De Urus zal een snel apparaat worden. Andere capaciteiten staan echter ook centraal bij de toekomstige SUV van Lamborghini.
De Italiaanse autofabrikant verbaasde vriend en vijand door een record te rijden op de Nordschleife met de Aventador SuperVeloce (video). Lamborghini deed er nog een schepje bovenop door een idioot snelle tijd te rijden met de Huracán Performante (video). Met de Urus hoeven we dergelijke stunten niet te verwachten.
In gesprek met Motoring zegt Lamborghini andere doelen te hebben met de SUV. “De Urus zal snel worden, maar de auto heeft ook off-road capaciteiten.” Misschien moet de gemeente Amsterdam van de PC Hooftstraat een onverharde weg maken. Dichterbij off-road activiteiten zal de gemiddelde Urus-rijder vermoedelijk niet komen. Lambo topman Andrea Baldi maakt overigens duidelijk dat we niet te enthousiast moeten worden. “Het is geen Jeep.”
Lamborghini zegt op schema te liggen en de Urus moet volgend jaar in productie gaan. De SUV zal leverbaar worden met een 4.0 twin-turbo V8 die we kennen van de nieuwe Panamera en er komt ook een plug-in hybride variant.
De reden waarom de Italianen niet de 7.0 V12 in de Urus gaan lepelen is simpel. Lamborghini heeft China als belangrijkste afzetmarkt voor ogen. Meer cilinderinhoud betekent een pittiger prijskaartje in het land en dit maakt een Urus met een V12 onverkoopbaar. Nog geen twee dagen geleden kon je hier lezen dat Aston Martin vanwege deze reden met een DB11 gaat komen met een kleinere motor.
Het zal allemaal wel. Vind het maar een lelijk ding.
@E34M5Touring: Eens!! Je kan beter een Volvo 850R ergens op de kop tikken dan dit kopen!! Houd je ook nog wat geld over..
@kennone: Ja. Of een fiets.
@kennone: jij bent geloof ik wel trots op je auto ofniet? Haha
Tsja, welke idioot verzint het dan ook om met zo’n ding een ‘Ring-record te willen rijden?! Met een super/hypercar tot daar aan toe, maar met een SUV is gewoon waanzin. Of moet ik zeggen cashcow/handtasje?
Je moet gek zijn ook om met zo’n duur apparaat te gaan offroaden, daar zijn andere auto’s voor.
@bluebluered: de meeste SUV’s kunnen niet eens offroad. Ik zag ooit een x5 tot zijn assen in het zand staan in Marokko. (Jah) en verbaasde mensen er omheen. Niet snappende waarom dat gebeurde.
zou je echt druk maken over de belasting-/brandstof prijzen als je als chinees zoiets kan veroorloven (in China kost zo een bak al 5x meer dan in NL…)
@steelfighter: Meer cilinderinhoud betekent een pittiger prijskaartje in China. Dat is alleen op de aanschafprijs.
Who cares anyway? Bouw liever wat anders dan een omgekatte Q7.
Ik schaar me achter het commentaar van James May.
Niet alles is beter als iets getest / geproduceerd wordt naar Ring-maatstaven
Een Lamborghini met een Audi V8…. Dat is toch gewoon huilen.
@trustmeiamanengineer: Achja, die V10 is in de basis van VW afkomstig.
Dit ding wel in productie nemen en de plannen van de Estoque op de plank laten liggen.
Ik stel voor dat Lamborghini een tijd neerzet op King Billy track.
@robert110: Snelste tijd op de Rubicon Trail lijkt me ook wel interessant ;)
En de diesel + hybride komen ook snel gok ik?
Het lijkt net die shooting brake van Callaway op basis van de c7. Aeromax oid heet dat kreng. Alleen die is zelfs mooier. De achterkant lijkt wel op een Kia sportage uit 2003 en dan vooral qua stance.
V8 Turbo. V8 Hybride, prima begrijpelijk. Maar alleen al voor de Arabische markt zou er ook gewoon een versie moeten komen met de V10 uit de Huracan en de V12 uit de Aventador.
@kilum: Dat de V12 niet komt vind ik ook apart. Had zo’n mooie link kunnen zijn met de LM002 van vroeger.
@e34m5touring: Precies dat dacht ik ook. De Lamborghini Urus LM002
En daar ‘zit’ je dan op je gebroken zetels.
Dit lijkt wel op die nieuwe Skoda