De nieuwe aero-regels binnen de Formule 1 treffen Mercedes harder dan Red Bull, zeggen zowel Jan Lammers als Toto Wolff.
De testdagen van twee weken geleden waren bemoedigend voor de Verstappen-fans. In het weekend was Verstappen duidelijk de snelste en was Bottas niet zo blij met zijn W12. Natuurlijk geven die testdagen echt geen garantie voor de toekomst, maar het is wel een interessant vooruitzicht. Zeker omdat Wolff en Jan Lammers concluderen dat Mercedes een niet al te beste startpositie heeft.
Dat heeft alles te maken met de nieuwe aero-regels van dit jaar. Teams moesten onder meer een deel van de vloer verwijderen. Het weghalen heeft vooral een impact op low-rake-teams zoals Mercedes. Teams als Red Bull, waarbij de achterkant hoger ligt ten opzichte van de neus, hebben minder last van de nieuwe regels.
Je denkt nu misschien dat de oplossing simpel is; gewoon die kont wat hoger krikken en ook zo’n high-rake-opstelling gebruiken. “Maar zo simpel is dat niet”, zegt Lammers bij de BNR Nationale Autoshow. “Je hele wielophanging komt dan niet meer uit. Daarnaast mocht je dit jaar maar een paar dingen aanpassen met je twee development tokens. Het is dus niet een kwestie van de rijhoogte omhoog en gassen.”
Tegen Motorsport.com bevestigt Wolff de aero-problemen. Ze zijn er nu hard aan bezig om deze achterstand in te halen, ‘maar onze analyses geven zeker aan dat we meer downforce zijn verloren dan de high-rake-teams’. “We kunnen onze ophanging niet aanpassen naar wat Red Bull doet. We moeten daarom maar het beste maken van wat we hebben.”
Wolff geeft aan dat er een ‘pad vooruit’ is om de auto voorspelbaarder te maken voor Hamilton en Bottas. Tegelijkertijd is er wel meer werk nodig om deze te kunnen optimaliseren. “Het is niet een klein balansprobleem, we moeten de sweet spot van de auto opnieuw uitvinden.” Dit weekend kunnen we de effecten hiervan zien, bij de eerste race van het nieuwe seizoen.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Zandvoort-directeur Robert van Overdijk hint naar extra kaartjes voor de Dutch GP. En Wouter test de BMW 128ti.
lekkerlinksrijden zegt
We zullen zien, op zondag worden de punten verdeeld en niet eerder
KEV9 zegt
Yep… en zondag staat Hamilton weer op 1 en einde seizoen is hij en Mercedes weer wereldkampioen
willeme zegt
@soulmaster: afgaande op de longruns van vandaag, denk ik dat het nog best close zal zijn. In quali zal Mercedes nog wel sneller zijn. Met name de slijtage van de Mercedessen met het warme weer was niet briljant. Helaas is het koud zondag 😂
Johanneke zegt
Als je er zo zeker van bent, zet er geld op in. Ik twijfel of ze morgen en overmorgen de snelsten zijn, mclaren gaat ook loeihard met hun motor.
KEV9 zegt
Nee, ik kijk Moto3, Moto2 en MotoGP, zoveel meer acties..
cloverleaf zegt
@Soulmaster: ik kijk toch GTST, BatB, AtWT
christian85 zegt
@cloverleaf: GTST loopt tenminste altijd goed af
por100 zegt
Ik moest even 20 seconden nadenken, maar toen wist ik toch waar al deze afkortingen voor staan. Weet niet of ik er trots op kan zijn
harrie zegt
Red Bull is aan het sandbaggen. Reden beide met de hele dag met 100kg brandstof aan boord. Zondag staan ze op de eerste startrij.
Hoe ik dat weet? Die info is tot mij gekomen vanuit dezelfde glazen bol die de rest hier gebruikt.
sportabgasanlage zegt
Grappig. De “experts” van Ziggo zeiden dat juist de teams met een hoge rake (zoals RBR) last van de nieuwe aero-regels hadden. Kortom: we zullen het zondag wel zien.
fapfap zegt
Ik ga bij mijn auto ook de achterkant hoger zetten, dan heb ik ook meer downforce jonge!
Robert zegt
Ik vond het gemopper van Bottas, vanmiddag over de boordradio, toch wel opmerkelijk. Hij was écht niet happy met de huidige auto.
550maranello zegt
Ik hoop zo dat Red Bull het gat gedicht heeft, dan wordt het een echte strijd…lekker!
okdoei zegt
“De testdagen van twee weken geleden waren bemoedigend voor de Verstappen-fans.”
En voor F1 fans die van een goeie tweestrijd en onvoorspelbaarheid houden.
Maar nog even afwachten tot zondagavond.
JanJansen zegt
Ach gossie, dus Mercedes loopt weer te roepen dat ze het niet makkelijk hebben om vervolgens halverwege het seizoen de titel al binnen te harken.
ericd zegt
Lammers heeft me overtuigd, Max wordt fluitend kampioen ;-)
Richmond zegt
Hier wordt het ook toegelicht:
https://www.motorsport.com/f1/news/low-rake-mercedes-2021-rules/5923745/
TLDR: de hoge rake zorgt voor een betere werking van de diffusor, die is nu nog belangrijker geworden omdat de vloer minder downforce maakt. Mercedes heeft low rake ivm de lange wielbasis en RB en de meeste andere teams een juist hogere rake. Mercedes kan niet zomaar de auto hoger zetten om dit te compenseren, dus moeten ze het op andere manieren doen.
lekkaah zegt
@benja01: thx