Laat de melk maar vloeien.
De marktlancering van de Urus was een meesterzet van Lamborghini. De Italiaanse autofabrikant kreeg het voor elkaar om zijn brute merk-imago te koppelen aan een praktisch model, in dit geval een SUV. Klanten zijn er gek op, want de Urus verkoopt als warme broodjes.
Natuurlijk blijft het niet bij één modelvariant. Op termijn komen er één of meer varianten om de boel fris te houden. Zo zit de industrie nu eenmaal in elkaar. De vraag is dan ook niet of, maar wanneer er een nog snellere Urus komt. Tuners hebben al meerdere malen laten zien dat het een peulenschil is om meer vermogen uit de geblazen 4.0 V8 te lepelen.
In een interview met Automobile Magazine stelt Lamborghini-topman Maurizio Reggiani niet uit te sluiten dat er een hetere variant van de Urus gaat komen. Voor het gemak noemen we het de Urus Performante. Denk aan een vermogen dat richting de 700 pk kruipt, actieve aerodynamica en het één en ander aan carbon. Lamborghini heeft met de Urus vooralsnog niet de ambitie gehad om een ‘Ring-record binnen te slepen, zoals ze dat wel deden met de Huracán Performante en Aventador SV(J). De eer voor de snelste SUV is momenteel in handen van de Audi RS Q8, die formeel nog gepresenteerd moet worden. Kijk er echter niet gek op dat als er een ‘Performante’ van de Urus gaat komen dat deze het ‘Ring-record van de Audi pakt om het marketingverhaal compleet te maken.
Beeld: X-Tomi Design
Dutchdriftking zegt
Tja, in vergelijking met dit orgel is de nieuwe RS6 best wel ingetogen vorm gegeven… Maar aangezien het (lijkt) te verkopen kan ik Lamborghini geen ongelijk geven. De tijden van de Murciélago zijn definitief voorbij.
tanzanitef30n zegt
@dutchdriftking: nou geef mij die orgel maar every day any day.
bitd zegt
@dutchdriftking: design is een lastig dingetje, wat eerst ordinair of vulgair of weet ik wat is kan zomaar de norm worden, waarbij grenzen totaal verschuiven. In mijn ogen is de designtaal van nieuwe RS6 de nieuwe norm. Vooral BMW zal daar veel moeite mee hebben vanwege het “nier” probleem, zal denk ik een soort abortus worden van de nier of potsierlijke variant a la 7 serie.
lluq zegt
@bitd: waarom zou BMW het zelfde moeten doen als Audi. Gewoon die nieren kleiner maken zoals voorheen en er is niks aan de hand lijkt me. Design a la F10 was niks mis mee. Waarom gaat het überhaupt over BMW/Audi staat toch Lambo jeep hierboven…
bitd zegt
@lluq: een Jeep is een Jeep, wat een SUV kan zijn…
BMW kan alles doen wat ze willen, maar ik denk dat de norm meer richting de Audi designtaal gaat en dat BMW specifiek daar een issue mee zal hebben om binnen de norm te vallen.
OT: Lambo is altijd love it or hare it, scherpe hoeken. En coupe SUV blijft vaak zeer lomp, in mijn ogen gaat deze nog net in combo Q8. Rest vind ik bullebak auto’s.
Wat vind je er zelf van?
lluq zegt
@bitd: ben er geen fan van, 2e type X6 vond ik nog wel aardig. Maar als ik het zelf moet kopen, dan zou ik toch altijd voor een Range Rover gaan als het een SUV moet zijn althans
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf…
emping zegt
Zo die op de header foto is wel erg lekker zo.
monaco zegt
Dat zou lekker zijn, het is toch een beetje een saai ding nu om te zien. Waarom geen SV versie, BMW en Mercedes plakken ook overal een M/AMG logo op.
pkgek zegt
Waar blijft de V12 versie?
rollingstoned zegt
Is dat om nog sneller door de PC Hooft te kunnen flaneren?
iphonistvongates zegt
Waarschijnlijk krijgen we nu een grote hoeveelheid gebruikte/ingeruilde “gewone” Lambo Uri aanbod bij de dealers. Je zal hem maar helemaal volgestopt hebben met alle mogelijke dure opties.