Viva l’Italia!
Goede genade, lieve mensen. Zojuist zijn de doeken van de meest verrukkelijke auto van dit jaar – en misschien wel dit decennium – getrokken. Het Italiaanse Automobili Amos, het autobedrijf van de excentrieke Italiaanse coureur, verzamelaar en ondernemer Eugenio Amos, heeft vandaag eindelijk haar langverwachte project kunnen onthullen.
Dit is een fijne verrassing, want het was eigenlijk de bedoeling dat de auto eerder dit jaar, tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, onthuld zou worden. Tot groot verdriet van de vele bezoekers kon Eugenio daar nog niet zijn droomproject verwezenlijken. Ongeveer een half jaar later, op Grand Basel, weet de Italiaan gelukkig wél alles voor elkaar te hebben.
Met de onthulling van de Lancia Delta Futurista door het veelbelovende Automobili Amos, zijn we getuige van de wedergeboorte van een legende. Nu zal het meerendeel van de autoliefhebbers deze bolide ongetwijfeld met open armen verwelkomen, maar voor Eugenio betekent de herboren Delta meer dan een verzameling tevreden glimlachen. Zo schrijft hij het volgende over zijn Delta:
“This car means a lot to me. It represents my romantic vision in a world that is too aseptic, too fast, that runs like the wind, superficial and intangible. This car means that I had enough of the car world, both as a client before and as a manufacturer now.”
We begrijpen het sentiment van Amos. Sterker nog, we – of in ieder geval ikzelf – kunnen ons erin vinden. Nostalgie is een ondergewaardeerd gevoel waaraan eigenlijk nog te weinig aandacht wordt besteed. Diezelfde nostalgie betekent echter niet dat alles exact hetzelfde moet zijn als in het verleden. De nieuwe Lancia Delta is een analoge interpretatie van het iconische model, met een aantal hedendaagse twist.
Zo is er uitvoerig gebruikt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel om het gewicht te drukken. Als gevolg weegt de auto ongeveer 1.250 kg. Het vermogen van de krachtbron ligt om en nabij de 330 pk. De versnellingsbak is praktisch origineel, ware het niet dat deze verstevigd is. De binnenzijde van de nieuwe Lancia Delta is magisch. Niet alleen is de combinatie van kleuren fenomenaal, ook de materialen passen haast perfect bij elkaar. Daarbij zijn de tellers analoog en lijken er geen digitale knoppen aanwezig te zijn.
Dit alles komt natuurlijk niet zomaar aangewaaid. Wie het geluk heeft één van de twintig exemplaren op de kop te kunnen tikken, moet tenminste 300.000 euro afrekenen. Overigens vallen ze bij de juiste personen in de smaak, want naar verluidt heeft de oprichter van Singer er al een besteld.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem ubercool, echt wel! Veel geld, maar dan heb je ook echt iets unieks. Wel had ik het gewicht iets lager ingeschat, maar dat terzijde. Mooie wagen hoor.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: dit is waanzinnig gaaf!
e36thuglife zegt
Zó de juu hee dat is kaolo duur.
Zo eentje moeten ze ook van de E30 M3 maken dan koop ik hem wel.
fmgarcia zegt
@e36thuglife: West side G! Succes met 300 large bij elkaar hosselen! Kan niet wachten op de eerste drive by in ‘mijn auto’.
porschepdk zegt
@e36thuglife: voor 300k?
gasmonkey zegt
@porschepdk: thuglife je weet zelluf ?
sanderm3 zegt
@e36thuglife: kaolo?! Ik ken wel een koala en da’s een lief beest
ghengiskhan zegt
Ook redelijk opvallend: 3deurs in plaats van 5deurs. Ik wil ‘m!
tvr1974 zegt
@ghengiskhan: de Delta S1 had ook maar 2 deuren en ik denk dat ze t best of both worlds gezocht hebben…
phdg zegt
@tvr1974: Delta S4
Audi S1
tvr1974 zegt
@phdg: klopt!! helemaal gelijk. Die bedoelde ik
kle500 zegt
@ghengiskhan: had ik gemist! Goed ‘detail’!
