Op de beurs Interclassics&Topmobiel in Maastricht stonden afgelopen weekend niet alleen klassiekers, maar ook een heleboel hele leuke youngtimers. Juist nu de onheilstijdingen over de teloorgang van Lancia zich opstapelen, was het mooi om weer eens een Delta Integrale te zien. .
Deze auto was toen hij op de markt kwam al meteen een cultheld, vanwege zijn rallygenen. En dat is met de jaren alleen maar sterker geworden. En Duitse handelaar bood in Maastricht deze 210 pk sterke Evo aan. Het is een Evo I uit 1992, maar de kekke witte rally-velgen lijken niet de originele te zijn. Het kan zijn dat dit type wielen hoort bij de limited edition van de Delta Integrale die in Japan is geleverd, want dit exemplaar is vanuit Japan geïmporteerd.
Ook de gele Delta Integrale van Harry Metcalfe komt uit Japan, zoals hij uitlegt in deze aflevering van Evo Diaries: heerlijk ouderwetse slow television.
We danken deze straatuitvoering van de Integrale aan het feit dat Lancia zijn rallymodellen moest homologeren. Het pad was al gebaand door de Lancia 037 en de Delta S4 die als brute prototypes de gloriedagen van de Groep B-rallyklasse hadden gemaakt. En die Chris Harris nog steeds bleekjes om de neus doen zien als hij mag meerijden.
Hot hatch
Naar de huidige maatstaven zijn de prestaties niet echt meer bijzonder. Rond de 200 pk en een koppel van boven de 250 Nm is bijna gewoontjes te noemen. Wat wel bijzonder is, is dat Lancia het destijds aandurfde om van een gewone gezinshatchback een echte hot hatch te maken. Met alle mooie techniek die toen voorhanden was, zoals een turbo met intercooler en vierwielaandrijving.
Helemaal frappant is, dat de Lancia dit allemaal deed in zijn nadagen. De Delta kwam in 1979 op de markt als antwoord op de VW Golf I. Pas begin jaren negentig, toen de Golf III zich al aandiende, kwamen de echte dikke uitvoeringen. Grappig is dan wel weer dat Volkswagen de Golf II G60 uitgebouwde wielkasten gaf die overduidelijk waren afgekeken van de Delta. Met dien verstande dat ze de Golf eigenlijk totaal niet stonden.
De vraag is of er tegenwoordig auto’s zijn die de puurheid van de Delta Integrale als woeste hot hatch kunnen evenaren. De pk’s zijn er wel, maar er is ook zwaarlijvigheid door dubbele-koppelingtransmissies en allerhande elektrische luxe-fratsen. En er is vooral onderstuur en fool proof-weggedrag. Wie komt het dichtst in de buurt?
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!
c-ad zegt
Een icoon!
heidekonijn zegt
@c-ad: Absoluut. Ook de auto met de meeste rallytitels ooit. Wel nooit geen vergelijkingstest gewonnen. Vraag me af hoe dat komt. Misscjhien eens navragen bij ADAC.
julez zegt
@heidekonijn: wel nooit geen???
danielj zegt
@julez: haha
heidekonijn zegt
@julez: Oei, een neerlandicus op een blogreactie. Sta me even toe om u over uw pedante gedrag heen te helpen. Van onze vrienden van de Taalunie : “In het verleden werden dubbele ontkenningen als ‘Ik maak nooit geen fouten’ wel afgekeurd omdat hiermee eigenlijk het tegendeel zou worden beweerd van wat men bedoelt: de ene ontkenning zou de andere opheffen. Tegenwoordig wordt ingezien dat deze dubbele ontkenningen een versterkende functie hebben. De ontkenning wordt ermee niet ontkracht, maar juist beklemtoond: Dat heb ik nooit niet gedaan (nooit niet = ‘absoluut nooit’); Daar heb ik niks geen zin in (niets geen = ‘helemaal geen’). Over de vraag of deze dubbele ontkenningen fout zijn, verschillen de naslagwerken van mening.”
