Het afleveren van de eerste Lamborghini Murcielago LP640 moet nog plaatsvinden of er zijn er al twee in de prak gereden! What a waste! Was de wagen onhandelbaar of was de wagen wederom in de handen van autojournalisten? We weten het niet… Op wreckedexotics staan in ieder geval foto’s van een LP640 die vorige week in Oostenrijk is afgebrand.
De eerste LP640 belande een paar maanden terug in de sloot. Details zijn er niet echt, waarschijnlijk werd de Lambo getest op de openbare weg en verloor men de controle. De wagen raakte een vangrail en rolde vervolgens van de weg af (via jalopnik.com).
Mats zegt
dit is te erg!
Baracuda zegt
Pure zonde
tw zegt
jammer, volgens mij is de zwakste component in dit geheel de chauffeur.
Kan me niet voortstellen dat er fouten bij het ontwerp zouden zijn.
Remco zegt
Jemig, wat zonde. Men zegt dat een normale murcielago zelfs door een onervaren persoon bereden kan worden. Men dacht zeker dat LP640 ook het geval is?????
silasse zegt
@tw
dat zou al te erg zijn voor lambo
Michiel van den Brink zegt
Er is in ieder geval één LP640 tot schroot gereden door een journalist.
Lees dit artikeltje maar eens…
Rob zegt
Lambo’s zijn erg mooi maar volgens dit verhaal ook erg gevaarlijk:
http://www.lambounfall.de/indexe.html
Daar komt bij dat de onderhoudskosten gigantisch zijn, waarom kunnen partijen als Ferrari en Lamborghini geen snelle bolide fabriceren waarbij je niet continue in de garage staat?
Guz zegt
Volgens mij was bij een test van ik neem Autovisie ook al bijna één in de fik gevlogen. Olieleiding geknapt en op de hete uitlaat terecht gekomen.
larz zegt
helaass
das wel zonde
stasz zegt
2de is volgens mij geen lp640
flo430 zegt
doen ze goed…:P maare die 2de is wel een lp640.. kijk maar op wreckedexotics.. die uitlaat… maare die crashes zijn goed voor de naam lmaborghini… verkoop cijfers gaan volgens mij dalen..:P..
stasz zegt
Achterlichten kloppen niet, velgen maar goed dat is makkelijk vervangbaar. Ook de bodykit lijkt niet te kloppen.
stasz zegt
Die uitlaat hebben wel meer ‘gewone’ Murcielago’s
flo430 zegt
jaa>?
stasz zegt
Kijk eens naar die achterlichten dan! makkelijk op te zoeken op autoblog
aston martin fan zegt
dit is echt zonde
maar licht niet aan het ontwerp
maar aan de bestuurder iets rustiger rijden
zeer zonde
lambo zegt
ai ai ai
zo een mooie sportcar mag niet chrashen
en van die bestuurders ben ik dus echt geen fan
Jeroen zegt
zonde idd, en dat met een upgrade van 60 PK en dan al onhandelbaar….. kunnen die tests beter door professionals laten doen……
Job zegt
er zijn geen woorden voor!!.. om te huilen!!
lamborghini zegt
a man als je niet kan rijden waarom stap je dan in zo,n wagen nutteloos…
spyker zegt
Dit is echt zonde van de auto`s
het maakt niet uit of het geen lp640 is een lambo mag niet crashen
Kenny zegt
lamborghini, als je wat verder leest van je neus lang is kwam je te weten dat dit niet de enige lambo is die al op een rare manier gecrashed is. En waaruit ttrek jij de conclusie dat wanneer je een ongeluk hebt, je niet kan rijden met een auto? Ten eerste zit een ongeluk in een klein hoekje, en ten tweede is een lamborghini (dan wel de murcielago, de rest weet ik niet) enorm makkelijk rijbaar, dus wat je zegt is gewoon complete bullshit.
robert zegt
wrhaaaaaaaaaaaaahhh!!!!!! Dit mag dus niet he! Een beetje peperdure auto’s kapotmaken! Ik hoop wel dat die gasten te hard gereden hebben. Ik moet er niet aan denken zo’n auto total loss te crashen, zonder er echt lol mee gehad te hebben!! Zal ik de volgende keer de auto maar naar de persintroductie rijden? :)
Z-Rider zegt
Damn erg maar dan ook heel erg…….
Als je het verhaal leest wat in de link van Rob staat, zet het je wel aan het denken….
Dr. 156 zegt
Ik denk dat men te veel naar Top-Gear kijkt, en denkt: wat die vette Clarkson kan, kan ik ook. Ze vergeten alleen dat zij niet op een verlaten vliegveld rijden.
