Voor een Porsche 911 restomod kun je aankloppen bij Singer, maar er is nu ook een alternatief ‘Oet Twente’.
Het idee van een 911 restomod is niet nieuw. Sterker nog: dat hebben we al vrij vaak voorbij zien komen. Maar er is klaarblijkelijk genoeg vraag naar. Nu is er weer een nieuwe speler in deze nichemarkt. Deze komt niet uit Californië maar uit een minder exotisch oord: Overijssel.
Edwin Lammertink
De man achter deze Nederlandse 911 restomod is Edwin Lammertink. Dit project mag dan nieuw zijn, Lammertink is geen nieuwkomer. Zijn bedrijf houdt zich al sinds jaar en dag bezig met het repareren opknappen van oude en nieuwe Porsches.
Lammertink Vintage
Edwin Lammertink vindt het nu tijd voor de volgende stap: het bouwen van restomods. Dit doet hij onder de noemer Lammertink Vintage. Hij gebruikt daarbij dezelfde basis als Singer: een Porsche 964. Als die nog niet door een andere toko omgebouwd is.
4,0 liter
Voordat het een Lammertink Vintage is, wordt een 964 wordt heel grondig onderhanden genomen. “Elk detail wat je aanraakt is behandeld,” vertelt Edwin Lammertink in de Nationale Autoshow. Ook de motor is ingrijpend veranderd. De cilinderinhoud die standaard niet verder kwam dan 3,6 liter wordt vergroot naar 4,0 liter. Wat voor specificaties dit oplevert vertelt Edwin er helaas nog niet bij.
Oog voor detail
Wel hebben we alvast plaatjes van de Lammertink Vintage Porsche. Die zien er in ieder geval heel fraai uit. In Overijssel zijn ze duidelijk met veel vakmanschap en oog voor detail te werk gegaan. Edwin Lammertink durft zelfs te beweren dat de kwaliteit niet onderdoet voor Singer. Uiteraard zijn de auto’s ook geheel naar eigen smaak samen te stellen. Waar Singer elke auto de naam van een stad meegeeft, krijgt iedere Lammertink Vintage de naam van een circuit.
Prijs
Aan dit alles hangt uiteraard een prijskaartje. Tegenover Wouter en Meindert geeft Edwin alvast een kleine indicatie. De prijzen beginnen ergens bij €333.000. Dan heb je een exemplaar met een standaard motor en een standaard versnellingsbak, maar je kunt het dus nog een stuk duurder maken. Alsnog zal een Lammertink Vintage een stuk goedkoper zijn dan een Singer. Die zijn namelijk pas echt stervensduur.
Waterstof
Lammertink is overigens ook met een ander bijzonder project bezig. Hij is namelijk aan het experimenteren met waterstof. Nee, er komt geen 911 met een brandstofcel, maar Lammertink wil wel directe waterstofinjectie toepassen op de luchtgekoelde motor. Klinkt interessant.
Het hele gesprek met Edwin Lammertink is te horen in de laatste aflevering van de Nationale Autoshow. Daarnaast waren ook Joyce Donat en Martijn Duivenbode te gast om te praten over het ex-BTW probleem.
Foto’s: Jorn Veerbeek, Fotostudio Smit
atrak zegt
Fuchs wielen zijn niet mooi als ze te groot zijn. Heel de verhouding is direct weg.
Robert zegt
Ik vind bovenstaande nog wel mooi in verhouding.
vbarchetta zegt
Pff het zoveelste bedrijf die een 964 verbouwd, origineel zeg…. denk dat een originele 964 straks nog goud waard is, met al die exemplaren die ten prooi vallen aan dit soort projectjes.
eddy912 zegt
Gelukkig zijn er nog plenty 964’s En dit soort restomods worden maar in beperkte oplages gemaakt.
rijnounsdoor zegt
Weer zo’n ex BTW bedrijf…
zweed zegt
Haha dezelfde grap werd al gemaakt tijdens de BNR radioshow
mundus zegt
Van al die bedrijven die singer hebben geprobeerd te kopiëren vind ik deze veruit het mooist. Als ik het geld had wist ik het wel…
escort77 zegt
@machielvdd: Waarom vermelden jullie in de tekst nou een prijs ex btw? Een artikel verder zijn we het er allemaal zo over eens dat dit irritant, misleidend en vaak zelfs verboden is.
machielvdd zegt
Lammertink noemde de prijs ex BTW, maar je hebt volledig gelijk. Ik heb het even aangepast.
lithiumion zegt
Persoonlijk vind ik deze restomods veel leuker en gaver dan elke nieuwe Porsche die nu de band af rolt
atrak zegt
@lithiumion: Nog leuker is een 964 origineel restaureren. Een klassieker hoort als een klassieker te rijden vind ik.
lluq zegt
Wielen zijn te groot voor de auto. En waarom een prijs zonder motorische upgrade, dan kan je net zo goed een gewoon goede oude 911 kopen. Beetje vaag, sluikreclame… 🤔
E550 zegt
De prijs begint bij €333k en bij Stinger 911 bij €356k. Daarnaast heeft Stinger een naam en worden de Stinger 911 meer waard. Er zit alleen een wachtrij op van 3 jaar.
Jetlag zegt
@E550: Ik heb ook een STINGER gehad en hoewel ‘ie in die tijd idd best duur was, heeft ‘ie me ook veel geld bespaard. Toen ik ergens las dat ze verboden werden, heb ik ‘m weggegooid, maar als ik had geweten dat ze tegenwoordig minimaal €356K opleveren, had ik dat nooit gedaan…
mpgc zegt
Ik vind deze er erg fraai uitzien. Maar zo veel geld zou ik er niet voor over hebben.
MaartenD zegt
Waarom moeten al die restomods allemaal zo belachelijk duur zijn? Kunnen ze niet een keer een restomod maken die want minder tierelantijntjes heeft en daardoor bereikbaarder wordt.
figo460 zegt
We hebben toch al jaren Von Schmidt Porsche uit Oss? In weze exact hetzelfde.
wmdegroot zegt
Yes, dat dacht ik dus ook
davelepeef zegt
Pakken ze ook de body aan? En Singer is voor ’n flink deel uit koolstofvezel getrokken ; doet dit bedrijf dat ook?
MarcoM zegt
Mooi gedaan, bouwen tot in uiterste perfectie, genieten van ieder schroefje die op dezelfde wijze gemonteerd zit, ik zou rustig met een sigaar en glas whiskey op een luie stoel bij zoiets kunnen gaan zitten en er naar gaan kijken.
rsporsche zegt
Het is een polyester uitbouw van Van Thull Engineering.
De man heeft overigens een dubieuze reputatie gezien het aantal conflicten met ontevreden klanten.
Eduardo Cuvelier zegt
Lammertink Vintage Porsche 964 Backing Black – Score :
– Mondaze : ‘Frequently’
– https://www.youtube.com/watch?v=wB-97-fpcDo