eklasse zegt
Schitterend! Heb er ook twee gehad 20 jaar geleden. 1/43 dat dan wel helaas.
moveyourmind zegt
Thoose where the days! Audi met de Quatrro en Lancia met de Delta Integrale. Hard om hard. Overigens is de gewone Delta ook nog een blauwe maandag als Saab-Lancia 600 geleverd in Noorwegen en Zweden, al was dat niet bepaald een succes.
gtwillem zegt
Blijft een geweldige auto. De enige moderne auto die in de buurt komt is de 5-deurs Subaru Impreza WRX STI. Niet alleen omdat ik er een heb (hopelijk is ie binnenkort weer rijdend), maar omdat het harchback is die niet al te opvallend is, 4WD heeft (met echte diffs, geen haldex koppeling zoals de Golf R en S3), een viercilinder turbomotor heeft die je nog echt in de toeren moet jagen om het volle vermogen te krijgen en omdat de auto gerelateerd is aan de rally auto (Group N Rally Imprezas zijn gewoon gestripte standaard auto’s met alleen andere banden, remmen en een rolkooi).
eduardovich zegt
@gtwillem: Een impreza wrx sti niet al te opvallend? Als iemand dat niet opvallend vind moet diegene broodnodig een afspraakje maken met meneer Anders, zeler met die taartschep achterop.
gtwillem zegt
@eduardovich: ik bedoel niet een WR Blue Mica Impreza sedan met gouden velgen en taartschap (alhoewel historisch de correcte kleirstelling) maar een grijze 2008 hatchback met gewoon grijze wielen is, relatief, onopvallend.
xiran zegt
Misschien komt een Peugeot mi16 in de buurt.
toyotafortuner zegt
Oh sexy!
danmar zegt
Grappig dat de Alfa Romeo 155 Q4 zelfs nog kon profiteren van deze techniek: het is onderhuids feitelijk een Lancia Delta HF integrale.
koektrommel zegt
Tijdloos
omeslo zegt
Als ik de rest van mijn leven niets anders meer mocht rijden dan dit, zou ik nog steeds sterven als een gelukkig man denk ik.
vale46 zegt
Nieuwe android-app zitten nog heel wat bugs in!
1) de cursur in dit venster plaatsen hapert volledig, zo kan ik mijn cursor niet achter het laatste woord zetten.
2) like buttons zijn er nog steeds niet
3) geen zoom functie.
4) bij langere berichten zoals dit schuift het venster niet mee op en typ ik dus blindelings..
De app is er sterk op achteruit gegaan!
gtwillem zegt
@vale46: voor IOS is het ook niet een verbetering te noemen. Jammer, want de oude App werkte uitstekend.
ferry832 zegt
Waanzinnige auto en ook hedendaagse snelle auto`s kunnen zich nog lelijk vergissen in deze. 0-100 in 5.7 sec.
Toen deze auto nieuw op de markt was had een Golf GTI 110 – 150 pk. De Integrale stond ruim boven de GTO brigade. Met recht een Icoon en onverslaanbaar in de Rallysport.
ferry832 zegt
GTI brigade i.p.v. GTO brigade bedoel ik.
rob68 zegt
Onbetrouwbaar, hopeloos om aan te sleutelen , klein en duur , kortom 1 van de beste auto’s ooit.
Jaapie zegt
Blijft een plaatje! Heb er 1 op werk te koop, blauw ..body off restauratie.