De 2e foto is trouwens erg raar. Een blauwe buitenkant, en een gele binnenkant ? (zie rand van de vleugeldeur). Is deze overgespoten ? Waarom zou je dat met een gloednieuwe auto doen ?
zapp zegt
Die 2e lijkt wel gecamoufleerd, anders is het ook wel een beetje een rare kleur. :s
d_vdm zegt
Honda NSX stond vroeger ook slecht bekend. Misschien Tiff Needell eens laten rijden met de LP640, ben benieuwd of hij de auto ook als erg tricky beoordeelt.
Erik zegt
Auto met 4wd kan bijna niet tricky zijn, ookal gaat 70% naar de achterwielen. Een Ferrari is veel malen moeilijker te rijden in het grens gebied.
Stephan zegt
Hoe ervaren de bestuurder ook is, ongelukken kunnen gebeuren en al dat vermogen leg je niet zomaar naast je neer. Ben er ook heilig van overtuigd dat de mensen die hier commentaar leveren op de betreffende bestuurder GEEN betere rijders zijn. En trouwens als die wagen ‘spontaan’ begint te fikken door een olielek, dan kan die bestuurder daar ook weinig aan doen..
w0o0dy zegt
waarom zou een auto met 4wd niet tricky kunnen zijn? Of een auto moeilijk te rijden is, dat ligt aan de balans van de auto (gewichtsverdeling), de banden (aquaplaning, hoe subtiel reageren de banden in het grensbereik), en de pk/gewichtverhouding, hoeveel gevoel de bestuurder heeft bij wat de auto gaat doen en hoe goed de auto informatie doorgeeft aan de bestuurder over waar de grenzen liggen…..
Maar veel van dit soort ongelukken hebben niet veel met rijkunsten te maken als wel met een veel te hoge snelheid gegeven de situatie. Ook als iemand anders iets stoms doet moet je kunnen reageren en dat is bij hoge snelheden soms heel erg moeilijk. Hoe hard je ergens kunt rijden zal afhangen van weer, wegdek, verkeer etc. Dus als je hard gaat rijden terwijl je de situatie niet kent of niet kunt overzien….. nou ja de foto’s kennen we!
Mpower zegt
pijnlijk
Rolo zegt
hebben ze nu ook al vrouwen als testcoureurs bij lamborghini :P
Pieter-Jan zegt
Die wagen in de struiken is een prototype met camouflage tape.
Bij een lamborghini word het motor compartiment nogal heet (grote motor, achterin zonder directe verse luchtstroom), waardoor de olieleidingen kunnen verharden en miniscule scheurtjes vertonen. Als er dan een druppeltje terrechtkomt op het hete en extensieve uitlaatsysteem, dan is zal al die koolstof vezel heel vlug vuur vatten.
Je moet een de fotos van het stilgeboren Canto project opzoeken om te begrijpen hoe groot het warmte probleem is bij de Lamborghini. Ideal moeten de olieleidingen even vaak vervangen worden als de banden.
4WD zal langer de weg vasthouden, maar eens je de grip verliest, dan is de wagen moeilijker terug te brengen, omdat je geen onafhankelijke controle hebt over de voor- en achterwielen. Bij achterwielaandrijving zullen de voorbanden hun werk nog doen, en kan je countersteeren. Bij 4WD verliezen alle banden hun grip, en ben je gewoon aan het glijden alsof je op ijs bent. Rallywagens gebruiken dit in hun voordeel om op losse ondergrond, waar banden toch geen laterale grip hebben, met vier spinnende banden door de bochten te glijden met minimale vertraging. Je moet de bocht wel heel goed aansnijden, want eens alle wielen aan het glijden zijn, is de chauffeur slechts een passagier.
Het zou me niet verbazen als dit ongeluk met koude banden is gebeurt.
Turbopaultje zegt
@ Pieter jan: 2 opmerkingen mbt tot jouw op zich aanneembare analyse .
denk niet dat Lamborghini std. olieleidingen, eerder Stahlflex gewapende leidingen, gebruikt en dat dit probleem indien het werkelijk zou optreden allang verholpen zou zijn. Hoe lang wordt de Mlago immers al gebouwd en kijkt Audi ontwikkeling en kwaliteit mee in Santa d`Agata ?
Koolstofvezels zelf branden heel moeilijk, is al verbrand hout ahw. Nee, de matrix c.q hars is het materiaal dat snel vlam vat en voor stevige fik kan zorgen. Maar ook daar zijn gradaties in brandwerendheid. Voor de motorruimte is het natuurlijk zo, dat daar bij een Lambo geen brandonveilige materialen mogen worden gebruikt.
Pieter-Jan zegt
Kijk maar eens op ‘wrecked exotics’ hoeveel uitgebrande Murcies er zijn. Olielekken en zelfs brand is een bekend probleem bij de Murcie.
