In maart zal de productieversie van de nieuwe Lancia Delta zijn debuut maken in Genève en na de zomer zal hij arriveren in de showrooms. We hielden er al rekening mee dat hij qua vormgeving veel gelijkenissen zou vertonen met het Delta HPE concept. Dankzij een brutale medewerker in de fabriek, die nu waarschijnlijk moet vrezen voor zijn baan, kunnen we concluderen dat die aanname toen terecht is geweest.
De fabrieksmedewerker filmde met zijn mobieltje het chassis van de Delta en plaatste het resultaat op Youtube. Voor zover we kunnen beoordelen op basis van het kale chassis, is het originele concept behoorlijk in tact gebleven. (via: carscoop)
hapkars zegt
waarom kan de baas er tegenwoordig niet meer van uit gaan dat hij integer personeel heeft?
lincoln zegt
@Dennis .. mag ik volgens de autoblog regelementen ..
die medewerker een asociale lul vinden ..
en vervolgens het filmpje WEL bekijken ??
-edit: Dat is een lastige vraag. ;) –
Thelis zegt
@ hapkars
Omdat de autobloggers ook graag op de hoogte worden gehouden.
Maar wij ze natuurlijk nooit hebben gedwongen om zoiets te doen.
Arnoud zegt
@hapkars:
Omdat die baas zelf zo’n fantastisch voorbeeld geeft?
On-topic:
Ik hoop echt dat Lancia weer op krabbelt en de exclusieve design poot gaat worden van de Fiat groep. En dan hoeft het van mij geen gouden bergen op te leveren. Break-even is goed genoeg. Ergens moeten je designers zich kunnen uitleven en uitgroeien tot sterren.
Poekie Lauda zegt
Jammer genoeg lijkt hij niet echt op de oude Delta :( en ze zullen er waarschijnlijk niet mee gaan rally rijden :(
Christiano zegt
Lijkt me een leuke car… :)
Greg zegt
Dat belooft nog wat! Het silhouet van de achterkant lijkt ongewijzigd vergeleken met de concept Delta. En das alleen maar mooi!!
Het straatbeeld zal er zeker op vooruit gaan als deze auto de weg op gaat.. Italianen kunnen als de beste auto’s ontwerpen…
Silverarrow zegt
Ik denk dat de “cameraman” wel meer te vrezen heeft dan alleen het verliezen van z’n baan…
Toch leuk dat hij daar niks van aan heeft getrokken en deze beelden wil delen met ons :D
ELB zegt
Ja dit wil ik elke ochtend wel zien: van die lekkere previews! Ziet er mooi uit.
èrcé zegt
het lijkt mij dat deze viral een hele slimme marketingstunt is van lancia en deze “medewerker” nergens voor hoeft te vrezen. wereldwijd is dit filmpje de komende dagen op vrijwel alle autosites te zien.
Patrick zegt
Hyundai i30 meets Seat Leon
tt zegt
en wat als dit nu een promotiestunt is om nu reeds wat aandacht te vragen voor dit model? zou me niet verbazen.. Ik ben het eens met ècré : dit is een goede marketingstunt…
jelle zegt
hoe wordt zo een eerste model eigenlijk gemaakt? als er nog geen assemblage lijn voor is, en als er nog andere lancia’s gemaakt worden? ze kunne toch moeilijk de band stilleggen:
” eu, filippoo, stop eens por favor”
“per que?”
” woaaa, efkes motorkappos voor de nieuwe lancia makenos, duurt maar minutosje hoor!
vla zegt
@ Dennis
intact schrijf je nog altijd aan elkaar ;) ik tik graag mensen op de vingers :P
Thom Holwerda zegt
jelle:
Lancia is Italiaans. Niet Spaans.
Verder uitermate leuk apparaat, maar ben het met enkele anderen eens: dit is natuurlijk gewoon een viraal trucje van de snode bazen bij Lancia.
Turbopaultje zegt
Ik vermoed dat Zeus1977 ellende gaat krijgen…………
ELB zegt
Zeus1977 zegt op Youtube:
si… montata vi assicuro è un “mostro” appena posso metto online il video.
Iemand?
