We wachten al vanaf 2006 op de nieuwe Lancia Delta, maar hij komt in 2008 toch echt op de markt. De auto debuteert op de Motorshow in Gèneve in maart en zal waarschijnlijk in juni bij de dealers staan.
De Delta is grotendeels gebaseerd op het HPE concept dat al twee jaar geleden in Parijs te zien was, wat betekent dat ook de vreemde neus niet veel zal afwijken. De afmetingen blijven hetzelfde, namelijk 4,5 meter lang en een wielbasis van 2,7 meter waardoor de kleine auto de grootste in zijn klasse wordt. Het platform wordt geleend van de Fiat Bravo en de Alfa 149.
Deze nieuwe Delta moet een beetje nieuw leven blazen in Lancia, want zo lekker verkoopt dat merk op het moment niet, ondanks dat het met moederconcern Fiat erg goed gaat. Voor de motorisering kan je kiezen uit motoren tussen de 120 en 200pk. Ook is er nog even discussie over de naam geweest, Delta of Beta, maar uiteindelijk zal ook deze versie weer gewoon Delta heten ondanks dat hij zijn sportieve vorm kwijt is (via wcf).
VonStroke zegt
Hopelijk komt het terug goed met Lancia. Wie weet komt er een nieuwe Delta Integrale.
Dorito zegt
”Deze nieuwe Delta moet een beetje nieuw leven blazen in Lancia, want zo lekker verkoopt dat merk op het moment niet”
zal mij benieuwen of dat lukt met dit ding ;)
Evil Homer zegt
Lijkt toch wel een beetje op de seat leon
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooie auto!
Hopelijk zal dit het mooie merk Lancia weer nieuw leven inblazen
Pandadriver zegt
Ik hoop het voor Lancia van harte. Het is een merk wat diep in mijn hart ligt.
Erg jammer dat er van de sportiviteit niets meer terug te vinden is van vroeger.
Lancia was een sportief merk, en ook luxe. Ze werden niet voor niets de Italiaanse Mercedes genoemd.
Shrink zegt
Ben erg bang dat het een opgeleukte Bravo wordt
Christiano zegt
Mooi ding. NU de Fulvia concept nog uitbrengen (a-la Brera en 8C, dan komt dat helemaal goed!).
LP640 zegt
@Evil Homer
positief/negatief??
zelf weet ik het niet of ik hem mooi vind of niet…:?
StormRAM zegt
Best een mooi ding vanaf deze kant.
Windhoos zegt
De zijkant is wel geslaagd, maar de neus absoluut niet. Lancia heeft het vroeger met de Stratos en de Delta Integrale veel beter gedaan…
w0o0dy zegt
Beetje meer de stijl van de vookant van de Fulvia zou ik een goede zaak vinden…. maar goed, blij dat er weer iets fraais van Lancia vandaan komt. De auto’s waren ondanks wat kwaliteitsproblemen altijd wel leuk om mee te rijden (voor zover ik ze gereden heb). Er zullen ook minimaal twee diesels in het assortiment zitten, maar misschien zelfs wel 3. Reken op de 2.4jtdm en de 1.9jtdm met twee verschillende vermogens of een opvolger van de 1.9/2.4 niet allebei.
F. zegt
2008 het comebackjaar van Lancia. De verkoop van de nieuwe Lancia Musa begint nu reeds goed te lopen en de Delta zal de volgende stap zijn. Als Lancia woord houd dat er na de Delta minimum 1 nieuwe lancering per jaar volgt(2009:Y & Coupé Cabrio, 2010:SUV) dan komt het wel weer goed met het merk.
VivelaFRANCE zegt
Fantastisch! Prachtige auto! Zijn er misschien meer foto’s? Alvast bedankt.
RobT4 zegt
Het lijkt wel een C4.
héh? zegt
@RobT4
Noem één onderdeel dat er op lijkt. Behalve de banden.
