De Lamborghini Urus Performante is stiekem echt een bruut apparaat met nauwelijks extra vermogen. Toch willen we deze hebben!
Gisteren kon @rubenPriest al wat gelekt beeldmateriaal met jullie delen. De über-SUV van Lamborghini zat er natuurlijk al een beetje aan te komen. Er zijn inmiddels meer dan 20.000 exemplaren van de Lamborghini Urus gebouwd en nu is het tijd voor een extra heftige versie, de Performante!
Nu weet je bij de Huracán dat Perfomante staat voor meer vermogen in combinatie met een lager gewicht. Nou, dat is gelukt maar in beide gevallen niet zo extreem als je mag verwachten.
Het gewicht daalde namelijk met 47 kilogram. Een standaard Urus weegt weeft zo’n 2.200 kilogram, dus deze weegt dan 2.153 kg. Dat valt mijn zus ook af als ze naar de bakker loopt om haar dagelijkse slagroomtaart op te halen als het ware.
Motor Lamborghini Urus Performante
Zonder gekheid, in veel gevallen maken opties een veel groter verschil, dus het is van zuiver theoretische waarde. Dan het vermogen. Nam dat dan toe? Ja, de Urus Performante heeft nu 666 pk. Hahaha, 666.
Het koppel is met 850 Nm gelijk aan dat van de normale Urus. Qua prestaties scheelt het dan ook bijna niets, want de topsnelheid is gelijk gebleven: 306 km/u. Wel is de sprint ietsje sneller achter de rug: 3,3 seconden in plaats van 3,6.
Dit klinkt allemaal heel erg bescheiden. Bijna het label Performante niet waardig. Maar we moesten even diep in het persmateriaal duiken om erachter te komen dat dit misschien wel een bijzonder spectaculaire auto is geworden.
Ze hadden makkelijk meer vermogen uit de auto kunnen halen om iedereen tevreden te stellen, maar Lamborghini heeft de Urus juist onderhuids aangepast. Ingrijpende wijzigingen aan de hardware die je vanaf de buitenkant niet ziet.
VEEL chassis-aanpassingen
Het grootste verschil is het chassis. Lamborghini heeft het luchtveringsysteem overboord gegooid. Weg. In plaats daarvan heeft de Urus Performante stalen veren! Als je een sportieve auto hebt, is dat het beste. Met luchtvering gaat er vaak erg veel informatie verloren. Het is zwaar, onderhoudsgevoelig en qua gevoel is het altijd een tikkeltje kunstmatig. Niet erg in een grote limo of SUV, maar in een sportieve auto wil je stalen veren.
De spoorbreedte is 1,6 centimeter groter. In totaal staat de Urus Performante 20 millimeter dichter bij het asfalt. Daarnaast is het differentieel aangepast: dat moet nu effectiever functioneren. De vierwielbesturing reageert nu een stuk sneller. Tevens is de besturing aan de voorzijde is opnieuw gekalibreerd. Ook is er een nieuwe rijmodus: Rally!
Wielen Lamborghini Urus Performante
Ook leuk, Lamborghini zegt dat je de veelspaaks-velgen in slechts 22 inch moet bestellen, die zijn namelijk het lichtst. Wil je opvallen is 23 inch overigens gewoon mogelijk. Optioneel kun je Pirelli P Zero Trofeo R-banden bestellen. Deze worden specifiek voor deze auto gebouwd.
Het zijn in feite nét straatlegale semislicks. Ja, semislicks onder een enorme SUV. Al deze aanpassingen moeten zorgen voor een beter sturende auto. Meer vermogen scoort beter (zeker op de korte termijn), maar de moeite die Lamborghini heeft gedaan om er iets bijzonders van te maken is absoluut indrukwekkend.
Qua uiterlijk is de Urus Performante langer dan het reguliere model. De neus is afwijkend en steekt verder naar voren. Ook de achterbumper wijkt af. Daaronder zien we een speciaal uitlaatsysteem van de Sloveense firma Akrapoviç. Ook zul je zien dat er spoilers aanwezig zijn.
Naast de kofferklep-spoiler is er ook een flinke vleugel op het dak. In totaal nam de downforce op de Urus toe met 8% door de spoilers. Alleen de achterspoiler was al goed voor 30%. Tenslotte is er een koolstofvezel motorkap. Wanneer de Lamborghini Urus Performante leverbaar wordt, is niet bekend.
Meer lezen? Dit is 15 keer een Lamborghini urus op Nederlands kenteken!
kenner zegt
Lekker tuffen door de PC op je semi-slicks. Misschien nog een rondje over de Kruiskade met de uitlaat open en dan heb je het wel weer gehad. Dikke bak maar zou zelf kiezen voor de RR Sport SVR, iets meer klasse.
golf1985 zegt
Ik heb de urus ook nooit begrepen eigenlijk. Wat moet je ermee naast flaneren over de boulevard? Ook nooit mooi gevonden. En het nut ontgaat me heel erg om een 2200 kilo zware suv aan te passen naar soort van circuit waardige auto…
Richmond zegt
Ik heb dat met elke performance SUV. Wat is het nut van een X5 M of zelfs X5 M competition. Idem met de Audi en Mercedes equivalenten. Een RR sport met of zonder SVR ook nutteloze
mashell zegt
RR staat in mijn beleving voor Rolls Royce en die maken de ultieme luxe SUV dus als we het over een Range Rover hebben kunnen we beter gewoon Range Rover schrijven.
De Range Rover sport is degene die je moet hebben, die lijkt nog een beetje op de originele Range Rover waar het model met de naam Range Rover tegenwoordig gewoon op een busje lijkt. En waar je elke keer dat je uitstapt wordt begroet net de woorden “kon je geen Cullinan betalen?”.
berlinetta zegt
Ik blijf het een tikkie mobiel vinden. Wel een hele snelle tikkie mobiel.
brent zegt
ik vind dat het wel iets meer had mogen zijn, als je een performante koopt koop je hem omdat ie meer performance heeft vind ik, dus wat meer pk en koppel had er wel bij gekund
intimrasiert zegt
Is dit de Fast & Furious edition of zo? Het lijkt oprecht of ze de designafdeling aan een goedkope rice-tuner hebben geoutsourced. De verdubbbelde winst dit jaar maakt die gedachte nog aannemelijker. De laatste mooie Lambo was/is de Huracán Evo imho.
ghini zegt
Jammer dat ie de naam performante heeft gekregen, had die liever op de normale autos gelaten.
Fruitcake zegt
De deurgrepen zitten nog steeds op de verkeerde plek..
live4life zegt
Misschien leuk voor de Paris-Dakar. Er zit een rally-standje op dus….
mashell zegt
Een uitgeklede versie met een handjevol pk meer een een flinke spoiler voor heel veel meer geld, Porsche komt er mee weg dus niet gek dat ze het bij Lamborghini ook proberen
grandmasterb zegt
Blijft een dure Audi, ik zie er heel weinig Lamborghini-ontwerp in, behalve de naamplaatjes, om daar nu zoveel extra voor te betalen lijkt mij zonder van het geld.