Een bericht dat ons als muziek in de oren klinkt.
De afgelopen jaren heeft Lamborghini zich ontpopt als het laatste toevluchtsoord voor de échte liefhebber. Je weet wel, die persoon die alleen maar achterwielaangedreven bruine stationcars of bonte supercars koopt met een atmosferische motor. Waar concurrenten als Ferrari en zelfs bolwerk van traditie Aston Martin al lang gezwicht zijn voor de turbomotor, blijft Lamborghini stug doorgaan met het aanbieden van atmosferische veelcilinders. Wie had gedacht dat juist de voormalig tractor bouwer met relatief weinig race-historie deze rol op zich zou nemen?
Nou weten we dat het verhaal van de atmosferische motor ook in Sant’Agata uiteindelijk niet meer is dan de kroniek van een aangekondigde dood. De vraag is: hoe lang houden ze het nog vol? Onlangs leerden we bijvoorbeeld dat bij concerngenoot Audi de (al dan niet atmosferische) veelcilinders de wacht aangezet zijn.
Maar er is goed nieuws! Lambo’s R&D chef Maurizio Reggiani geeft in gesprek met Autocar aan dat Lambo wat hem betreft nog zo lang mogelijk doorgaat met atmosferische veelpitters. Maurizio realiseert zich namelijk dat het geluid een essentieel onderdeel is van de emozione die een echte supercar met zich meebrengt:
Our DNA is the design, emotion and performance, to make the experience of the car unique. These are conditions that define a new car. We then try to put them in a more scientific way, making them ‘physical’ things so [you] can compare a new car to an old one or the competition. A Lamborghini cannot be only one of those things. It can have a magnificent design as a super-cool Lamborghini but, if the car can’t do ‘emotional’ when you sit in it – [if you can’t] hear the noise or feel the tyres working on the asphalt, then the job is not done. We try to perfect this every time. Design and engineering must work together. You can’t discount something in the car. You always drive it to enjoy it, to have fun and maybe to show off a bit. Naturally aspirated is part of the DNA of a super-sportscar. No other engine can provide the emotion, the response, the sound. It’s unique and that makes the difference today for Lamborghini.
Hear hear! Uiteraard zal de Lamborghini Touareg Urus wel beschikken over turbo’s en elektrificatie, maar Reggiani hoopt de invoering van deze funkillers in het geval van de échte Lambo’s uit te kunnen stellen tot halverwege het volgende decennium. We kunnen dus nog heel even doorgaan met dansen op de afgrond.
yipikaye zegt
Lamborghini snapt het, nu de formule 1 nog.
JanJansen zegt
@yipikaye: VAG heeft ook niet echt wat te bieden mbt elektro. Dus een alternatief hebben ze niet.
huracan zegt
@janjansen: ohnee 918 spyder was echt een mislukt project namelijk
pomoek zegt
Hoe kan een auto ‘emotioneel doen’ als ik er in zit? En waar zit die emotie precies in het DNA? Hoe maak je van emotie iets fysiek? Ik begrijp het niet? Of praat meneer Regianni totale onzin?
breakingpoint zegt
@pomoek: nee hoor, het is het beste marketingpraatje dat ik in jaren gehoord heb. Terwijl anderen de reden voor een SUV, turbomotor en hybride-aandrijflijn mooipraten, is deze man gewoon doodeerlijk. Geluid is emotie.
pomoek zegt
@breakingpoint: Dat is niet waar. Geluid is geluid. Je kunt iets voelen bij een geluid. Dat is een emotie. Huilende kinderen, muziek en ja het geluid van een motor. Maar je kunt, als fabrikant, geen emotie in een product stoppen. Dat is gewoon marketing geneuzel. Mensen beginnen niet spontaan te huilen als ze in een Lamborghini stappen.
En over emoties gesproken en geluid bij auto rijden. Je moet eens voor de grap eens een filmpje kijken van iemand die een Tesla op z’n staart trapt. Geen geluid, en toch pure verrukking.
