Terwijl Ferrari de verkopen bewust naar beneden drukt en vorig jaar niet meer dan 7.000 auto’s wenste te verkopen, schuwt concurrent Lamborghini een verkoop- en omzetrecord beslist niet. Het was kassa voor Winkelmann en zijn supercartoko.
De Italianen laten weten dat ze in het afgelopen fiscale jaar 2.121 auto’s hebben verkocht. Een bescheiden stijging ten opzichte van 2012, toen er 2.083 exemplaren werden weggezet. De stijging ten opzichte van 2011, toen er 1.602 auto’s werden verkocht, is matig te noemen. Maar dat komt omdat de Gallardo nu op is.
Het leeuwendeel was echter wel voor de inmiddels geannuleerde Gallardo. Lamborghini wist van de tig uitloopmodellen 1.120 stuks te verkopen, aan eigenaren die nu waarschijnlijk verlekkerd naar de Huracán kijken. Het waren er iets minder dan de 1.161 Gallardo’s die in 2012 de Lambo-showrooms verlieten.
De Aventador deed het procentueel beter. In 2012 werden er nog 922 LP 700-4’s verkocht, vorig naar klom dit aantal naar 1.001 stuks (Roadster & Coupé). Een plusje van negen procent. CEO Winkelmann laat weten dat de orderboeken, tweeënhalf jaar na de introductie, nog steeds voor 12 maanden gevuld zijn.
Omzet: €508 miljoen
De verkopen hebben ervoor gezorgd dat de omzet met 8 procent is gestegen. Van €469 miljoen in 2012 naar €508 miljoen in 2013. Als we een kleine voorspelling mogen doen: 2014 wordt een beter jaar, aangezien Lamborghini al 1.000 orders zegt te hebben geschreven voor de Huracán, waarvan de uitlevering deze zomer begint.
rb26dett zegt
Gefeliciteerd!
ga zo door!
lambowambo zegt
Moest het woord ‘orderboeken’ 3x lezen om het niet te lezen als ‘onderbroeken’. af en toe kan het wel grappig zijn om dyslectisch te zijn.
OT: lekker bezig Lambo. Gaat de Urus eigenlijk nog komen trouwens?
bosje zegt
@lambowambo: daar hoef je blijkbaar niet dyslectisch voor te zijn, ik had er ook een paar keer voor nodig.
OT: hier zie je toch wel een beetje de invloed van VAG doorschemeren. Waar Ferrari zelf bepaald dat ze het exclusief wil houden vermoed ik dat hier van hogerhand gepusht wordt naar meer omzet.
berlinetta zegt
@bosje: Dat is helemaal juist. Daarom komt die Urus er ook. De meeste techniek is toch al in huis, alleen even een dikke V10 erin lepelen en klaar is kees/Winkelmann/Piëch.
ederooij zegt
@bosje: niet helemaal mee eens. Ferrari heeft een 3 keer zo grote afzet en verdient ook nog eens geld in de autosport/merchandising. Men wil nu de afzetgroei een halt toe roepen om niet de kant van Porsche op te gaan, de sportauto voor het pleps zogenaamd. Lamborghini moet nog wel een beetje groeien willen ze de ontwikkelingskosten zelf dekkend kunnen krijgen. Nu kan men qua techniek enorm leunen op VAG, maar financieel heeft men eigenlijk ook niet de mogelijkheid om dat zelf te bekostigen.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
-edit: check!-
OT: Verkoopt Lambo echt zo weinig vergeleken met Ferrari? Ik had een veel kleiner verschil verwacht.
jasperjvr zegt
ferrari wil natuurlijk weer wat exclusiever worden in het land der rijken.
toen ik in Monaco was, was de verhouding Lamborghini – Ferrari letterlijk 1:20
kapiteinaudi zegt
2121 Lambo’s vs iets minder dan 7000 Ferrari’s. Groot verschil. Daarom is Lamborghini net ietsje cooler dan Ferrari.
tupperware zegt
@kapiteinaudi:
Nope,
A heeft Ferrari iets meer modellen dan 1 in Medium en Large.
B Mensen die het kunnen betalen kiezen voor “the real thing” en dus minder voor de wannabee.
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Zo zou je het inderdaad kunnen zien. Lamborghini is zeker een stuk exclusiever. De vraag is waar dat aan ligt. Ferrari heeft wel 2x zoveel modellen in haar gamma. Dat tikt aardig aan.
kapiteinaudi zegt
@berlinetta @tupperware: Agreed. Meer modellen zorgt voor stijgende verkoop. En ja, de Ferrari is een betere auto. Feit.
@lambo4all: Nee zeker niet. Het is niet enkel de exclusiviteit die een auto speciaal maakt, maar ook het design. Een Lamborghini ziet er gewoon veel extremer uit dan een Ferrari.
tupperware zegt
@kapiteinaudi:
Dat Lamborghini’s er extremer uitzagen dan Ferrari’s ligt al een paar decennia achter ons, De laatste waar dat voor opging was de Diablo. Juist Ferrari is qua designtaal de laatste jaren extremer geworden, terwijl Lamborghini is veranderd is vormloze eenheidsworst.
Niet dat ik de huidige designtaal van Ferrari kan waarderen maar die tonen wel lef.
Vroeger was ik meer van de Lambo’s dan van de Ferrari’s maar nu kunnen ze mij beiden nog maar weinig boeien.
De laatste Ferrari waar ik hebberig van werd was de Maranello, voor Lamborghini moet ik nog verder terug en wel naar de vroege jaren 80 Countach.
lambo4all zegt
@kapiteinaudi: en porsche en bentley zijn dus helemaal naar de tyfus geholpen (volgens jou redenering dan).
tupperware zegt
@lambo4all:
Als hij dat zijn redenering is, dan geef ik hem groot gelijk.
MAB zegt
Had ook niet anders verwacht met zoveel spots van de Aventador
mrniesoe zegt
@kapiteinaudi ja dat is waar!
maranello zegt
Lol, dat is een gemiddelde van €239.509,665 per auto die nieuw werd verkocht in 2013. Terwijl dat in 2012 225.156,024 was.