De Lancia Delta HF Integrale is helaas weer een stukje zeldzamer geworden na deze crash.
Het is nooit fijn om een auto in de kreukels te zien, maar het is extra pijnlijk als het om een liefhebbersauto gaat. Dat was het geval bij de auto die gisteren in Brabant tegen een boom belande. Het betrof namelijk een fraaie bordeauxrode Lancia Delta HF Integrale.
Het ongeval vond gisteren rond kwart over acht plaats in Eindhoven, ter hoogte van de Karel de Grotelaan. De Lancia kwam daarbij op hoge snelheid in aanraking met een boom. De Lancia Delta raakte bij deze crash total loss. De eigenaar kwam er zelf helaas ook niet volledig zonder kleerscheuren vanaf. Hij werd verzorgd in de ambulance, maar hoefde niet meegenomen te worden naar het ziekenhuis.
De precieze toedracht van het ongeluk is niet bekend. Feit is wel dat de weersomstandigheden gisteren niet optimaal waren. Vierwielaandrijving en de rallyachtergrond van het model hebben het ongeval helaas niet kunnen voorkomen.
Het gaat om precies te zijn om een Lancia Delta HF Integrale 16V uit 1991. De viercilinder met zestien kleppen produceert 196 pk. Met een gewicht van 1.260 kg zit je in 5,7 seconden aan de 100 km/u. Als je niet op een boom klapt, moet dit goed zijn voor het nodige rijplezier.
112brabant spreekt overigens van een “zelfgebouwde auto”, maar waarschijnlijk hebben ze iets verkeerd begrepen. Het zou wel kunnen ze dat bedoelen “zelf opgeknapt”, wat het ongeval extra zuur zou maken. Hoe dan ook, de Lancia Delta HF Integrale is een pareltje, die we niet graag op zo’n manier aan zijn einde zien komen.
Foto’s: Venema Media
E34M5Touring zegt
Modernere intercooler zo te zien. Wellicht een beetje gekietelt. Beste klap geweest, kun je toch zien dat 90ties veiligheid niet veel meer voorstelt. Zonde vd Delta. Maar goed, in ieder geval geen zware verwondingen.
posthumus zegt
@E34M5Touring: Wellicht zelf 70’s veiligheid… Delta ging al een tijdje mee eer ze bij de EVO II uitkwamen. En veiligheid was nooit de hoogste prio.
Wel echt eeuwig zonde. Gelukkig kan de eigenaar het navertellen
chrisvis zegt
@E34M5Touring: 1260kg….voor een auto uit de ‘80s. Dan zou de veiligheid toch wat beter mogen zijn. De golf 1 gti woog -dacht ik- rond de 800kg en mijn Peugeot 206 gti was 1000kg
SvenskaAeroplanAB zegt
@chrisvis: Sinds wanneer heeft veiligheid met gewicht te maken? Bij de introductie van de Smart deden ze een frontale botsing met een oude Volvo baksteen, en dat kun je 10x beter in de Smart zitten…
mondial zegt
@svenskaaeroplanab: Die smart had een hele sterke kooi, zonder kreukelzones, want ja die ruimte heb je niet. Door die sterke kooi komen alle g krachten op de inzittenden, met de dood als gevolg. Ondanks dat de auto relatief heel blijft.
tymo zegt
@svenskaaeroplanab: dat was geen Smart maar een Renault Modus. En een man met regenjas en gleufhoed vertelde mij eens dat de Volvo geen motorblok had.
SvenskaAeroplanAB zegt
@tymo: oh ja, ik zie het. De Smart was tegen een S-klasse: https://youtu.be/gvTjDyyOhJo
melcon zegt
Dan mag die man met de regenjas een bezoekje brengen aan de opticien, ze rijden die volvo nota bene naar de test/crash locatie toe(!). Net als de modus overigens. Als er geen motor in zit waarom dan de rook?