Citrofiel evil twin zegt
@RobT4 ;
Niks tegen een C4 hé. ;) :D
Citrofiel evil twin zegt
Ik hoop dat Lancia zich met de nieuwe Delta weer aan het WRC begeeft.
http://www.youtube.com/watch?v=7sKXY6WRmeo&feature=related
automarchand zegt
Er zal ook nog een prototype staan in brussel maar in een apparte ruimte waar niet iedereen hem zomaar kan zien. Vind ik persoonslijk zeer jammer.
Citrofiel evil twin zegt
@automarchand;
Hoe weet jij dat dan?
revaei zegt
Mooie auto!
Pijnlijk voor mij als liefhebber: net de Lybra moeten verkopen omdat mijn baas meer op heeft met saaie duitsers (hoewel, een nieuwe A4…)
floryn zegt
lancia gaat ten onder ooh wat jammer weer een merk dat het niet verdiend en dat toch uit de markt geduwd wordt door de huidige automotive concerns en markt
Klassiekerrally zegt
Tja, die neus he. Ze kunnen ‘m veranderen, maar het blijft een gok. ;)
Rick dos zegt
Ik heb het gevoel dat ze bij FIAT niet goed weten wat ze met Lancia aan moeten. Ze hebben vele designrichtingen al geprobeerd en nu dit weer.
Waar zijn de tijden gebleven van de machtige Delta Integrale?
F. zegt
@automarchand
@citrofiel evil twin
Het Delta Prototype zal inderdaad in Brussel aanwezig zijn tijdens het autosalon in de Heizel. Het prototype zal in een afzonderlijke ruimte van de Lancia stand staan en is wel degelijk door iedereen te bezoeken, tenminste op de momenten dat de ruimte niet afgehuurd is door de Lancia dealers. Trouwens in tegenstelling tot eerdere geruchten zal de Delta we degelijk Delta gaan heten. In januari volgt er ook een zware reclamecampagne met mooie TV spotjes voor de eerste ‘nieuwe’ Lancia(Musa) te promoten. Lancia heeft voor 2008 wel degelijk wat in petto!
Papa zegt
als Fiat het nieuw leven inblazen van Lancia serieus neemt moet er wel weer een vette delta komen!
RobT4 zegt
@ héh?
De raampartij?
Saab Forever zegt
:( Had me er enorm op verheugd maar het is uiteindelijk gewoon een Seat Leon geworden!! :((((
Mustang zegt
Waarom hebben ze hem niet meer op de oude laten lijken? was wel leuk geweest denk ik;)
Citrofiel zegt
Het lijkt een moeilijke auto, qua design. Dit is echt een auto die je in het echt moet hebben gezien, en hem goed bestudeerd hebben, voor je er echt een oordeel over kan geven, denk ik.
Ik hoop iig dat het goed komt met Lancia.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Alleen de fulvia had Lancia kunnen redden, maar dat spoelen ze dan met het afwaswater weg.
Ik vind de ypsilon wel een knap autootje voor het andere geslacht, voor stijlvolle dames.
’t Is toch heel wat anders of een fiesta, polo babe, laat staan japanners.
Voor mannen zijn er de alfa’s, hopelijk weer sportiever in de toekomst.
Kanons-T5-kogeltje zegt
het wordt tijd om “underdog”-lancia eens ’n hart onder de riem te steken, en dan met name de ∆
noem het ding HF Integrale en je zult zien dat de verkopen weer toenemen
hip hop hurray…!!
Gr.,
Kanons-T5-kogeltje
IlCuoreSportivo-147 zegt
Maar een integrale moet dan ook een integrale zijn he, dit model zier er niet echt angstaanjagend sportief uit.
En eens ze de naam aan iets verprutsen, is de eer van de naam pleiten.
Zonde van zo’n een coole naam toch.
Lancia is meer op de vrouwen tour dan op de integrale tour nu, en die willen meestal geen lawaaierige hitsige machine met lage, harde sportzetels.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Jammer van die sportieve knowhow die ze bij lancia hebben, maar lancia zal nooit meer iets met sportiviteit hebben.
Das nu voor de alfa’s (of zou toch moeten). Ik besef plots dat de spotiviteit helemaal verloren lijkt te gaan. :(
Maar er is nog hoop voor de volgende deneratie alfa’s.