Drie generaties naast elkaar, slechts de Countach ontbreekt. Waar de Countach zich uiterlijk extreem onderscheidt verschillen de Miura, Diablo en Murciélago juist technisch heel veel.
Het is altijd mooi om te zien hoe eenzelfde model bij een merk gegroeid is. Ontwikkelt een merk op details verder maar bevallen de grote lijnen, zoals bij Porsche’s 911, of moet een nieuwe generatie auto radicaal anders dan de vorige? Dit laatste is redelijk het geval bij Lamborghini.
De Lamborghini Miura was in zijn tijd een zeer bijzonder model. Compact, laag en zeer snel. Een open deur, zo bouwt Lamborghini haar auto’s nog steeds. Na de eerste generatie hebben ze de techniek echter radicaal omgegooid. Bij de Miura lag de 4 liter V12 dwars achterin. Tussen de achterwielen, tegen de leuning van je stoel aan gedrukt. Zo wisten ze de wielbasis kort te houden.
Na de Miura stopt Lamborghini enkel weer in de lengterichting geplaatste motoren in haar supercars.
De Lamborghini Murciélago vervolgens is de eerste supercar van het merk sinds de Miura niet ontworpen door Bertone/Marcello Gandini. Het model heeft standaard vierwielaandrijving. Verder is de Murciélago er een ‘van de gadgets’. Snelheids-afhankelijke luchtinlaten, E-gear en uiteindelijk carbon remmen en extra vlammetjes uit de uitlaat.
Liefhebbers konden de auto’s onlangs aanschouwen op Spa Italia. Voor wie het gemist heeft staat er een fantastische verzameling foto’s en video op autojunk.nl.
Met dank aan iedereen voor de spots!
Bastiaan zegt
Miura is wel het meest bijzonder en eigenlijk ook het mooist
xilver zegt
Nu nog een Aventador om het rijtje af te werken.
Mielie zegt
Leuk, met name die Miura. Die Murciélago is trouwens een ’40th Anniversary’.
Persoonlijk vind ik onderstaande nog interessanter, die waren ook te vinden op Spa Italia afgelopen weekend.
peugeot zegt
Wat een miura’s de laatste tijd!
lamdi zegt
Ik ben er ook naartoe geweest op de zaterdag, ik vond het een heel leuk evenement, alleen vond ik het aantal lamborghini’s tegenvallen als je het vergelijkt met evenementen als Viva Italia op Assen.
alle lamborghini’s aanwezig op zaterdag waren:
– Lamborghini Urraco P200
– Lamborghini Miura LpP400
– Lamborghini Diablo SE30
– Lamborghini Murcielago Spider
– Lamborghini Murcielago 40th
– Lamborghini Gallardo Spider
– Lamborghini Gallardo Superleggera
– Lamborghini Gallardo Lp 570-4 Superleggera
– Lamborghini Gallardo Lp 560-4
Maar toch, erg leuke dag!
norge zegt
Miura is mooi maar wat een lelijke koleuren op die twee andere.
agera zegt
Als ik de Murcielago zie merk ik eigenlijk hoe erg ik die mis vele malen mooier en fraaier dan zo’n Aventador.
wantthegreen zegt
Diablo, mijn droomauto
BaRa zegt
Gisteren Miura gespot op E17 ter hoogte van Gent, stond op een oplegger. ‘T was een gele, maar wel met een zwarte luchthapper. Misschien was dat een zwarte beschermkap voor tijdens transport?
Justawheelchairguy zegt
Stuk voor stuk prachtige wagens!
BeQuietAndDrive zegt
Weet iemand waar ik meer foto’s kan vinden van de zondag? Ik heb zelf deelgenomen en zag veel fotografen maar kan er op internet maar weinig van terugvinden.
shoarmapapa zegt
@BeQuietAndDrive: Kijk eens op Autogespot.com ;’)
JaxDryke zegt
Ik kan HEEL erg MOEILIJK kiezen tussen de Diablo en de Murcièlago, maar het wordt toch de murci. Want die zit net iets lekkerder.
Maar ja .. lekker zitten of niet, de (hier ontbrekende) Countach 5000QV is gewoon de aller aller aller mooiste !