
Tenminste, ze onthullen hoeveel paardenkrachten de instap-V8 moet gaan pompen in dit vrouwenmodelletje van Lamborghini.
Hoho, niet meteen boos worden. Het was de grote baas van Lamborghini die de Urus omdoopte tot vrouwenauto, vorig jaar. De Urus moet namelijk niet alleen de verkoopcijfers van Lamborghini verdubbelen, maar vooral ook meer vrouwelijke kopers aantrekken. Wij vinden het prima, het concept redde ooit Porsche en daarna volgden vele andere sportwagenmerken met vergelijkbare moves. Zelf zou ik niet snel zo’n Urus of Cayenne (of Bentayga of whatever) op de stoep zetten, maar als het betekent dat de lekkere sportwagens daardoor op de markt kunnen blijven doen ze hun best maar met die PC Hooft-tractoren.
De Urus moet zorgen voor 3500 verkochte auto’s in 2019, de helft van de ongeveer 7000 auto’s die men in Sant’Agata Bolognese graag wil verkopen. Mocht de vraag naar de Urus groter zijn, dan kan het productieaantal van de SUV eventueel wel omhoog, maar Domenicali heeft wel een harde grens van 3500 stuks op de sportwagendivisie gezet. Dit om de exclusiviteit te kunnen waarborgen voor de kopers.
In een interview heeft Domenicali nu bevestigd hoeveel pk’s de Urus moet gaan leveren als V8-instapper. En dat is alles behalve een truttige hoeveelheid geworden, de 4.0 V8 gaat 650 paardenkrachten op de vier wielen loslaten. Niet verkeerd, lijkt ons. Een jaar na introductie (gepland voor Q2 2018) zal de Urus ook nog als plug-in hybride op de markt komen. We zijn erg benieuwd welke invulling Lamborghini aan dat concept gaat geven.
Mocht je nu hoop hebben dat Lamborghini voor de snelste ‘Ringtijd gaat met haar SUV, dan moeten we je teleurstellen. Men heeft al aangegeven geen ambities in die richting te hebben. Al zal er ongetwijfeld een eigenaar fanatiek met zijn Urus gaan boenderen en de resultaten daarvan delen.
Het blijft zonde dat ze de Estoque nooit hebben uitgebracht. Dat was echt een prachtige wagen!
@str8six: dat is volgens mij een van de grootste fouten die ze bij lambo ooit gemaakt hebben, eeuwig zonde
@str8six: die deed mij echt totaal niks, deze vind ik dan wel weer gaaf (maar ik heb een zwak voor krachtige grote exclusieve SUV’s.
@str8six: Net zoals de Asterion..
@denniss00: ja dat was ook een pareltje!
@denniss00: Die was/is heel gaaf! En het vermogen wat die wagen zou kunnen hebben was ook ongelofelijk.
@pieterpoes: Hij zou op 910 pk komen, dus een mooie concurrent voor het Holy Trinity.. Jammer dat ie nooit in productie is gegaan..
@str8six: Een SUV is wereldwijd nog makkelijker te verkopen. VAG is niet zo van de gokjes. Maar ik ben het eens dat de Estoque wel een kans had verdiend!
@str8six: egoista
@reggie-boy_rood: die hebben ze, heel egoïsta, voor zichzelf gehouden. Maar als concept erg gaaf
Die Nordschleife-tijd kan mij gestolen worden bij dit soort wagens. Natuurlijk is het indrukwekkend als ze in 7:30 of zoiets over de Ring knallen met hun 2000kg+ zware SUV’s, maar ik ben wat traditioneler en zie een SUV liever getest worden in SUV omstandigheden. Op naar Zuid Amerika en de Dakar bedwingen dus!
@edge: SUV-omstandigheden?
Dus je wilt een test dat ze stapvoets door de PC rijden. Of de boulevard van St Tropez? Of de jungle van de Londense binnenstad?
