Lamborghini gaat met nieuwe Urus niet achter de Purosangue aan.
Sommige autofabrikanten staren zich blind op hun eeuwige concurrenten. Dat kan soms goed uitpakken en soms uitlopen op een teleurstelling. Lamborghini is een merk dat het altijd een beetje anders heeft gedaan. Het begon aanvankelijk als een rechtstreekse aanval op Ferrari. Het merk werd alleen al opgericht om Enzo Ferrari een hak te zetten.
Maar met de Miura en met name de Countach vonden ze een hun eigen marksegment. Auto’s die nog buitenissiger, extremer en flamboyanter waren dan Ferrari’s. Nu lijkt Lamborghini een soortgelijke beslissing te gaan nemen.
Zoals jullie weten is de Purosangue een bijzondere automobiel: met een atmosferische V12 en bijzondere chassis-techniek een compleet andere auto dan de Lamborghini Urus.
Niet achter de Purosangue aan
Je zou dus kunnen aannemen dat Lamborghini zijn tanden gaat zetten in de Purosangue, maar het tegendeel blijkt waar. Dat laat Lamborghini-CTO Rouven Mohr weten aan Carscoops tijdens Lamborghini UK Day, een feest nog kleurrijker dan het Eurovisie Songfestival. Lamborghini kent zijn plaats en zal met de nieuwe Urus niet richting de Purosangue willen gaan.
Daar is een logische verklaring voor: geld. De Urus bevindt zich namelijk in een bijzondere positie. Klanten zijn er namelijk gek op en kunnen ‘m betalen (een Urus is er vanaf 3 ton). Mohr schat zo in dat Lamborghini twee keer zoveel Urussen gaat verkopen in vergelijking met de Purosangue, die meer dan een half miljoen kost. Nu heeft hij een punt, want Lamborghini verkocht namelijk 10.000 auto’s afgelopen jaar en dat waren voornamelijk Urussen, niet de hoogbejaarde Aventador en antieke Huracán.
Elektrisch is een optie bij de nieuwe Urus
Voor nu staat dus de Urus SE op het programma, een plug-in hybride. Dat klinkt heel progressief, maar met 800 pk hoef je je zeker niet bekocht te voelen als het op prestaties aankomt.
Zoals de titel verklapt gaat het voornamelijk om de nieuwe Urus en niet de vernieuwde Urus. De tweede generatie staat op de planning voor 2029. Deze zal weliswaar ietsje hoger in de markt gezet worden, maar alsnog (flink) goedkoper zijn dan de Purosangue. De nieuwe Urus zal er ook komen met enkel en alleen elektromotoren, naast de oude vertrouwde plofmotor.
Meer lezen? Dit zijn de YouTube-auto’s van Nederland!
Motomoto zegt
Eeuh de inleidingstekst moet je even herzien…
vetnek zegt
Ben zeer recent in Maranello geweest.
Ferrari is een religie, een way of life. En op die manier functioneert men daar ook in het fabriceren van auto’s.
Lamborghini is een label onder de vleugels van VAG en daarmee is alles gezegd
chrisc zegt
Amen
petroldrinker zegt
Tja, een Purosangue of een Urus, zonder naar het prijskaartje te kijken, zou ik nog niet 0,00000001 seconden hoeven na te denken voor ik de ferrari sleutel pak, blijf het design van een Urus gewoon niet mooi vinden, Daarbij is Ferrari als een soort religie (al helemaal in italie), Lambo zal zo een status in mijn optiek nooit halen.
bmwadept zegt
@motomoto, plus titel herzien. Relevantie om een Ferrari Purosangue hele tekst te benoemen, ontbreekt. Meer relevant is de kruisbestuiving met andere VAG premium SUV’S.
ericc zegt
Urus is een verbouwde VW/Audi. Gebruikt ook hun motor en zal een auto blijven voor petjes met veel geld.
Autokenner zegt
Same same but different
Fruitcake zegt
En nog steeds lelijke uitstekende deurgrepen..
Jurgen zegt
In dit artikel gaat het in feite al mis door de Urus en de Purosangue als vergelijkbare auto’s neer te zetten;)
ozzytrk zegt
Voor t geld koop je liever een knal rode Ferrari🤌🏼Lambo’s zijn de nieuwe vw polo’s geworden je ziet ze op elke hoek staan niet speciaal meer