Wie een paar koffers met geld in Sant’Agata denkt neer te kunnen gooien om Lamborghini S.p.A op te kopen komt van een koude kermis thuis.
Lamborghini werd in 1998, in een verliesgevende periode voor het merk, volledig overgenomen door VW-dochter Audi. De Duitsers brachten het merk vervolgens weer naar winstgevendheid en wierpen de afgelopen 10 jaar 14.022 Gallardo’s de wereld in. Met de Murciélago en Aventador hadden en hebben ze niet veel minder verkoopsucces, en die SUV in de pijplijn zal naar alle waarschijnlijkheid harder verkopen dan een Gaydar in Sotchi.
Met een verkooptoename van 30% in 2012 en de verwachting dat ze 2013 niet veel slechter hebben afgesloten is het een interessante partij voor investeerders. Sterker nog, in een interview met Arabian Business zegt CEO Stephan Winkelmann dat er geregeld Arabische investeerders bij hem aankloppen voor een aandeel, of om de hele tent in één keer over te nemen.
Winkelmann voegde daar aan toe:
“We feel very well inside the Volkswagen Group and this is something which is key for the success. Future markets will be more complex so the group is what is going to make the difference in the future.”
Kortom, met de mondiale verschuivingen omtrent supercar-aankopen (groei in Azië + Rusland, afname in Europa) is het volgens de Duits-Italiaanse Lambo-baas beter om bij een groot concern te zitten. Nee, als je dan toch als rijke Arabier een fraai merk met een minstens zo fraaie historie wil kopen; het schijnt dat Aston Martin nog wat geld kan gebruiken.
warhelmet zegt
die Arabieren zijn alleen goed in geld smijten. Hopelijk blijven ze een eeuwigheid bij audi want het gaat alleen maar beter zo.
barney zegt
@warhelmet: Zou het geen “geld smijten” noemen. Eerder slim. Arabieren weten dondersgoed dat de olie niet oneindig blijft vloeien en investeren daarom gigantisch in het westen. Mocht de olie ooit op raken dan hebben ze in ieder geval nog een andere bron van inkomsten.
Onehp zegt
@barney: mja. Als ze echt slim waren investeerden ze dan iets wat zou opkomen nadat de olie bergaf gaat, diverse duurzame technologien, batterijen, syntetische brandstoffen etc. Niet in een van de laatste automerken die een grote slok benzine lusten…
oxymoron zegt
Logisch, VAG levert veel technische kennis en onderdelen, plus een bestaane verkooporganisatie. Kunnen die olieboeren dat ook?
Aston Martin is een verloren zaak, daar stappen zelfs Arabieren niet meer in.
rolov zegt
@oxymoron: aston martin naar mercedes zou ik wel aankunnen. Ze gaan de blokken toch al overnemen.
heidi zegt
@oxymoron: Zelf zou ik ook nooit in een Aston Martin stappen. Zo oninteressant merk.
karsvdtuin zegt
@heidi: totdat je het interieur van binnen even bekeken hebt… Als je dat interieur niet stijlvol vind kan je inderdaad beter in een Opel agila stappen of zoiets dergelijks. (Fiat multipla misschien…)
mout zegt
Dat moeten we de VW groep nageven: ze hebben Lamborghini winstgevend gemaakt. En dat terwijl die ‘verliesgevende periode’ ongeveer de hele geschiedenis van het merk had beslagen…
heidi zegt
Verstandig. VAG is een sterk merk.
Donstil zegt
Maar kan dat zomaar dan? Ook Audi heeft daar wat over te zeggen lijkt me.
MAB zegt
Gewoon bij vag blijven. Lijkt me ook het beste.
schellekens006 zegt
Is het nix voor Ferrari?
iiprototype zegt
@schellekens006: dat komt ongeveer op hetzelfde neer als ajax met feyenoord laten fusioneren
Benny_Weisz zegt
Geen stier meer uit Sant’ Agata maar een kameel …..brrrrr…., ik moet er niet aan denken!
lambowambo zegt
Wijze keuze lijkt me. Wat ze sinds 1998 met het merk gedaan hebben bewijst wel dat Lambo mooi bij VAG moet blijven.
lamborgfan zegt
Het zijn nu al playboy wagens, (huracan iets minder als je mij vraagt) wanneer er zon kameel die toko gaat runnen worden het helemaal van die kermis atracties..
moderno zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom er dochter bedrijven worden opgericht? Als je meer succesvolle auto’s onder 1 merk verkoopt, dan lijkt het alsof het een beter merk is.