moment geweest om Lancia uit haar lijden te verlossen, maar dat is niet wat Stellantis gaat doen. Integendeel: het concern gaat Lancia weer nieuw leven inblazen.
Drie nieuwe modellen
Wat we ons daar concreet bij voor moesten stellen was nog onduidelijk. Het lijkt er nu echter op dat een deel van de plannen zijn doorgesijpeld naar de buitenwereld. Automotive News Europe weet te melden dat Lancia in de komende vijf jaar met drie nieuwe modellen gaat komen.
Haast
Daar is wel haast bij geboden, want de Ypsilon dateert ook alweer uit 2011 en de basis is nog ouder. Ze hebben er dit jaar maar weer een facelift overheen gegooid, maar ze kunnen dit model natuurlijk niet eeuwig blijven verkopen. En van de markten buiten Italië is het merk al een paar jaar verdwenen. Als ze nog even wachten is het grote publiek Lancia straks vergeten.
Opvolger Ypsilon
Er moeten dus nieuwe modellen komen, en snel ook. Dan komen we nu bij het meest interessante gedeelte, want Automotive News weet ook al te melden wat voor modellen dit worden. Reken niet op grote sedans, want daarmee gaat Lancia het niet redden. In plaats daarvan komt het merk onder meer met een opvolger van de Ypsilon.
Eerste EV
Een logische zet, want de Ypsilon is op de thuismarkt nog altijd behoorlijk populair. Ook in ons land is het met afstand de bestverkochte Lancia. Wat evenmin verrassend is: de nieuwe Ypsilon moet de eerste EV van het merk worden. Desondanks kunnen we ook nog een benzinevariant verwachten. Reken er niet op dat deze heel goedkoop zal worden, want Stellantis zet Lancia nadrukkelijk neer als premium-merk.
Cross-over
Het tweede model waar Lancia mee komt is een compacte cross-over. Niet echt een auto die direct Lancia past, maar wel een verstandige keuze als je succes wil boeken. Deze zou er volgens de inside information alleen als EV komen.
Hatchback
Het derde model zou een compacte hatchback worden. Aangezien de Ypsilon al in het B-segment opereert gaan we ervanuit dat dit een C-segment hatchback wordt. In tegenstelling tot de eerste twee modellen zou deze alleen nog niet officieel groen licht hebben gekregen.
Retro Delta
We hebben wel een tip voor Lancia, mochten ze nog twijfelen: laat maar komen die hatchback en maak er een retro Delta van. Goed, dat heeft Automobilli Amos al gedaan (zie headerfoto), maar dat ding kostte drie ton. Dat moeten ze bij Lancia zelf goedkoper kunnen, toch? Vooral omdat ze techniek van PSA gaan gebruiken.
Planning
De plannen voor de wederopstanding van Lancia zijn dus uitgetekend. Het begint met de Ypsilon-opvolger. Die staat voor 2024 op de planning. Vervolgens verschijnt de cross-over in het eerste kwartaal van 2026. En als het allemaal doorgaat komt tot slot eind 2027 de hatchback.
Bron: Automotive News Europe
jcjc zegt
Hoe gaat dit bijten (of niet) met DS vraag ik me dan af…
tvklarenbosch zegt
Wat dachten we van een volledig elektrische Delta Integrale met 400pk, AWD, redelijke range en retro looks? Dat zou de eerste EV zijn waar ik wel warm voor zou lopen.
spidermann zegt
Tip van mij: een retro Lancia Fulvia of een beta coupe/targa/HPE met benzinemotor/compressor/turbo/elektroaandrijving a la V60
vpowert zegt
Ja, een Fulvia wil ik ook, maar als Lanca geld wil verdienen bouwen ze een Fulvia ‘Sportcrosse’ ofzo. Een compacte premium elektrische SUV.
ghini zegt
“Een logische zet, want de Ypsilon is op de thuismarkt nog altijd behoorlijk populair. Ook in ons land is het met afstand de bestverkochte Lancia.” 1: dat komt deels doordat alle verhuur bedrijven die dingen met een super deal konden krijgen. 2: duh, het enige model wat te koop was…… Iedereen die zich zorgen maakt over concurrentie met DS, het idee is juist door dezelfde basis te gebruiken ze kosten kunnen besparen. DS verkoopt niet in Italia en Lancia niet in France, door eigen merk en design kunnen ze beide bedienen. De rest van EU kan dan kiezen. Ik zie het allemaal positief tegemoet, design ed worden weer belangrijker.
mashell zegt
Het is een wonder! Lancia is nog steeds niet dood maar de Delta is al wel gereïncarneerd als de IONIQ5.
bernoulli zegt
Met een elektrische retro-Delta zijn ze net te laat. Die heeft Hyundai nu.
Die ouwe Yps op de foto heeft wel een knap snuitje trouwens.
Jantje_555 zegt
Wat gaat het verschil worden tussen Fiat, Lancia, Alfa en de Franse merken vraag ik me af. Als deze allemaal op hetzelfde platform met allemaal dezelfde elektrische motor en software komen…
Richmond zegt
Hetzelfde als binnen de VAG groep of voorheen Ford met Ford, Lincoln, Mercury en GM met Chevrolet, Pontiac, Plymouth etc. Dmv marketing gewoon goed promoten en duidelijke doelgroep afkaderen en daarop richten met je prijsstrategie.
ericd zegt
Na jaaaaaren beterschap beloven geloof ik er niet meer in.
mustang750supersnake zegt
waarom zou je een model niet eeuwig kunnen blijven verkopen vraag ik me af? als de kwaliteit goed is en t model aardig , verkoopt het vanzelf wel lijkt me…dat achterlijke gedoe met om de 2 jaar n nieuw model ..kost alleen maar klauwen vol geld..
LaLancia zegt
Maak me gek!
spidertje zegt
Het mooiste en voorheen meest innovatie merk uit Italie verdient een mooie rooskleurige toekomst.
Fijn dat daar nu aan gewerkt wordt!