
Je was het misschien alweer bijna vergeten, maar de Lamborghini Sesto Elemento (gepresenteerd in september 2010) gaat in productie. We hebben er ruim 2 jaar op moeten wachten, maar deze supercar met een (droog)gewicht van 999 kilo gaat er eindelijk komen.
De productie zal plaatsvinden in het zogenaamde Pre-Series Center van Lamborghini. Die afdeling is speciaal opgericht voor het produceren van speciale modellen die niet op de reguliere productielijn gebouwd kunnen worden. In hetzelfde gebouw bevindt zich ook de protoshop waar prototypes in het grootste geheim in elkaar gezet worden.
De ‘productielijn’ van de Sesto Elemento bestaat uit 5 stations en als de auto gereed is wordt met behulp van 24 felle lampen elke vierkante centimeter gecontroleerd op eventuele imperfecties. Ook is het leuk om te weten dat de productieversie zo goed als identiek is aan de conceptcar. Zelfs de ‘stoelen’ zijn behouden. Echte stoelen zijn het namelijk niet, meer carbonfiber schalen waar wat op maat gemaakte kussentjes op zitten.
Dankzij het uitvoerige gebruik van CFRP (carbonfiber reinforced polymers) is het gewicht extreem laag gehouden en ligt de power-to-weight ratio op 1,75 kilo per pk. En de prestaties? In slechts 2,5 seconden sprint je van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 320+ km/u. Achterin ligt een V10 met 570 pk/540 Nm die we kennen uit de Gallardo LP570-4 Superleggera.
In totaal zal Lamborghini 20 exemplaren bouwen en de prijs ligt op, schrik niet, 1,5 miljoen euro! Op de openbare weg zal je deze auto trouwens niet aantreffen. Want je kan hem niet op kenteken zetten.
Een onnodige wagen dus!
@MARS: Niet helemaal. De dure techniek die er in zit en wordt getest, laat zich gedeeltelijk terugbetalen door deze gelimiteerde oplage. Deze truc haalde Aston Martin ook uit met de One-77.
@Tommy2: Met het grote verschil dat die WEL op kenteken gezet kan worden !
Ben benieuwd hoe zo’n lichte auto zich gedraagt met zo’n zware motor erin.
Het is dus wachten op de eerste die wél op kenteken komt…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het lijkt me inderdaad stug dat het niet lukt om hem in de UK via een single vehicle approvement als nog op kenteken te krijgen. Die keuren de gekste dingen goed….
@Svenska_Aeroplan_AB: Je hebt nog een issue in NL, die enerzijds positief is en anderzijds wat vervelend kan zijn….omdat de Sesto Elemento volledig van Carbon is gemaakt en de motor van Aluminium…schijn je full speed door te kunnen bij vaste flitskasten die op lussen in de weg werken….nadeel is dat het verkeerslicht ook niet meer op je reageert..dus wel een elektromagneet monteren hier in NL.
@maartenoosterbaan: Aha.. dat van die flitspalen is goed nieuws natuurlijk ;).. Bij stoplichten is het kut dus… ik dacht altijd dat het met gewicht te maken had ofzo bij stoplichten, maar dat is dus niet?
@solmatje: bij de nieuwe systemen niet meer zoals ik het begrepen heb. Vroeger volgens mij nog wel ja.
@maartenoosterbaan: cool! Stealth Mode on.
Je gaat toch ook niet naar München naar de bierhallen en dan een foto van je moeder in dat bier gooien?
@jipino: ook te vaak naar Hans Teeuwen gekeken :-)
Wat een prachtige machine, echt ongelooflijk!
Als Ferrari liefhebber zeg ik: the game is on!
BTW erg mooie auto is dit…blij dat ie er nu eindelijk komt!
Jammer dat het ding niet op kenteken kan, gelukkig valt er in veel landen gelukkig wel wat te ritselen. Laatst werd er toch ook een Zonda R op kenteken gezet?
@kraakensmaak: Waarschijnlijk eerst in Groot-Brittannië op kenteken laten zetten en dan naar Nederland halen. Zelfs een gemotoriseerd bed krijg je daar nog op kenteken, als er maar de juiste verlichting op zit.
Fijn. Nu maar hopen dat dat feestmodel voor de 50ste verjaardag hier geen flauw afkooksel van gaat worden.
Een beetje zoals de Aventador na de Reventon.