https://images.cdn.circlesix.co/image/1/450/0/uploads/comments/2015/05/screenshot_2015-05-22-01-33-06-555edc2e99f84.png
chrisvis zegt
@svenskaaeroplanab: sinds wanneer gewicht met veiligheid te maken heeft???? Ik dacht dat dit er bijna alles mee te maken heeft. Auto’s zijn de laatste jaren zwaarder geworden door het toenemend gebruik van veiligheidsuitrusting. Staal word vervangen door aluminium om dit enigszins te compenseren. Al die airbags en dingen zoals abs, esp, ed die wegen echt geen paar kilo’s hoor…
w0o0dy zegt
Die auto’s zijn beide geen 4wd en hebben geen turbo en intercooler. Deze wel. Bovendien heeft een Integrale ook behoorlijk sterke ophanging en zware veren/dempers en forse remmen on de auto gehomologeerd te krijgen voor de (group N) rally klasses.. Daarnaast is de auto ook iets groter dan beide.
mnmg71 zegt
@w0o0dy: group A
atrak zegt
Risico van het vak. Vraag maar aan David Roelvink.
Poulusma zegt
Zal wel aan de familiienaam liggen, Dave ook al ;-)
rollingstoned zegt
@atrak: Dave Mongoolvink bedoel je?
johnhert zegt
@rollingstoned: Nu verlaag je je tot zijn niveau…
rollingstoned zegt
Veel lager konden we toch al niet zinken ?
toedeloe zegt
Heb vorige eeuw een paar keer in zo’n apparaat gereden. Bij ongeveer 2800 rpm komt de turbo er met een enorme klap in, daaronder gebeurt er vrijwel niets. Vierwielaandrijving gaat je dan ook niet meer redden op een natte rijbaan .
SvenskaAeroplanAB zegt
@toedeloe: klopt ja, is echt wel een auto met een evil side..
w0o0dy zegt
Als je onder de 2800 toeren rijdt dan gaat er eigenlijk al iets niet goed. Daar is dit ding niet voor bedoeld, tenzij je aan het manoeuvreren bent naar je parkeerplaats of zo. Maar het klopt. De turbo komt er best lomp in. Iets minder gas geven bij lage toerentallen en dan is het geen issue. Een probleem van dit soort auto’s is vaak dat de bestuurder niet genoeg ervaring heeft en dan schat je best regelmatig de situatie verkeerd in. Dat kan bij zo’n auto best snel tot brokken leiden. Jammer want de auto zag er best netjes uit
BeQuietAndDrive zegt
@w0o0dy: als de boel koud is dan hou ik m ook onder de 3000 toeren hoor. Laat ‘ie ook wel merken. Verhaal over turbogat klopt maar ik vond dat vooral bij de 8V lastig. De 16V laat zich veel gemoedelijker rijden door meer koppel bij lage toerentallen. De 16V kun je soepel mee in het dagelijkse verkeer rijden.
w0o0dy zegt
Ja, maar koud ga je de turbo nauwelijks aanspreken neem ik aan… Een turbo die er lomp in klapt is vooral een probleem bij rustig rijden en dan veel gasgeven. Het doseren is best te doen. De 8v heeft zelf (voor de turbo) al meer kracht onderin dan de 16v en de afstelling is anders. Daardoor rij je die 16v ook meestal wat anders..
BeQuietAndDrive zegt
Om maar even aan te geven dat je er prima mee kunt rijden, ook bij 2.800 toeren ;) Uiteindelijk komt het altijd neer op het verstand van de bestuurder, en het gebruik van diens rechtervoet inderdaad.
Alleen wat je zegt kan ik niet helemaal rijmen. Een 8V heeft niet meer kracht onderin dan een 16V. Een 16V trekt in de praktijk aanmerkelijk beter bij lage toeren. Ik weet dat de specs op papier niet veel van elkaar afwijken, maar dit is wel te zien in de PK/koppelcurves. De overgang naar het moment waarop de turbo erin komt, lijkt daardoor minder abrupt. Misschien kom het wel daardoor.
mnmg71 zegt
@BeQuietAndDrive: ik heb beide en er is natuurlijk bij beiden een turbogat maar een listige auto is het totaal niet. Uitstekende wegligging, remmen etc en de turbo komt er echt pas bij 4000 toeren echt in en dan rijdt je toch aardig door, en dus met aandacht mag ik hopen :))
BeQuietAndDrive zegt
Correct, ze rijden makkelijker dan veel mensen denken. Ik heb zelf een 16V, en heb ook 8V’s gehad in het verleden.
degrotemuis zegt
Zonde! Ziet eruit alsof het een mooie was.