@iJoost: dat. Wat maken die 650pk’s uit?? Zit er een parkeercamera op? Evt automatisch inparkeren?? Kan ik in de zijspiegels wel eventuele stoepranden goed zien? Dát soort dingen…
@Edge: whaha je hebt met een ouwe audi 80 meer offroad capaciteit dan dit. En voor nog geen 10k heb je een suzuki die overal komt..
@Edge: Dat zijn terreinwagensomstandigheden.
@Edge: zo, daar zeg je wat! DakarHighrollers: Bentayga, GLS, Cayenne, Urus, de nieuwe Roller SUV, Range Rover, Q7 etc. Dat zou wel erg gaaf zijn!
“Ongetwijfeld zal een eigenaar fanatiek gaan boenderen en de resultaten daarvan met ons delen.” Hopelijk in de vangrail. Dit soort gedrochten kan gewoon niet. Gister voor het eerst een bentyaga gezien en ik hoop dat het gelijk de laatste was. Hoge hokken met indien mogelijk nog hogere velgen en geen enkele ambitie om offroad te kunnen.
Llelijk hok, maar wel een hoop paardjes voor de “instapper”
4.0V8…weer een modelletje voor China.
@boomhauwer: De 4.0 V8 is een blok die ze al op de plank hebben liggen natuurlijk. Niet specifiek vanwege China. Lamborghini kennende zal de V10 of V12 er ook wel in komen te liggen.
@viezefreddyw: Ik betwijfel het. De V10 zou alleen maar langzamer zijn en de V12 zal het ook moeilijk krijgen op tussensprintjes. Ik denk dat de V8 in de toekomst eerder nog meer pk krijgt dan dat er een V12 in komt.
One for the money. Two for the show. Alleen de show ontgaat mij even. Vind het maar een lelijk ding.
@viezefreddyw: duur en veel peekaas, dan steel je automatisch al de show
Enorme klap vermogen, maar het blijft natuurlijk “gewoon” een Audi V8. Maargoed, dat zal de gemiddelde klant voor zo’n hok niks uitmaken. Porsche verkoopt ook de meeste Macan’s met een VW vierpitter….
Een échte Lambo V10 zal dus ook wel officieel niet komen, aangezien deze (veel) minder krachtig is.
@trustmeiamanengineer: Hoho, Bentley heeft ook geholpen bij de ontwikkeling van deze V8. Is dus toch nog een beetje speciaal.
@trustmeiamanengineer: de echte Lamborghini V10 is helaas nooit in productie genomen (Lamborghini Cala concept).
Gallardo motor is een afgeleide van een Volkswagen motor ;)
3500 stuks!!! Zelfoverschatting of redelijke prognose, ik denk het eerste.
atmosferische V8?
@janjansen: Twin-turbo V8
Mooi toch??? Kunnen mannen lekker mee scheuren. Als lief vrouw wilt.rijdem hoeft men niet bang te zijn dat ze de onderkant vergaldt
.. daarom.werkt dit concept
Ach ja ze zullen wel moeten…
Audi Q7 met een Lamborghini body… Tja het is maar waar je je geld op stuk wilt slaan…
Oh god, dit rijdt natuurlijk over vijf jaar over de Kruiskade met bumperset en pimpvelgen van een of andere ongure tuningsboer rond, met een of andere Feyenoorder achter het stuur. Ik vrees de dag nu al!
Ik heb er lang over zitten denken maar ik weet eindelijk het nut van een suv. Stel je bent een zelfstandige en je bedrijf maakt veel winst dus moet je onkosten doen om belastingen te omzijlen. Dus koopje een extra bedrijfswagen, koop je een coupe dan zouden mensen denken dat je smaak hebt. Koop je een M,RS,Amg dan zien er te weinig mensen hoe rijk je bent. Want sommige mensen zien het verschil niet tussen een 520d en een M5. Dus is er maar één echte optie je koopt je een zo duur mogelijke SUV. Bonus punten als je er zelf nooit mee rijd maar hem gebruikt als de auto waar je geblondeerde vriendin de kinderen mee ophaalt na de voetbaltraining.