@larsdeijsbeer: nee, want dat model wordt een flauw afkooksel van de Gallardo die zo lang wordt gereanimeerd dat ie inmiddels uit zichzelf begint weg te kruipen.
@larsdeijsbeer: dus jij vindt een veel snellere -in mijn ogen- mooiere versie van de reventon voor een derde van de prijs een flauw aftreksel?
@lambo4all: Qua styling wel ja. De Reventon zat vol met scherpe lijnen, voor de Aventador hebben ze die gewoon wat afgevijld.
@larsdeijsbeer: als je dat vindt dan moet je echt is een bril zoeken. het is zeker een verrassing voor je als ik je vertel dat audi meer dan één model verkoopt?
20 exemplaren?
Nou dan gaan er 8 voor altijd in de zeer afgesloten garages van verzamelaars.
8 naar het verre Oosten of naar Rusland waarna we ze nooit meer zien.
Hetzelfde geld voor die 2 exemplaren voor Azië .
Dan blijven er nog 2 over..
een voor het Labo museum en een voor een rijke vent die als enige persoon ter wereld hem een keer per jaar even wat lucht laat happen, om hem daarna weer hermetisch op te sluiten.
Leuk die speciale modellen als je ze waarschijnlijk nooit in het wild zult zien..
We kunnen nog altijd zeggen, gelukkig hebben we de foto’s nog
Gaaf is ie, maar mooi?
@bazzelijn: nope :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Uitsluitend geaaid door italianen met de hipste kapsels!
@sacha: Die uiteraard niet van modellenbureau ‘Mooi Boy’ komen, maar gewoon in de Lambo-fabriek werken.
@sir_smokalot: Lol zat al te wachten waar de reacties bleven over deze mooiboy :P
Ik heb dan toch 10x liever de Réventon..
@rijbewijzer: doe mij maar de diablo gtr. Die heeft dezelfde trekjes en output maar mag wel op de weg.
nog even het achterlicht en de spoilert vastmaken…
Kan niet zeggen dat ik het ding echt mooi vind, maar dat zal wel niet mogen…
Ere wie ere toekomt, een lichte supercar bouwen is precies heel moeilijk de laatste tijd.
Wel een heel nutteloze, je kan hem niet op kenteken zetten, dus kan je er ook niet mee gaan boulevard cruizen best pointles als een lambo dus.
zo zouden ze em bij Orange County Chopper ook maken ..
Gelul dus…die 999kg…als er 20 exemplaren voor het museum worden gefabriceerd kan men weinig bewijzen :)
Totaal nutteloze auto dus !
-edit: Check!-
OT: mooie proof of concept, maar verder lijkt het meer een prestigeproject dan een zinvolle bijdrage aan het super/hypercarsegment… 1,5 mio voor een auto waar je niet de weg mee op mag?
@Henk_he:
Daar zijn er meer van, de Zonda R bijvoorbeeld….
Kom naar de Top marques pleaseee!!
Een schitterende auto van 1,5 miljoen die je niet eens op de boulevard kan showen en op de snelweg de sporen kan geven?!! Net zo nutteloos dus als dat Aventador model uit een klomp goud dus.
1,5 miljoen voor een auto die minder kan dan een Ariel Atom…. En die mag gewoon de straat op.
@E34M5Touring:

Dit mag ook gewoon de weg op, kost ook een fractie van die Seste Elemento en heeft een gunstigere pk gewichtsverhouding.
En hij vliegt ook spontaan in de fik….
@jrk68: Still, nog steeds 5x duurder dan een Atom en nog steeds alleen op top sneller. En die is niet megaonderstuurd (de Atom dan) . En bestaan die lui eigenlijk nog? Was toen een hele hype maar ik hoor of zie er nooit meer wat over.
@E34M5Touring:
De site is er in elkgeval nog, al staat het copyright nog op 2010. Dat is vaak geen goed teken.
De T1 doet 0/100 trouwens 0.3 sneller dan de Atom V8 en daarboven wordt het verschil natuurlijk rap groter.
De V8 staat trouwens ook niet meer op de Ariel site.
Daar staat alleen de Atom III nog maar op.
@jrk68: Maar goed, beide zijn onpraktisch en eigenlijk meer tracktools dan roadcars. En dan vind ik 30k of 250k wel een groot verschil voor 0.3sec.