Je ziet wel meteen wat euroncap gedaan heeft voor passieve botsveiligheid. Een moderne auto zou minder gekreukt zijn in het bestuurders compartiment. Wel goed om te lezen dat de bestuurder er relatief goed uit kwam.
mennok zegt
Zo zonde..
moveyourmind zegt
Waarom zou je in vredesnaam een Lancia Delta HF willen laten lijken op een Cybertruck…
Nou ja, best goed gelukt, de daklijn lijkt sprekend net als de onbreekbare ramen van pantserglas. Maar blijf het rare jongens vinden die boomknuffelaars.
donaldjgarrison zegt
Den Dave
ericd zegt
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat wegen na maandenlange droogte extra glad zijn door de regen, omdat de opgebouwde rotzooi van rubber en olie dan boven komt boven drijven. Zonde, want in deze kleur is het de Integrale zu haben. Jemig, de kooi is niet bepaald heel gebleven. De plaatjes zou Integrale eigenaren ertoe moeten zetten een veiligheidskooi in te bouwen.
Design_Driven zegt
Zuur, zet er uit al een pareltje. Dat de bestuurder hier uberhaubt van weg loopt is een wonder. Flinke klapper en niet bijster veilig zo te zien.
toniominestrone zegt
Door al dat gezeik over veiligheid lijden alle hedendaagse auto’s aan obesitas.
deSjonnies zegt
Of omdat mensen steeds beroerder rijden ?
davelepeef zegt
@toniominestrone: vicieuze cirkel hè. We willen alle luxe en comfort > meer gewicht > meer energie bij aanrijdingen > sterkere auto’s nodig. Rewind & repeat.
vacano zegt
zonde.
elke auto ziet er zo uit als je tegen een boom of flinke paal knalt
mashell zegt
Nee hoor, Bij een moderne auto blijft het stuur op z’n plek, en wordt de deur niet vervormd bij een frontale aanrijding. Er is de laatste 30 jaar een grote vooruitgang geboekt op het gebied van crashveiligheid.
karhengst zegt
Als ik de camber op foto twee zie kan hij met deze stance zo het tuningcircuit in.
deSjonnies zegt
Grootste misvatting met AWD is dat je niets kan overkomen met slecht weer.
Een AWD is listiger omdat je jezelf veiliger waant, maar als’ie gaat en je bent niet bij de les is’ie verrekte moeilijk om weer onder controle te krijgen. En dit is een wagen met pure mechanische AWD zonder elektonische assistentie van Robert Bosch en kornuiten.
Geintroduceerd in 1979, dus seventies safety!
Vergeet daarnaast niet dat de Integrales per ongeluk rally-kanonnen geworden zijn, na de ban van Groep B had Lancia onmiddellijk een alternatief voor de Delta S4 nodig.
Maar wel jammer van dit exemplaar.
mnmg71 zegt
@deSjonnies: het is andersom; de integrales werden in serie gebouwd om homologatie mogelijk te maken. Lancia was daarbij eerst bang ze niet kwijt te raken.
competition102 zegt
Ooit kon ik een HF Integrale kopen voor 5000 gulden. Dat geld had ik toen niet, dus het heeft geen zin spijt te hebben. De enige HF Integrale die ik nu nog voor 5000 euro kan kopen, is deze vrees ik.. Sterkte voor de eigenaar!
mark383 zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt wat er op de achterbank ligt? Een soort van wit laken?
mashell zegt
De Gooise matras misschien?
Melvinkorrels zegt
@Mark,
Hij heeft honden waarschijnlijk. Laken over de stoelen om de haren tegen te gaan.
sanderm3 zegt
Oei Brabant… Hedde gij drugs op ?
markos78 zegt
HF Desintegrale
Bram750 zegt
Ben normaal redelijk optimistisch als het gaat om de repareerbaarheid van wrakken, maar deze is enkel nog geschikt voor onderdelen… Zonde!
rickthestig zegt
@Bram750: Valt best mee hoor, volgende week bij de bekende firma in Rotjeknor gewoon weer te koop.
intergrale zegt
Auw….
