Lancia speelt in op sentiment door hun aankomende auto’s te vernoemen naar oude(re) modellen, dus een coupéachtig model gaat natuurlijk heten…
…Gamma! Normaal proberen we jullie een beetje in spanning te houden, maar de fervente Lancia-liefhebber (is daar een Alfisti-esque naam voor?) had naar aanleiding van de foto al door dat Lancia die naam uit de mottenballen haalt. Het merk presenteert namelijk wat de toekomst gaat brengen.
Toekomst Lancia
CEO Luca Napolitano heeft namelijk gedeeld dat er drie modellen op de planning staan. Uiteraard speelt elektrificatie een grote rol. Vanaf 2028 wil het merk namelijk enkel nog EV’s verkopen en dus is het logisch dat alles wat er te onthullen is ook elektrisch wordt aangeboden. Lancia heeft wel het geluk dat ze dankzij het Stellantis-concern wel toegang hebben tot de nieuwste EV-platforms. Zo gaat het STLA-platform ook bij Lancia een grote rol spelen.
Ypsilon
Om te beginnen bij wat eigenlijk het ‘einde’ is. Lancia is namelijk nooit officieel weggeweest. Het merk werd compleet gedecimeerd naar enkel wat FCA-kliekjes. De laatste Flavia was een Chrysler Sebring Convertible, de Thema een 300C en de Lancia Voyager deed niet eens moeite om te verbloemen dat het een chromen grille op een Chrysler Voyager was. Wat dat betreft bleef de Ypsilon nog het meest trouw aan zijn roots. Na de Autobianchi/Lancia Y10 kwam namelijk de nogal excentrieke Lancia Y (wat ook al stond voor Ypsilon volgens de Lancia-nomenclatuur) op de markt en dat werd bij de tweede generatie de Ypsilon. De derde generatie kwam in 2011 en is dus nog steeds op de markt, ware het niet dat het enkel gaat om Italië.
Daarnaast staat de Lancia Ypsilon op hetzelfde platform als de oude nieuwe Fiat 500 uit 2007. Een zestien jaar oude basis dus. Omdat de Ypsilon het voor een op sterven na dood merk nog best aardig doet, gaat die in 2024 al op de schop. Er komt een gloednieuwe Ypsilon. Het zou logisch zijn als deze de basis mag lenen van de nieuwe Fiat 500e, maar er wordt gesproken van zowel EV als hybride, terwijl de 500e enkel elektrisch is. Het zou ons niet verbazen als het oude 500-platform nog één keer uitgemolken wordt voor de ‘nieuwe’ Ypsilon en de Ypsilon EV zijn genen deelt met de 500e. Maar goed, dat zien we dus volgend jaar al.
Delta
In 2028 komt er een gloednieuwe Lancia Delta, enkel als EV dus. Verwacht hier een auto die nauw verwant is aan de Peugeot e-308 en Opel Astra Electric, maar dan iets chiquer en hoger in de markt geplaatst. Een soort DS 4, maar dan van Lancia. Nee hoor, Stellantis heeft geen last van kannibalisatie.
Gamma
Tussen neus en lippen door zijn de Ypsilon en Delta al wel eens genoemd, maar ook werd bekend dat Lancia weer iets weer doen met de naam Gamma. Er zou tegen 2026 een model met die naam op de markt komen. Laat het nou net zo zijn dat Napolitano bekend maakt dat er in 2026 een model op de planning staat. Eén plus één is twee, dat mag je eigenlijk wel invullen.
Ook past het soort auto waar Napolitano het over heeft bij de naam Gamma. Dit wordt namelijk een soort BMW i4-concurrent. Het wordt een elektrische fastback met een lengte van 4,7 meter, lekker non-descripte info om mee te beginnen. Oh ja, en hij komt dus op het STLA-medium platform waarmee de auto zo’n 700 km ver zou kunnen komen. Voor het design zal de nieuwe Gamma wat trekjes krijgen van de Pu+Ra concept, tenminste, dat concept gaf ook de nieuwe richting van Lancia aan.
We zitten dus in nieuwe gouden jaren voor Lancia, tenminste, dat hopen we. De Ypsilon, Gamma en Delta zien dus in respectievelijk 2024, 2026 en 2028 het levenslicht.
kniesoor zegt
‘Luca Napolitano’. Klinkt als een veganistische pizza 😂
moveyourmind zegt
Laat Stellantis alsjeblieft het designteam op de Delta zetten dat de 208 heeft getekend. Die snappem tenminste hoe je een icoon uit het verleden moet vertalen naar het nu zonder te vervallen in retrodesign.
mashell zegt
Zou die nieuwe Ypsilon niet gewoon een 208/Corsa variant zijn? Dat zijn ook B segmenters.
Ben benieuwd naar de Gamma, een wagen met sportieve prestaties gecombineerd met chique en luxe, zoals Lancia in de jaren tachtig had lijkt me erg aantrekkelijk.
Robert zegt
“de fervente Lancia-liefhebber (is daar een Alfisti-esque naam voor?)”
Ja: sado-masochist.
rollingstoned zegt
Merkwaardige definitie van sadomasochist dan ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=ieawx-IKL6U
https://m.youtube.com/watch?v=JvWrWV8gbbY
https://m.youtube.com/watch?v=badFXU_HtQs
PrettyAwesome zegt
@Loek, weet je zeker dat de laatste Y van Lancia op dezelfde basis is als de ‘oude’ nieuwe 500? Zover ik weet is de Y op de basis van de Panda. Maar correct me if I’m wrong.
eddy912 zegt
De ‘oude’ nieuwe 500 had exact dezelfde basis als de ‘oude’ nieuwe Panda.. dus in principe klopt het..
ralfast zegt
Lanciaffiniato? Lanciatifosi?
martijnev zegt
Lanciati
tweetyv6 zegt
Lancia liefhebber: Lancista
Meervoud: Lancisti
Zelfde als bij Alfa Romeo: Alfista / Alfisti
erik911 zegt
Wat een lijnen die oude Gamma op de eerste foto; gewoon ongewijzigd moderniseren en zeker zo, zonder de buitenspiegels, prachtig!
Dutchdriftking zegt
Ik vind Lancia een leuk merk, maar zou het werken? Waar moet je dan DS of Alfa Romeo laten? Er is een reden waarom VW stopt met Seat.
tatog zegt
Seat word gewoon vervangen door Cupra. Dus onderaan de streep blijft het aantal merken wel gelijk.
Alfa is echt anders dan Lancia. DS is een merk wat door marketeers is bedacht. Qua doelgroep bijten DS en Lancia elkaar wel. De historie van Lancia is zo mooi dat je eigenlijk DS moet uitfaseren.