Eindelijk, dames en heren. het is zover! De Lancia Delta keert terug.
Vaak wordt automerken verweten dat er teveel marketing-mensen aan de gang zijn. Dat terwijl wij graag de technici horen. In veel gevallen levert het een product op dat niet zo spannend is als wordt voorgehouden. Bij Lancia is het eigenlijk altijd andersom geweest. Het edele Italiaanse merk heeft in het verleden namelijk de meest bijzondere auto’s geproduceerd.
Veel van die auto’s hadden bijzondere technische vondsten die pas jaren later door andere merken werden overgenomen. Denk aan dingen als VR-motoren, de V6 en bewegende spoilers. Of wat dacht je van een volledig elektrisch circuit en uitschuifbare spoilers? Oh ja, ook twincharge-techniek plus de vijfversnellingsbak. Dat zijn allemaal Lancia-vondsten.
Lancia Delta keert terug
Qua auto’s heeft Lancia veel legendarische modellen in het portfolio. Eén van de meest bijzondere komt gek genoeg uit de Fiat-periode. De Delta is ook nu nog altijd een zeer tot de verbeelding sprekende auto. Nu hebben we eindelijk goed nieuws voor alle fans. De Lancia Delta keert terug, namelijk!
Dat bevestigt Lancia ‘Commendatore’ Luca Napolitano (die naam hebben we echt niet zelf verzonnen). In gesprek met kwaliteitspublicatie Corriere della Sera laat hij weten dat de Lancia Delta definitief terugkomt. Volgens Napolitano is er ten eerste enorm veel vraag naar een nieuwe Delta. Ten tweede mag een nieuwe Delta simpelweg niet missen in de nieuwe plannen van Lancia. Het is namelijk een van de laatste succesverhalen van Lancia.
10 jaar
Net als andere merken van Stellantis heeft Lancia 10 jaar de tijd gekregen om te falen, eh, het alsnog te proberen. Heel verfrissend is de marketingstrategie. Lancia gaat zich richten op de oudere medemens. Serieus waar! De Lancia Delta zal geheel elektrisch zijn, uiteraard. De auto zal komen te staan op het STLA-platform. Dat is een doorontwikkeling van het eVMP-platform. Bijzonder zijn de solid-state accupakketten. Hiermee zal een actieradius mogelijk zijn tot wel 700 km.
Nog voordat de Lancia Delta terugkeert, komt er een Ypsilon. Het huidige model is op dit moment de enige auto die Lancia maakt. Het zal de laatste Lancia worden die leverbaar zal zijn met verbrandingsmotoren. Vanaf 2026 komen er enkel en alleen elektrische Lancia’s bij. De Lancia Ypsilon staat gepland voor 2024. De nieuwe Lancia Delta zal op de markt komen in 2026. Nu maar hopen dat er voldoende paarse broeken worden aangetrokken om die Delta’s aan de man te brengen.
Via: Motor1.com
Charles Taycan 4S zegt
Ik hoop van harte dat het een succes wordt anders is het over en uit!….
tinnemans zegt
Ik durf @willeme zijn handen er wel voor in het vuur te steken dat de Delta de zoveelste saaie SUV/crossover variant zal zijn. Een fijne hoge instap en je kunt zo comfortabel je mueslibollen in het zijvak meenemen.
mashell zegt
Dat is alsnog minder erg dan de laatste Delta, dat was gewoon een rijdend handtasje.
posthumus zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ghini zegt
@tinnemans: hier zou ik ook mn geld op inzetten.. zo jammer hoe die naam misbruikt is..
Wolflow zegt
Het wordt dus een soort Canta, electrisch ding voor ouderen
frank2b zegt
Lancia Canta.
Het zou nog kunnen werken ook!
Robert zegt
Fijn dat er alleen foto’s van de eerste generatie worden getoond. De Delta II zag er uit alsof het een Delta I was die te dicht bij de kachel had gestaan en de Delta III was vooral eh… heel apart vormgegeven. En verder wat @tinnemans zegt; het ontwerp voor de Delta IV zal inderdaad wel uitdraaien op een SUV of een licht obese cross-over.
pomoek zegt
@rrrobert: als voormalige eigenaar van een Delta II moet ik toch even opkomen voor een van de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad, ik durf wel te zeggen een van mijn eerste automobielen liefdes. Ja, zo sexy als een integrale was het zeker niet, maar die auto heeft mij een paar jaar zonder echte problemen rond gereden en had een beeldschoon interieur. De Delta 1 in de basis versie was overigens ook niet echt veel om naar huis te schrijven.
spartannl zegt
@pomoek: de II was mijn eerste auto, de 1.6. Fijne auto, vlot zat, fraai interieur (vooral de dash) en uitstekende stoelen. En technisch gezien geen enkel dingetje gehad in de drie jaar dat ik er mee reed. Goeie herinneringen dus…oh ja, de uitlaat roestte nogal en viel tijdens het rijden onder de auto vandaan 😉
rolov zegt
@pomoek: ik heb de delta 2 ook gehad . 1.8 vvti . Reed heerlijk . 5 jaar gehad . Niet heel betrouwbaar was die maar als die het deed was die geweldig
alloallo zegt
Ik was de delta 2 helemaal vergeten
pomoek zegt
@alloallo: je bent niet de enige, maar dat maakte ‘m nu juist zo’n geweldige occasion. Iedereen wil een Golf of een BMW maar dit soort auto’s worden vergeten, en zijn dus spotgoedkoop. Je ziet ze ook vrijwel nooit meer. Onderdelen zijn inmiddels, wat ik begrijp, ook een groot probleem.