Marvin zegt
Op het filmpje zie je wel iemand aan komen lopen :)
Niet netjes van deze medewerker
vla zegt
ik kan je zeggen dat het geen echte Italiaan was, Italianen hebben iets als TROTS! :x
Armada zegt
@ Poekie Lauda.
Lancia wou geloof ik wat meer terug naar zijn roots, namelijk die van luxe sportieve reiswagens. Daar hoort de rallysport niet bij vrees ik.
Wel mooi om te zien dat Lancia voorlopig nog alive and kicking is.
bram zegt
Concurrent van de v50? Geef mij dan maar een v50, die rijd na een mooie rit gewoon nog, en deze lancia zal waarschijnlijk ongeveer als op het filmpje terug moeten keren…
Bisazza zegt
@ Bram Pffffffff wat een kortzichtige simplistische reactie zeg…..
TweetyV6 zegt
@ Jelle
Met de hand natuurlijk.
Voor interieurdelen heb je een zgn. nul-body. Voor de Smart forfour en de Mits. Colt was deze uit masief aluminium gefreesd. Wordt gedaan bij Pininfarina in Duitsland. In de proto-shop worden zo de eerste proto’s opgebouwd. In volgende fasen wordt dit gedaan met de daarvoor bedoelde tooling om de werking hiervan te verifiëren/verbeteren. Voor deze kleine series van 1 – 20 auto’s wordt de assemblage lijn gebruikt als deze stil ligt (b.v. pauze, feestdag, weekend). Dit gebeurt al zo’n 2 jaar voor de uiteindelijke marktintroductie. De body in dit filmpje kan dus al ruim een jaar oud zijn
Hubert zegt
@ jelle,
Ze maken gewoon een proeflijntje en de onderdelen komen doorgaans uit soft-tool gereedschappen.
Hier kunnen ze ook meteen de procesjongens laten oefenen met assembleren en kijken of alles netjes past.
Bisazza zegt
@ ELB:
Hij probeert iets te zeggen in de trend van
Ik kan je verzekeren zodra hij geheel gemonteerd is het werkelijk een ‘Monster’ is (kan in deze zin zowel positief als negatief worden opgevat) Als ik kan zet ik die ook online in de vorm van een video
Oly zegt
hm het heeft zo wel wat weg van een fiat bravo. ik hoop dat het net zoon monster word als de oude en dat ze ook met een intergrale komen.
ELB zegt
Thanks to Bisazza
Jef zegt
Ik zie geen chassis, alleen een koetswerk.
Arnoud zegt
Tjonge wat kunnen sommigen hier koppig zijn. Er is het afgelopen jaar, eigenlijk al jaren, door Lancia gezegd en oa door Autoblog geciteerd dat ze bij Lancia niet meer de sportieve kant op zullen gaan. Er komen dus geen HP’s of Integrale’s. Ze willen terug naar hun ECHTE roots. Exclusieve en prachtige reiswagens maken. De jaren ’80 waren het uitstapje, dit is dat niet. Dit is historisch besef dat wakker wordt. Gelukkig :)
Jurjen zegt
Is dit geen carosserie ipv een chassis?
bram zegt
Lancia is een brok historie, geweldige historie! Daar hoor je mij geen verkeerd woord over zeggen, maar wat moet fiat nou met lancia? Fiat zelf probeert zich steeds luxer voor te doen, alfa romeo behoren ook luxe auto’s te zijn, maserati staat daar dan weer boven en daarboven ferari (Wat kort door de bocht ik weet het) maar waar staat lancia? Misschien moet lancia zich uitkopen en op zichzelf verder, onder Fiat wordt het nooit het grote merk dat het was.
bram zegt
@ Jurjen,
Ik denk dat je dit het best als een zelfdragende carroserie kan omschrijven, wat inderdaad vaak nog chassis genoemd wordt. Dat is strikt genomen dus fout.
jelle zegt
@Thom Holwerda: danku voor de uitleg, als je het niet weet geef dat dan toe, en zever niet over iets wat niet van belang is…of, moei u niet
GeoBem007 zegt
Arnoud: en de Delta is er gekomen in de jaren 80, niet? Veel roots zaten daar toch niet aan. Dus ik heb iets van, als je toch blijft komen met die ‘legendarsiche’ Delta, MAAK ER DAN EEN VETTE SPORTKAR VAN :D
HP, Integrale’s, 125 verschillende versies gaande van York’s tot Martini’s. Dat is Delta. En rally uiteraard ;)
No offence, ok als Lancia zijn roots wilt opzoeken en weetikveelwat, maar dan moeten ze niet met een Delta afkomen. Of hem allesinds niet zo noemen.