250tdf zegt
Gave bak! Er rijdt er ook altijd een rond bij mij in de buurt
rolov zegt
Geweldige auto. Een evo mag altijd bij mij voor de deur gezet worden . En dan wel de sleutels door de brievenbus natuurlijk ;)
gallardogt zegt
AutoArt 1:18, heb ik:
http://img.photobucket.com/albums/v292/bby2ks2k/Lancia%20Delta%20S4/018_zps27fbe1c8.jpg
ferry832 zegt
@gallardogt: Ja maar dat is een S4. Nog heftiger dan de uiteindelijke Integrale. Niet mooier overigens maar dat maakt niet uit.
gallardogt zegt
@ferry832: Klopt inderdaad, was ook favoriet van mij in de jaren 90 en dan die brede met 16 klepper.
mrs250 zegt
Gaafsteauto ooit wat mij betreft, heb 15 jaar geleden zelfs nog serieus overwogen er een te kopen. Uiteindelijk toch teruggedeinsd voor de betrouwbaarheid.
gecko75 zegt
Ik heb er een gehad was wel een 8V uit ’88 dus had niet de 16V motorkap en ook niet zulke dikke wielkasten maar was wel een geweldige auto heb er veel plezier mee gehad en gelukkig geen grote problemen waar iedereen het over heeft voor mij nog steeds 1 van mijn favoriete auto’s
mashell zegt
De laatste echte Lancia. Daarna ging het heel hard bergafwaaaaaaarts.
desjonnies zegt
Eigenlijk ben ik het met @gecko75 eens, een simpeler 8-klepper doet al geweldige dingen en is in vergelijking met een 16V Evo of Evo II helemaal geen stakker en leg je de prijzen voor aanschaf en onderhoud naast elkaar, is die 8 klepper ineens heel erg interssant !
De onderdelen prijzen van de Integrales zijn de laatste jaren omhoog gegaan, zeker nu Abarth lucht heeft gekregen van de schare liefhebbers die deze wagens heeft.
Sloperts en slooponderdelen worden moeilijker te vinden en orginele Evo velgen doen een vermogen.
’t is eigenlijk te laat voor een Evo, dan maar beter een 8 kleps Integrale, voordat ook die onbetaalbaar worden.
Vergis je niet met deze wagens, alles zit moeilijk (onmogelijk) berijkbaar en ze zijn erg gevoelig voor onderhoud. De motorruimte is oorsrokelijk bedoeld voor een 1300 voorwielaandrijver toen de Delta uitkwam.
Bakken, difs en koppelingen om een paar zaken te noemen en hoop iedere dag dat de electronica je niet in de steek laat, want ook dat kost een vermogen.
Orichy zegt
Mooie auto die Delta Integrale, maar persoonlijk vond ik de Ford RS200 nog net wat mooier.
BeQuietAndDrive zegt
Ik heb deze auto gezien afgelopen weekend. Ik vraag me toch af of het allemaal wel klopt. Die velgen zijn zeker niet origineel, en originele gaan vinden wordt nog een hele opgave. Die koplampen komen uit de 8V/16V en zijn niet van een Evo I. Nu kan dat mogelijk met de Japanse uitvoering te maken hebben misschien. Dat laatste geldt ook voor de antenne rechts achter op, wat is dat voor plaats?
De prijs was helemaal absurd, er werd gewoon Evo II geld voor gevraagd en dan ken ik nog wel wat flink mooiere uitvoeringen.
baasbas zegt
Hmm… Veel kilometers mee gemaakt…
baasbas zegt
Hmm… dat werkt niet
zo dan
http://www.homeoftheunderdogs.net/game.php?id=2162
rufctr01 zegt
De uitgeklopte wielkasten zaten op de Golf 2 G60 Rallye en niet op de gewone G60, daar zaten plastic spatbordverbreders op.
kcoupe24 zegt
De wielen zijn aftermarket, en deze Delta is geen special edition voor de Japanse markt. Die was te herkennen aan een blauw gele striping over de motorkap en dak, en verder zaten daar de ‘normale’ integrale velgen onder.
http://www.italiaspeed.com/2004/cars/lancia/12/delta/scrapbook.html
Desalnietemin ook een fantastische auto.