Deze motor loopt waarschijnlijk even warm als een F1 motor, maar die heeft het voordeel dat de luchtstroom gemiddeld circa 200km/h is. Een F1 wagen die moet rondslenteren in het verkeer zou ook niet lang meegaan.
Ik denk dat koolstof vezel wel degelijk goed brandbaar is, want er schiet meestal niets van over. Koolstof remmen vatten soms vuur door frictie, zonder een katalysator die het vuur aanwakkert. Kolen branden traag, maar intens.
w0o0dy zegt
koolstof remmen werken onder de 400graden celcius nauwelijk, bij 650graden is de optimale temperatuur bereikt. Pas bij hele extreme temperaturen gaat het langzaam fout (denk aan meer dan 1200 graden gedurende langere tijd….). Dat de schijf zelf in brand vliegt dat lijkt me niet waarschijnlijk. Dat er stof of olie of iets dergelijks in brand vliegt door de hitte van de schijven dat is een stuk aannemelijker.
Als de Murcielago spontaan zou ontbranden, denk je dan niet dat de auto allang verboden zou zijn in de VS en dat er al wel iemand 100miljoen of zoiets belachelijks als schade claim bij de rechter zou hebben neergelegd?
Als de auto veelvuldig misbruikt wordt dan zou er eigenlijk ook beter naar de staat van de onderdelen gekeken moeten worden…… ga je er als een malloot mee om dan kan alles stuk….
w0o0dy zegt
er staan wel veel murcielago’s op Wrecked exotics…..
http://www.wreckedexotics.com/murcielago/
Turbopaultje zegt
@ Woody: correct. de auto is wel erg vaak het slachtoffer. Ik weet niets van de oorzaak af, maar vermoed dat er koelingsproblemen optreden door direkt na hard rijden de auto bam stop te zetten en te parkeren (=verkeerd gebruik). Andere oorzaken zou duiden op een of meerdere constructiefouten (= bijna onmogelijk met Audi )
@ PJ: koolstof brand NIET, het gloeit hooguit. Alleen de hars brand of andere brandbare materialen (= olie,benzine, rubber) ! De Mlago heeft geforceerde koeling en een mega waterpomp, een F1 niet ! Jouw vergelijking gaat dus niet op.
heidekonijn zegt
Lijkt me niet zo’n raadsel, die crashes.
Toen ik van een 70pk Fiat naar een 150pk rwd Alfa overstapte en onderweg naar huis eens goed op de gas ging bij het uitkomen van de bocht, ging het meteen achterstevoren.
Kennis van me zette laatst zijn 911 -heeft ‘ie al een jaar of vijf maar gebruikt hem zelden- achterstevoren op een afrit, te vroeg op het gas.
Iemand van een forum waar ik vaak kom, katapulteerde zijn TVR griffith de beek in door te snel te ontkoppelen waardoor achterwielen spinden en traktie braken.
Mijn conclusie; alles met een beetje interessante kg/pk verhouding respecteer je best en berijd je met een fluwelen voetje. Niks voor de Paris Hiltons van deze wereld dus.
Blijft zonde natuurlijk, vind de LP640 weer eens een echte Lambo.
Turbopaultje zegt
@ heidekonijn: correct. Wil daar nog aan toevoegen: wannabee boulevardracers die het verschil in FWD en RWD niet eens begrijpen.
Laat staan AWD….
Dink zegt
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=63&t=284350&p=1
Wow and wow . . . een dagje Mugello lijkt me inderdaad niet onverstandig . . . met een goede instructeur dan . . . “Goodmorning mr. Balboni, I’ll start with the right seat if you don’t mind . . .”
lalala zegt
uhm er staan nochtans stevige remmen onder volgens vele bronnen . onervaren rijders , mensen die eerst met een 15 pk geitje gereden hebben zeker?
mark zegt
da’s nog s zonde van je 500.000 euro ofzo
Ken De Audi Fan zegt
Guys
het maakt niet of het de normale Murcie is of de LP640
Het is gewoon super erg , de autojournalisten kunnen niet rijden met zulke wagens , geef hun maar een Pt Cruiser ofzo die mogen 1 miljoen keer in de prak rijden wat un kutbak
Ik kan de foto’s niet meer aanzien te erg zulke schitterende wagens naar de kloten neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee snik snik snik
Lennard zegt
AHHHHHHHH
dit doet gewoon te pijn aan mijn ogen :'(
stefan zegt
balen mag gewoon niet crasen de man die erin reed keek zeker niet goed uit
stefan zegt
ik vind het hele mooie auto,s maar ik vind dit wel jamer