Just my 2 cents ;)
Arnoud zegt
@ GeoBem007: Point taken :D
Het is inderdaad dom om deze kar Delta te noemen terwijl je het sportieve verleden van die naam niet wilt eren.
Bisazza zegt
En Alfa luxe??? sind wanneer is dat dan?
Ik dacht dat het als volgt was/is:
Fiat: massa
Alfa:sportief (poor man’s Ferrari)
Lancia: luxe
Maserti: mix tussen sportief en luxe.
Ferrari: sportief…
Alhoewel ik maserati en ferarri erg dicht bij elkaar vind liggen.
En als Bram echt een kenner is weet hij toch ook wel dat het Ferrari is en geen ferari?
Ahura zegt
Wordt vast een mooie auto. Jammer dat ie ook al een oplopende zijruit heeft. Dat hebben de Mazda3, Leon, Cee’d, i30 en Qashqai ook al…
DJD zegt
vind het een beetje een naaier van zijn eigen bedrijf, als ie gaat lopen filmen doe het dan als ie wat meer om het lijf heeft als alleen een chassis. maar wel al erg mooi.
Frasker zegt
Ontslagen worden in 5 stappen…
bram zegt
@ Bisazza,
Als jij het zo ziet dan is Lancia overbodig omdat Maserati behalve luxe ook sportief is? Lancia moet zich onderscheiden en dat niet door een luxe uitstraling, je kan Alfa net zo goed luxe noemen naar mijn mening. Maak van de Delta gewoon weer een bommetje en niet een of andere luxe v50, dat slaat nergens aan behalve in Italie en dat is gewoon te weinig. Fer
Als jij niet snapt dat ferari een spelfout is, dan moet ik jouw maserti ook even opmerken lutser. Ook grappig dat je mij verbeterd dat het Ferrari is en je zelf Ferarri schrijft. Verbeter dan gewoon niemand.
bram zegt
@ Bisazza,
Als jij het zo ziet dan is Lancia overbodig omdat Maserati behalve luxe ook sportief is? Lancia moet zich onderscheiden en dat niet door een luxe uitstraling, je kan Alfa net zo goed luxe noemen naar mijn mening. Maak van de Delta gewoon weer een bommetje en niet een of andere luxe v50, dat slaat nergens op. Dat koopt niemand hier behalve de Italianen en dat is gewoon te weinig. Ferrari en Maserati dicht bij elkaar? Daar moet ik je gelijk in geven hoewel de straatauto’s van Maserati toch echt niet zo sportief zijn als Ferrari hoor!
Als jij niet snapt dat ferari een spelfout is, dan moet ik jouw maserti ook even opmerken lutser. Ook grappig dat je mij verbeterd dat het Ferrari is en je zelf Ferarri schrijft. Verbeter dan gewoon niemand.
Arnoud zegt
@ Bram:
We hebben toch ook nog zoiets als prijs klassen? Als je dat erbij in overweging neemt, wat prima moet lukken met wat gewoon boerenverstand, dan kom jij er ook nog wel achter dat Bisazza de spijker op de kop slaat.
Mustang zegt
Hij wordt erg sjiek zo te zien! Kom maar op!
Solstice zegt
Als SEAT mooie auto’s zou maken kreeg je zoiets als deze Delta. ;-)
bram zegt
Lancia ligt qua prijs toch niet veel boven Fiat en Alfa…?
Papa zegt
Mee eens Solstice!
Ik vind hem “en profil” erg seat achtig…
Rick dos zegt
“Dankzij een brutale medewerker in de fabriek, die nu waarschijnlijk moet vrezen voor zijn baan, kunnen we concluderen dat die aanname toen terecht is geweest.”
Precies, dusssss.