ericc zegt
Prachtige wagen. Maar zijn deze wagens gebaseerd op een originele of is het chassis en plaatwerk allemaal nieuw?
phdg zegt
@ericc: De gereïncarneerde Delta Integrale wordt van de grond af aan opgebouwd uit ongeveer 1.000 nieuwe onderdelen. In plaats van de gewilde Evoluzione als basis te gebruiken, kiest Automobili Amos voor de totaal genegeerde, doodnormale 16V’s
uit de tekst van vorige keer post van dit beestje…
dondeboer zegt
@phdg: in feite is dit dus een restomod obv een bestaand chassis en geen echt nieuwe auto. Jammer, maar ook heel begrijpelijk. Logisch eigenlijk, aangezien dat front never nooit aan de huidige voetgangerveiligheidsvoorschriften voldoet.
phdg zegt
@dondeboer: Yep, volgens idee van de singer Porsches.
pomoek zegt
Dat wil pomoek wel!
Hubert zegt
Leuk initiatief, maar waarom kunnen we niet accepteren dat auto’s komen en gaan?
De originele delta’s die nu nog rondrijden zullen het wel overleven. Dus van het origineel zullen we altijd wel kunnen blijven genieten.
Ik zou zeggen, kijk vooruit en spendeer de energie in een waardige opvolger van de Integrale en niet een look-a-like.
spykerboy zegt
@Hubert: omdat vroeger alles beter was….
Hubert zegt
@spykerboy:
Een Lancia vroeger beter??
Ik heb jaren 70 en jaren 80 Lancia gehad. Als er iets slecht was….
crashingduke zegt
@Hubert: Helemaal mee eens.
poursuivant zegt
@hubert: Nee!
*kwijl*
tvr1974 zegt
@hubert: waarom een Porsche Singer of een Jaguar E-type oid kopen en deze niet?
Hubert zegt
@tvr1974:
Die koop ik ook niet!
jorden zegt
@Hubert: helemaal eens. Iets met oude koeien en een sloot. Bouw wat nieuws, innoveer en creëer een nieuw icoon. Maar ik denk dat je allerlei regeltjes en testen kan omzeilen op deze manier.
tvklarenbosch zegt
Damn wat een gaaf ding.
sr20det zegt
Damn
eirmakk zegt
Rode raket knop indrukken en gaan.
mikje90 zegt
Als ik 300.000 euro had, dan had dit bommetje bij mij op de oprit gestaan en was ik er s’nachts ook in gaan slapen.
ikleesookoverautos zegt
@mikje90: ik zou hem in de garage zetten iov op de oprit.
simonferrari zegt
@mikje90: Ik kocht er gelijk een een Singer Porsche naast. Lijkt me heerlijk.. die ‘First world problems’ welke je vandaag weer eens zult pakken.
spykerboy zegt
Heb al op instagram gezien dat dhr “lamborghiniks” er 1 in bestelling heeft… ben erg benieuwd
chimaera zegt
Jeetje wat een ruig apparaat! Lang over een Delta gedacht als eerste auto, nog voordat de prijzen de lucht in schoten. Achteraf spijt dat ik het niet gedaan heb. Ik zou dit toch wel verkiezen boven menig nieuwe supercar.
Wat lijkt het me ook mooi om zo’n wagen te mogen bouwen als monteur zijnde :)
MaartenD zegt
Heel erg gaaf maar 300k?!?! Bizarre vraagprijs
tvr1974 zegt
@maarten020: bizarre prijs vind ik voor een auto waarvan er maar 20 gebouwd worden nog mee vallen.. Al zal die 3ton in NL met alle bijkomende kosten t dubbele bedragen… Aan de andere kant weet ik niet wat t gekost heeft om deze auto zo te “ontwikkelen”. natuurlijk bestond de auto al maar als je ziet en leest wat er allemaal gedaan is neem ik aan dat dit ook getest enz moest worden.. en dan is 5-6 miljoen (20 x 300.000) voor ontwikkelen, testen, goedkeuringen enz enz niet zo veel geld volgens mij…
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Probeer deze maar eens aan je vrouwmens uit te leggen
berlinetta zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Wat moet je met een vrouw als je dit kan hebben? Vrouwen zeuren en zijn ongesteld, deze auto is altijd in voor een pleziertje.
