Misschien wel de meest iconische rallyauto voor de straat keert terug in de rallysport.
Auto’s worden elektrisch. Dat is een vast gegeven. of het met een batterij of waterstoftank geregeld gaat worden, die moto wordt elektrisch. Daar kunnen we alles van van vinden, maar zoals de Polestar 5 bewijst gaat het vooral om de auto eromheen. Is het een toffe auto?
Een auto in die categorie is de nieuwe Lance Delta Evo-e. Dat is kort samengevat een elektrische Integrale. De auto is een project van GCK Exlcusive. Ondanks dat de auto op de afbeeldingen er gelikt uitziet, betreffen het geen nieuwe auto’s. Die geweldige, hitsige en boos brullende vierpits dubbelnokker heeft namelijk plaats moeten maken voor een generiek zoemende elektromotor.
Delta Evo keert terug in rallysport
Maar ja, dat zorgt wel voor een verbetering in prestaties én betrouwbaarheid. Althans, dat is de bedoeling. Het moet natuurijk wel een echte Lancia blijven. GCK Motorsport heeft nu aangegeven terug te keren in de rallysport met de nieuwe Delta Evo-e. Op dit moment is GCK (een Frans team) actief met de Mégane RX van Prodrive. In 2019 werden ze vierde in het rallycross-kampioenschap.
De motor is een Kreisel Electric RX1e-kit. Deze drijft alle vier de wielen aan. Het maximum vermogen is 689 pk en het koppel bedraagt maar liefst 880 Nm. Dat laatste getal staat dan ook nog eens direct paraat. Volgens zijn makers is de Lancia Delta Evo-e RX ook sneller op de sprint dan een Formule 1-auto.
Rallycross
Voordat mensen gaan zeuren om dieselgeneratoren om die elektrische rallycross auto’s aan de gang te houden: daar is aan gedacht. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van zonnepanelen en groene energie om de auto’s te voorzien van stroom.
Rallycross is een slimme keuze. Elektrisch rijden en autosport gaan nog niet heel goed samen vanwege de beperkte actieradius en de laadtijden. Daardoor is het niet echt mogelijk om een compleet WRC-evenement mee te doen. Maar Rallycross duurt korter en past derhalve er veel beter bij.
MarcoM zegt
Geweldig! Wat heb ik genoten van de groep B auto’s destijds. De beleving van de EV zal denk ik minder zijn, maar ik ben in ieder geval benieuwd.
Scarface zegt
Supergoed nieuws! Dit is toch wel mijn favoriete rally-auto.
Voor de liefhebbers: dit is echt een erg goed filmpje over die tijd:
Group B: When Rallying Got TOO FAST
https://www.youtube.com/watch?v=pPk90JZqWM8
Heftige ongelukken en daarmee ook het einde van een tijdperk.
Evengoed, erg mooie beelden en mooie auto’s.
flyerbunch zegt
Dacht ff aan de foto’s te zien dat we het over een nieuwe rally game hadden ofzo
jje003 zegt
Elektrisch in de autosport heeft wel met veel meer te maken dan laadtijden. Laten we zeggen dat het overgrote deel toch komt voor de hele ervaring waar ook geluid bij hoort.. Laatst een soort elektrische Formule 4 zien testen op Zolder. Ding liep hard, maar ik zou er niet mijn bed voor uitkomen. Totaal geen emotie. Ik denk dat men onderschat hoe veel mensen met kippenvel staan te kijken als er een MC-12 Corsa GT1 langs komt tegenover bv Formule-E of e-TCR. Het racen is is goed, maar de echte fans blijven weg omdat het gewoon niet aanspreekt. Ik ben heel regelmatig op circuits te vinden, maar verlies al mijn interesse wanneer er iets elektrisch langskomt dat sensationeel moet zijn, en gezien de rijen bij de snackbar op dat moment, ben ik niet de enige. Het doet me echt niets..
tinnemans zegt
@jje003; Dat is ook niet zo gek; je moet het als toeschouwer toch vooral hebben van beeld en geluid, en bij oldtimers misschien van een petroleumgeur, maar als de helft van de zintuigen wegvalt is dat best een gemis.
Ik rij graag auto en hoewel m’n auto normaal erg stil is, zit er als ik ‘leuk rij’ toch een leuk V8 roffeltje in, ik wil die ook niet kwijt.
potver7 zegt
“Het racen is is goed, maar de echte fans blijven weg omdat het gewoon niet aanspreekt.”
De echte fans letten hopelijk op meer dingen dan alleen de hoeveelheid decibels die uit de uitlaten komen. Er zijn zoveel facetten aan autosport die het de moeite waard maken. Geluid is daar absoluut eentje van, maar als het geluid verandert (electrische sportauto’s zijn zeker niet stil!) blijft er nog genoeg over om van te genieten.
Edge zegt
Als er iemand van de marketingafdeling van Martini meeleest: Ga eens gauw sponsoren!
fapfap zegt
“De auto is een project van GCK Exlcusive”
Zeker weten dat dat de naam van het bedrijf is?
petroldrinker zegt
Word enthousiast, leeat dat het een EV is, meteen niet meer enthousiast, kan direct gestolen worde