@jrk68: En je ziet ze ook nooit meer in tests of bladen. Introductie was nou ook niet bepaald vlekkeloos. Er is toch ook een NL journo mee gecrashed?
@E34M5Touring:
Dat weet ik niet zeker, ik weet wel dat Jason Plato even langs het lokale brandwonden centrum kon na een testje….
En bij Clarckson liet de vloer los.
@jrk68: Ik kan alleen dit vinden: A Dutch journalist was driving it when a component of the front suspension came apart and it spun off into a bush. Dit is ook wat Clarkson zei tijdens zijn test met de Caparo. Verder kan ik er niks over vinden. Had vast Autoblog wel gehaald als het echt zo is. Dat van Plato wist ik. Op Goodwood schijnt hij op volgas te zijn blijven steken.
@jrk68: Hou op man.. Dan ding is echt geweldig, die Caparo!! Doe het bijna in m’n broek!!
@camber24:
Waar zeg ik dat het niet zo is…?
Echt degelijk was het in 2007 niet trouwens. Sindsdien is het wel ernstig stil rond Caparo.
@jrk68: Wacht, je begrijpt me verkeerd. We zijn het simpelweg met elkaar eens. En ik vind de Caparo gewoon geweldig…
Hebben!
Schitterende wagen, hopelijk kom ik er ooit 1 tegen!
Er zal vast wel een gekke arabier zal er vast wel 1 kopen en er een kenteken op krijgen…
hopelijk neemt die m dan ook mee naar London.
vind het echt een verschrikking! Gallardo Superleggera lijkt me toch beter dan die oogt tenminste nog een beetje
heb helemaal niks met dat ding.
Voor 1,5 miljoen kan ik nieteens naar de supermarkt rijden…
Ik heb de Sesto Elemento nooit helemaal begrepen. Hij is lelijk, hij mag niet de weg op & voor op circuit te gaan racen is hij een beetje te kostbaar (1.5M).
Tenzij je geen ene fuck geeft om zo een auto en hem gewoon aan grot gaat rijden op een of ander circuit.
@vale46: De 2007 formule 1 wagen van Schumacher bij Ferrari kostte €8,5 mil en dat stak zo nauw niet als dat ding kapot gereden werd omdat Ferrari een budget had van 450mil. De lui die zo’n Sesto Elemento kopen hebben vaak dezelfde budgets… dus racen dat ding!
@xilver: F1 is nu ook het buitenbeetje van de autosport, waar alles kan mits er geld mee te verdienen valt, want vergeet niet, als je zo een auto van een paar miljoen eens crasht, dat is niet echt erg want met een overwinning is dat ruimschoots terug verdiend.
gaycar of the year…
gelukkig zit het dakje er nog op…
Vraag me dan wel af wie deze auto gaat kopen. De Arabieren zijn altijd wel geil voor dit soort modellen om er mee door Londen te rijden, maar dat mag met deze niet (tenzij je hem op een aanhanger parkeert natuurlijk)
Was dit maar de opvolger van de Gallardo geworden.
@Carreza: word het ook. Kijk maar eens baar de verschillen tussen de aventador en de reventon. Ook voor 95% hetzelfde.
Als ik zo die reacties lees, denk ik dat Lamborghini weer op het goede pad is…
Ik hoor: te duur, volslagen onpraktisch, lelijk, beeldschoon, onnodig en huilende spotters…
Hebben ze de buitenspiegels niet verkeerd om gemonteerd? ;-)
Vind m niet mooi maar hulde aan t beoogde doel, 1000kg is heilig in verhouding met de 1600kg van n beetje supercar. En waarom? Zo te zien vast n carbon kuip met buizenchassis en wat kunststof plaatjes… Waarom lukte dit 30 jaar geleden wel in de racerij maar nu niet op straat? Is t dan puur de luxe??
@davelepeef: omdat mensen geen 1,5 miljoen willen betalen voor een supercar.
Superdikke auto
Wat een poep wereld.
Wie wil dit monster nou niet op de openbare weg hebben?
@ikkee: Mueslimannen, de groenen, oudjes met een zwak hart,…
ik durf het bijna niet zeggen: lelijke snuit t.o.v. de voorgangers. De rest is dik okay.
Wat een fantastische auto. Geweldig.
Achterkant is nice!
Inderdaad jammer dat hij de weg niet op kan, deze auto zal waarschijnlijk verdwijnen in de show-colletie’s van 20 superrijke stinkerds…