Als mede HF rijd m’n condoleance aan de eigenaar. Zou er niet aan moeten denken dat je je geliefd hobby zo te moeten zien beëindigen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@intergrale: Als je er 1 hebt, mag je toch minstens de type naam goed spellen…
Robert zegt
@SvenskaAeroplanAB: och, je moest eens weten hoeveel liefhebbers er zijn van de Volvo ‘Amazone’.
tymo zegt
@RRRobert: Amazone is ook de oorspronkelijke naam. Iets met naamrechten ;)
coupedriver zegt
@tymo, nee hoor, het is Amazon. Dus zonder ‘e’ achteraan. Enkel in Zweden stond het er op idd, en de rest van de wereld 120/130.
tymo zegt
@coupedriver: nee hoor, AmazonE is de oorspronkelijke beoogde naam, totdat ze er in Gothenburg achter kwamen dat deze naam qua rechten aan een (ik meen) Duitse bromfietsfabrikant toebehoorden.
coupedriver zegt
Amazon is de naam die Volvo wilde een enkel in Zweden mocht gebruiken, ‘Amazone’ is de naam die Kreidler in gebruik had.
“Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. De auto’s, die bestemd waren voor de export, werden daarom officieel door de fabriek aangeduid met drie model-nummers, P120, P130 en P220, die leverbaar waren in 4 verschillende uitvoering-nummers, 121, 122S,[2] 123GT en ‘Favorit’. In de praktijk bleken de bovenstaande typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto’s door het publiek wereldwijd gewoon resp. Amazon[3] en Amazon Kombi genoemd, de “rechten” van Kreidler ten spijt. “
intergrale zegt
@svenskaaeroplanab: haha klopt en dat weet ik zeker ja.
De “R” is een bewuste keuze alsmede een soort van grap door intimi om mij heen ?.
maferick74 zegt
Vast een 18jarig meisje in de auto van dr vader die niet om kon gaan met het vermogen op een nat wegdek.
sanderm3 zegt
@maferick74: ho ho…op autoblog heet dat een 18jarige Vrouw. Als ze 25 was, was het een meisje ….
bouwt zegt
Een maand geleden op de Boschdijk in Eindhoven ook al een ongeluk gezien een dergelijke Delta HF. Mag toch hopen dat het niet dezelfde was..
deepep zegt
Dit gebeurde vroeger aan de lopende band met deze auto’s zijn idd listig door het turbogat… in Italië stonden ze in de jaren 90 bekend als widowmakers.
mustang750supersnake zegt
poeh,hoop toch dat de bestuurder er daadwerkelijk niks aan over houdt…die wagen zit ECHt goed in mekaar …dash staat omhoog…stoel scheef..hele bodem krom…dak omhoog…pffff….
RogierS zegt
Stevige klapper geweest, gelukkig de bestuurder ok maar de Integrale geef ik weinig hoop……en inderdaad uit ervaring kan ik vertellen dat de veiligheidsvoorzieningen feitelijk uit de jaren ’70/’80 stammen en je daar helaas niet teveel van moet verwachten.
henrie zegt
Niemand die zich afvraagt hoe de boom er aan toe is? Nee..? Ok…
w0o0dy zegt
Nee een boom kan wel wat hebben. En dat blijkt want de auto is opgevouwen als een stukje papier.
cazzo046 zegt
Zon Lambo doet me niks, maar dit is wel heel jammer. Lijkt een hele mooie auto te zijn geweest.
lefty00 zegt
Zonde, maar wat een verschil met huidige autos man qua kreukelzones enzo.
Echt mazzel als je hier normaal uit stapt na zon klapper.
Hadden deze dingen waar echt rally mee gereden is dan al zoiets als een rolkooi verplicht?
mnmg71 zegt
@lefty00: ja rolkooi was toen al verplicht