Met de SC63 moet Lamborghini Ferrari gaan verslaan op Le Mans.
De laatste editie van de 24 uur van Le Mans was het Ferrari die de show stal met hun gloednieuwe hypercar. Lamborghini moest lijdzaam toezien, omdat hun eigen hypercar nog niet klaar was. Maar nu is het zover: Lamborghini heeft zojuist de auto onthuld die de strijd aan moet gaan met de Ferrari 499P.
Lamborghini’s hypercar heeft de naam SC63 gekregen. Echte kenners weten natuurlijk dat 1963 het jaar van de oprichting is, terwijl SC staat voor Squadra Corse. Waar veel Le Mans-auto’s een beetje een uitwisselbaar design hebben, is de SC63 in één oogopslag te herkennen als Lamborghini.
De vraag is niet hoeveel vermogen de SC63 levert (680 pk), want dat staat vast. De vraag is hoe ze tot dit vermogen komen. In tegenstelling tot Ferrari, Peugeot en Toyota kiest Lamborghini niet voor een V6, maar voor een 3,8 liter twinturbo V8. Het betreft een volledig nieuw ontwikkeld blok, met de turbo’s in de V-vorm geplaatst. De V8 wordt bijgestaan door een elektromotor.
De Lamborghini SC63 zal volgend jaar in actie komen in het WEC, en dus ook op Le Mans. Dat wil zeggen: één van de twee auto’s. De andere zal deelnemen aan de IMSA-serie in de VS. Onder de coureurs die de auto gaan besturen bevinden zich twee voormalige F1-coureurs: Daniil Kvyat en Romain Grosjean.
petachterstevoren zegt
Mwoah, De kleurstelling doet het hem niet voor mij.
Ik ben benieuwd naar de prestaties op het ciricuit, maar ik ben bang dat ze Ferrari er niet mij gaan verslaan op Le Mans.Zeker omdat de LMH’s dit seizoen toch wel sneller zijn dan de LmdH’s. Of er komt weer een dikke BOP verandering net voor lemans.
ericc zegt
WEC wordt alsmaar groter en leuker!
antoonniels zegt
Als ze eens zouden stoppen met dat achtelijke BOP geneuzel kan het nog wat worden inderdaad.
b088y zegt
Inderdaad! Snap ook niet zo goed waarom al die F1 fans naar de F1 willen, bij de WEC krijg je veel meer waar voor je geld, pitwalk, geen vaste tribunes, etc.
Ga soms ook wel naar F1, maar eigenlijk liever Le Mans of 6 uur van Spa
bbjorn zegt
Wel vaste tribunes op Le Mans, maar voorderest helemaal gelijk, wij betaalden ronde de 240 voor een week ticket op Le Mans, en dan kan je bijna overal lopen en gaan, en gewoon de hele week elke sessie bekijken
Stefje zegt
Vooral benieuwd of dit blok in aangepaste vorm in de Urus Hybride en Huracan opvolger komt te liggen. Heel gaaf project in ieder geval!
Fruitcake zegt
Saai, lijkt weer op een LMP1 auto
antoonniels zegt
Goed voor de series dat er weer een merk bij komt. Verder wordt ik er niet specifiek warm of koud van qua ontwerp, maar hij moet natuurlijk gewoon hard gaan. En met de Torpedo en Grosjean in één team zou ik alvast wat reserve onderdelen maken……
rollingstoned zegt
…misschien hebben ze ook nog een plekje voor Nyck de Vries. Die schijnt weer beschikbaar te zijn ;-)
larsdbs9 zegt
Naar verluidt gaat deze V8 ook zijn weg vinden in de Huracan opvolger, en zou daarin 10.000 rpm gaan draaien.
heckblende zegt
naar verluidt geeft niemand ene..
87sandyd zegt
Een twin turbo v8 die 10k rpm draait? Dat lijkt mij een sterk verhaal