Vijftig jaar geleden waren hood scoops nog gewoon functioneel, zoals bij deze oude Flaminia.
Je moet er van houden, van deze wat vierkante Lancia met zijn dikke kont. Hij is bij lange na niet zo sierlijk als de Flaminia Sport van Zagato, maar op zijn eigen manier heeft deze bakkige Italiaan zijn charme.
Onder de kap van de jaren ’60-coupé bevindt zich een 2,5 liter V6 met een blokhoek van 60 graden, goed voor een kleine 130 pk en 190 Nm. Deze zespitter trok je meer dan anderhalve ton zware Italiaan met behulp van een handgeschakelde vierbak naar een topsnelheid van 178 km/u, niet verkeerd voor die tijd.
De Flaminia verkeerde gisteren in het gezelschap van onder andere een Delta Integrale, enkele Alfaatjes GT Junior, en nog veel meer klassiekers en youngtimers tijdens Viva Italia/Supercar Sunday.
desjonnies zegt
Ik zal hem uitleggen.
Het is één van de vier auto’s die door de echte Pininfarina (de grondlegger) zijn ontworpen eind vijftiger/ begin zestiger jaren.
Ik noem ze altijd Pininfarina’s Transatlantische lijn, geïnspireerd op de Amerikaanse auto’s uit de vijftiger jaren met de enorme vleugels en de enorme mens-etende grilles.
Pininfarina wist deze lijn naar het minder is meer te vertalen door bescheiden vleugels en wist dit ontwerp tot een wereldwijd succes te maken.
Zusters van deze Lancia zijn de Austin/Morris Cambridge en Oxford modellen, de Fiat 1800/2300 (toen Fiat nog echt mooie grote auto’s bouwde) en de Peugeot 404, die veruit het allergrootste succesnummer was en van Peugeot een wereldspeler wist te maken toen.
De Austin-Morrissen werden trouwens als badge-engineering ook verkocht onder de naam van Riley, Wolseley en MG.
Waarbij de MG Magnette, zeg maar de sports-saloon van de BMC range gewoon slechter presteerde als de carburatie versie van de Peugeot 404. (die overigens als snelle jongen met brandstof injectie te koop was)
Stond je voor paal met je ‘sportieve’ MG !
mclarenf1lm zegt
@desjonnies: toch vind ik de magnette het mooiste model uit de reeks, dus je hoefde je niet helemaal te schamen.Een tijdje terug was er een aflevering van Chasing Classic Cars waarbij een mooie Magnette de hoofdrolspeler van de aflevering was. Ik geloof wel dat het om een versie ging met een supercharger.
mclarenf1lm zegt
@mclarenf1lm: Eventjes in de war met de K-type magnette, excuses..
pieterveer zegt
@desjonnies: voor zover je in die tijd voor paal kon staan met een MG, natuurlijk. Als je toentertijd überhaupt een auto had, was je al aardig op weg in het leven. MG’s zijn overigens nooit bekend geweest om hun vermogen of verfijnde wegligging.
tierelier zegt
Bij de foto dacht ik eerst aan een Peugeot 404