Rob zegt
@pomoek:
Goh. Marketingpraat = Marketingpraat, je verwacht het niet.
bakingmynextbenz zegt
@pomoek: emotie is dan ook niet rationeel te verklaren, niet iedereen voelt emotie voor hetzelfde. Zo zijn er ook mensen die enthousiast worden van een stoomlocomotief of een watergekoelde Porsche motor. Emotie is persoonlijk dus. Ik voel de emotie van het geluid van een atmosferische v12 bijvoorbeeld wel en kan nog totaal niet de emotie inzien van een tesla. Anderen dus wel maar dat is persoonlijk.
bakingmynextbenz zegt
@bakingmynextbenz: luchtgekoeld bedoelde ik natuurlijk
pomoek zegt
@bakingmynextbenz: precies. Maar dan wordt het leuk. Waarom voel je bij het ene wel een emotie en bij het andere niet? Waarom vindt de een het heerlijk om in een DS te rijden en kan een ander een snoek niet horen of zien? Je mag van mij in tranen in een luchtgekoelde 911 zitten (of 914 for that matter) maar dat komt zeker niet omdat Ferdinand er een half onsje emotie over heeft uitgestrooid.
bakingmynextbenz zegt
@pomoek: mee eens, daarbij is een half onsje emotie ook desastreus voor het gewicht van een auto, daarom is emotie vandaag de dag gemaakt van carbon ;)
bitd zegt
@pomoek: een chromosoom afwijking heb je zelf ook niet door
pomoek zegt
@bitd: dat is niet waar? En wat is je punt?
bitd zegt
@pomoek: ik zag je reactie en dat was eigenlijk het eerste wat in me opkwam en kan je uit eerste hand vertellen dat veel mongolen er niets van merken en dat met een beetje liefde alles goed komt. Vaak ook erg gezellig. Fijne zondag en no worries
pomoek zegt
@bitd: Ah, je reageert op mijn vraag waar zit de emotie in het DNA? Ik denk dat ik je punt nu wel begrijp. Ik reageer enkel op de opmerking van die marketingman. Die zegt dat emotie in het DNA van zijn bedrijf zit. Wat ten ene male niet kan. Is geen steek onder water naar mensen met een beperking. In de verste verte niet. Jij ook een mooie avond!
barry355gtb zegt
@bitd: wat is dat dan voor een goedkoop mongolen grapje?
efignition zegt
Ach.. straks wordt het aantal permanent magneten vermeld…
intimrasiert zegt
Kudos Jaap voor de reference naar ‘Kroniek van een aangekondigde dood’.
toyotafortuner zegt
Zeg Autoblog: Ik heb gisteravond de laatste update gedownload voor de Android app. En als ik via mijn mobiele Samsung (S6 op Android 7) browser een artikel open, opent hij in de app. Is dat de bedoeling?
lekkerlinksrijden zegt
@toyotafortuner: hij vraagt ook om toegang tot locatie, foto’s ed. Beetje vreemd voor een Blog
rob5nismo zegt
@lekkerlinksrijden: ja dat snap ik ook niet waar de locatie voor nodig is dus ik stel de update lekker uit
autoblogger zegt
@rob5nismo @lekkerlinksrijden: dat is ivm het uploaden van foto’s
toyotafortuner zegt
@lekkerlinksrijden: ik heb een keertje voorgesteld om handmatig de locatie van spots erbij te kunnen zetten. Net als dat je dat op de gewone site kan doen. Dat is via de app niet veranderd. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft
raym zegt
@toyotafortuner: ja meer geef dan de keuze. Of iemand wel of niet zijn locatie wil delen en stel het niet verplicht. Persoonlijk maakt mij geen hol uit of ze mijn locatie weten, want echt privacy bestaat al zo’n 15 jaar niet meer.
jaapiyo zegt
@lekkerlinksrijden: big @autoblogger is watching you.
autoblogger zegt
@jaapiyo: thanks;)
Edge zegt
@lekkerlinksrijden: Nee hoor, je kunt vanuit de app namelijk ook uploaden naar Autojunk. Zonder toegang tot je foto’s wordt dat lastig, en zonder toegang tot je locatiegegevens kun je er wellicht geen locatie-tag bij plaatsen
autoblogger zegt
@edge: dat dus!
autoblogger zegt
@toyotafortuner: dit is wel erg offtopic trouwens, gelieve dit voortaan via mail of de vraagbaak te doen. Ik zla deze comments verwijderen.