Meer dan 70 jaar na de oorspronkele Lancia Aprilia Sport keert de auto terug. Van het orginele model (1938) waren slechts 2 foto’s gevonden. Aan de hand van deze foto’s en met de hulp van moderne computertechnologie heeft Andrea Zagato het oorspronkelijke model uit 1937 opnieuw gebouwd.
Van de orginele versie werden destijds 3 of 4 exemplaren gebouwd, helaas zijn al deze exemplaren verloren gegaan. Van de nieuwe versie zullen maximaal 9 stuks gebouwd worden: 150.000 euro is het prijskaartje… Het eerste exemplaar is alvast een feit, de auto heeft een Aprilia Sport VR4-Motor met 48 pk (4300 rpm) en een topsnelheid van 126 km/u.
Met dank aan Frank voor de tip!
San Sebastiano zegt
Erg gaaf!
Rudeboy01 zegt
:o) Prachtig stukje autogeschiedenis!
bram zegt
Alle oude werden ergens bij een sloop gedumpt denk ik, als deze die toekomst ook maar niet in ogen ziet. Zijn er nog wat specs?
vla zegt
Hier wordt Dekster gek van! En terecht! :P Bella Donna!
autoblogger zegt
@bram: Aprilia Sport VR4-Motor met 48 pk bij 4300 rpm, topsnelheid is 126 km/u… (heb het inmiddels ook aan het artikel toegevoegd)
Arnoud zegt
Laat maar weer verloren gaan. Dit is de omgekeerde badkuip die alle Porsche tegenstanders eigenlijk bedoelen.
Brammeh zegt
Ik vind hem die rode kleur beter staan dan dit witte.
En het lijkt of de nieuwe versie veel breder is, of dit komt door de fotografie.
Al met al, een mooi project! Hulde Zagato!
hubert zegt
@Bram,
Ik denk dat specs bij dit soort type auto’s van secundair belang zijn.
Mooi zou natuurlijk zijn als ze de verleiding kunnen weerstaan en er geen snelheidsmonster van maken, maar gewoon een fijn rijdende open tourer
pierre zegt
regel 1: oorspronkele?
–edit: dank u, is gefixt!–
Verder een fijn wagentje:D
carsofcoolhaven.nl zegt
Wauw wat een pracht project! En dan ook nog precies bij zo’n auto die ik geweldig vind qua stijl. Hele aparte verhoudingen, dat wel, maar wat een boot van een auto zeg!
Dink zegt
Wat een lekker hokje zeg.
mrB zegt
Hele mooie wagen, maar hadden ze niet iets meer moderne technieken kunnen gebruiken, ipv slechts 48 pk?
Willem zegt
de auto op de foto ziet er beter uit dan de nieuwe, (de onderste foto eh!)
Blitz zegt
Hmmmm…. Had gewoon geschiedenis moeten blijven is mijn mening….
dokterjos zegt
De voorlichten zijn niet mooi vind ik.
De Rest is perfect
Luc zegt
Vind het niet de mooiste auto. Vind 150.000 euro wel erg veel.
dekster zegt
Prachtig éih? :D
Maar check eens deze verschillen.
luwek zegt
48pk bij 4300rpm? is het een diesel ofzo?
Arnoud zegt
@luwek:
Nee, natuurlijk niet. Als je een oude auto wil doen herleven doe je het natuurlijk gelijk goed. Dan gebruik je de materialen en productieprocessen die toen gewoon waren. En dan bouw je natuurlijk ook een motor van toen. En die hadden inderdaad niet zoveel vermogen.
Vincegail zegt
Jackie Chan heeft een auto gemaakt?
zondagsrijder zegt
Heel stoer. Zo zouden ze vaker remake’s moeten doen. geen moderne hoge koets, of duffe onderstellen, maar gewoon zonder concessies. Dat er dan een modern motortje inzit is niet zo erg, zolang het ding pittig is, valt het keurig in een vorm volgt functie credo.
auto? zegt
Da’s veel… 48 pk en 126 km/u.
joep zegt
Beetje jammer dat ze er dan nu 9 maken terwijl er origineel 3 of 4 waren… Als je dan toch historisch verantwoord bezig wil zijn moet je ook niet over die drie of vier heen gaan vind ik… Verder wel erg gaaf allemaal hoor, daar niet van! :)
Klassiekerrally zegt
Prachtige reconstructie. Helemaal wanneer je bedenkt dat er weinig materiaal voorhanden was om maten en dergelijke van af te lezen.
Lijkt me zeer geslaagd en in de geest van het origineel. Zijn er foto’s van de motor en de opbouw van dit exemplaar?
Citrofiel zegt
Wauw! Leuk ‘projectje’. Je kunt trouwens wel zien dat die grilles toen ‘in’ waren in Italië.
@ AB; Aan de hand van de eerste alinea: Wat is het nou, ’37 of ’38?
Doewap zegt
Ach Lancia…
Kan Meneer Zagato mijn ouwe Fulvia 1.3S ook weer tot leven wekken…?
Dink zegt
@Doewap: zo’n mooie Zagato?
http://pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=406712
Ik ken wel een specialist met gouden handjes. Waar zit je?
Italian Car Driver zegt
@ Doewap, Ik ben ook in het bezit van een Fulvia, ik zou je best willen helpen, werk er al 7 jaar mee.
Jimmie zegt
Leuk om na 2 jaar het resultaat te zien. (werd destijds aangekondigd bij 100 jaar bestaan Lancia)
Titel van het bericht zou overigens beter ‘Lancia Aprilia Sport door Zagato’ kunnen zijn om historisch correct te zijn ;)
F. zegt
@ Doewap & @ Italian Car Driver :
Enkele jaren gelden was er een Zagato ontwerp voor een Fulvia met heel wat trekjes van het orginele model:
http://lanciacollection.skynetblogs.be/post/4955436/lancia-fulvia-zagato
Italian Car Driver zegt
@ F.
Ja ik ken m, vind het erg jammer dat dit model en de Fulvia Coupe niet opnieuw uitgebracht worden door Lancia (Fiat)
VWLover zegt
Dokter….. Doekje…. mmmmmmmmmmmm
Rick dos zegt
Als ik hun was zou ik die foto’s nog maar eens goed onder de loep nemen.
Ding ziet er niet uit! Misschien de reden WAAROM er geen foto’s van deze auto zijn?
In oud Egypte deden ze dat ook. Beeltenissen van farao’s verwijderen uit hiërogliefen die niet zo populair waren, zodat de mensheid ze zou vergeten….
RenesisHP zegt
Dus Zagato wist vroeger ook heel goed hoe je een auto niet moest maken, om het vervolgens wel te doen. Uitzonderingen daargelaten dan.