Dutchdriftking zegt
Laat me raden, men gaat de rally geschiedenis uitbuiten voor de marketing, en komt met een elekrische cross-over welke toevallig Delta heet?
raoufff zegt
Eerst zien dan geloven, ik wacht al jaaaren de op Alfasud.
rollingstoned zegt
@raoufff: en dan met name de Sprint 😊
meetsysteem zegt
‘Een automodel waar de proporties perfect van zijn, veroudert niet’ *
* Ik behoor tot de categorie autoliefhebbers die geen moeite heeft met voorwielaandrijving, er zelfs voordelen in ziet bij dagelijks gebruik, geen ergernis voelt bij wat meer overhang aan de voorzijde zolang dit niet de spuigaten uitloopt en houdt van diesel- en benzinemotoren en tegelijk met optimisme kijkt naar de nieuwe tijd van elektrisch rijden, een voorkeur heeft voor sedans en stationwagons maar tegelijkertijd de zon in het water kan zien schijnen voor de SUV- of crossoverrijders.
‘Dit is mijn reactie en daarmee zult u het moeten doen’
Met afgenomen hoed,
Meetsysteem.
beorn zegt
Oftewel het model keert helemaal niet terug alleen de modelnaam komt terug en wordt gebruikt voor het zoveelste dertien in een dozijn electro koekblik. Net als de “mustang”…
meetsysteem zegt
In de jaren tachtig werd er steen en been geklaagd over het eenvormige, door de windtunnel gedicteerde uiterlijk van de automobiel. Ook waren er stromingen in de techniek zoals het gebruik van vier kleppen per cilinder. Eenheidsworst vond men. Maar het is gewoon mode, trend en voortgang van de techniek. Het is nu niet anders. Er zit best variatie in de koekblikken van nu, ze rijden goed en gaan veel langer mee dan vroeger. Het valt best mee, echt.
moveyourmind zegt
Hopelijk wordt het een auto in de geest van de HF Integrale, dus met dikke uitgebouwde spatborden, een licht opgehoogde motorkap en velgen die doen denken aan de rallyversie.
En volgen er snel een aantal modellen naast de Delta, zoals een nieuwe Ypsilon en Thema. Met één nieuw model wordt het wel heel lastig om het merk terug op de kaart te krijgen.
alfa147ti zegt
Ach er wordt al zolang van alles geroepen bij Alfa en Fiat en nu weer Lancia eerst zien dat er wat komt, maar voorlopig is het er nog een armoedige verschijning op verkoop gebied.
posthumus zegt
@alfa147ti: Op de Italiaanse markt doen ze het anders best aardig. (Sterker nog, werden in 9-2021 meer Lancia’s verkocht, dan Tesla’s)
mashell zegt
De nieuwe elektrische Lancia Delta is er al en staat als IONIQ 5 in de Hyundai showroom…
MarcoM zegt
Als het maar niet net zoals de Ford Mustang, een naampje is wat ze er op gaan plakken. Nee, bij een Mustang denk ik aan een sportwagen met V8 en niet een opgehoogde, tja eenheidsworst. Dus Lancia, maak me blij.
pomoek zegt
Mooie gelegenheid voor de schrijver om zijn verzameling Delta plaatjes over het internet uit te kieperen. Ik snap dat wel.
pvg100 zegt
Remember the Mustang?
flyerbunch zegt
De Delta komt terug? Vaarwel Delta waarschijnlijk als men hetzelfde doet zoals Ford deed met de Puma. Heb vroeger zelf enkele Delta’s gehad 8V, 16V en een Martini 5.. bommetjes!
frank2b zegt
Was de Delta niet die wagen die door Top Gear als landingsplaats voor vallende piano’s werd gebruikt?
coldzero zegt
Was de Morris Minor, als ik mij niet vergis.
nietcreatief zegt
Maserati’s biturbo hadden ook een verhoogde aantrekkingskracht tot piano’s als ik het me goed kan herinneren
pier zegt
Dat was een bouwafval container, maar met hetzelfde effect ;)
Hubert zegt
Als ze maar niet iets gaan maken wat krampachtig op een Delta I moet lijken.
Want dat is geweest.
Delta I is/was uniek, doordacht, stijlvol en voorbij.
We moeten genieten van de auto’s die door liefhebbers op de weg gehouden worden.
En verder vooruit kijken naar wat de Italianen voor moois gaan brengen.