Als eerste in Nederland konden we vorige week al schetsen van de nieuwe Lancia Delta tonen. Vandaag is de onthulling in Venetië, maar de officiële info is reeds beschikbaar.
De photosjop van vorige week zat erg dicht in de buurt want de lijnen ogen zeer bekend. Het is uiteraard nog een conceptcar maar als Lancia dit beeld weet vast te houden dan wordt het een hit. Ik vind ‘em echt zeer mooi geworden! De naam van de concept is officieel “Delta HPE” en zal in 2008 op de markt komen.
Op de autoshow van Parijs, eind deze maand, zal Lancia dit concept voor het eerst aan het publiek laten zien. De ontwerpers lijken geïnspireerd te zijn door de Beta HPE uit de jaren ’70. Verder is in het interieur gebruik gemaakt van o.a. hout, chroom, leer en alcantara. Qua technologie zal ook deze Italiaan worden uitgerust met het inmiddels bekende Blue&Me-systeem.
De nieuwe Delta zal waarschijnlijk in de klasse van de Volvo C30, BMW 1-serie en Audi A3 vallen. Maar met de afmetingen van 4,50 meter lang, 1,80 meter breed en 1,50 meter hoog werd ook de V50 al genoemd als maatstaf.
Update, het volledige persbericht:
De langverwacht Lancia Delta HPE Concept Car maakt zijn werelddebuut tijdens het 63ste Internationale Filmfestival van Venetië. De auto is geïnspireerd op de sportieve, praktische en elegante Lancia Beta HPE die in de tweede helft van de jaren 70 Lancia’s antwoord was op een sportieve en praktische hatchback (shooting break).
Lancia’s nieuwste creatie biedt comfort, reisgemak en is verzekerd van veel interieurruimte. De concept is 4,5 meter lang, 1,8 meter breed, 1,5 meter hoog en is rank en sportief om te zien. Na onder andere de Fulvia, de Beta HPE, de Prisma, de Dedra en de Lybra is dit Lancia’s nieuwste toonbeeld van een middenklasser.
Het eerste dat opvalt, is de styling van de auto; het overhangende dak, de grote achterruit en de chromen grille; een moderne interpretatie van Lancia’s klassieke grille uit de jaren vijftig. De chromen randen rondom versterken het vele glas en geven de auto een extra sportieve tint.
Het tweede punt is dat de Delta HPE Concept veel ruimte biedt aan zowel bestuurder als passagiers. Dankzij zijn wielbasis van 2.700 mm is er uitzonderlijk veel binnenruimte. Passagiers ervaren de ruimte, het comfort en de luxe als die van een limousine.
De derde troef is het comfort van de auto. Tijdens het rijden is het opvallend stil in de auto. Het geluidabsorberende (zonne-)dak is hiervoor mede verantwoordelijk. Van op het stuur te bedienen Bose Hi-Fi tot automatische dualzone climate control, alles is aanwezig. Comfort betekent ook veel bagageruimte. De Delta HPE Concept heeft meer dan 400 liter bagageruimte, maar dat is dankzij de verschuifbare achterbank te veranderen. Verder veel techniek en luxe zoals ‘Blue&Me®’. Dit technische hoogstandje is tot stand gekomen door samenwerking tussen Microsoft en FIAT Auto. Blue&Me® biedt de mogelijkheid om met een mobiele telefoon voorzien van Bluetooth® handsfree te kunnen bellen. Tevens is het mogelijk om digitale muziekbestanden via een aangesloten memory stick te beluisteren. Nieuw is de SMS-reader, hiermee is het mogelijk om het Blue&Me® systeem een SMS te laten voorlezen. De SMS hoeft dus niet meer op het scherm van de telefoon afgelezen te worden. Dit verhoogt uiteraard de verkeersveiligheid, omdat men de aandacht op de weg kan houden.
Een andere kwaliteit van Lancia is het design van het interieur. De Delta HPE Concept maakt hier geen uitzondering op. Lancia’s style centrum is er verantwoordelijk voor en het interieur lijkt eerder op een lounge dan op een binnenkant van een auto.
De vijfde, aan het design van het interieur gekoppelde waarde, is het gebruik van de beste, verfijnde materialen. Dit maakt de auto niet alleen mooier, hij voelt letterlijk ook prettiger aan door de fijne en zachte materialen zoals hout, chroom, alcantara en leer.