baklava zegt
Oh wat gaaf is dit! Wel in geel graag!
desjonnies zegt
And then, all of a sudden Amos was shaken by the raw sound of a four cylinder boxer engine and something that appeared to be sonic blue shiwed up in his rear view mirror; my God ’t was a real Impreza WRX STI GC model, a real works 2-door Impreza, the boxer spewed and barked aggressivly, vomiting flames from its exhaust, Amos saw the origional roof lid was opened, he heard the the boxer go into sixth gear into the night.
It was one illusion less for Amos, one experience mkre, you can’ t beat the Japanese…….
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Haha mooi geschreven. En toch moet dit ding jou ook een glimlach bezorgd hebben denk ik zo.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Natuurlijk is het een fantastische wagen, alleen, weet je, soms kijk ik naar mijn 2-deurs Impreza (die mijn vrouw haat !) en wil ik hem verkopen, maar toch, als ik dit zie denk ik : Houwen Sjonnie, houwen die hap, hij heeft het geld al gekost en Teo eet geen brood !
viezefreddyw zegt
@desjonnies: TEO uit Engeland lekker houden. Ik heb het idee dat je er een hoop werk en manuren in hebt gestoken. Mijn vriendin haat ook wel eens wat, de kunst is om er niet te vaak naar te luisteren.
BaRa zegt
@desjonnies: Waarom haat de Imprezza je vrouw?
mrtrex zegt
Ik dacht eerst: “huh, wat doet het M logo op de teller” maar bij nadere inspectie lijkt er AA te staan. Lijkt er wel erg veel op!
dirkiii zegt
Doe mij het orgineel maar,
bmwfreak038 zegt
@dirkiii: je bent de enige
jjcp zegt
Vet ding. Alleen voor 3 ton, had ik toch liever gezien dat ze er een echte drie deurs van hadden gemaakt, dwz. de voordeuren verlengt hadden. Nu, tja vind ik het eigenlijk een beetje stom uit zien, had hem dan vijf deurs gehouden.
sanderz28 zegt
@jjcp: dat viel mij ook op, de deuren zijn een cm of 10 te kort. En verder vroeg ik me af of de lampen in de studio stuk waren tijdens het maken van de foto’s…
racerx zegt
@jjcp: ik vraag me af wat ze er voor 3 ton aan motorisering inhangen.
Sir_Vmax zegt
Dit geintje nu ook doen met volvos 140 en 240. Zou wel gaaf zijn imo
bennyblisto zegt
Heel nice, prachtige eenvoud en kwaliteit, dat interieur. Van veel analoge knoppen en tellers wordt ik erg blij!
Yzord zegt
mooie auto, maar imo geen drie ton ‘waard’. Maar hij oogt wel lekker old school ?
desjonnies zegt
Ik zou alle liefhebbers, dromers en doeners één tip willen geven:
Er staat een witte RHD Impreza WRX STi tyoe R – de tweedeurs- te koop op marktplaats voor slechts 10000 ekkermannen. Ik kan jullie de wagen van harte aanbevelen want ondergetekende joeg hem een jaar of 8 geleden in Engeland zo hard over een roundabout heen (overigens geheel per ongeluk) dat hij bijna op de bagagedrager van een motorrijder eindigde.
Ze zijn goed naar LHD om te bouwen en ik eet mijn borsthaar op (en rughaar) als de tweedeurs uitvoering niet nog gewilder wordt dan de Delta Evo’s.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Linkje? De enige witte voor 10000 Ekkermannen die ik kan vinden op Marktplaats is een vijfdeurs…
kilum zegt
@desjonnies: Lang geleden heb ik foto’s langs zien komen van jou 2 deurs Impreza project. Hoe staat het er eigenlijk mee. Is die helemaal af?
desjonnies zegt
@kilum:
Er zit inmiddels een zes versnellingsbak in uit een bugeye met cardan en aandrijfassen en hij rijdt gewoon, er moet alleen nog een echte road trip meegemaakt worden, diep de Ardeche in of de Pyreneneën
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Kan ik mij aanmelden als vrijwilliger? Mocht je er zelf geen tijd voor hebben…
tge1 zegt
Leuk hoor, maar kom op zeg, driehonderdduizend keiharde euro’s voor een snelle retrosedan….
tge1 zegt
@tge1: retrohatchback. Oeps. :-)
rolov zegt
@tge1: en waarom dan wel een half miljoen voor een singer?