Vraag ik het me toch af, hè? Wanneer kunnen we het filmpje van Guipetto verwachten waarin we zien hoe hij een uitkering aanvraagt? :)
F. zegt
Mooi filmpje maar niet zonder gevolgen…Het goede nieuws is dat Lancia nu echt werkt aan een nieuw model. Het is trouwens een goede timing nu dat de nieuwe Musa het goed doet (bedankt Carla Bruni) Trouwens, voor wie niet kan wachten tot juni: de Delta staat momenteel op de Brussels Motor Show (het prototype) Achteraan op de stand is een zwarte box en wie het geluk heeft er binnen te geraken kan de Delta zien!
Citrofiel zegt
Ik weet het, compleet irrelevant bij deze auto, maar hij lijkt een hoge tildrempel te hebben.
(ik moet toch iets te zeggen hebben)
mashell zegt
Om aan te sluiten bij Citrofiel; deze kleur is niet echt mooi.
Kom op jongens, dit is een carosserie. Er zit geen motor of stuur in, het heeft geen wielen. Ergo: het is geen auto.
Over de vorm valt niks zinnigs te zeggen, dit wordt misshien een Lancia en die doen er vast wel weer zulke rare koplampen op of gekke tierelanteintjes aan dat het weer 3x niks is (ja inderdaad ervaringen gebaseerd op de Thesis).
Citrofiel zegt
@ mashell; Ehm, maar ik zei helemaal niets over… Oooow! Je wilde ook een irrelevante opmerking maken. ;) Hoewel de kleur bij de productieversie verandert/varieert, doet de tildrempel dat niet. Dus je hebt me overtroffen in je irrelevatie. :P
pieter zegt
Lancia past niet zo makkelijk in een hokje als enkelen hier boven geprobeerd hebben.
Ze hebben inderdaad fantastische ‘bommetjes’ gemaakt, maar ook zalige en comfortabele reiswagens. Dat maakt dit merk nu juist zo spannend.
Mijn oude K is bijvoorbeeld zo’n heerlijke reisauto, zij het met wat kuren nu zij op leeftijd komt (defective electrical connection in de display, bij een auto
waarvan de helft van het gewicht voor rekening van koperdraad komt, daar hebbie wat aan)
Ben heel erg benieuwd hoe de definitieve auto er uit gaat zien, super stunt van de marketing afdeling trouwens.
Sorcerer zegt
Dit soort filmpjes wordt absoluut nooit expres gelekt, wil ik er nog even bij zetten!!!!!
(*kuch* waarom zou een autofabrikant het erg vinden als hun design iets eerder te zien is? Verkopen ze er minder om? Nee… Meer naamsbekendheid/vaker in het nieuws? Ja…)
autoblogger zegt
@Sorcerer: inderdaad!
Bisazza zegt
@ Bram. Nou laten we beide onze spellings-stijdbijl dan maar begraven.. Maar dat je meteen met woordenmoet komen als ‘lutser’ vind ik dan weer een beetje typerend…
On topic: Ik vind het in ieder geval weer helemaal top dat Lancia weer eens een nieuw model brengt. Nu nog een beetje marketing eroverheen (wat met bovenstaande wel goed komt) want de introducties van de Y en de Musa zijn zo onopvallend gegaan. Maar ze kunnen het wel: http://www.telegraaf.nl/buitenland/3053663/_Carla_Bruni_weer_model__.html
Gr Vincent
Maarten zegt
Dat is toch de carrosserie??
Menno zegt
bram schrijft,
17 January 2008 om 13:17
Concurrent van de v50? Geef mij dan maar een v50, die rijd na een mooie rit gewoon nog, en deze lancia zal waarschijnlijk ongeveer als op het filmpje terug moeten keren…
Aha Bram ! Ik verkoop toevallig Lancia en ook Volvo….Laat nu het
geval zijn dat ik onlangs een nieuwe V50 diesel heb afgeleverd….en na 11.000 km valt deze “kwaliteitsbak” in de noodloop….en het probleem is niet te vinden… Maar laten we ons inderdaad gaan vasthouden aan het idee
dat Italiaans slecht is dan blijft het exclusief ;) Wat wel is….een Italiaan
dien je goed te behandelen en een ECHTE Zweed wordt op den duur ouder….