Tot slot is de Delta HPE Concept ontworpen voor zowel diesel- als benzinemotoren die allemaal voorzien zijn van een turbo en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie. De vermogens lopen uiteen van 120 tot meer dan 200 pk.
vr6 rijder zegt
De voorkant is prachtig, maar ze hadden de daklijn aan de achterkant wat meer naar beneden moeten trekken, maar dat is een kwestie van smaak
Rob zegt
Zeer fraai.
rjb zegt
Inderdaad vr6 rijder, dat is ook mijn kritiekpunt: nu lijk het teveel een MPV.
Bram zegt
Het is een bijzondere auto, toch jammer dat die achterkant ‘m wat minder stoer maakt. De naar boven lopende lijnen ter hoogte van de C-stijl maken het inderdaad beetje ‘mpv-achtig’. Je zou bij deze auto toch een visueel en fysiek lager op de weg hangende auto verwachten..
Toch een erg mooi ontwerp, en origineel!
Jerro zegt
fraaie auto, maar hoor je nooit weer wat van.. ook in 2008 zal het wel stil blijven.. of ze vlakken m af, zonde, want deze is echt mooi
Henk zegt
Ik vind het positief dat Lancia bezig is met deze auto. Die bekenede lijn komt volgens mij ook gedeeltelijk van de Seat Atlea. DIe heeft een soortgelijke daklijn en vouw over de zijkant. Maar dat kan aan mijn verbeelding liggen.
Verder ben ik het met VR6 rijder eens dat als de daklijn verder af zou lopen hij een sportiever uiterlijk zou hebben gehad.
Ejay zegt
Ik dnek dat het niet zozeer de daklijn is, maar de te hoog geplaatste achterlichten. Verder is het een mooie auto, die helaas na de conceptperiode er veel minder zal uizien denk ik.
Nadeem zegt
Erg mooi…… maar, It’ll never get built like that.
ashton zegt
eindelijk nog eens een mooie concept car
@ ejay
jep, ik hoop dat er nog wat van overblijft na verloop van tijd, maar ik vrees er een klein beetje voor, we weten al niet eens wat we morgen gaan tezien krijgen dus afwachten
rjb zegt
Ik zou niet weten waarom ie niet zo in productie zou kunnen gaan? Oke er zullen wss andere koplampen en achterlichten op komen; maar verder die ik toch niks verandert worden. Ik had liever een iets sportiever model gezien, maar dat zal voorbehouden blijven aan Alfa. Zoals Autovisie schrijft:
“Met de introductie van de Delta laat Lancia zijn sportieve imago achter zich en werpt zich volledig op elegantie en luxe.”
JeffreyG zegt
hij is heel erg mooi gevormd
een erg goede concurrent voor de BMW 1-serie lijkt me :)
van mij mag hij al in 2007 komen ;)
dat is eigenlijk het enige minpuntje van dit hele nieuwsbericht :P
motoren lijken ook in orde met vermogens tussen de 120 en 200pk ;)
Dink zegt
AutoVisie heeft gelijk. Wim Oude Weernink – schreef diverse Lancia-boeken – en weet als geen ander dat ‘elegantie en luxe’ de hoofdstijlkenmerken van Lancia zijn . . . Zalige auto’s . . . Hopelijk zie ik halverwege deze maand wat meer van deze Delta. Een maat is op pad in Turijn vanwege 100 jaar Lancia . . . en die brengt vast lekkere plaatjes mee.
autoblogger zegt
Update: het volledige persbericht is toegevoegd en klik op de afbeeldingen voor een groter formaat…
Nee! Die andere Rick zegt
Voorkant is mooi, achterkant wat minder. Beetje een mix van verschillende auto´s Altea, C30………Ik had eigenlijk gehoopt naar aanleiding van die fotosjop en de naam Delta dat men ook weer met een Delta Integrale op de proppen zou komen…….maja the night is still young……
Michiel_vd_Brink zegt
Foto’s van de persintroductie:
De plaatjes laden door het vele doorlinken misschien wat traag…
Franqie zegt
Ik vind het een prachtig ding, alleen dat grote stuk plaatwerk boven de achterlichten en achter/onder de achterste zuiruitjes vind ik iets te groot, misschien hadden ze het glas daar juist (visueel) door moeten trekken zodat het zeg maar aansluit op de onderkant van de achterruit.
stefan zegt
lijkt op een mpv echt jammer de oude delta’s waren echt mooi maar deze lijkt op een koreaan
slk55 amg zegt
@Stefan,
hoe kan je nou zeggen dat dit prachtige ontwerp op een koreaan lijkt? Deze auto heeft veel meer stijl dan een koreaan, en is met veel luxere materialen gebouwd.
Zo als ik al zei vind ik dit een prachtige concept. vooral de voorkant ziet er stijlvol en typisch ‘Lancia achtig’ uit. Verder zit het met de motoren ook wel goed (120-200pk).