Dizono zegt
Tja, voor dat geld had ik toch graag gezien dat ze de voordeuren wat verlengd hadden. Nu is het wel heel erg een vijfdeurs met dichtgelaste achterdeuren.
zo ongeveer dus:
https://i.imgur.com/t2QKSuJ.jpg
kniesoor zegt
@dizono: briljant ! ??
kniesoor zegt
Wil niets afdoen aan de auto, ‘t is een prachtig project. Maar heb voor dat geld toch liever een 991 GT3 RS, ook al is die veeeeeeel minder zeldzaam.
Dutchdriftking zegt
Aan de ene kant écht geweldig, maar aan de andere kant, als je 3 ton kan stuk slaan op een nostalgisch speeltje, dan kan 4 ton ook. En dan tóch liever een Singer…
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: En dan tóch liever een speeltje van Alfaholics… Hou ik nog geld over ook.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Die gasten maken inderdaad ook p*rno op wielen!
lacker zegt
Wat doet de kleur boswachtergroen het toch altijd goed op auto’s en motoren!
bentley1969 zegt
Mooie auto… de vraag die ik veel belangrijker vind… komt Lancia nog terug?
Dizono zegt
@bentley1969: Als je die vraag belangrijk vindt ga je het antwoord waarschijnlijk niet zo leuk vinden.
bentley1969 zegt
@dizono: I know… ik heb een zwak voor ‘kleine’ merken… Saab, Lancia, TVR, Wiesmann, Spyker…
Dizono zegt
@bentley1969: een hoop mensen hebben een zwak voor die merken, alleen bijna niemand kocht ze ook daadwerkelijk…
rollingstoned zegt
Yes please!
toyotaprius zegt
Dan verkoop je toch de boot?!?
lecomte zegt
Hier word ik toch wel een beetje hebberig van.
HZW zegt
Mega duur en nog 2 deuren minder ook, doe mijn maar het origineel.
jerremaister zegt
Dit is gewoon vet!
autoriteit zegt
Ik kan deze auto zeker waarderen, wat een prachtige auto is dit. Lekker old school met een modern tintje. Net zo fijn als die splinternieuw gebouwde Porsche 993 Turbo.
healey zegt
Dit is geen interpretatie, het is gewoon een fantasieloze kopie. Maar ach, als hij er blij mee is.
fouadski zegt
Is dit volgens jullie echt 3 ton waard?
ikleesookoverautos zegt
Ik heb deze liever dan een Singer. Damn wat een geweldig gaaf apparaat!
adjudant zegt
Ik word hier heeel hebberig van. Jeetje, wat een pareltje. Alleen die prijs, die Italianen durven hoor. De gek betaald toch wel is het motto.
dirkv zegt
Wat een vreselijk gaaf ding. En die bruine stoelen zien er uit of ze heerlijk zitten.
alloallo zegt
Prachtig! Doet me terugdenken aan de Lancia Hyena. Een moderne versie van de Hyena is ook geen slecht idee.
lambowambo zegt
Wat een gaaf project. Die prijs zal waarschijnlijk geen enkel probleem zijn om de auto’s te slijten. Ik ken (nou ja, volg) verschillende flink vermogende automotive instagrammers zoals powerslidelover en lamborghiniks die er een besteld hebben. Dat is het type gast met haast oneindig liquide middelen, dus die 20 stuks zullen al lang pleiten zijn.
Eduardo Cuvelier zegt
Amos Lancia Delta Futurista – Score :
– Timecop1983 : ‘It Was Only a Dream’
– https://www.youtube.com/watch?v=atg0Mvp6FKc