Ook de elektrische plannen van Lambo worden uitgesteld.
Een tijdje terug was Lamborghini-baas Stephan Winkelmann erg duidelijk: nee, de elektrische Lamborghini Lanzador wordt niet uitgesteld en de EV-plannen blijven overeind. Bij de presentatie van deze concept-Lanzador vertelde Lamborghini dat het productiemodel gepland staat voor 2028. Een jaartje later zou de elektrische Urus moeten komen. Je voelt hem al aankomen door de kop boven dit artikel: net als vele andere merken bedenkt Lamborghini zich.
De EV-plannen worden niet heel groots gewijzigd. In plaats van 2028 kiest Lambo 2029 voor de lancering van de eerste volledig elektrische auto van het merk. Of de elektrische Urus of de 2+2 Lanzador met een eigen elektrisch platform, de eer krijgt, is niet bekend.
Winkelmann over de toekomst van EV’s
Reuters sprak vandaag met Lamborghini-topman Stephan Winkelmann. Hij zegt tegen de nieuwswebsite: ”Wij denken niet dat 2029 laat is om een elektrische auto te hebben. We denken niet dat in ons segment de markt er klaar voor is in 2025 of 2026.” Prima verklaring, maar als je verder nadenkt over deze reactie, voel je een sneer richting de concurrentie.
Ferrari is namelijk flink op weg om volgend jaar al een eerste EV te onthullen en een jaartje later naar de klanten te brengen. Er is een losstaand fabrieksgebouw voor de EV en er wordt inmiddels druk getest met prototypes van het elektrische model. Uit spots van deze auto lijkt de eerste elektrische Ferrari een crossover te worden. Hoe de EV er ook uit komt te zien, hij gaat zeker lawaai maken.
Goed, volgens Lamborghini is Ferrari er dus veel te vroeg bij. Ook wanneer Ferrari een sportievere EV zou bouwen, zou dat nu nog te vroeg zijn volgens Winkelmann. Hij liet eerder optekenen dat Lambo voorlopig geen elektrische sportauto gaat bouwen “Het is niet iets wat verkoopt, tot dusver. Het is te vroeg, we moeten afwachten wat er gaat gebeuren”, aldus de Lambo-baas.
Als het aan Lamborghini ligt blijven ze ook na 2035 nog verbrandingsmotoren bouwen. Maar dat moet de EU dat wel toelaten, door auto’s met e-fuels te tolereren. Misschien kan Lamborghini Woppert overtuigen om zijn standpunt aan te passen?
Foto: Lamborghini Aventador SVJ gespot door @marcel050 via Autoblog Spots
reactief zegt
Ik ben blij dat ik niet in de schoenen sta van deze fabrikanten. Het lijkt me ontzettend lastig om de afwegingen te maken.
Hoewel ik wel overtuigd ben van de EV als toekomst, en zeer zeker als het gaat over dagelijks inzetbare auto’s voor consumenten, is het stukje emotie bij supercars erg lastig te creëren in dit segment met een EV. Uitstel is dus niet geheel onlogisch, tegelijk mis je misschien de boot door straks achter te lopen op de ontwikkelingen, waarbij we mogelijk wel een methode vinden om die EV meer emotie mee te geven. De Ionic 5 heeft alvast een eerste stap gemaakt.
DeWitteCondor zegt
In algemene zin geldt of de doelgroep van Lambo op die termijn zit te wachten op een EV. Kennelijk dus niet. Ik denk dat die beslissing best eenvoudig is, aangezien je voor een bak EV PKs tegenwoordig ook bij huis tuin en keukenmerken terecht kan. Behalve een absurde styling, absurde prijs en wat leuke gizmo’s kun je als Lambo zijnde dat publiek nu ook niet iets extra’s bieden. Dus zij zullen dit blijven maken totdat regelgeving dit helemaal de nek omdraait. Ik heb daar 0 moeite mee, het aantal van dit soort auto’s is zo verwaarloosbaar dat we daarnde planeet niet mee gaan redden.
audirs3 zegt
Rare titel van dit artikel. Ze zeggen duidelijk dat de markt er klaar voor is vanaf 2027. En ze moeten vanwege technische redenen de auto uitstellen naar 2029 en zeggen dat dat niet te laat zal zijn. Die titel slaat dus nergens op.
Fernando zegt
Ze hebben volledig gelijk bij Lamborghini . Ik zal in 2028 niet klaar zijn voor een EV want dan is mijn Stang nog maar 4 jaar oud.