Maar een schoonheid als dit hoeft geen verkoop succes te worden, kijk maar naar de Lancia Y, is in mijn ogen ook een prachtige auto, maar word maar heel weinig verkocht.
Daantje zegt
Echt een mooie auto. Zo’n model zullen de dealers hard nodig hebben want Lancia is helaas ver weggezakt dus dit model moet de verkopen een flinke impuls gaan geven en met dit design gaat dat zeker lukken.
w0o0dy zegt
de dames zijn toch altijd weer fraai bij die italiaanse introducties en beurzen….
Een Y is best een geil karretje maar toch een tikkeltje overdreven om er dan een meid met de benen wijd op te leggen ;-)
autoblogger zegt
Misschien wil ze de “Y” uitbeelden?
w0o0dy zegt
dat zal het zijn! sorry voor mijn bijzonder platte uitleg ;-) Het was niet mijn bedoeling het niveau op de site omlaag te halen, nee echt niet!!
Dink zegt
PR van Lancia is niet optimaal. Maar daar komt binnenkort verandering in ;)
Wim zegt
die jongedame zullen we van de motorkap moeten schuiven :P
nou wordt het moeilijk kiezen: Alfa of lancia…….hmmmm
Bert zegt
Ik zit al 4 jaar op de opvolger van de Delta te wachten. Ik heb de Fiat Stylo gekocht die mij heel goed is meegevallen (fantastisch comfort). Voor de Stylo had ik een kanariegele Delta HPE TD, mijn leukste auto tot nu toe. Door de kleur had ik HEELVEEL beziens.
Door allerhande kortingen via mijn werk en nog steeds geen Delta heb ik in mei een Alfa 159 TD gekocht, zo goed als full-option. MAAR als de nieuwe Delta meevalt zit het er dik in dat ik hem aanschaf.
joris zegt
ik zelf heb een integrale dit blijven toch de mooiste die heeft teminste een gevaarlijke look met een bult op de motor kap en de brede wielkasten de opvolger was al wat getemd en nu deze nieuw delta nog meer dat vind ik jammer. hij heef niet echt meer die gevaarlijke look waar je aan zag dat hij ook echt snel was(is)
peter zegt
Concurrent voor de BMW 1 serie ???
jongens , jongens meen je dat nu echt !!!?
Ik weet dat er in Belgie en Nederland niet zoveel liefhebbers zijn van ialiaanse wagens maar deze Delta vergelijken met een 1 serie is tch wat overdreven hoor deze auto is even groot en heeft veel meer binnenruimte dan een 3 serie of zelfs een 5 !
Heb zelf niets dan problemen gehad met een 320i (e30) , 325i (e36) mijn vrouwtje haar fiat coupe (1.8 16v ) heeft nu 255.000 km op lpg en rijd nog als een klok ! NOOIT iets anders gebeurd dan onderhoud en slijtage onderdelen (remmen , uitlaat enz) mijn eigen Lancia Kappa 2.0 v6 turbo (ook lpg) is nu bijna op na 300.000km ! hetzelfde als de fiat enkel onderhoud en slijtage delen (1x remschijven en 1 x uitlaat !!!)
Dat kon van mijn beemers niet gezegd worden die stonden iedere paar maanden voor iets in de garage , nog gezwegen over onze oude golf en passat jongens dat waren rommelkarren !!
Ben nog steeds op zoek naar die zo geprezen Duitse degelijkheid , heb nooit gesnapt waarom een rammelende golf op opel astra in de verkoopslijsten altijd op 1 staan .
niet gekend is onbemind he !! , nu ga ik ook niet de fiat groep op nr1 plaatsen hoor , maar er wordt teveel gezeverd over italiaanse auto’s wat totaal niet klopt en visa versa voor de duitsers .
Dirk zegt
Wel Peter dat vind ik nu eens mooi gezegd.
Heb zelf een Croma 1 gehad, een 2.0i.e. Heb die wagen uitsluitend binnen gedaan in de garage voor onderhouden en slijtageonderdelen, nooit iets anders aan geweest.Toch moest ik alsmaar Fiat/Lancia/Alfa vooroordelen aanhoren.. Het beestje had 250000 km toen ik ‘m doorverkocht aan een kennis, die er zelf nog 3 jaar mee heeft gereden.
Wil nu niet gaan vitten op bmw in het algemeen, maar heb nu een bmw 320d van de firma, die op 4 jaar tijd al meer in de garage heeft gestaan dan mijn Croma in 10 jaar…
Denk er sterk aan om als volgende wagen terug eentje van de Fiat-groep te nemen. O.a. Het prachtige design van deze nieuwe Lancia Delta spreekt me enorm aan!!